Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Veranderen van loopstijl (Voetpositie)
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Veranderen van loopstijl (Voetpositie)

 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OmegaX
Lid
Lid


Joined: Mar 16, 2017
Posts: 1

PostPosted: Thu 16-03-2017 8:17    Post subject: Veranderen van loopstijl (Voetpositie) Reply with quote

Hoi Runners!

Ik loop al een paar jaar zeer onregelmatig. Laatste jaar ben ik het wat gestructureerd gaan oppakken, maar ik kwam er achter dat ik echt een te zware hiel landing had. Met nieuwe schoenen was de buitenkant van mijn hiel direct ingedrukt (permanent vervormt).

Na wat zoeken op internet besloten om over te stappen naar voor/midden voet landing. Dit kostte uiteraard wat tijd om op te pakken, maar inmiddels land ik niet meer op mijn hak, maar echt op voor/midden voet.

ECHTER.... nu kom ik te veel op de buitenkant van mijn voorvoet terecht. (Onderpronatie?).

Locatie is ongeveer waar mijn kleine teen begint.

Nou zou dit niet zo erg zijn als het licht was, maar ik heb het idee dat ik dus behoorlijk hard neer kom op de buitenkant van mijn voet, wat dus weer snelle slijtage van mijn schoenen oplevert. En de volgende pijntjes: Ik voel het licht in mijn kuiten als ik ver gelopen heb (10 km), maar rechts heb ik last van de pees/spier links achter van mijn enkel.

Hebben jullie tips hoe ik mijn loop techniek nog beter kan aanpassen zodat ik dus van het onderproneren afkom en dus op het midden van mijn voorvoet terecht kom?

Zelf zat ik te denken aan echt focussen op landing en te proberen de voet juist te positioneren, maar wellicht dat jullie een goede tip hebben!
Back to top
View user's profile Send private message
Musicmaestro
Lid
Lid


Joined: May 07, 2013
Posts: 511
Location: Zeeuws Vlaanderen

PostPosted: Thu 16-03-2017 11:15    Post subject: Reply with quote

Pasfrequentie: kortepassen ca. 180 per minuut
Proberen zo licht als mogelijk te lopen
Probeer eens kleinere stukken zonder schoenen
Touwtje springen

Dat zijn zaken waar ik aan miet denken
_________________
Weer strak aan de bak Very Happy

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Back to top
View user's profile Send private message
Pietje
Lid
Lid


Joined: May 12, 2008
Posts: 3547

PostPosted: Sat 18-03-2017 17:33    Post subject: Reply with quote

Loopstijl kan je een beetje aan sleutelen, waarom sluit je je niet aan bij een loopvereniging waar ze goede techniek training geven en loopscholing....
Back to top
View user's profile Send private message
thieu
Lid
Lid


Joined: Dec 22, 2012
Posts: 271

PostPosted: Tue 21-03-2017 14:25    Post subject: Reply with quote

onderpronatie? bedoel je niet supinatie?
Back to top
View user's profile Send private message
loopgek
Lid
Lid


Joined: Jan 09, 2004
Posts: 3962
Location: Amersfoort

PostPosted: Tue 21-03-2017 19:11    Post subject: Reply with quote

thieu wrote:
onderpronatie? bedoel je niet supinatie?

Ik ken vrijwel geen mensen die supineren (dwz van binnen naar buiten afwikkelen).
Wel velen die buitenzijde landen, en aan die buitenzijde blijven hangen, dus onderproneren.
_________________
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
DickB
Lid
Lid


Joined: Nov 19, 2007
Posts: 986
Location: Huizen

PostPosted: Wed 22-03-2017 10:22    Post subject: Reply with quote

Hallo OmegaX (Als je dit nog leest, we horen na je eerste bericht niets meer Wink )

Jou probleem lijkt een beetje op het probleem dat ik heb gehad na het omschakelen naar voorvoet landing. Ik had het echter maar aan één kant. Mijn linker schoen kon nog maanden mee, terwijl er in mijn rechter schoen een gat in de zool zat aan de buiten-voorkant.

Ik heb ontdekt dat het in mijn geval kwam doordat ik behalve dat ik op de buitenkant van mijn voorvoet landde (allen rechts) ik ook een draaiende beweging maakte tijdens de landing. Dat was goed te horen wanneer er op een verharde weg los zand ligt, of op een schelpen pad. Die draaiende beweging zorgde in mijn geval voor de (extreme) slijtage.

Ik heb hiervoor zelf een oefening bedacht (ik ben niet deskundig dus voor wat het waard is): Tijdens lopen en ook tijdens wandelen beurtelings extreem op de buitenkant van de voet lopen (10 stappen) daarna extreem op de binnen kant van de voet lopen (valt niet mee, je moet met x-benen lopen) ook voor 10 passen. Vervolgens met rechte voet 10 passen. Dit herhalen naar behoefte.

Zelf ben ik helemaal van de extreme slijtage af, hoewel de buitenkant van mijn zolen nog altijd als eerste slijten. Maar voorvoetlanders hebben vaak een afrolling van de buitenkant naar de binnenkant van de voet. Pronatie speelt naar mijn mening niet mee als de hak niet of nauwelijks de grond raakt. Er is geen scheefstand tussen het been en de hiel... (of tussen hiel en hak Rolling Eyes )
_________________
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en België.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.02 Seconden