| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
HennyV Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 14:23 Post subject: Verbeteren van looptechniek |
|
|
Na afloop van de Utrechtse Singelloop heb ik via het internet mezelf zien lopen op de diverse punten tijdens de wedstrijd. Ik ben behoorlijk geschrokken van mijn eigen techniek, of liever gezegd het gebrek aan techniek.
Mijn benen buigen nauwelijks en komen heel beperkt van de grond. Daardoor heb ik niet veel van kniehef en pendel. Kortom, ik loop een beetje als een houten klaas.
Op het internet heb ik al het nodige aan oefeningen gevonden om mijn techniek te verbeteren. Hebben jullie tips om zelfstandig mijn looptechniek te verbeteren (ik zie, mss ten onrechte, niet zoveel in BV stijl)? Links naar sites, youtubes, boeken of anderzins worden gewaardeerd.
Uiteraard heb ik ook een loopgroep/AV in overweging. _________________ No pain, no gain
Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige! |
|
| Back to top |
|
 |
Rasheed Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 14:29 Post subject: |
|
|
Geen echt advies, maar wat gedachten over loopstijl.
Jezelf (laten) opnemen tijdens een wedstrijd is natuurlijk een goed begin, vooral als je later vooruitgang wilt zien. Echter, niet iedere toploper is een mooiloper. Soms zijn er goede redenen waarom iemand een lelijke loopstijl heeft. Denk aan Paula Radcliffe. Analyse door een ervaren loopdeskundige is daarom belangrijk, lijkt me. _________________ Met dit stuk hout wordt alles ineens een stuk duidelijker. |
|
| Back to top |
|
 |
AdP Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 14:55 Post subject: |
|
|
Ik heb flink wat literatuur liggen/verzameld over looptechniek. Daarbij zit ook een overzicht van afwijkingen -> oorzaak -> oefeningen. Bij elke afwijking is de eerst genoemde oorzaak Conditiegebrek. Dat klopt denk ik ook: door meer te lopen krijg je vanzelf een betere loophouding, o.a. omdat je automatisch de houdingspieren steeds beter traint.
Een tweede tip is intervaltraining: daarbij kun je de aandacht erbij houden en proberen mooier te lopen. In een duurloop verzakt iedereen uiteindelijk toch. Hoe harder je loopt hoe mooier - gewoonlijk. Steigerungen en strides zijn misschien technisch nog wel het verrijkendst.
Specifieke oefeningen werken (denk ik) pas goed als je eerst deze basis doet: omvang en belastbaarheid omhoog.
De loopscholing die bij de AV wordt gegeven is vaak paarlen voor de zwijnen: je hebt een bepaalde bewegingsintelligentie nodig voordat die trainingen echt aanslaan. |
|
| Back to top |
|
 |
HennyV Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 15:15 Post subject: |
|
|
| AdP wrote: | Ik heb flink wat literatuur liggen/verzameld over looptechniek. Daarbij zit ook een overzicht van afwijkingen -> oorzaak -> oefeningen. Bij elke afwijking is de eerst genoemde oorzaak Conditiegebrek. Dat klopt denk ik ook: door meer te lopen krijg je vanzelf een betere loophouding, o.a. omdat je automatisch de houdingspieren steeds beter traint.
Een tweede tip is intervaltraining: daarbij kun je de aandacht erbij houden en proberen mooier te lopen. In een duurloop verzakt iedereen uiteindelijk toch. Hoe harder je loopt hoe mooier - gewoonlijk. Steigerungen en strides zijn misschien technisch nog wel het verrijkendst.
Specifieke oefeningen werken (denk ik) pas goed als je eerst deze basis doet: omvang en belastbaarheid omhoog.
De loopscholing die bij de AV wordt gegeven is vaak paarlen voor de zwijnen: je hebt een bepaalde bewegingsintelligentie nodig voordat die trainingen echt aanslaan. |
Ad, Dank je voor deze opsomming.
Intuitief denk ik dat ik met weekgemiddelden van 80km niet direct in de categorie conditiegebrek val. Niettemin, kan het wel een probleem zijn bij hogere snelheden.
Intervaltrainingen lijken me een goede stap vooruit. Welke afstanden heb je dan in gedachte - 200mtr, 300mtr, 400mtr, langer?
Qua belastbaarheid waar denk je dan aan?
Ik doe nu 200mtr in 38-40 sec en 400 mtr in 1'25. En voor beide afstanden tussen de 10 en 12 herhalingen. Dat aantal wil ik nog iets opvoeren.
Je input stel ik op prijs. _________________ No pain, no gain
Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige! |
|
| Back to top |
|
 |
AdP Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 15:56 Post subject: |
|
|
| HennyV wrote: |
Intuitief denk ik dat ik met weekgemiddelden van 80km niet direct in de categorie conditiegebrek val. Niettemin, kan het wel een probleem zijn bij hogere snelheden.
Intervaltrainingen lijken me een goede stap vooruit. Welke afstanden heb je dan in gedachte - 200mtr, 300mtr, 400mtr, langer?
Qua belastbaarheid waar denk je dan aan?
Ik doe nu 200mtr in 38-40 sec en 400 mtr in 1'25. En voor beide afstanden tussen de 10 en 12 herhalingen. Dat aantal wil ik nog iets opvoeren.
|
Qua omvang zit je dan inderdaad al aan de veilige kant zou ik denken. Misschien is je techniek helemaal niet zo slecht? Niet voor iedereen hoeft een hoge knievoering effectief te zijn. Mijn tegenstander van zondag shuffelt ook iets meer dan ik en dat gaat hem prima af.
Techniek tijdens het lopen doe ik op verschillende manieren. De genoemde 200tjes en 400tjes zijn al erg goed: bij zo'n inspanning kun je prima de aandacht bij de techniek houden. Op langere afstanden (b.v. 1200tjes, 2000tjes) probeer ik, zeker als ik eens niet alleen train, om zoveel mogelijk te ontspannen in schouders en af en toe even de houding (mentaal) langs te lopen. Steigerungen en strides (over 60-120m) zijn ideaal om een aspect echt te benadrukken.
De geringe knievoering die je noemt kun je op een paar manieren specifiek iets aan doen, b.v. lage buikspieren trainen. Een simpele weinig belastende oefening is in borst-ligsteun de knieen om en om rustig naar de elleboog brengen ondertussen de billen strak houden (als een plank dus). Na zo'n 20 keer begin je waarschijnlijk al te voelen welke houdingsspier je hier benadrukt. In het algemeen zou ik al snel overschakelen naar lopen, b.v. kniehef over 15-20m overgaand in lopen/20-60m, of steigerungen heuvelop en zelfs heuvelsprints (a la dick).
Echt specifieke tips zijn wellicht zinvoller wanneer ze komen van iemand die je ziet lopen, b.v. bij een atletiekvereniging.
En weer in het algemeen: veranderingen zijn geen doel op zich, zeker niet met grote stappen. Heel blijven is immers op de achtergrond de enige randvoorwaarde om op te bouwen. |
|
| Back to top |
|
 |
gadget Benefactor

|
Posted: Tue 27-09-2011 16:07 Post subject: |
|
|
Als ik je opmerkingen zo zie over je loopstijl dan kan je daar denk ik wel gericht aan werken.
Intervallen is een goed begin. Doe dat niet zo hard mogelijk maar let vooral op de zwakke punten in je loopstijl. In het begin zal je merken dat bepaalde spieren bijvoorbeeld de beenheffers (m.iliopsoas) en hamstrings echt flink belast worden. Je kan dan later de intervallen wel uitbreiden tot je uiteindelijk gewoon een vermoeiende training volledig "mooi"loopt.
Wat kracht training gericht op deze spieren kan ook geen kwaad. Als ze beter ontwikkeld zijn zullen ze minder snel vermoeid raken waardoor je langer mooi blijft lopen.
Maarten _________________ He who can no longer pause to wonder and stand rapt in awe, is as good as dead; his eyes are closed.
(Albert Einstein) |
|
| Back to top |
|
 |
ptaurus Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 16:29 Post subject: |
|
|
Ik denk dat je je techniek niet zo goed kunt verbeteren zonder dat iemand je echt aanwijzingen geeft. De reden gaf je zelf al aan. Je merjt niet goed wat je fout doet.
Ik ken overigens de "schrik"
Mijn loopstijl is ook bedroevend slecht. Dit heb ik pas gemerkt toen ik filmbeelden zag van mezelf. Ik kijk daarom nu ook niet meer naar filmbeelden of een speigelweerkaatsing van mezelf. Het ziet er gewoon niet uit en ik wil het gevoel houden dat ik echt aan het hardlopen ben.
Ik heb er wat aan geprobeerd. Op eigen houtje, want de AV waar ik zat had ik op dit punt niet veel aan. Maar dat is allemaal niet gelukt.
Ik hou het nu maar zo, want al die oefeningen die er eventueel aan te pas gaan komen vind ik gewoon niet leuk.
Paul _________________ De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell
FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314?ref=tn_tnmn |
|
| Back to top |
|
 |
runfun Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 16:54 Post subject: |
|
|
Op welk punt waren de beelden gemaakt? Al vrij vroeg in de wedstrijd of halverwege en richting finish? Misschien zit er verschil in techniek omdat je (maar ik net zo goed) in het begin vaak nog 'scherp' bent?
De intervallen zijn inderdaad goed voor techniek, wel variëren als het even kan anders gewen je misschien teveel. Ik varieer zelf met 200'tjes, 400'tjes, 800tjes, 1.000tjes en 2.000tjes. Soms een piramide er tussen maar als ik naar mijn logboek kijk is er veel variatie. De snelheid van de intervallen lijken me wel een beetje hard, in ieder geval sneller dan ik ze doe zo uit mijn hoofd 'horen' ze bij een 10km onder de 37:30.
Toen ik nog bij Ciko trainde kreeg ik ooit de tip van een ervaren loper om bij (langzame) duurlopen op je techniek te letten. Kniehef en arminzet kunnen dan de aandacht krijgen zonder dat je op je snelheid hoeft te letten. Ik vind van mezelf dat de kniehef niet zo'n probleem is maar de arminzet kan altijd beter. Bij duurlopen probeer ik hier dus ook vaak aan te denken. Mijn tekortkomingen zitten vooral in lenigheid (o.a. onderrug die vaak vast zit) maar ook de heupinzet is er nauwelijks. _________________ Hardlopen, trainen, wedstrijden en meer... www.run-fun.nl |
|
| Back to top |
|
 |
LazyD Benefactor

|
Posted: Tue 27-09-2011 17:26 Post subject: |
|
|
1) ik neem vrijdag iets voor je mee...
2) en eens met Roger, ik denk dat je de intervallen te hard doet.
1 en 2 hebben iets met elkaar te maken  _________________ 10361820382159406440852219646
Lefty rulez!
Gas geben! |
|
| Back to top |
|
 |
Kobus Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 18:58 Post subject: |
|
|
Ik zou het ook eens zoeken in de kwaliteit vd trainingen. Bij een weekomvang van ± 80km moet er meer dan een 44'/ 10km inzitten...
We zouden afgelopen zondag gelijk over de finish zijn gekomen. Maareh, ik behoor niet tot de tuppers, zeker niet qua kilometers per maand (nu ± 90/ 100km).
Ik ruik wel kansen  |
|
| Back to top |
|
 |
Robisrunning ChatnRunCircuit

|
Posted: Tue 27-09-2011 19:01 Post subject: Re: Verbeteren van looptechniek |
|
|
| HennyV wrote: | Op het internet heb ik al het nodige aan oefeningen gevonden om mijn techniek te verbeteren. Hebben jullie tips om zelfstandig mijn looptechniek te verbeteren (ik zie, mss ten onrechte, niet zoveel in BV stijl)? Links naar sites, youtubes, boeken of anderzins worden gewaardeerd.
Uiteraard heb ik ook een loopgroep/AV in overweging. |
Ik heb een loopscholings DVD van de KNAU.
Neem ik voor je mee. _________________ The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€
Weblog |
|
| Back to top |
|
 |
loopgek Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 22:04 Post subject: |
|
|
Ik heb je beelden opgezocht (en zie Marcel en mezelf erg vaak langskomen ). Het is niet super mooi maar zeker ook niet dramatisch. Ook gezien je de intervaltraining ook al best erg hard loopt zie ik daar nog weinig winst.
Ik doe zelf al 25 jaar loopscholing enzo, kijk op de filmpjes wat dat oplevert (not!).
Misschien dat een sterkere core bij jou wat oplevert. Je loopt een beetje zittend en dat heeft invloed op je pas. Met een wat actievere buik zou je misschien je bekken effectiever kunnen bewegen.
Ook lijk je je armen wat teveel vast te zetten, hoog te houden.
Tijdens wedstrijden vechten veel lopers tegen vermoeidheid en gebruiken gedachtes zoals "volhouden, bijten, werken, bijblijven, niet verzwakken". Dit zijn gedachtes die kracht zetten en verwringing uitlokken.
Denken op zo'n moment "okee ik ben moe, maar ik ga nu juist efficiënt bewegen, armen goed in looprichting, actieve loophouding houden etc" zorgen er mogelijk voor dat je je snelheid behoudt op basis van efficiëntie ipv op basis van zwoegen  _________________ Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl |
|
| Back to top |
|
 |
Jay Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 22:04 Post subject: Re: Verbeteren van looptechniek |
|
|
| Robisrunning wrote: | Ik heb een loopscholings DVD van de KNAU.
Neem ik voor je mee. | Bij ons op de club lopen de loopscholingsexperts achteraan in de wedstrijden. Kan toeval zijn maar waardoor komt dat dan? |
|
| Back to top |
|
 |
loopgek Lid

|
Posted: Tue 27-09-2011 22:07 Post subject: Re: Verbeteren van looptechniek |
|
|
| Jay wrote: | | Robisrunning wrote: | Ik heb een loopscholings DVD van de KNAU.
Neem ik voor je mee. | Bij ons op de club lopen de loopscholingsexperts achteraan in de wedstrijden. Kan toeval zijn maar waardoor komt dat dan? |
Waardoor komt toeval??
Maar zoiets bedoelde ik ook. Als je veel aan loopscholingsoefeningen doet, word je goed in ??? .... loopscholingoefeningen! Ik heb nog nooit iemand in kniehef, of kaats, pendelloop, whatever een wedstrijdzien winnen  _________________ Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl |
|
| Back to top |
|
 |
Don_K Benefactor

|
Posted: Wed 28-09-2011 3:46 Post subject: Re: Verbeteren van looptechniek |
|
|
| loopgek wrote: | Ik heb nog nooit iemand in kniehef, of kaats, pendelloop, whatever een wedstrijd zien winnen  |
Kijk hier eens naar Kay Schaafsma in laan 4 ... _________________ The first half of a sprint is run at your maximal speed, while the second half is run at an even faster pace - Yevgeni Gagua |
|
| Back to top |
|
 |
|