| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Dippides Benefactor

|
Posted: Wed 28-07-2010 8:31 Post subject: |
|
|
| meteor wrote: | | Helemaal mee eens. Is het niet zo dat de hoge VO2 max van top(duur)sporters bepaalt word door de combinatie van HF max, longinhoud en cardiovasculair systeem. | Dat zou ik eerlijk gezegd niet precies weten, wel zijn de laatste twee die je noemt trainbaar.
Overigens, en daar hebben we in het verleden al heel vaak over gediscusseerd, is VO2max geen directe graadmeter voor hoe snel je kan lopen. _________________ Bas "Slowfoot" Prins
Dippides' trainingen |
|
| Back to top |
|
 |
Appie-B Benefactor

|
Posted: Fri 30-07-2010 9:16 Post subject: |
|
|
Vanmorgen mijn harslag in rust gemeten. Meter om en even rustig op bed gelegen. Viel ik na 10 minuutjes toch nog even in slaap...
Rusthartslag dus 32. Mijn max ligt bij 189. _________________ Tweeetttt... |
|
| Back to top |
|
 |
lourenskl Lid

|
Posted: Fri 30-07-2010 9:56 Post subject: |
|
|
Samengevat:
Mensen met talent voor atletiek hebben een erg hoge maximale pols. (en als ze veel trainen een lage rustpols)
Maar: het hebben van een hoge maximale pols leidt er niet automatisch toe dat je een goede atleet bent.
VO2max: loopeconomie speelt ook een belangrijke rol. Wielrenners hebben eveneeens een hoge VO2max, maar dat zijn niet per definitie goede hardlopers. (Joop Zoetemelk)
Ik heb wel eens een lijstje gezien met de VO2max-waardes van de winnaars van de New-York-marathon (mannen). Veel atleten scoorden boven de 80, maar er was er ook eentje bij die 64 ofzo scoorde. |
|
| Back to top |
|
 |
jjmeijer66 Lid

|
Posted: Fri 30-07-2010 11:48 Post subject: |
|
|
| Appie-B wrote: | Vanmorgen mijn harslag in rust gemeten. Meter om en even rustig op bed gelegen. Viel ik na 10 minuutjes toch nog even in slaap...
Rusthartslag dus 32. Mijn max ligt bij 189. |
Grap van Dolf Jansen uit zijn show "Altijd verder": mijn rusthartslag is 35, als dat bij jou zo is dan ben je dood
Groet'n JJ _________________ Doe as 'ie zeg, dan lieg 'ie niet.
de moeder van Bartje |
|
| Back to top |
|
 |
Bas_1202 Lid

|
Posted: Fri 30-07-2010 12:33 Post subject: |
|
|
| lourenskl wrote: | | Veel atleten scoorden boven de 80, maar er was er ook eentje bij die 64 ofzo scoorde. |
En dan is een VO2max van 64 nog steeds aan de hoge kant, zij het niet uitzonderlijk.
Ik heb ook tijdens mijn slaap de rustpols gemeten, kwam uit op 49 dus die 56 van eerder was dus geen absolute rust. Zal in de herfst wel weer lager worden want dan gaat t snelheidswerk weg en begint het aerobe opbouwseizoen, dus wordt mijn systeem weer efficiënter in het transporteren van zuurstof. Maargoed het gaat om de loopefficiëntie en die krijgt dan ook een boost. _________________ *If we want to be on top we can not ignore any source of wisdom* |
|
| Back to top |
|
 |
AdP Lid

|
Posted: Fri 30-07-2010 12:57 Post subject: |
|
|
| lourenskl wrote: | | VO2max: loopeconomie speelt ook een belangrijke rol. Wielrenners hebben eveneeens een hoge VO2max, maar dat zijn niet per definitie goede hardlopers. |
VO2max is inderdaad een performance-indicator met beperkte waarde. Jack Daniels heeft daar een goed hoofdstuk over geschreven en komt op basis daarvan tot zijn VDOT. Daarmee kun je loopprestaties onderling vergelijken en een VO2max schatten, maar wordt loopeconomie en wilskracht ook meegenomen. VDOT is niet bedoeld voor vergelijking tussen sporten, wat met VO2max wel kan, hoewel vrij zinloos. Een loper met een hoog zuurstofopnamevermogen maar een matige loopeconomie kan dus op dezelfde VDOT uitkomen als een efficientere loper met een lagere VO2max. Daarmee is VDOT een nuttiger parameter om prestaties te schatten en trainingsdoelen te formuleren.
Dat door training je VO2max toeneemt is een mooi zij-effect; belangrijker is het dat je VDOT toeneemt, dus dat je harder gaat lopen in de wedstrijden (of, wanneer op leeftijd, dat je fit blijft). |
|
| Back to top |
|
 |
|