| View previous topic :: View next topic |
| bij mijn PR op de Marathon liep ik... |
| 1e helft >15 minuten sneller dan de 2e helft |
|
10% |
[ 5 ] |
| 1e helft 5 tot 15 minuten sneller dan de 2e helft |
|
20% |
[ 10 ] |
| 1e helft 1 tot 5 minuten sneller dan de 2e helft |
|
28% |
[ 14 ] |
| 1e helft 0 tot 1 minuut sneller dan de 2e helft |
|
16% |
[ 8 ] |
| 1e helft 0 tot 1 minuut langzamer dan de 2e helft |
|
10% |
[ 5 ] |
| 1e helft 1 tot 5 minuten langzmer dan de 2e helft |
|
14% |
[ 7 ] |
|
| Total Votes : 49 |
|
| Author |
Message |
gzomer Lid

|
Posted: Tue 16-11-2010 22:54 Post subject: |
|
|
| DRUM wrote: | | BjornAVAalsmeer wrote: | | het is leuk om een PR op de 30km te lopen in je voorbereidinig maar indien je de Marathon daarna 'slecht' loopt is iedereen dat PR al lang vergeten. |
Wat iedereen snel vergeten is, is toch niet belangrijk voor een persoonlijke prestatie die je neergezet hebt? Mij maakt het geen bal uit wat iedereen er van vind, het is leuk om waardering te krijgen maar als iedereen het niks vind en ik vind het OK, dan telt de mening van iedereen niet, quite simple |
Het heeft m.i. meer te maken met het feit of het PR op de 30 km je doel is geweest of het lopen van een goede marathon. Als de 30 km in feite een trainingswedstrijd in voorbereiding op de marathon was, dan ik me voorstellen dat dit voor jezelf geen lekker gevoel geeft. _________________ Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running. |
|
| Back to top |
|
 |
DRUM Mister Chat'n'Run 2007

|
Posted: Tue 16-11-2010 22:58 Post subject: |
|
|
Tot twee maanden voor de marathon ga ik bij elke wedstrijd voor een PR, behalve natuurlijk 10 en 15km, daar kom ik nooit meer aan
PS: maar wel zo hard mogelijk _________________ Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog |
|
| Back to top |
|
 |
MiepMiep Benefactor

|
Posted: Wed 17-11-2010 22:34 Post subject: |
|
|
| kouketer wrote: | ik vraag me nog wel af wat dit eigenlijk met voeding en drinken te maken heeft....  |
OK, dan maar wat meer on topic. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat ik bij de Landgoed Twente Marathon ook een negatieve split liep ik schat ongeveer een halve minuut. Geen PR, maar gezien de omstandigheden was precies 4 uur niet eens zo'n slechte tijd.
De verbinding met voeding? Zoals ik al eerder in een verslagje schreef was er onderweg een ruim aanbod aan eten (van blokjes kaas tot pannenkoeken tot varkensvlees) en drinken (naast water en sportdrank ook diverse wijnen en bokbier). Om van het voedsel te kunnen genieten waren de tijden die we onderweg bij de posten doorbrachten veel langer dan gebruikelijk. Om dit te compenseren liepen we tussen de posten flink door. Vooral na de twee glazen wijn op het 32km punt moesten we flink doorrennen om proberen binnen de 4 uur te lopen. Tegen de verwachting in ging dat heel goed.
Conclusie: niet alleen het starttempo is belangrijk om vlak te kunnen lopen. Ook voldoende aandacht voor (het juiste) eten en drinken is cruciaal  _________________ Jan
Trainingsschema's boeien me niet, ik loop verder en geniet!
mijn site |
|
| Back to top |
|
 |
robertdeloper Lid

|
Posted: Sat 20-11-2010 15:17 Post subject: |
|
|
| DeKeiler wrote: | Ik heb slechts drie marathons gelopen, alle met een fors positieve split.
Bij mijn PR heb ik het behoorlijk bont gemaakt met 1.32 over de eerste helft en 1.48 over de tweede. Bij elkaar dus 3.20.
Ik ben een hele verstandige vent, weet precies hoe het moet maar wanneer ik een paar loopschoenen aan doe word ik zo gek als een deur. | briljant  |
|
| Back to top |
|
 |
robertdeloper Lid

|
Posted: Wed 24-11-2010 9:02 Post subject: |
|
|
Laat ik ook een duit in het zakje doen:
1996 Rotterdam 1'41 + 2'18 = 3'59
2004 Oberelbe 1'38 + 2'32 = 4'10
Rotterdam was mijn eerste marathon. 10 dagen voor de start overvallen door een serieuze griep. Vrijdag voor de marathon nog de huisarts bezocht. Besloten toch te lopen. Bij km 30 deed iemand het licht uit. Deze ervaring was er deels de oorzaak van dat ik jarenlang mijn plezier en motivatie voor het hardlopen kwijt was. Daarmee samenhangend ook de wedstrijdtijden op de diverse deelafstanden. Pas in 2004 de
draad weer opgepakt. Als ik het over mocht doen had ik de marathon heel zeker laten schieten; ik ben toen heel dom en gevaarlijk bezig geweest.
Oberelbe was een probeersel na jarenlang mondejesmaat hardlopen. Ik wilde eens kijken of ik met weinig training een marathon kon lopen: in de voorbereiding slechts 2 keer een lange duurloop 26 km opgenomen. Antwoord is dus dat je weliswaar een marathon kunt doorstaan maar feitelijk moest ik gewoon vast stellen dat het onzin was.
Vanaf 2005 de zaken wat serieuzer en volwassener aangepakt. |
|
| Back to top |
|
 |
bantega Lid

|
Posted: Sun 28-11-2010 22:34 Post subject: |
|
|
Nou nu mag ik hem zelf ook invullen
PR bij debuut in Amsterdam met 13 minuten verval. Gister over de Zuiderzeebodem 3 minuten langzamer, met 6 minuten verval. Door de omstandigheden sla ik gister hoger aan, maar goed voor de poll maakt het niet uit; beide tussen 5 en 15 minuten langzamer de 2e helft |
|
| Back to top |
|
 |
renen Lid

|
Posted: Mon 29-11-2010 9:09 Post subject: |
|
|
M'n pr en ook enige marathon, ook Oberelbe 2009(erg mooi) ook een flinke negatieve split.... niet echt bij keuze. Met een 3:45 pacer meegegaan en dat iets te lang geprobeerd vol te houden tot 32km, hoewel het vanaf 20km al lastig werd.
Nadien nog niet op kunnen brengen om weer aan een marathon voorbereiding te beginnen. |
|
| Back to top |
|
 |
bantega Lid

|
Posted: Mon 09-04-2012 19:01 Post subject: |
|
|
PRPRPRPRPRPR lalalalala. En met met een verval van slechts 4 minuten; ook ruimschoots een PR
1.39.10 + 1.43.40... zoiets.
Ik wist dat ik ooit dit topic had gestart en ik zie dus dat ik nu eindelijk ook tot de gewone grauwe middenmoot behoor  |
|
| Back to top |
|
 |
gzomer Lid

|
Posted: Mon 09-04-2012 20:48 Post subject: |
|
|
@Bantega: gefeliciteerd. Jammer dat de doldrieste starts tot het verleden behoren  _________________ Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running. |
|
| Back to top |
|
 |
dijkloper Site Admin

|
Posted: Mon 09-04-2012 21:52 Post subject: Re: ideale starttempo op de marathon |
|
|
| bantega wrote: | @admin: waarom ik dit onder voeding heb geplaatst??? ; verplaats maar... |
Soms ontgaat je wel eens wat.  _________________ BV sinds september 2006. DN2ASR1 |
|
| Back to top |
|
 |
PeterV Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 8:14 Post subject: |
|
|
Marathon Rotterdam : PR (tevens 1ste marathon) :
1e helft - > 1:57
2e helft - > 2:14
totaal 4:11
Een verval van 17 minuten.
Ik had duidelijk te weinig duurlopen gedaan. Dat heb ik nu veel meer gedaan. Bij 32 km ging het lampje uit. Hele stukken gewandeld. Als ik langzamer was gestart, ben ik ervan overtuigd dat mn tijd nog slechter geweest zou zijn. |
|
| Back to top |
|
 |
gzomer Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 9:25 Post subject: |
|
|
| PeterV wrote: | Marathon Rotterdam : PR (tevens 1ste marathon) :
Ik had duidelijk te weinig duurlopen gedaan. Dat heb ik nu veel meer gedaan. Bij 32 km ging het lampje uit. Hele stukken gewandeld. Als ik langzamer was gestart, ben ik ervan overtuigd dat mn tijd nog slechter geweest zou zijn. |
Waarop baseer je de overtuiging dat je bij een langzamere start een slechtere tijd zou hebben gehaald? Wandelen kost veel tijd! Maar misschien mis ik iets.
Over het algemeen wordt gesteld dat je de minuten die je wint bij een te snelle start in het begin dubbel terugbetaalt in het tweede gedeelte. Overigens is een veel te langzame start ook niet meer in te halen in het tweede gedeelte. Een marathon is (nog veel meer dan de kortere afstanden) een energieverdelingsvraagstuk. Hoe meer gelijkmatig de beschikbare energie is verdeeld, hoe beter je eindtijd.
Overigens zie ik ook de tactiek van hennyV dat je 32 km een bepaald tempo loopt en dan de laatste 10 km een tandje terugschakelt om uiteindelijk een bepaalde doeltijd te lopen. Dit is m.i. niet te vergelijken met te snel starten, maar meer met een geplande verdeling van je energie. Je moet dan wel - net als overigens bij een meer gelijkmatige verdeling van je energie - heel goed weten wat je kan.
Maar het blijft een lastig vraagstuk, de bepaling van je tempo op de marathondag. Uitgangstpunt is natuurlijk je M-tempo dat je via training hebt "bereikt" en "geoefend". Maar er zijn ook nog factoren als je fysieke gesteldheid en de weersomstandigheden (!) e.d. die bij een marathon grote invloed hebben.
Om die reden loop ik een marathon altijd met hartslagmeter om al in de eerste 5 km een indicatie te hebben van het energieverbruik en eventueel bij te kunnen sturen. En dan nog heb ik nog nooit een negatieve split gelopen, maar altijd wel de schade kunnen beperken in het tweede deel (3-4 minuten). Ik was toch nog altijd wat te positief over mijn eigen mogelijkheden  _________________ Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running. |
|
| Back to top |
|
 |
PeterV Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 10:41 Post subject: |
|
|
| gzomer wrote: | | PeterV wrote: | Marathon Rotterdam : PR (tevens 1ste marathon) :
Waarop baseer je de overtuiging dat je bij een langzamere start een slechtere tijd zou hebben gehaald? Wandelen kost veel tijd! Maar misschien mis ik iets.
|
Omdat ik onder de verzuringsdrempel gelopen heb. Ik heb het idee dat na een bepaalde afstand/tijd gewoon de klap komt. Ik heb trainingslopen gedaan een heel stuk langzamer, stuk onder de verzuringsdrempel en toen was het ook na zo'n 32 km op. Ook als ik wel rond de verzuringsdrempel een trainingsloop deed is het na die +- 30 km wel zo'n beetje op (ja, is veel te snel voor een trainignsloop!).
Ik denk dat ik de snelste marathon loopt als ik net een paar slagen onder mijn verzuringsdrempel loop. Maar misschien gaat dat wel helemaal niet op als je getrainder bent. Ik had voor m'n eerste marathon maar zo'n 4 maanden getraind. |
|
| Back to top |
|
 |
Hans43 Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 11:26 Post subject: |
|
|
In 2010 liep ik in Amsterdam een van mijn mooiste marathons. De eerste helft ging in 1:37:06 de tweede helft in 1:36:38. De eindtijd lag 2 seconden boven mijn PR uit 2008 3:13:42 gelopen in Rotterdam. Daar had ik de tweede helft 4 minuten en 2 seconden verval. Die 2 seconden boeide me helemaal niets, het gevoel tijdens en na de marathon was zoveel beter. _________________ Soms zit het mee, vaak zit het tegen. |
|
| Back to top |
|
 |
gzomer Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 12:37 Post subject: |
|
|
@PeterV: ik kom in het gebied van gemiddelden, maar veel lopers kunnen een marathon rennen op gemiddeld 82-84% max. hf. (afhankelijk van duur van de inspanning, vaak samenhangend met getraindheid). Dit betekent starten rond 78-80% max hf en (bij constant tempo!) eindigen op 88-90% max. hf (dus rond je verzuringsdrempel). Dit lijkt wel behoorlijk lager te liggen dan een paar slagen onder je verzuringsdrempel. Daar zit je pas na 35 km ongeveer.
Overigens is het wel interessant dat jij de man met de hamer tegen komt bij langzame, zeer lange duurlopen en bij snelle, lange duurlopen. Het laatste is verklaarbaar uit bovenstaande, het eerste niet. Het eerste zou ook samen kunnen hangen met behoefte aan voeding tijdens de duurloop, misschien geeft de man met de hamer wel een hongerklop vanwege de lengte van de duurloop. Dit is wel goed trainbaar.
Hoe dan ook, succes bij je volgende poging.
@Hans43: voor zo'n marathon zou ik ook tekenen (vooral het gevoel na afloop). Ik heb de indruk dat een positieve split ook vaak met pijn gepaard gaat, omdat je toch zoveel mogelijk tempo wil houden. Een negatieve of gelijke split heeft volgens mij ook een mentaal een voordeel tijdens de race. _________________ Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running. |
|
| Back to top |
|
 |
|