Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Eerste marathon looptempo
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Eerste marathon looptempo
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Wedstrijden
View previous topic :: View next topic  
Author Message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Fri 07-08-2015 10:07    Post subject: Reply with quote

Beetje uitdaging kan geen kwaad. 😉
Met een PR van 1:33 op de halve, 3-4 keer hardlooptraining, 2 x fietstraining en nog wat krachttraining elke week heb ik het idee dat je je doel op de marathon niet te laag moet stellen. Je loopt nu al lange duurlopen van ca. 25 km. voor je gevoel heel makkelijk op een tempo van 10 km. p/u

Mijn inschatting is dat je al een stevige basis hebt waarop je kunt doorbouwen naar een vlotte marathontijd tussen 3 uur 30 en 3 uur 45.
Daarvoor zou ik nog een stuk of drie duurlopen van boven de 32 km. in de voorbereiding opnemen. Daarnaast wisselduurlopen waarin je langere stukken (blokken van 5 km. bijvoorbeeld ) op beoogd marathontempo loopt. (Ca. 5:10 p/km)

Waarom?
Op basis van een tijd van 1:33 op een halve marathon zou een marathontijd van net onder de 3 uur 20 min. mogelijk moeten zijn. Omdat je die tijd niet recent hebt gelopen kun je beter op een minder snelle marathontijd richten.

Omdat het daarnaast je marathondebuut wordt, adviseer ik om met de 3:45 pacergroep mee te gaan. Gaat dat makkelijk en voel je je nog goed na 35 km. dan kun je nog wat proberen te versnellen in de laatste fase van de wedstrijd.
Succes alvast! 😉
View user's profile Send private message
sil
Lid
Lid

PostPosted: Fri 07-08-2015 20:51    Post subject: Reply with quote

Ik vind dat met een vier uur je de lat voor jezelf ook wel erg laag legt bij deze halve marathon tijd.
Ik had een jaar voor mijn eerste marathon een halve marathon tijd van 1hr34. In de loop van het jaar dat daarop volgende heb ik die tijd niet meer kunnen evenaren. Had al streven voor mijn eerste marathon 3hr45. Was iets te snel gestart maar heb dat tot de finish stug vol weten te houden. Sterker nog ik had er nog een negatieve split van weten te maken en kwam uit op 3hr39.
En met nog steeds dezelfde halve marathon tijd (1hr34) heb ik later mijn marathon tijd nog veel scherper kunnen stellen.
Je hebt nog best veel tijd te gaan en een aanloop naar de marathon als je de halve marathon goed in je benen hebt hoeft helemaal zo lang niet te zijn. En volgens mij hoef je de duurlopen ook niet zo lang te maken.
Sinds ik mijn duurlopen (met flinke tempoblokken op en soms ook sneller dan marathon tempo) beperk tot een 25-27km zijn mijn tijden op de marathon alleen maar sneller geworden.
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Fri 07-08-2015 23:43    Post subject: Reply with quote

Kortere duurlopen kan, maar als je nog nooit meer dan 25 km. hebt gelopen lijkt het me toch goed om die ervaring in de benen, maar vooral tussen de oren te hebben.
Sil heeft al de nodige marathonervaring opgedaan en weet wat het lopen van zo'n afstand (en/of lange duur) met je doet; Jawo nog niet. Wink
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007

PostPosted: Fri 07-08-2015 23:43    Post subject: Re: Eerste marathon looptempo Reply with quote

max09 wrote:
@ drum: Ik ga uit van die 1.47. Dat is dus iets heel anders dan 1.27.50

1.27.50 is ook van mezelf, maar als je 1.33 gelopen hebt vrij recent, dan is 12km/h een vrij makkelijk tempo op de marathon. Ik zou gokken op 3.30-3.45
View user's profile Send private message Visit poster's website
jawo
Lid
Lid

PostPosted: Sat 08-08-2015 7:24    Post subject: Reply with quote

Die 1.33 dateert van twee jaar geleden, dus niet vrij recent. Is ook een tijd die momenteel niet haalbaar voor me is.
Persoonlijk lijkt het me wel lekker om in ieder geval eens richting de 35 kilometer te hebben gelopen voor het vertrouwen. Dat ik de lat 'laag' zou leggen met een tijd van 4.00 is begrijpelijk vanuit het perspectief van een ervaren marathonloper maar voor mij is een afstand van 42 km al een behoorlijke hoge lat laat staan dat ook nog tussen de 3.30 en 3.45 te kunnen doen.
Ik ga de komende weken nog maar even bekijken hoe het gaat, iets meer tempo in de duurlopen uitproberen en dan beslissen op welk tempo ik kan vertrekken.
Back to top
gzomer
Lid
Lid

PostPosted: Sat 08-08-2015 13:36    Post subject: Reply with quote

Helemaal eens, Jawo. Focus eerst op het proces en daarna op het resultaat. Uit het verloop van de lange duurlopen blijkt vanzelf wat een realistisch doel is. Wat hierbij kan helpen is het gebruik van een hartslagmeter. Ik zag bij de tempi op langere stukken, minimaal 5 km aaneengesloten, in de training op beoogd M-tempo of het haalbaar ging zijn. Al mijn marathons ik voor een PR ging heb ik verval binnen 2-3 minuten kunnen houden op die manier. Deed wel zeer, omdat doel altijd ambitieus was. Hoe dan ook: succes!
jawo
Lid
Lid

PostPosted: Thu 13-08-2015 19:24    Post subject: Reply with quote

Even een kleine update over de vorderingen.

Afgelopen weekend een duurloop van ruim 25 kilometer gedaan met een gemiddelde van 5.38. Tempo dus iets hoger dan de afgelopen weken waar ik rond de 6.00 per km liep. Ging goed maar merk wel dat het na 20 kilometer minder soepel loopt.
Gisteren meegedaan aan een wedstrijdje over 10 kilometer hier in de buurt en liep zomaar een PR: 43.57 Kon de laatste kilometers zelfs nog versnellen ondanks het hoge tempo. Was de bedoeling om wat sfeer te proeven en voor de gezelligheid maar heb me toch weer laten verleiden wat harder te gaan dan de bedoeling. Het is verleidelijk om wedstrijden te gaan lopen nu de vorm goed is. Niet vergeten dat ik juist in oktober moet pieken.
Komende dagen maar even rustig aan qua tempo maar wel kilometers maken.
Al met al gaat het de goede kant op. Nu is mijn vakantie voorbij en dan wordt het wat meer passen en meten met de trainingen in de drukke werkweken.
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Thu 13-08-2015 23:55    Post subject: Reply with quote

Update mijn advies: Ik ben nog meer overtuigd van de juistheid van mijn advies. 😉
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 14-08-2015 6:59    Post subject: Reply with quote

jawo wrote:
Het is verleidelijk om wedstrijden te gaan lopen nu de vorm goed is. Niet vergeten dat ik juist in oktober moet pieken.
Komende dagen maar even rustig aan qua tempo maar wel kilometers maken.

Volgens mij is het juist wel goed om in deze periode van je schema een paar kortere (5-15km) wedstrijdjes voluit te lopen. Moet je inderdaad jezelf erna wel even een paar dagen ontzien in de trainingen. Maar dus zeker geen belemmering en m.i. zelfs wel nodig om in oktober in topvorm te zijn.
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 14-08-2015 9:51    Post subject: Reply with quote

Met 1:47 op de halve zou ik inderdaad ook zeker voor 3:45 gaan... je kan altijd nog langzamer lopen als de omstandigheden daarom vragen.

Maarten
Juliette
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-08-2015 13:41    Post subject: Reply with quote

Ik ga geen advies geven, maar wil wel even zeggen dat ik niet kan wachten op je eindtijd!!! Very Happy
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sat 15-08-2015 21:09    Post subject: Reply with quote

Dubbel geplaatst

Last edited by boco on Sat 15-08-2015 23:44; edited 1 time in total
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sat 15-08-2015 21:15    Post subject: Reply with quote

Ha,ha!
Ja, ik ben ook wel nieuwsgierig.

Ik loop op dezelfde dag ook een marathon en verwacht dat ik eerder klaar zal zijn dan Jawo.
Niet omdat ik een snellere tijd denk te lopen maar omdat, ik zo'n 2.000 km. verderop, al een uur eerder van start ben gegaan. Laughing
Amsterdam Marathon start om 09:30 uur;
Rock 'n Roll Marathon de Lisboa start al om 08:30 uur

We gaan het volgen. Wink
jawo
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-08-2015 21:53    Post subject: Reply with quote

Haha, ik ben zelf ook nieuwsgierig. Maar ik hoop vooral dat ik 'm fatsoenlijk uitloop. Een mooie tijd zou een fantastische bonus zijn. Ik blijf lekker trainen, morgen doe ik de lange duurloop lekker rustig aan. Volgend weekend wil ik rond de 30 km lopen.

Houd jullie op de hoogte!

Last edited by jawo on Sat 15-08-2015 21:54; edited 1 time in total
Back to top
jawo
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-08-2015 21:54    Post subject: Reply with quote

@boco: wat voor tijd verwacht jij te lopen?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Wedstrijden All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum