Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Koolhydraten inname tijdens marathon
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Koolhydraten inname tijdens marathon

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
richard1234
Lid
Lid

PostPosted: Wed 05-04-2017 18:56    Post subject: Koolhydraten inname tijdens marathon Reply with quote

Het is mij nog niet helemaal duidelijk.

Op runinfo.nl staat:

Quote:
In je spieren en lever zit 300 tot 700 gram glycogeen opgeslagen. Deze voorraad is voldoende voor ongeveer anderhalf uur intensieve inspanning.
Het lichaam kan maximaal circa 80 gram (320 kcal) koolhydraten per uur opnemen uit de voeding.
Gebruik daarom tijdens langdurige inspanningen extra koolhydraten (40 - 60 gram per uur) om de glycogeenvoorraad te sparen.
Gebruik daarbij ook voldoende vocht (500 - 750 ml per uur).

- Ik ga uit van een tijd rond de 4:00. Dan moet ik dus kh inname minus de anderhalf uur wat mijn lichaam voorhanden heeft.
Dus 4 uur - 1.30 = 150 gram koolhydraten, uitgaande van 60gr p/u, klopt dit?

Of moet ik totaliteit berekenen van de loop, dus 4x60gr=240 gram.
Welke van de 2 is juist?

- Welke marge kan ik aannemen kwa inname, ik ben 72kg en ben 1,73m.
Tussen 40-60gr koolhydraten, terwijl er word gezegd dat je lichaam kan opnemen max. 80gr.

Waarom dan niet 80gr?
Back to top
View user's profile Send private message
HennyV
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-04-2017 9:48    Post subject: Reply with quote

Vuistregel:
- verplaatsing van 1 kg gewicht over 1km kost 1kcal.
In jouw geval iedere km lopen kost 72 kcal. Voor een marathon zit je dan aan ruim 2800kcal.
- Minimaal heb je 300 gr koolhydraten, maar waarschijnlijk met carboloaden wel 500 gr koolhydraten in je lichaam. 500 x 4 = 2000 kcal.
Met je 2000 kcal kun je dus ruim 25km lopen en dus een stuk verder dan 1,5 uur.
- je mist dan nog 800kcal.

Je hebt een aantal keuze mogelijkheden:
- ga ik volledig voor koolhydraten en eet je dus 200 gr koolhydraten. Dat zijn ongeveer 11 gels van elk 75 kcal.
De meeste lopers krijgen geen 11 gels in 4 uur verwerkt. Uitzonderingen daar gelaten.
- of ga ik ook wat vet verbranden. Dat betekent dat je iets rustiger moet lopen. Door rustiger te lopen, gaat je lichaam namelijk ook vet als brandstof gebruiken. Dat rustiger lopen kun je over de wedstrijd doen, maar je kunt het ook uitstellen tot het einde. Dat laatste kan een nare ervaring zijn, namelijk de man met de hamer.
Vetten heeft een mens voldoende. Op een kg lichaamsvet kun je wel 100km lopen.

Tips:
Zorg dat je goed koolhydraten stapelt. Dat houdt ook in een goed ontbijt en kort voor de start nog een 0,5 liter carboloader.
Start niet te hard en hou je laag, waardoor je ook vetten gaat verbranden.
Neem 2 gels per uur en drink voldoende water. Hou in de gaten dat je niet misselijk wordt.

Succes met je marathon.
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-04-2017 9:55    Post subject: Reply with quote

Mooie info van Runinfo. De lever slaat echter ook glycogeen op (ongeveer 100 gram). Daarnaast is vet ook "gewoon" opgeslagen glycogeen. We hebben het dus niet over hoe lang het duurt voor het lichaam door opgeslagen voorraden heen is. We hebben het over;
1. Hoeveel glycogeen heeft het lichaam bruikbaar voor handen?
2. Hoeveel glycogeen kan het lichaam gedurende inspanningen converteren tijdens inspanningen?
3. Hoeveel extra voeding is dan eventueel benodigd?

Ik denk dat je dit gewoon niet op deze manier kan berekenen zoals jij dat nu probeert te doen. Er zijn meer variabelen dan je nu meeneemt. De meeste artikels op internet spreken over 30 tot 60g koolhydraten per uur. Daar is de "wijsheid" van 1 gelletje per 45 minuten op gebaseerd.

Ik denk dat je er nu te veel over na probeert te denken. Ga gewoon testen en doe dingen op gevoel. Uiteindelijk is lopen voor een groot gedeelte een gevoelskwestie.
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum