Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - ontbijt voor de marathon
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

ontbijt voor de marathon
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rudedadude
Lid
Lid


Joined: Mar 21, 2014
Posts: 49

PostPosted: Tue 21-06-2016 19:18    Post subject: Reply with quote

Ik ben fan van Havermout met havermelk of rijstemelk (kant en klaar uit een pak) voorafgaand aan een grote inspanning (dit jaar tot nu toe 2x een marathon en 2x een 50km trail). Dit aangevuld met rozijnen en kaneel voor de smaak. Het zijn 'langzame koolhydraten' (dus geen echte piek in je bloedsuiker), doordat het pappig is valt het goed en je blijft er lang vol van zitten. Ik eet het 2-3 uur van tevoren en tot nu toe nooit last van gehad. Ooit een keer mee gestart voorafgaand aan een 30km trail en dat beviel zo goed dat ik sindsdien niets anders meer heb geprobeerd.
Back to top
View user's profile Send private message
rogerpgvg
Lid
Lid


Joined: Sep 24, 2013
Posts: 53

PostPosted: Mon 11-07-2016 16:03    Post subject: Reply with quote

Het beste is om te experimenteren voor enkele minder belangrijke wedstrijden. Wat en hoe lang voor de wedstrijd je kunt eten is volgens mij nogal persoonsafhankelijk. Normaal gesproken eet ik een goed ontbijt 2.5-2 uur voor de wedstrijd, maar als ik wat minder eet, dan kan dat tot ongeveer 1.5 uur.

Net zoals Rudedadude eet ik ook havermout, plus een boterham with jam. Geen melkprodukten, want ervaring heeft me geleerd dat me dat tijdens een wedstrijd niet zo goed bekomt.

Als je het niet zeker weet, beter minder eten dan te veel. Als je teveel hebt gegeten, dan kan dat veel ellende veroorzaken, terwijl je nog kunt bijeten tijdens de wedstrijd (b.v. gels, zolang je er maar genoeg hebt).

Naar mijn mening is het is verstandig om tijdens de marathon te eten, ook al voel je geen honger, zodat de verbrandingsstoffen op peil blijven.
Back to top
View user's profile Send private message
Musicmaestro
Lid
Lid


Joined: May 07, 2013
Posts: 518
Location: Zeeuws Vlaanderen

PostPosted: Tue 12-07-2016 9:59    Post subject: Reply with quote

Rijsttaartje zou ik niet adviseren ivm de verwachte snelle suikers en suikerdip.

Zelf zou ik gaan voor havermout - magere melk - honing en superfruit/pitten (ontbijtbusje wat in de ah te koop is).






en dat zo circa 3 uur van te voren.

Eerst thuis experimenterenj!

maar evengoed: 9 uur? kanonnen, dat is vroeg zeg. Ik ben blij dat de meeste wedstrijden hier in de buurt gewoonweg om 15 uur zijn!
_________________
Weer strak aan de bak Very Happy

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Back to top
View user's profile Send private message
qmark
Lid
Lid


Joined: Feb 28, 2007
Posts: 827
Location: Berkel en Rodenrijs

PostPosted: Tue 12-07-2016 10:50    Post subject: Reply with quote

Musicmaestro wrote:
maar evengoed: 9 uur? kanonnen, dat is vroeg zeg.

Vroeg? Slachte-marathon, dat was vroeg! Start om 6.30u, dan lig ik normaal nog maar net op bed Wink

Ontbijt: (veel) koffie en een paar krentebollen. Makkelijk voor onderweg!
_________________
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Back to top
View user's profile Send private message
Jannet
Lid
Lid


Joined: Nov 17, 2006
Posts: 701
Location: Almere

PostPosted: Tue 12-07-2016 13:06    Post subject: Reply with quote

Om 6.30 pas???? Dan kon je flink lang uitslapen Smile Vorige week bij de Triple-marathon gingen we om 5.00 uur van start (en om 10.45 en 17.00 uur). Om 2.45 uur gingen de lichten van de slaapzaal al aan. Ontbijt was brood met kaas of vlees, koffie en sinaasappelsap. Gewoon wat de pot schaft. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Smile
_________________
Mijn weblog: De pijn verdwijnt, de prestatie blijft.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jooost
Lid
Lid


Joined: Aug 02, 2011
Posts: 377

PostPosted: Sat 16-07-2016 9:38    Post subject: Reply with quote

@Jannet ; zat net ff op je weblog te koekeloeren , wat een mooi avontuur weer . Moet er zelf niet aan denken . Misschien is dat ook jouw sterkste eigenschap , niet te veel nadenken . Geen smoesjes ( ziek geweest , pijntje ) , gewoon gaan .
@ het topic ; ben zelf nooit zo bezig met eten en drinken op de dag van een marathon . Zo veel mogelijk m'n gewone routine , paar boterhammen , lekker veel koffie , poepen en dan na een paar uur klaar voor die marathon . Wat wel slim is ( door ervaring wijzer ) , om geen grote hoeveelheden alcohol te nuttigen de avond ervoor . Of wel , als je er plezier in schept om als Kabouter Braksaus aan de start te staan . Je ervaart dan wel een negatieve split , in het begin loop je te baggeren , maar als de drank is uitgezweet ben je weer het mannetje ( of vrouwtje ) .
Back to top
View user's profile Send private message
richard1234
Lid
Lid


Joined: Nov 22, 2015
Posts: 46

PostPosted: Sat 16-07-2016 10:40    Post subject: Reply with quote

juniorke wrote:
richard1234 wrote:
Waarom al die onnodige suikers van te voren, sportrepen en andere onzin ...
Zorgt alleen voor een hoge bloedsuikerspiegel en de daar bijhorende energie dip.

Als het goed is heb je met je lange duurlopen in de training getraind om het lichaam gebruik te maken van vet reserve als energiebron.
De tijdelijke glucose energie bron is toch maar van korte aard.

Richard op enkel vet als energiebron ga je niet vooruit gaan hoor. ik denk dat je niet goed ingelicht bent. Als de voorraad koolhydraten in je lichaam opgebruikt zijn, dan kan je geen vetverbranding meer hebben ook.


Wel grappig met je zelfbedachte theorie en er later in een topic weer op terugkomt en vermeld dat je teveel boekjes leest. Koolhydraten voorraad op is je geen vetverbranding hebt? Waar haal je die wijsheid vandaan.

Ga je toch lekker je vol stoppen met suikers als je denkt dat het beter is.

Wat je ook kan doen is een suikerspin opeten als je bij de start staat van je marathon, had ik ergens in een boek gelezen van een bekende marathon loper. Succes gegarandeerd Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.02 Seconden