Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Snelle marathon zonder gelletjes
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Snelle marathon zonder gelletjes
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vinci
Lid
Lid

PostPosted: Mon 06-01-2014 18:39    Post subject: Reply with quote

@Alcudia, ik kan me voorstellen dat het wat moeilijk in te passen is in een gezin met kinderen, vooral als niet ieder gezinslid overtuigd is van deze voedingswijze Wink

@Schapie1981, Een veel voorkomend probleem bij LCHF is, naast een initiŽle gewenning/aanpassing van een paar weken, dat men simpelweg te weinig vet eet. Als je voor lowcarb gaat, moet je vooral niet bang zijn voor vet. Dierlijke verzadigde vetten, echte roomboter, olijfolie, volvette zuivel als je het kunt verdragen (Griekse yoghurt bijvoorbeeld). In het algemeen te weinig eten, zoals Aldudia aangeeft, daar was ik nog niet opgekomen, maar dat zou ook nog kunnen.

Een ander ding dat de laatste maanden in opkomst is, is resistant starch, ofwel resistente zetmelen. Dat is voedsel voor je darmbacterien en schijnt wonderen te doen voor onder andere hardlopers. Het is perfect te combineren met lowcarb en ketose. Ikzelf en o.a. Chat'n'runner Keimpe zijn er mee aan het experimenteren.
Zie de blogpost van Melchior Meijer en vooral de comments van Keimpe en de daarop volgende reacties voor meer info over ultralopen in combinatie met ketose en resistant starch.
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid

PostPosted: Mon 06-01-2014 18:44    Post subject: Reply with quote

Een tijd afdwingen voor een marathon doe je in de training, net als achterhalen wat het beste voedingspatroon is vlak voor, tijdens en na een marathon (dat laatste wordt nog wel eens vergeten). Ik zou dit doen tijdens het begin van de marathonvoorbereiding als je de wekelijkse omvang aan het uitbouwen bent. Als dan iets slecht valt, kost je dat hooguit een dag aan lichamelijk ongemak (darmen).

Spectaculaire wijzigingen in je voedingspatroon zou ik sowieso niet tijdens de marathonvoorbereiding doen. Dat is meer iets voor de periode dat je geen wedstrijden loopt (bijv. in de zomervakantie) en je lichaam zulke wijzigingen zonder problemen aan kan, zonder de stress van lange-afstand training.
alcudia
Lid
Lid

PostPosted: Mon 06-01-2014 20:05    Post subject: Reply with quote

@schapie en @vincie: ik heb niets bijzonders gedaan. Ik probeer zo veel mogelijk verse groenten en fruit te eten. Hoewel ik brood, aardappelen en pasta's zo veel mogelijk vermijd - alsook suikers-, eet ik af en toe speltbrood. Als de familie pasta eet, neem ik gebakken aubergine, courgette of witlof als substituut. Vanavond aten we bijv. zuurkool met aardappelen. In plaats van aardappelen heb ik er banaan en ananas doorheen gedaan.

Overigens, als ik te gast ben bij mensen, neem ik wel gewoon pasta (maar niet te veel Smile) als me dat wordt voorgezet.

Sinds een tijdje heb ik een blender. Wat een uitvinding. Ik gooi van alles door elkaar in dat ding. Smoothie van volle yoghurt, spinazie, avocado, bevroren rood fruit, kiwi, lijnzaad en banaan bijvoorbeeld. Vult echt en hartstikke gezond! 's Ochtends meestal appel en/of banaan of rood fruit met Griekse yoghurt en walnoten en lijnzaad. Soms ei met spek.

Ik heb het geluk dat ik op kantoor een goede cateraar heb. Iedere middag keuze uit salades (met groenten, vis, vlees) en fruitsalade met flinke kwak hangop. Rest van de middag hoef ik echt niets meer.

Ik eet vwb hoeveelheden gewoon waar ik zin in heb. Vaak heb ik 's ochtends niet eens echt trek - neem ik niets of alleen een glas melk, of later op kantoor een gekookt eitje. Voor een ochtendduurloop neem ik veelal alleen koffie en soms een glas melk.

In mijn pre-low carb tijd at ik sandwiches en soep en rond 16u snakte ik echt naar een tussendoortje... 's Ochtends at ik veelal bruin brood met appelstroop etc. En ik was gek op pasta's, chocolade, aardappelen etc, maar die behoefte daaraan is gewoon weg en ik mis het niet. Volgens mij is het echt een kwestie van verslaving...

Van resistente zetmelen heb ik nooit gehoord... Zal de blogs eens raadplegen.

Alcudia
Back to top
Trailing
Lid
Lid

PostPosted: Mon 06-01-2014 20:15    Post subject: Reply with quote

Misschien kun je al vast informeren welke sport drank er aangeboden wordt, tijdens de marathon, dan heb je nog wat tijd om hier mee te experimenteren tijdens je trainingen. Succes.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum