| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
hendrikde14e Lid

|
Posted: Tue 08-05-2012 9:08 Post subject: Hartslagmeterband van Garmin |
|
|
Ik heb een Garmin 610 .
Maar mijn hartslag verloopt/zakt vanaf de start 160 BPM naar 50/60 Bpm naar 20 min lopen en blijft rond deze waarde hangen. Soms een beetje hoger en soms een beetje lager.
Nu heeft mijn vrouw afgelopen zondag ook met de Forerunner gelopen en zij kreeg ook deze rare lage waardes.
Ik heb al een nieuwe batterij geplaatst in de band, gebruik altijd kontakt gel, horloge al gereset.
Ik heb altijd wel een thermo hemd aan.
Nu lees ik dat de Polar band beter werkt.En is dat iedere type Polar?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten Hendrik de 14e |
|
| Back to top |
|
 |
dijkloper Site Admin

|
Posted: Tue 08-05-2012 9:26 Post subject: |
|
|
Hendrik, ik heb er even een apart topic van gemaakt, dat is wat duidelijker. _________________ BV sinds september 2006. DN2ASR1 |
|
| Back to top |
|
 |
max09 Lid

|
Posted: Tue 08-05-2012 10:13 Post subject: |
|
|
Hallo Hendrik
Ik heb zelf ook de Garmin 610. Welke hartslagband gebruik je? De soft strap of die hardere? De hardere band geeft veel betere resultaten dan de soft strap in veel gevallen. Maar er kan ook een probleem met de Garmin zijn. Ik zit - helaas - ook te wachten tot ik er weer eentje terug krijg (ander probleem).
edit: er stond hartslagmeter maar dat moest 'band' zijn natuurlijk _________________ http://www.runpower.nl
Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Last edited by max09 on Tue 08-05-2012 13:36; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
loopgek Lid

|
Posted: Tue 08-05-2012 10:43 Post subject: Re: Hartslagmeterband van Garmin |
|
|
| hendrikde14e wrote: | Ik heb een Garmin 610 .
Maar mijn hartslag verloopt/zakt vanaf de start 160 BPM naar 50/60 Bpm naar 20 min lopen en blijft rond deze waarde hangen. Soms een beetje hoger en soms een beetje lager.
Nu heeft mijn vrouw afgelopen zondag ook met de Forerunner gelopen en zij kreeg ook deze rare lage waardes.
Ik heb al een nieuwe batterij geplaatst in de band, gebruik altijd kontakt gel, horloge al gereset.
Nu lees ik dat de Polar band beter werkt.En is dat iedere type Polar?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten Hendrik de 14e |
Je zou eens een keer zonder thermoshirt kunnen lopen om te kijken of aan de statische lading daarvan ligt.
De polar is minder storingsgevoelig, met name de nieuwe zenders van de W.I.N.D.serie is ook ongevoelig voor spoorlijnen, zendmasten etc etc, _________________ Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl |
|
| Back to top |
|
 |
kelvin Lid

|
Posted: Tue 08-05-2012 10:48 Post subject: |
|
|
Ik heb zelf ook een Garmin 610 met softstrap en heb eigenlijk nooit problemen behalve toen ik contactgel gebruikte, toen schoot mijn hartslag van 150 naar 130 en terug in een paar seconden. Wellicht is het de moeite waard om een keer zonder contactgel te testen.
Een thermohemd lijkt mij niet het probleem, die draag ik ook regelmatig. _________________ On my way to New York 2013: www.newyork2013.nl |
|
| Back to top |
|
 |
max09 Lid

|
Posted: Tue 08-05-2012 11:39 Post subject: |
|
|
Lezen is ook een vak, ik lees nu pas over de contact gel. Ik zou het zeker ook eerst eens met alleen een beetje water gebruiken. Maar ik vind de sprong van 150 naar 130 gemeten door de 610 niet bijzonder, want meetfouten kunnen altijd. Als de hartslag echt zogenaamd helemaal terug zakt, dan is er wel iets aan de hand. Hetzij storing, hetzij contact verlies, hetzij een software fout. Bij twee mensen dezelfde rare metingen lijkt een contact verlies bijna uit te sluiten, maar probeer een keer zonder die gel. Storingen zouden dan niet steeds optreden, tenzij je allebei hetzelfde traject loopt. Software fout kan ook. Als een waarde echt blijft hangen dan vrees ik het ergste. Mijn 610 bleef hangen op 1.51 min/km (I wish)
Deed je al eens een master reset en hoe oud is het apparaat? Ik lees wel over reset maar er zijn verschillende resets.
Weet je hoe een echte master reset werkt?
Zorg ervoor dat het apparaat is uitgeschakeld: Houd hiervoor de ‘Light’ knop lang ingedrukt. Houdt dan de ‘Start/Stop’ en de ‘Lap/Reset’ knoppen tegelijkertijd ingedrukt. Houd deze vast en klik ondertussen de ‘Light knop’ in. Wanneer u een eerste piep hoort, laat dan de ‘Start/Stop’ knop los. Vervolgens hoort u een tweede piep, laat hierna de ‘Lap/Reset’ knop los. Het apparaat zal zich nu resetten.
Na het resetten dient het apparaat weer een goede verbinding met de satellieten tot stand te brengen. Leg het apparaat hiervoor op een plek waar er direct zicht op de hemel is (het liefst buiten, maar in een vensterbank werkt meestal ook). Laat het apparaat hier ongeveer een half uur liggen. Het zal dan opnieuw door de satellieten geregistreerd worden. Zet het apparaat tot slot (indien mogelijk) nog even uit en weer aan. _________________ http://www.runpower.nl
Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Last edited by max09 on Tue 08-05-2012 11:56; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
AdP Lid

|
Posted: Tue 08-05-2012 11:47 Post subject: Re: Hartslagmeterband van Garmin |
|
|
| hendrikde14e wrote: |
|
Misschien een domme opmerking van mij, maar ik neem aan dat je je thermohemd wel over je hartslagband draagt?
Je zou de eerste niet zijn die probeert door een shirt heen te meten: dat gaat niet zomaar lukken. |
|
| Back to top |
|
 |
max09 Lid

|
Posted: Tue 08-05-2012 12:13 Post subject: Re: Hartslagmeterband van Garmin |
|
|
| AdP wrote: | | hendrikde14e wrote: |
|
Misschien een domme opmerking van mij, maar ik neem aan dat je je thermohemd wel over je hartslagband draagt?
Je zou de eerste niet zijn die probeert door een shirt heen te meten: dat gaat niet zomaar lukken. |
Hij is leuk Maar ik vermoed dat de metingen dan vooral steeds wegvallen door het shirt heen omdat er niks gemeten wordt. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de garmina dat zou oplossen als je dat doet  _________________ http://www.runpower.nl
Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse |
|
| Back to top |
|
 |
Rasheed Lid

|
Posted: Tue 08-05-2012 12:45 Post subject: |
|
|
Ik heb geen 610, maar de oude 305 met hard plastic band.
Een probleem dat ik vaak heb is dat het contact tussen de huid en sensor niet optimaal is, omdat de band niet strak genoeg zit. Pas als ik de band zo strak zet dat die bijna oncomfortabel aanvoelt, is de hartslag enigszins betrouwbaar. Ik maak mijn band altijd vochtig voordat ik hem aandoe. Als ik hem afdoe is de band altijd goed nat en moet droog gemaakt worden, zodat de batterij niet nodeloos gebruikt wordt. Ik kan me voorstellen als je huid, net als die van mij, slecht geleidt (ik heb vrij veel vet), dat een thermoshirtje niet echt helpt. Contactgel zal vast helpen, maar ik ben te krenterig (en vergeetachtig) om dat te gebruiken.
Desondanks heb ik bij de start van elke recente wedstrijd altijd een waarde die 10 tot 20 slagen per minuut hoger ligt dan bij soortgelijke omstandigheden in een testloop op mezelf. Wellicht dat al die signalen van hartslagmeters om me heen (een groot deel van de lopers heeft zoiets dergelijks bij zich) het apparaat in de war brengen. Zodra er meer afstand tussen de lopers is, gaat de hartslag snel naar beneden. Ik bedoel, 180 slagen per minuut, terwijl je hartslag bij een 10 km gemiddeld maximaal 163 slagen per minuut is (indien voluit gelopen), geeft je te denken dat er iets niet klopt met de meting, want ik voel niks extreems met mijn hart of zo. Ik negeer het dus maar tot enkele minuten na de start.
De eerste twee kilometer loop ik sowieso op tempo en pas daarna ga ik kijken of ik eventueel niet te hard ga (qua hartslag) voor de afstand. Ik weet welke maximale hartslag bij welke afstand hoort, bij afstanden vanaf 10 km, maar dat is een ander verhaal. _________________ Met dit stuk hout wordt alles ineens een stuk duidelijker. |
|
| Back to top |
|
 |
ChatnRunner Lid

|
Posted: Tue 08-05-2012 13:27 Post subject: |
|
|
| max09 wrote: | | ... Welke hartslagmeter gebruik je? De soft strap of die hardere? De hardere band geeft veel betere resultaten dan de soft strap in veel gevallen. |
Ik denk dat max09 de vraag "Welke harslagmeterBAND gebruik je?" bedoelt.
Helemaal mee eens met haar constatering.
De softstrap is een onding.
De "oude" harde band heeft twee voordelen -->
- Hij doet z'n werk altijd uitstekend in tegenstelling tot de softstrap en
- De batterijen zijn vanwege de munt-sluiting (geen ietepieterige schroefjes) makkelijker vervangbaar.
-------
Verder is de geleiding met gebruik van gewoon water voldoende.
Contactgel van "J en J" (apotheek) is ook prima. |
|
| Back to top |
|
 |
hendrikde14e Lid

|
Posted: Wed 09-05-2012 8:20 Post subject: |
|
|
| max09 wrote: | Hallo Hendrik
Ik heb zelf ook de Garmin 610. Welke hartslagband gebruik je? De soft strap of die hardere? De hardere band geeft veel betere resultaten dan de soft strap in veel gevallen. Maar er kan ook een probleem met de Garmin zijn. Ik zit - helaas - ook te wachten tot ik er weer eentje terug krijg (ander probleem).
edit: er stond hartslagmeter maar dat moest 'band' zijn natuurlijk |
Ik heb ook de softband.
Het leek mij eerst een fijne band, maar ik heb nu de idee dat de oudere band toch lekkere zat ( niet zoveel bewoog).
Ben al bezig met de nieuwere steeds strakker te trekken.
Ik heb gel geprobeerd , water en spuug onder het lopen , het werd soms even beter.
Maar de hartslag was zo weer weg, of zakte weer weg.
Ik heb de Forerunner net een Harde reset gegeven zoals beschreven door Max09.
Wacht nog even met het lopen want het water komt hier met bakken de lucht uit.
Als ik de Polar band wil kopen: hoe geef ik aan welke type?
Is het alleen de band en of ook de opnemer?
Last edited by hendrikde14e on Wed 09-05-2012 8:34; edited 3 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
max09 Lid

|
Posted: Wed 09-05-2012 8:27 Post subject: |
|
|
Als je die band nog hebt, zou ik die eerst proberen. Maar blijft de waarde echt steeds 'hangen'.... hum dan zie ik het somber in. Heb je alweer een nieuwe run gedaan? _________________ http://www.runpower.nl
Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse |
|
| Back to top |
|
 |
gzomer Lid

|
Posted: Wed 09-05-2012 10:28 Post subject: |
|
|
Ik loop ook met de polarband, ik had exact dezelfde problemen. Je moet alleen de band hebben, hierop bevestig je de transmitter van Garmin (Polar werkt niet met het steeds meer de standaard wordende protocol ANT+).
Het is een wearlinkband met drukknoppen. Zie hier een voorbeeld van deze band bij futurumshop (een goed bekend staande leverancier). http://www.futurumshop.nl/product/6086-0144-001-N1204/155/polar-soft-strap-band.phtml Laat je niet van de wijs brengen door de omschrijving, deze band werkt met de Garmin-transmitter erop. Ik heb nu soms nog wel eens een uitschieter, maar niet meer de terugvallende waarden. Wel de band een beetje nat maken als je vertrekt.
Succes, voor 16,95 wellicht het proberen waard! _________________ Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running. |
|
| Back to top |
|
 |
hendrikde14e Lid

|
Posted: Wed 09-05-2012 12:19 Post subject: |
|
|
| max09 wrote: | | Als je die band nog hebt, zou ik die eerst proberen. Maar blijft de waarde echt steeds 'hangen'.... hum dan zie ik het somber in. Heb je alweer een nieuwe run gedaan? |
Ik heb net even gelopen , en was weer een puinhoop.
Zelfs naar de harde reset.
http://connect.garmin.com/activity/176395406
Ik moest 30 min lopen met een hartslag 123bpm tot143 BPM.
2min pauze
En daarna 15min 143bpm naar 163BPM.
Onderweg de band nog droog gemaakt, Thermo shirt helemaal omhoog.
Zelfs de band op de rug gedragen, deze tip ook ergens gelezen. |
|
| Back to top |
|
 |
gzomer Lid

|
Posted: Wed 09-05-2012 12:34 Post subject: |
|
|
@Hendrikde 14e: probeer die polarband, dat werkt! _________________ Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running. |
|
| Back to top |
|
 |
|