Train je longen

Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Achillespeesblessure, soort open enquete.
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Achillespeesblessure, soort open enquete.
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 33, 34, 35  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures
View previous topic :: View next topic  

Achillespeesblessure gehad
Helemaal geen problemen meer mee kan alles of meer dan voorheen.
32%
 32%  [ 28 ]
Ik loop prima, maar het blijft een beetje uitkijken.
44%
 44%  [ 39 ]
IK loop redelijk, maar ik blijf zo nu en dan last houden, en laat er doktoren e.d. naar kijken.
8%
 8%  [ 7 ]
Hij blijft terugkomen, bij tijd en wijle word ik moedeloos.
12%
 12%  [ 11 ]
IK ben overgestapt op fietsen, bridgen, schaken of schaatsen
2%
 2%  [ 2 ]
Total Votes : 87

Author Message
George
Lid
Lid

PostPosted: Tue 02-11-2010 8:31    Post subject: Reply with quote

ik raad je aan een bezoekje bij hem af te leggen, dan kun je het echt beoordelen; ik had zijn site eigenlijk nooit bekeken, alleen een advertentie gezien in de "Waalwijker" en op goed geluk gebeld (nadat ik een aantal andere deskundigen was afgelopen zonder resultaat). Ik heb er erg veel baat bij. Oefeningen doen op zich zegt niet veel, dat deed ik ook wel, het gaat er om welke oefeningen en wanneer, en het steeds veranderen van oefeningen bij je progressie en genezing........

En ik zal hem wijzen op de taalfouten en vergissingen...... Wink
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Tue 02-11-2010 22:10    Post subject: Reply with quote

pietr wrote:
George, ik heb net zijn site bekeken. Afgezien van de vele taalfouten (dit komt niet professioneel over), spring ik nog geen gat in de lucht. Ik zal er nog eens een nachtje over slapen. Bij mijn vorige fysiotherapeut moest ik ook al veel oefeningen doen.

En deed je die oefeningen ook echt consequent?

Mijn achilles protesteert al erg lang.
Nu ik oefeningen echt serieus consequent (in mijn geval 180 herhaling per dag (3x(3x20hh)) doe is er echt effect. Blijft een zwakke plek maar ik kan weer lopen en hou controle.
Zoals Iwan al zijn : excentrische kracht achillespees
deze is goed en helder:
http://www.sportfysionoord.nl/downloads/RICHTLIJN%20ACHILLESPEESTENDINOSE.PDF
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
Iwanowitsch
Guest

PostPosted: Wed 03-11-2010 1:21    Post subject: Reply with quote

Er bestaan ook speciale plankjes voor excentrische trainingen.
Ik heb eens een download gehad waar een afbeelding van een dergelijk plankje op stond.

Het was een plankje met aan een van de zijden een verhoging zodat het plankje onder een bepaalde hoek -weet jammergenoeg niet welke- schuin stond.

Gr. Iwan.
Back to top
pietr
Lid
Lid

PostPosted: Wed 03-11-2010 21:37    Post subject: Reply with quote

@George: vandaag besloten om toch eerst maar weer naar de sportarts te gaan, 8 november.

@loopgek: nee niet consequent gedaan, die oefeningen. Het vreemde is dat ik vooral niet aan hardlopen gedaan heb gedurende ruim een jaar. Nu ben ik een week of 5 bezig en begint zelfs de rechterpees (dat is de goede pees) gevoelig te worden.
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Wed 03-11-2010 22:14    Post subject: Reply with quote

pietr wrote:

@loopgek: nee niet consequent gedaan, die oefeningen. Het vreemde is dat ik vooral niet aan hardlopen gedaan heb gedurende ruim een jaar. Nu ben ik een week of 5 bezig en begint zelfs de rechterpees (dat is de goede pees) gevoelig te worden.

Toen ik vorig jaar na een poos zeurpijntjes besloot om een poosje helemaal niet te lopen ging het juist mis. Na 2 weken rust kon ik geen stap meer hardlopen. Echt niet. Toen met fysio weer op gang geholpen zodat ik wel rustig en kort kon joggen. Ook altijd wel oefeningen gedaan maar deed dat halfbakken. Soms eventjes maar ook dagenlang niet of maar half.
Maar na het lezen deze zomer van diverse artikelen over achillespees onderzoek, en met name tendinose (soort verslechtering) en dus niet ontsteking is waarschijnlijk bij mij. De onderzoeken kwamen allen tot de conclusie dat alleen als je het minimum aantal herhaling haalde per dag er een veranderingsproces kwam in de pees. Uitkomsten verschilden van minimaal 120 tot 150 herhalingen per dag.
Sinds ik het wel consequent ben gaan doen, met name met gebogen knie in een hoek, is er verbetering gekomen. Het is niet over maar duidelijk veel beter belastbaar en onder controle te houden. Ik loop nu ok weer wedstrijdjes. Heerlijk! Het kan zijn dat het een jaar vraagt voordat het echt weg is, maar er zijn ook verhalen dat het structureel nodig blijft. Het is immers achteruitgang van de kwaliteit van het peesweefsel en is er een verband met (trainings)leeftijd.

Ik doe de oefeningen 2x daags onder de douche. Daar heb ik een kunststof blok in de douchecabine neergelegd wat als opstapje werkt. Dan hoef ik alleen nog maar 's middags ergens een serietje op een trap of stoeprand oid te doen.
Ben wel benieuwd naar het schuine blokje waar Iwan over spreekt. Bij mij is het vooral in de gebogen stand dat ik het voel werken, dus schuin is handig. Als ik de oefening met recht been doe trekt het vooral hoog in de kuit, ver weg van de achilles.

Het vraagt discipline, maar baat het niet, het schaadt ook niet!
De kuitspieren worden er sowieso sterker van!
pietr
Lid
Lid

PostPosted: Wed 03-11-2010 22:25    Post subject: Reply with quote

Ik vermoed dat er bij mij ook sprake is van tendinose. Ik heb namelijk geen last van ochtendstijfheid en een verdikking etc. Ik zal het maandag navragen. Jouw verhaal geeft me toch weer wat hoop. Ik ben benieuwd naar hoe je die oefeningen precies doet met gebogen knie. Dus... als je nog zin hebt om dat eens nauwkeurig te beschrijven, dan houd ik me aanbevolen.

De fysiotherapeut vermoedde dat het bij mij een ketenprobleem was, dus disbalans in alles onder de heupen. Dat is ook een benaderingswijze natuurlijk.

Ik ben ook van plan om zo'n plank met in het midden aan de onderkant een rol te kopen, zodat ik daarop evenwichtsoefeningen kan uitvoeren. Is iemand daar bekend mee?
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Wed 03-11-2010 22:42    Post subject: Reply with quote

pietr wrote:
Ik vermoed dat er bij mij ook sprake is van tendinose. Ik heb namelijk geen last van ochtendstijfheid en een verdikking etc. Ik zal het maandag navragen. Jouw verhaal geeft me toch weer wat hoop. Ik ben benieuwd naar hoe je die oefeningen precies doet met gebogen knie. Dus... als je nog zin hebt om dat eens nauwkeurig te beschrijven, dan houd ik me aanbevolen.

De fysiotherapeut vermoedde dat het bij mij een ketenprobleem was, dus disbalans in alles onder de heupen. Dat is ook een benaderingswijze natuurlijk.

Ik ben ook van plan om zo'n plank met in het midden aan de onderkant een rol te kopen, zodat ik daarop evenwichtsoefeningen kan uitvoeren. Is iemand daar bekend mee?

Zie enkele posts eerder mijn verwijzing naar de pfd. Staat vanaf blz 14 ofzo vol foto's en omschrijving.

Een balanstol kan ik je leveren. 11 euro kost hij bij mij, verzenden 5 euro extra.
Dit is hem http://www.acasports.co.uk/product_info.php?cpath=133_255&products_id=5096
Iwanowitsch
Guest

PostPosted: Thu 04-11-2010 0:29    Post subject: Reply with quote

Ik bedoelde onderstaand plankje --->

Ik had destijds zelf zo'n plankje gemaakt en gebruikte het toen voor m'n kniepees.
Misschien minder geschikt bij achillespeesklachten.

Iwan.
Back to top
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Thu 04-11-2010 1:01    Post subject: Reply with quote

Jemig de pemig, langdurige oefening dat je d'r een vette camelbak bij nodig hebt. Laughing
schaaapje123
Lid
Lid

PostPosted: Thu 04-11-2010 15:06    Post subject: Reply with quote

Mijn ervaringen met de achillespeesproblemen. Ik ga altijd eerst naar een echt goede fysio. In mijn geval Gert Jan Brouwer in Apeldoorn. Hij kent mijn lichaam al 15 jaar en ziet direct wat er afwijkend is. Bij mij werkt acupunctuur sterk herstelbevorderend maar dat is iets persoonlijks. Tien jaar geleden last gehad van linker achillespees. Therapie: ultrasoon geluid en intensieve frictiemassages. Na 3 maanden kon ik weer lopen.
Vijf jaar geleden: weer problemen in dezelfde pees. Nu acupunctuur en de Zweedse excentrische trapoefeningen gedaan. Na 4 maanden geen last meer. Dit jaar: achillesproblemen rechts: acupunctuur 3x per week en rust. De Zweedse oefeningen gaven geen verlichting. Het voelde ook anders. Knobbeltje zit er nog steeds maar geeft geen last. Voorzichtig weer op de baan begonnen.
Ook is het belangrijk om de oorzaak proberen te achterhalen. Mijn eerste 2 blessures kwamen in een tijd van intensieve baantrainingen en wedstrijden van 800-5000 meter op de baan. De laatste kwam na een 50 km trail. Pure overbelastig waarschijnlijk.
Conclusie: zoek een goede fysio en probeer wat verschillende behandelingen uit. Blijf (alternatief) trainen anders krijg je een bereslecht humeur (ik althans). En vooral: heb geduld, zeker in de opbouw erna. Succes en beterschap.
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Thu 04-11-2010 16:16    Post subject: Reply with quote

Iwanowitsch wrote:
Ik bedoelde onderstaand plankje --->

Ik had destijds zelf zo'n plankje gemaakt en gebruikte het toen voor m'n kniepees.
Misschien minder geschikt bij achillespeesklachten.

Iwan.

Geinig plankje, zou voor achilles ook kunnen, maar dan moet ik net andersom erop gaan staan (nee niet op de kop)
pietr
Lid
Lid

PostPosted: Fri 05-11-2010 11:33    Post subject: Reply with quote

@schaapje123: prettig om te lezen dat je er steeds weer vanaf komt. Het klopt dat mijn humeur met sprongen achteruit ging toen ik niet liep (en mijn gewicht met sprongen omhoog Sad). Wat bedoel je precies met dat je wel moet blijven bewegen? Langzamer lopen, minder lang lopen, setjes van bv. 6x5 minuten lopen?

Ook lees ik dat er een knobbeltje op jouw achillespees zit, dat heeft er bij mij nooit gezeten. Tijdens de echo vorig jaar bleek er veel vocht in mijn pees te zitten, hij was dus verdikt. Ook was de structuur van de vezels niet in orde, normaal liggen de vezels recht, bij mij kronkelden ze (overdreven beschreven).
jleeuwer
Lid
Lid

PostPosted: Sun 05-12-2010 19:59    Post subject: Reply with quote

Ik ben gelukkig nog geen frequente poster op dit draadje Confused

Maar het is wel oppassen geblazen. Ik heb eigenlijk altijd last van mijn achillespees na een LSD-training. Dat is opmerkelijk, want ik hoor vaak dat de achillespees meer wordt belast bij snelheidswerk, en dan heb ik er (vrijwel) geen last van. Na zo'n LSD heb ik 's avonds en de volgende dag een pijnlijke en stijve achillespees. Als ik doorveer op de trap voelt het alsof mijn achillespees "knakt".

Zoals gezegd, nog geen ernstige klachten, maar het is wel een zorg, zeker aangezien ik wil proberen om die LSD training te gaan opbouwen in 2011, ik hoop maar dat die achillespees het houdt. Misschien is het ook weer eens tijd om een bezoek te brengen aan de schoenenwinkel, huidige schoenen gaan alweer ruim 1200km mee.

Verder misschien ook geen gek idee om maar eens in de 2 weken een echte lange LSD te doen, en daarna ook de nodige rust in te bouwen.
Back to top
View user's profile Send private message
MasterRunner
Lid
Lid

PostPosted: Sun 05-12-2010 20:04    Post subject: Reply with quote

Onderbreek de LSD eens 2-3 minuten met wat losmaak oefeningen. Je blijft dan het 2e deel beter technisch lopen, dus ook minder kans op blessures.
Voor het LSD-effect Wink maakt het niet uit...
Back to top
View user's profile Send private message
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Sun 05-12-2010 20:11    Post subject: Reply with quote

jleeuwer wrote:
Ik ben gelukkig nog geen frequente poster op dit draadje Confused

Maar het is wel oppassen geblazen. Ik heb eigenlijk altijd last van mijn achillespees na een LSD-training. Dat is opmerkelijk, want ik hoor vaak dat de achillespees meer wordt belast bij snelheidswerk, en dan heb ik er (vrijwel) geen last van. Na zo'n LSD heb ik 's avonds en de volgende dag een pijnlijke en stijve achillespees. Als ik doorveer op de trap voelt het alsof mijn achillespees "knakt".

Zoals gezegd, nog geen ernstige klachten, maar het is wel een zorg, zeker aangezien ik wil proberen om die LSD training te gaan opbouwen in 2011, ik hoop maar dat die achillespees het houdt. Misschien is het ook weer eens tijd om een bezoek te brengen aan de schoenenwinkel, huidige schoenen gaan alweer ruim 1200km mee.

Verder misschien ook geen gek idee om maar eens in de 2 weken een echte lange LSD te doen, en daarna ook de nodige rust in te bouwen.

Bij hoge snelheid heb je meer reactiekracht op de achillespees.
Bij lage snelheid langer grondcontact, dus meer inzakken en meer kans op een grotere zijwaartse kracht op de achillespees (meestal door (over)proneren).

Afhankelijk van de plek en soort achillespeesblessure kan LSD of juist snelheidswerk prima gaan, en het andere niet.
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 33, 34, 35  Next
Page 16 of 35

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum