Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Natuurlijke voeding/drinken tijdens marathon ( en training )
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Natuurlijke voeding/drinken tijdens marathon ( en training )
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Tue 03-01-2017 10:51    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
Misschien zijn er echte ervaringsdeskundigen? Ik ken veel marathonlopers die na 2-3 keer oefenen best vlot lopen op een paar gelletjes met wat water, maar kan niet spreken uit eigen ervaring: ik loop nooit marathons en drink ook nooit onderweg (ook niet bij duurlopen tot 30km).


Geen ervaringsdeskundige, ook geen marathonloper. Wel heb ik een een ultra op m'n hardloop-CV staan en verschillende trails die aanzienlijk langer duurden dan ik (naar verwachting) over een marathon zou doen. Ik heb zelf twee keer met gelletjes geoefend voor m'n eerste wedstrijd waar ik voeding gebruikte. Dat was voor mij voldoende, met de aantekening dat je tijdens een trail je eigen voeding op de man hebt en dus niet van een organisatie afhankelijk hoeft te zijn.

Ik deed die voorbereiding in twee stapjes. De eerste keer had ik een gelletje mee tijdens een rustige duurloop. De tweede keer tijdens een intensievere training met een tempoblok meteen voor en na het innemen van de gel. Ik heb overigens nooit last gehad van voeding dus meer was niet nodig voor mij.

Quote:
Het is een misverstand dat als je tijdens duurlopen een paar gelletjes inneemt je gelijk geen vetverbranding meer traint. Alsof je spieren dan 100% op suiker lopen en vetverbranding stilstaat. Dat is absoluut niet zo. Het is altijd een mix. Hoe intensiever de inspanning is hoe hoger de suikerverbranding. En hoe groter de glycogeenvoorraden hoe groter het aandeel suikerverbranding. Maar vetverbranding speelt bij matige intensiteit ook altijd een belangrijke rol.


Dat is ook hoe ik het begrijp uit de literatuur. Daarnaast zou het lopen op een lege maag de effectiviteit van de vetverbranding wel verbeteren, maar zou er geen bewijs zijn dat dit tot betere prestaties leidt.

Maar goed, als ik een iets heb geleerd van het lezen van allerlei boeken en sites is dat er vooral geen enkele vorm van consensus bestaat in de hardloopsport en dat er evenveel meningen en theorieŽn bestaan als dat er trainers en lopers zijn.
Back to top
View user's profile Send private message
mattiman
Lid
Lid


Joined: Oct 18, 2010
Posts: 804

PostPosted: Tue 03-01-2017 12:11    Post subject: Reply with quote

Eide wrote:
Quote:
Het is een misverstand dat als je tijdens duurlopen een paar gelletjes inneemt je gelijk geen vetverbranding meer traint. Alsof je spieren dan 100% op suiker lopen en vetverbranding stilstaat. Dat is absoluut niet zo. Het is altijd een mix. Hoe intensiever de inspanning is hoe hoger de suikerverbranding. En hoe groter de glycogeenvoorraden hoe groter het aandeel suikerverbranding. Maar vetverbranding speelt bij matige intensiteit ook altijd een belangrijke rol.


Dat is ook hoe ik het begrijp uit de literatuur. Daarnaast zou het lopen op een lege maag de effectiviteit van de vetverbranding wel verbeteren, maar zou er geen bewijs zijn dat dit tot betere prestaties leidt.

Dat kan kloppen. Als je op een "lege tank" traint (met al lage glycogeenvoorraden en/of geen inname voor/tijdens insp van suikers), geef je wellicht de vetverbranding een extra prikkel maar is de suikerverbranding lager en krijgt die weer een kleinere trainingsprikkel. En zal de totale intensiteit van je training gedwongen lager zijn. Terwijl je die hoge trainingsintensiteit (in elk geval regelmatig) nodig hebt voor een goede trainingsprikkel.

Vandaar ook mijn idee: net zo als je intensiteit en omvang en soort training afwisselt om een voldoende gevarieerde trainingsbelasting te krijgen, kun je ook de mate waarin je op volle/lege tank loopt varieren.

Eide wrote:
Maar goed, als ik een iets heb geleerd van het lezen van allerlei boeken en sites is dat er vooral geen enkele vorm van consensus bestaat in de hardloopsport en dat er evenveel meningen en theorieŽn bestaan als dat er trainers en lopers zijn.


Maar dat wil niet zeggen dat sommige meningen en theorieŽn wat meer waar zijn dan de andere Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.06 Seconden