| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
marcel61 Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 16:09 Post subject: Oude gewoontes veranderen? |
|
|
(Onderstaande reactie stond elders maar vanwege OT zijn maar hier neer gezet)
Waarom morgen al met bietensap Rob?
Het nitraat in de sap wordt omgezet in nitriet hetgeen zorgt voor een verwijding van bloedvaten (en dus verlaging bloeddruk). Hierdoor een beter 02 transport. Dit effect schijnt vanaf inname tot 2 tot 5 uur (optimaal is 2.5 a 3 uur na inname) te werken. Dag van tevoren heeft dus geen effekt, behoudens het feit dat het sap boordevol ijzer zit en overige gezonde zaken zit.
(Bron volgens mij van een Belgisch sportforum, en weet dus niet het waarheidsgehalte, maar ben dit verhaal ook al eens elders tegen gekomen)
Overigens las ik laatst (RW volgens mij) ook dat het stapelen de laatse dag of hooguit 2 dagen voor de marathon meer dan zat is. (bij gezond eet/drinkpatroon voor iemand die in een marathon fase zit) (Idem voor hydrateren) Als de lever en spieren vol zitten met brandstof zitten ze vol en neem je de rest in gewicht onnodig mee.
Ik bespeur steeds vaker tegengas op dit soort stokoude gewoontes. Evenals het trainen voor een marathon: lees steeds vaker dat we TE vaak LSD's doen die een minuut onder gewenst tempo zitten. We zouden die meer in een tempo moeten doen die 5 tot 10% langzamer is dan het wedstrijdtempo.
Ik weet niet wat waar is, maar hoop op wat reactie's en eventuele wijsheden,artikelen etc.
OEPS vreselijk OT natuurlijk dus zal dit even naar het trainingen forum kopieren, dus gaarne daar reactie! |
|
| Back to top |
|
 |
max09 Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 16:18 Post subject: |
|
|
Ehm.. ik zal binnenkort een artikeltje op mijn weblog plaatsen want het gaat niet om beter O2 transport. Tenzij je daarmee iets anders bedoelt dan 'beter O2 transport'
In the meantime.... keep drinking want het is en blijft interessant. _________________ http://www.runpower.nl
Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse |
|
| Back to top |
|
 |
marcel61 Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 16:26 Post subject: |
|
|
Mooi, voor mij een beetje klok/klepel verhaal, zoiets zou het moeten zijn? :
Dit komt omdat bij hetzelfde zuurstofverbruik men meer energie (watt) kon voortbrengen. Een bloedvatverwijdende werking van het nitraat en de geringere zuurstofbehoefte van de spieren zijn hiervoor verantwoordelijk.
Weer ff googelen... |
|
| Back to top |
|
 |
max09 Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 16:41 Post subject: |
|
|
| marcel61 wrote: | Mooi, voor mij een beetje klok/klepel verhaal, zoiets zou het moeten zijn? :
Dit komt omdat bij hetzelfde zuurstofverbruik men meer energie (watt) kon voortbrengen. Een bloedvatverwijdende werking van het nitraat en de geringere zuurstofbehoefte van de spieren zijn hiervoor verantwoordelijk.
Weer ff googelen... |
Ja het heeft inderdaad meer te maken met de processen binnen de cel (het hele ATP verhaal etc) en dat het minder O2 kost. Een mooi mechanisme. Bij beter O2 transport denk ik aan rode bloedlichaampjes die O2 op hun nek meenemen door het lichaam heen
Maar ik heb allerlei leuke filmpjes en dingetjes hierover. Zal artikeltje maken maar moet voor Bertus ook nog review maken van de herzog kousen  _________________ http://www.runpower.nl
|
| Back to top |
|
 |
LazyD Benefactor

|
Posted: Tue 10-04-2012 17:00 Post subject: |
|
|
Namens de gewone mens de volgende vraag: is het nu wel of geen aanrader?  _________________ 10361820382159406440852219646
Lefty rulez!
Gas geben! |
|
| Back to top |
|
 |
max09 Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 17:41 Post subject: |
|
|
Ja hahaha ik schreef al: keep drinking Het is een merkwaardig fenomeen wat ze ontdekt hebben. Maar het is geen haarlemmerolie. _________________ http://www.runpower.nl
|
| Back to top |
|
 |
boco Mister Chat'n'Run 2005

|
Posted: Tue 10-04-2012 18:05 Post subject: |
|
|
| max09 wrote: | Zal artikeltje maken maar moet voor Bertus ook nog review maken van de herzog kousen  |
Bertus zit ook aan het bietensap.
Hoort alleen maar zeer positieve verhalen.
Zelfs SnelleRijk (Rik Wolswinkel) is - na een eerste afwijzing - sinds Utrecht helemaal om.
Met of zonder tubes:
Bietensap mot !
EDIT: zojuist op Twitter het volgende tweetje van Asker Jeukendrup geretweet:
Give beetroot juice expert Andy Jones a follow @AndyBeetroot . exciting information coming up tomorrow! #GSSIXP
Heel benieuwd! _________________ 't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough. |
|
| Back to top |
|
 |
RJS Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 21:26 Post subject: |
|
|
Vraagje welke bietensap moeten we nu hebben, bij zonnatura staat er natriumarm, lijkt mij niet de bedoeling van Demeter weet ik het niet |
|
| Back to top |
|
 |
ChatnRunner Lid

|
Posted: Tue 10-04-2012 21:35 Post subject: |
|
|
| Zou gewoon gekookte bieten eten net zo effectief zijn ?? |
|
| Back to top |
|
 |
MiepMiep Benefactor

|
Posted: Tue 10-04-2012 21:45 Post subject: |
|
|
| boco wrote: |
Hoort alleen maar zeer positieve verhalen.
|
Hmm, Diesel kreeg anders een flinke diarree na het drinken van bietensap en klonk daarna niet erg positief  |
|
| Back to top |
|
 |
evelyne Miss Chat'n'Run 2006

|
Posted: Wed 11-04-2012 7:39 Post subject: |
|
|
| ChatnRunner wrote: | | Zou gewoon gekookte bieten eten net zo effectief zijn ?? |
Ja dat vroeg ik mij ook af. Kan me nog de potjes gekookte bietjes herinneren die wij vroeger vaker aten. Ik vond dat heel erg lekker. Als het goed voor de prestatie is, wil ik die best nog wel eens eten, het sap neem ik er dan wel bij.
Ik heb de discussie over het bietensap niet gevolgd omdat ik dacht dat het wel weer een zoveelste hype zou zijn, dus ik zal het eens allemaal na moeten lezen. |
|
| Back to top |
|
 |
max09 Lid

|
Posted: Wed 11-04-2012 8:04 Post subject: |
|
|
| RJS wrote: | Vraagje welke bietensap moeten we nu hebben, bij zonnatura staat er natriumarm, lijkt mij niet de bedoeling van Demeter weet ik het niet |
Natrium is geen Nitraat !
Ik schreef al eens eerder dat je eigenlijk bieten zou moeten hebben op kunstmest gekweekt. Zonnatura is een biologisch sap en zal minder nitraat bevatten (dat werd ook bevestigd in een mail van maanden geleden zie onder). Maar nergens kan je - helaas - het nitraat gehalte vinden
Dat zal wel rap veranderen als er slimme jongens op de markt komen die een speciaal sportdrankje gaan maken in dure flesjes (is er al overigens maar nog niet hier)
Geachte mevrouw,
Hartelijk dank voor uw email. Het nitraatgehalte van onze bietensap is niet bekend, we hebben hier geen analysewaardes van. Gemiddeld zit er per liter 2000 mg nitraat in bietensap, maar omdat dit een gemiddelde waarde is van verschillende bietensappen kan onze sap daarvan afwijken. Tevens is het zo dat onze bietensap biologisch is en dat de teeltmethode verschilt van die van een 'reguliere' bietensap. Hierdoor kan het nitraatgehalte lager uitvallen dan in een 'reguliere' bietensap.
Wij vertrouwen erop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd / van dienst te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Induella Sondrejoe
Foodprints Costumer Service _________________ http://www.runpower.nl
|
| Back to top |
|
 |
marcel61 Lid

|
Posted: Wed 11-04-2012 9:06 Post subject: |
|
|
Ik gebruik die van Demeter, deze werd ook in diverse artikelen aangeraden vanwege het hoge nitraat gehalte. Hoe het met eigen brouwsels uit bieten zit weet ik niet, wel een werk en rotzooi om het te maken volgens mij.
Ik ben van de aangeraden hoeveelheid van 500 cc 2.5 a 3 uur voor de wedstrijd teruggestapt naar 350 cc. 500 cc vind mn maag niet leuk en zeker niet bij een behoorlijk ontbijt voor een HM is 500 cc teveel van het goede, wordt er misselijk van.
Wat mij nog bezighoudt is of de inname een aantal dagen voor een wedstrijd nu wel of niet zinvol is. Doordat de flessen van Demeter 700 CC zijn en slechts 5 dagen houdbaar na openen, consumeer ik de dag voor de wedstrijd ook nog eens 350 cc.
Demeter kent 2 varianten: met citroenzuur (smaakt daardoor frisser en is langer houdbaar) en die met lactaat (of lactose of zoiets).
Laatste nog nooit geprobeerd.
Ik betaal voor een fles iets van 2,75 in ieder geval nog geen 3 euro.
@Max: van wie is dat mailtje? Zonnatura of Demeter? |
|
| Back to top |
|
 |
dijkloper Site Admin

|
Posted: Wed 11-04-2012 10:12 Post subject: |
|
|
| marcel61 wrote: | | @Max: van wie is dat mailtje? Zonnatura of Demeter? |
Ik ben Max wel niet, maar het is Zonnatura. _________________ BV sinds september 2006. DN2ASR1 |
|
| Back to top |
|
 |
Petra40 Miss Chat'n'Run 2008

|
Posted: Wed 11-04-2012 10:49 Post subject: |
|
|
Aangezien ik ook wel zin had in een experiment, heb ik gister ook bietensap gedronken. Zelfgemaakt in de blender van bieten, beetje water en wat stevia, want de smaak was nou niet echt lekker.
Vanochtend heb ik 30 minuten gelopen en mijn benen voelden aan als een natte krant. Vreselijk. Zwaar. Waardeloos. Dat gevoel heb ik nooit! Ik ga dus niet verder met de bieten in de blender te gooien. Ik doe wel altijd een halve biet door m'n salade 's middags en 's avonds.
Vandaag ga ik flink drinken, groene thee, en m'n benen regelmatig los masseren. Geen idee of het nu wel of niet met elkaar te maken heeft.
Ik wens jullie allemaal heel veel suces met het laatse stukje voorbereiding!! Tot zondag. We gaan knallen met z'n allen! (oh, da's leuk, het rijmt ook nog..) _________________ You never regret a workout! |
|
| Back to top |
|
 |
|