Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Drinken tijdens het hardlopen
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Drinken tijdens het hardlopen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Eide
Lid
Lid

PostPosted: Tue 09-09-2014 16:06    Post subject: Reply with quote

Rasheed wrote:
Volgens webmd zijn er een aantal symptomen die dehydratie aangeven:

- meer dorst
- droge mond en gezwollen tong
- zwakte
- duizeligheid
- bonzend hart
- loomheid
- flauwvallen
- niet kunnen zweten
- minder plassen

De meeste van deze symptomen heb je het niet meer over uitdroging maar over zeer ernstige uitdroging. Bovendien is het punt van naar urine kijken niet om vast te stellen dat je mogelijk gedehrydrateerd bent, maar het is een hulpmiddel om de mate van dehydratatie vast te stellen. Daar is dat hele plaatje op gebaseerd. Wink

Overigens: tegen de tijd dat je een opgezwollen tong en alles daar voorbij gaat ervaren heb je aan wat extra drinken niet meer voldoende, dan heb je het zo langzamerhand echt over aan het infuus moeten. Hoofdpijn is een hele goede indicator in Nederland, zeker omdat en droge mond allerlei redenen kan hebben.

Ik heb zelf trouwens altijd meegekregen dat je tijdens het sporten geen grote hoeveelheden drinkt. Dat lijkt ook wel aan te sluiten op de eerdere verhalen aangaande overhydrateren. Ik slik van een bekertje water hooguit een mondje vol door. De rest hou ik even in de mond en spuw ik weer uit of wordt bij warme dagen gebruikt om m'n dak een beetje te koelen.
Back to top
View user's profile Send private message
anderson
Lid
Lid

PostPosted: Tue 09-09-2014 19:18    Post subject: Reply with quote

Ik ben een keer uitgedroogd geweest op vakantie te veel bier, espresso gedronken, te weinig water gedronken.

symptonen die ik toen had het lijkt of je een slijm bal in je keel hebt, je hebt geen honger of dorst. Water drinken heeft weinig nut, je plast het water gewoon meteen weer uit. Het enigste wat helpt is soep drinken en aan het infuus. Ook heb je geen goed gevoel voor evenwicht het leek of ik schuin liep.
Back to top
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Tue 09-09-2014 21:21    Post subject: Reply with quote

anderson wrote:
Ik ben een keer uitgedroogd geweest op vakantie te veel bier, espresso gedronken, te weinig water gedronken.

symptonen die ik toen had het lijkt of je een slijm bal in je keel hebt, je hebt geen honger of dorst. Water drinken heeft weinig nut, je plast het water gewoon meteen weer uit. Het enigste wat helpt is soep drinken en aan het infuus. Ook heb je geen goed gevoel voor evenwicht het leek of ik schuin liep.

Schuin lopen klopt ja, hoeft niet van bier te zijn. Tijdens een klus in Quatar hartje zomer dacht ik dat dat mijn portocabin weggezakt was. 45 graden, en 12 uur ofzo op een vliegtuig gezeten. Paar flesjes water en een uur later was ik wel weer ok. Grappig, maar ik was er echt van overtuigd dat de boel scheef stond. Hoe die Indiers het daar konden uithouden was mij een raadsel in hun stalen container die als kantine dienst deed. Het enige wat ze dronken waren een paar koppen thee.
Back to top
AdP
Lid
Lid

PostPosted: Tue 09-09-2014 21:25    Post subject: Reply with quote

Wie wat overdenkingen kan waarderen over de rol van drinken rond (lange afstand) wedstrijden vindt misschien wat zinvols op
http://running.competitor.com/2014/01/nutrition/thirsty-avoid-these-6-hydration-mistakes-on-race-day_42976
Back to top
Eide
Lid
Lid

PostPosted: Tue 09-09-2014 22:54    Post subject: Reply with quote

Qatar is wel bizar hoor. Zelfs toen ik terug kwam na een zomer in Afghanistan was het in Qatar alsof je tegen een muur van hitte aan liep...
Back to top
Rasheed
Lid
Lid

PostPosted: Wed 10-09-2014 8:03    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
Wie wat overdenkingen kan waarderen over de rol van drinken rond (lange afstand) wedstrijden vindt misschien wat zinvols op
http://running.competitor.com/2014/01/nutrition/thirsty-avoid-these-6-hydration-mistakes-on-race-day_42976

Dit artikel sluit aan bij wat ik om me heen hoor van ervaren marathonlopers rond de 3 uur. Gewoon drinken naar behoefte; je bent geen kameel (alhoewel het vet is in de bult van een kameel, geen water).
Attitude
Lid
Lid

PostPosted: Wed 10-09-2014 8:41    Post subject: Reply with quote

Holenmens wrote:

Schuin lopen klopt ja, hoeft niet van bier te zijn. Tijdens een klus in Quatar hartje zomer dacht ik dat dat mijn portocabin weggezakt was. 45 graden, en 12 uur ofzo op een vliegtuig gezeten. Paar flesjes water en een uur later was ik wel weer ok. Grappig, maar ik was er echt van overtuigd dat de boel scheef stond. Hoe die Indiers het daar konden uithouden was mij een raadsel in hun stalen container die als kantine dienst deed. Het enige wat ze dronken waren een paar koppen thee.

Als ik me niet vergis drinken ze daar (hele) hete thee om hun lichaamstemperatuur omhoog te krijgen. Hierdoor koelen ze beter af (je lichaam reageert op deze 'hitte'). Daarnaast krijgen ze direct vocht binnen en door het water te koken doden ze de bacteriŽn (schoon drinkwater is (of was) daar relatief schaars, zoals je waarschijnlijk al weet).
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Page 8 of 8

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum