| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
BregjeB Lid

|
Posted: Tue 17-04-2012 16:33 Post subject: 4e training voor halve marathon |
|
|
Ik kan drie trainingen doen met mijn loopgroep.
Woensdag duurtraining in verschillende tempo's 8-10 km
Vrijdag fartlek 30-40min wordt later interval op atletiekbaan
zon langzame duurloop z2 60 tot 90 min.
Ik wil deze zomer mijn tweede halve maraton gaan lopen. Streeftijd 2 uur.
Ik wil een vierde training gaan doen op maandag of dinsdag in een rustig tempo. Wat voor afstand kan ik dan het beste lopen? |
|
| Back to top |
|
 |
ptaurus Lid

|
Posted: Tue 17-04-2012 16:47 Post subject: |
|
|
Ik zou beginnen met een km of 6 en dan langzaam uitbouwen tot 12 a 15 ofzo Je merkt vanzelf waar je grens ligt als je elke week er iets bij op doet.
Paul _________________ De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell
FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314?ref=tn_tnmn |
|
| Back to top |
|
 |
Pietje Lid

|
Posted: Tue 17-04-2012 17:08 Post subject: |
|
|
Als je een 4e gaat doen is dat een rustige duurloop Z1 beginnen met 30 minuutjes en dan langzaam uitbouwen naar anderhalf uur.....
Voor een halve marathon is 1.1/2 uur als lange duurloop ruim voldoende zeker als je 4 keer per week loopt. |
|
| Back to top |
|
 |
DRUM Mister Chat'n'Run 2007

|
Posted: Tue 17-04-2012 20:42 Post subject: |
|
|
Ik zou enkele keren tot de tijdsduur van 1.45u-2u gaan, afstand verder niet zo belangrijk. Zeker als je verwacht de HM in 2 uur te gaan lopen is het wel prettig om eens aan te voelen hoe lang dat duurt en hoe het lichaam dan aanvoelt _________________ Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog |
|
| Back to top |
|
 |
gzomer Lid

|
Posted: Tue 17-04-2012 20:47 Post subject: |
|
|
Ik vind het lastig. Ik weet namelijk niet precies hoe getraind je bent en of je in staat bent om met een hoge hartslagvariatie te rennen. Dat wil vooral zeggen de langzame duurloop echt in Z1 (max -50 slagen)
Want als ik de rest van je trainingen zie, zou ik de duurloop op zondag in Z1 (dus op zeer lage hartslag en tempo doen). Dat geeft ruimte om de extra training via een rustige duurloop op te bouwen naar een wisselduurloop en misschien uiteindelijk wel naar de befaamde 4 x 2km op HM-tempo. _________________ Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running. |
|
| Back to top |
|
 |
Appie-B Benefactor

|
Posted: Tue 17-04-2012 20:50 Post subject: |
|
|
Mee eens (vind dat je voor een goede halve marathon in training een aantal keer verder dan deze afstand moet lopen). Maar denk niet dat een 4e training hiervoor geschikt is, dit is vooral iets voor de zondagduurloop in het schema.
4e training zou ik voorlopig als extraatje lopen. Ben je nog lekker fris en heb je er zin in; wat langere duurloop en wat versnellingen. Een keer moe, een kort stukje of training overslaan. Zou de 4e training op de maandag lopen, zodat je een rustdag voor de intensieve woensdagtraining hebt. |
|
| Back to top |
|
 |
BregjeB Lid

|
Posted: Wed 18-04-2012 10:36 Post subject: |
|
|
Appie-B zou ontwoord bevalt me wel. Had zoiet al in gedachte.
Inderdaad de lange duurloop wil ik op zondag doen ook omdat ik dan met anderen kan lopen.
Maandag als extra'tje lopen dat klinkt goed.. |
|
| Back to top |
|
 |
BregjeB Lid

|
Posted: Wed 18-04-2012 10:41 Post subject: |
|
|
overigens de befaamde 4 x 2km op HM-tempo kende ik nog niet. Nu wel.
Bedankt voor het meedenken. |
|
| Back to top |
|
 |
pukkie Lid

|
Posted: Wed 18-04-2012 16:10 Post subject: |
|
|
Persoonlijk stel ik me vragen bij het nut van de intervaltraining op vrijdag als je nog bezig bent met het leggen van je basis.
In plaats van een vierde training toe te voegen zou ik ook eerder een extra stukje lopen na de lange duurloop op zondag, nu zit er tussen je wedstrijd en training een half uur verschil, er van uitgaande dat je iets trager loopt op training heb je dan aan je tempo tussen 14 en 15 kilometer afgelegd, wat toch nog een serieus gat is naar die 21. Ik zou toch proberen om toch minstens 1 maal tussen 1u45 en 1u50 te lopen een 3-tal weken voor je halve. _________________
Mijn Blog: Peter, de endorfine junkie  |
|
| Back to top |
|
 |
MasterRunner Lid

|
Posted: Wed 18-04-2012 20:44 Post subject: Re: 4e training voor halve marathon |
|
|
| BregjeB wrote: | Ik kan drie trainingen doen met mijn loopgroep.
Woensdag duurtraining in verschillende tempo's 8-10 km
zon langzame duurloop z2 60 tot 90 min.
Ik wil deze zomer mijn tweede halve maraton gaan lopen. Streeftijd 2 uur.
Ik wil een vierde training gaan doen op maandag of dinsdag in een rustig tempo. Wat voor afstand kan ik dan het beste lopen? |
Ik zou toch wat gaan schuiven en de 4e, een duurloop, hierin passen.
Maandag: duurtraining in verschillende tempo's 8-10 km
Woensdag: Duurloop Z1 met aan het eind 5x 15 sec versnellen met ertussen 45 seconden rust DL opbouwen in lengte passend bij het schema
zon langzame duurloop Z2 60 tot 90 min.
Op deze manier zit er tussen elke intensieve training een DL en zelfs 2x in combi met een rustdag.
In je oude schema heb je nl zowel WO als VRIJ tempowerk.....dus vrij kort bij elkaar. |
|
| Back to top |
|
 |
|