Loopreizen

Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Fietsen en hardlopen is geen combinatie(?)
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Fietsen en hardlopen is geen combinatie(?)
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sat 15-01-2005 13:37    Post subject: Fietsen en hardlopen is geen combinatie(?) Reply with quote

Vaak heb ik mensen horen zeggen, dat fietsen en hardlopen geen goede combinatie is. Je gebruikt ook andere spier(groep)en, maar fietsen kan je benen wel krachtiger maken, wat een voordeel zou kunnen zijn voor het hardlopen. Of je daar ook gemakkelijker en/of sneller door gaat lopen, is natuurlijk de vraag.
Ik loop zelf nog maar een jaartje hard, na jarenlang te hebben gefietst. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de combinatie van beide sporten. Omdat ik beide leuk vind, de afwisseling prettig is en de belasting minder eenzijdig (wellicht ook minder blessuregevoelig(?).
Maar ik vind het ook leuk om nog wat PR's te kunnen lopen... Kan ik me dan toch beter beperken tot alleen hardlopen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en mening! Question
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
frankie
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Sat 15-01-2005 15:35    Post subject: Re: Fietsen en hardlopen is geen combinatie(?) Reply with quote

Calimero wrote:
Vaak heb ik mensen horen zeggen, dat fietsen en hardlopen geen goede combinatie is. Je gebruikt ook andere spier(groep)en, maar fietsen kan je benen wel krachtiger maken, wat een voordeel zou kunnen zijn voor het hardlopen. Of je daar ook gemakkelijker en/of sneller door gaat lopen, is natuurlijk de vraag.
Ik loop zelf nog maar een jaartje hard, na jarenlang te hebben gefietst. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de combinatie van beide sporten. Omdat ik beide leuk vind, de afwisseling prettig is en de belasting minder eenzijdig (wellicht ook minder blessuregevoelig(?).
Maar ik vind het ook leuk om nog wat PR's te kunnen lopen... Kan ik me dan toch beter beperken tot alleen hardlopen?

ik weet dat vele lopers als ze gekwetst zijn gaan fietsen,
ik ga me binnen een maandje ook een koersfiets aanschaffen. voor af en toe eens te gaan fietsen.
en wie weet eens een duathlon mee te doen,om te zien waar we staan tegen het topniveau op de duathlon,

maar volgens mij is het een goede combinatie.zeker als je gekwetst bent is fietsen ideaal
maar looptrainingen omruilen door te gaan fietsen daar heb ik geen enkel idee van of dat baat heeft. in plaats van 1 uur lopen,bijvoorbeeld 2 uur fietsen,kweet niet of dat zin heeft
pr: 1500meter:3.47 -3000:7.57---5000:13.50---10000:29.24---15km:45.31.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sat 15-01-2005 16:21    Post subject: Re: Fietsen en hardlopen is geen combinatie(?) Reply with quote

Hoi Frankie,

Het komt mij nu inderdaad ook goed uit, ik kan al enkele weken niet hardlopen en inmiddels wel weer fietsen, gelukkig. Want dat stilzitten was ik erg snel zat.
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Je hebt in ieder geval heel serieuze PR's staan. Als je die weet te verbeteren met de combinatie met de fietstraining, dan zal het wel effectief zijn!
Het fietsen gebruikte ik het afgelopen jaar vaak als rustige duurtraining met af en toe een bultje erin, maar dat was nergens op gebaseerd. Gewoon omdat het ook leuk is om te doen.
Ik heb ook vage plannen om eens een duathlon te gaan proberen, maar ben daar nog niet zeker van. Ik heb in ieder geval niet de illusie dat ik op topniveau kan meedoen.
Back to top
Beast
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-01-2005 17:05    Post subject: Re: Fietsen en hardlopen is geen combinatie(?) Reply with quote

Calimero wrote:
.............

Ik ben een (lig)fietser (toerfietser/randonneur) die begin september begonnen is met hardlopen. Door de basis van het (lig)fietsen heb ik het lopen heel snel op kunnen pakken. Als fietser die regelmatig een hele dag op de fiets zit, lach je natuurlijk om de ophef die over de marathon wordt gemaakt Wink

Fietsen en lopen is m.i. een ideale combinatie. Door het (lig)fietsen versterk je een aantal spieren (o.a. quadriceps) die bij het lopen onderbelicht blijven. De spierontwikkeling in je benen zal door de combinatie evenwichtiger zijn.
Verder zijn lopen en fietsen voor een groot deel uitwisselbaar als het gaat om anaerobe training voor een marathon (of langer...)
Hierdoor zijn het ook twee sporten die ideaal af te wisselen zijn. Heb je geen zin in lopen, dan ga je toch fietsen! (v.v.)

Beast (en op de fiets: Monster) dus eigelijk : Monsterbeast
Back to top
View user's profile Send private message
Leontine
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-01-2005 17:11    Post subject: Re: Fietsen en hardlopen is geen combinatie(?) Reply with quote

[quote="Beast"]
Calimero wrote:
Als fietser die regelmatig een hele dag op de fiets zit, lach je natuurlijk om de ophef die over de marathon wordt gemaakt Wink

En toch kun je een hele dag fietsen absoluut niet vergelijken met een marathon. Ook ik heb heel veel gefietst en tochten gemaakt van boven de 200 km, maar vind een marathon toch echt belastender.

Tenzij je natuurlijk een marathon alleen maar als een duurtraining loopt, dan wordt het anders.
Back to top
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sat 15-01-2005 18:10    Post subject: Re: Fietsen en hardlopen is geen combinatie(?) Reply with quote

Beast wrote:
Calimero wrote:

Beast:
Ik ben een (lig)fietser (toerfietser/randonneur) die begin september begonnen is met hardlopen. Door de basis van het (lig)fietsen heb ik het lopen heel snel op kunnen pakken. Als fietser die regelmatig een hele dag op de fiets zit, lach je natuurlijk om de ophef die over de marathon wordt gemaakt Wink

Fietsen en lopen is m.i. een ideale combinatie...
...Heb je geen zin in lopen, dan ga je toch fietsen! (v.v.)

Beast (en op de fiets: Monster) dus eigelijk : Monsterbeast

Hallo Monsterbeast,

Ik deel je ervaring met het gemakkelijk kunnen opbouwen van het lopen en het plezier in het afwisselen van beide sporten.
Verder vind ik het beeld van de ophef over de marathon wel grappig (wel gewaagd op deze site), maar ik ben eerlijk gezegd nog lang niet toe aan een hele marathon. Jij wel? Het lijkt me inderdaad behoorlijk belastend.
Back to top
Beast
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-01-2005 18:58    Post subject: Reply with quote

Leontine heeft (natuurlijk!) gelijk. Als je dan de marathon niet 'op het gemak' loopt ben je echt wel afgedraaid. En dat ben je ook als je 200km op je max hebt gefietst.
Back to top
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007

PostPosted: Sat 15-01-2005 19:36    Post subject: Reply with quote

Ik ben fietser uit noodzaak Wink , ik heb geen rijbewijs, dus alles hier in de stad doe ik per fiets, de bus neem ik nooit. Ik ben ervan overtuigd dat fietsen me een redelijke basisconditie verschaft. Ik heb van 1998 t/m 2003 zeer onregelmatig getraind met hardlopen, en steeds als ik het weer eens wilde oppakken kon ik binnen twee weken weer moeiteloos een duurloop van tegen de 15km aan.

Ik heb fietsen nooit als sport gedaan, maar ik doe het wel al mijn hele leven. Op de middelbare school, 13km enkele reis, maakte ik de meeste km's, nu op dit moment valt het reuze mee, sinds medio vorig jaar is mijn werk nog maar 10 minuten.
Er werd in een eredere post al gesproken over sterkere beenspieren, maar het is natuurlijk ook een goeie cardiovasculaire training. Het grootste verschil met lopen is dat je op de fiets je benen even stil kunt houden (en toch vooruitgaan Wink ) en zelfs rekoefeningen kunt uitvoeren.

Als ondersteuning voor het lopen is er m.i. niets mis mee, ik heb zelf geen ervaring met de situatie waarin je beide disciplines als serieuze sport benaderd

groeten
Ton
paganpaul
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Sat 15-01-2005 19:46    Post subject: Reply with quote

Ik gebruik ook regelmatig de fiets, en ik merk wel dat ik makkelijker/krachtiger kan fietsen sinds ik loop. Het zal allebei z'n voordelen hebben. Ik heb ook gemerkt dat fietsen heel lekker is om 'pap' uit de benen te rijden, b.v. de dag na een zware training.
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sat 15-01-2005 20:53    Post subject: Reply with quote

Beast wrote:
Leontine heeft (natuurlijk!) gelijk. Als je dan de marathon niet 'op het gemak' loopt ben je echt wel afgedraaid. En dat ben je ook als je 200km op je max hebt gefietst.

De marathon heeft wel één voordeel: je hebt ongetwijfeld minder zadelpijn!
Back to top
JeroenVN
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Sat 15-01-2005 21:28    Post subject: Reply with quote

Calimero wrote:
De marathon heeft wel één voordeel: je hebt ongetwijfeld minder zadelpijn!

Juist -- op km 42 is dat ongeveer de enige plaats die geen pijn doet Wink

Jeroen
Christopher
Lid
Lid

PostPosted: Sun 16-01-2005 1:03    Post subject: Reply with quote

200km fietsen kun je niet vergelijken met een marathon. Een week later fiets je zo weer 200km, dan ben je wel hersteld...

Ik ben deze week begonnen met indoorfietsen (zo'n ding waarmee je niet vooruit komt). Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sun 16-01-2005 1:11    Post subject: Reply with quote

Christopher wrote:
Ik ben deze week begonnen met indoorfietsen (zo'n ding waarmee je niet vooruit komt). Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Zadelpijn???
Christopher
Lid
Lid

PostPosted: Sun 16-01-2005 1:30    Post subject: Reply with quote

Eerste ontdekking was inderdaad dat een wielrenbroekje geen overbodige luxe is Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006

PostPosted: Sun 16-01-2005 10:02    Post subject: Reply with quote

Ik ben ( meer ) gaan fietsen toen ik vorig jaar weer eens geblesseerd was. Kreeg een mooie nieuwe fiets, en heb er inmiddels meer dan 5000 km. opzitten. Alleen als het mooi weer is op zondag, want dan kan ik lekker lang. Soms ook naar mijn werk, maar dat is slechts 5 km.
Of ik beter ga lopen door het fietsen, betwijfel ik, maar ik weet wel dat als ik een flinke rit gemaakt heb, ik me lichamelijk veel beter voel. Alle pijntjes zijn dan weg.
Bovendien is het toch goed voor je conditie, je gewicht en bovenal is het gewoon heerlijk om te fietsen door ons mooie limburgse land.
Verder vind ik ook dat, als je wat ouder wordt, het toch ook belangrijk is dat je wat variatie aanbrengt in je sport, als je altijd alleen maar hardloopt, en je hebt eens een lichte overbelasting, ga je "hiernaar lopen" als je begrijpt wat ik bedoel. Het gevolg is dat je stabiliteit verdwijnt, en je problemen kunt krijgen met spieren, gewrichten enzovoorts.
Dit is mijn mening, gevoelsmatig, waarschijnlijk niet wetenschappelijk onderzocht of bewezen.
In elk geval voel ik me er vrij goed bij, want behalve fietsen ( op de weg en spinning) doe ik aan fitness, waar ik ook regelmatig de crosstrainer ter hand neem, en af en toe zwemmen.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 1 of 8

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum