Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen?
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen?
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires
View previous topic :: View next topic  
Author Message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Wed 05-07-2017 13:46    Post subject: Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen? Reply with quote

De laatste weken kijk ik wat meer rond op internet, op zoek naar informatie èn mooie aanbiedingen van Sporthorloges.
Minimale mogelijkheden:

- alle mogelijkheden voor tijd/afstand/snelheidsmeting voor op de baan en daarbuiten;
- nauwkeurige GPS;
- nauwkeurig en goed functionerende hartslagmeting op de pols;
- mogelijkheden om routes in te lezen, op te slaan en eenvoudig te volgen;
- makkelijk afleesbaar venster, zowel overdag als 's avonds;
- hoogtemeting (barometrisch)
- als het even kan activitytracking;
- eenvoudig in te stellen en eenvoudig te bedienen.

Vroeger enkele Timex- klokjes 'versleten' en de laatste jaren een TomTom met hartslagmeting op de pols. Vooral de gebrekkige, onnauwkeurige hartslagmeting van de TomTom begint te irriteren. Dus kijk ik wat verder nu.

De Garmins trekken blijkbaar de meeste aandacht op dit moment, want die heb ik regelmatig voor me op het scherm staan. Cool
Er wordt driftig op de trom geslagen met de Garmin 935 en de nieuwste Fenix 5 (S en X) Machtig mooie klokjes met ongekend veel mogelijkheden! De 5X Sapphire spant echt de kroon met navigatie via kaarten, zoals je die in praktisch elke auto tegenkomt èn wifi!

Zoals altijd hangen er aan de nieuwste modellen in het begin stevige prijskaartjes. Voor de Fenix 5X Sapphire met een mooie metalen band wordt het mooie bedrag van € 899,99 gevraagd. Shocked
Voor wie iets minder veeleisend is en de Saffieruitvoering laat vallen (en dus ook zonder wifi verder moet..) is er voor € 540,00 al een 5X op internet te vinden.

Minder prominent in beeld is de Garmin Forerunner 935 die behalve voor de hardloper ook voor de triatleet wordt aanbevolen. Voor ca. € 500,00 op internet te vinden en te bestellen.

Voordeel van nieuwe modellen is dat de bestaande modellen vrij snel in prijs zakken! Dat zie je bij de Garmin 735 XT en de Fenix 3.
De Fenix 3HR Sapphire is nu 'al' voor minder dan € 400 te verkrijgen. De normale uitvoeringen voor ca. € 350

De 735 XT mèt HR meting op de pols is al te bestellen voor € 330 en met een beetje geluk kun je dat (als nieuwe klant) zelfs nog verlagen tot onder de € 300.
Minder luxe en minder mogelijkheden natuurlijk dan de 5X maar goed; het prijsverschil is ook aanzienlijk!

Ik kijk nog even rond...
Zijn er onder jullie tevreden of ontevreden gebruikers van bovengenoemde klokjes (of vergelijkbare) dan hoor ik graag jullie ervaringen. Wie weet kunnen jullie mijn definitieve keuze nog beïnvloeden!
Laughing
View user's profile Send private message
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Wed 05-07-2017 20:00    Post subject: Re: Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen? Reply with quote

boco wrote:
Voor wie iets minder veeleisend is en de Saffieruitvoering laat vallen (en dus ook zonder wifi verder moet..) is er voor € 540,00 al een 5X op internet te vinden.

Een 5X zonder sapphire glas en WIFI zou ik niet kopen via internet. Want die versie bestaat niet, en word je waarschijnlijk opgelicht. Shocked

Ik heb de 5X nu enkele maanden. En ik heb wel wat issues Sad
Ten eerste meldt de barometer dat ik continu 22 meter onder NAP loop. Bijzonder hier in Amersfoort.
Ten tweede is de hartslag echt niet beter (minder slecht) dan de TomTom. Best vaak dat hij tijdens het rennen het spoor bijster is of heen en weer schommelt. Ook is hij door zijn gewicht en grote moeilijker op de pols te fixeren.
Ten derde is actuele snelheid (en de weergave achteraf in Connect) duidelijk veel piekeriger dan ik zou willen.
Ten vierde is de GPS erg "zuinig". Tot nu toe het model dat me op vaste rondjes de minste meters toekent. Als ik met meerdere GPS-horloges loop en dezelfde training daarna in 1 scherm samenvoeg (dat doe ik op www.mygpsfiles.com/app/ ) dan wordt het 5X bestand altijd gecorrigeerd.
Ten vijfde : het geluid is niet best, soms kraakt hij ipv een piep.
Ten zesde : zonder leesbril kan ik de kaartenfunctie gewoon echt niet lezen ...

Het zou best kunnen dat ik een maandagochtend model heb, dat krijg je als je hem als een van de eersten hebben wil Rolling Eyes Ik ga Garmin voorleggen of dit aan mijn klokje ligt, of dat het bij alle 5X zo zal zijn.

Ik heb nu ook een flink aantal keren met de FR935XT om de andere pols gelopen. Deze heeft dezelfde functies (op de kaarten na) en zelfs identieke firmware (zelfs de softwareversie) onder de motorkap. Maar dus geen kaartmateriaal (maar dat kon ik toch al niet lezen). En hij is van plastic. Maar hij scoort beter op de issues die ik met de 5X heb.

De 5X is mooier , zeker voor overdag, en laatst sloeg ik met mijn pols tegen een paaltje in de bocht. Daar kan hij dus prima tegen. De 935 zou wel gesneuveld zijn bij zo'n tik vrees ik.

Erg fijn van beide modellen is de vele functies (ook icm met de stryd die ik wel gebruik). Ook ben ik erg gehecht aan de WIFI. Ideaal om hem niet steeds via bluetooth of het kabeltje te syncen. Als ik in de tuin sta connect hij al met de router. Ik denk als ik nu zou moeten kiezen dat ik de 935XT zou willen houden. Niet alleen vanwege de probleempjes met mijn 5X maar vooral omdat ik de 5X tijdens het lopen blijf voelen schudden.
Oja , ook erg tof is de helderheid. Je kan op beide zelf instellen hoe helder de verlichting brand, en dat zelfs verschillend instellen voor de gewone horloge-stand en de training-stand.

Fenix 3 is een goed alternatief als je niet om WIFI en de kaarten geeft. (ik heb nog één nieuwe Fenix 3 sapphire liggen voor de laagste prijs Wink ) Maar wel de stoere looks en degelijkheid wil. Scheelt toch weer flink wat euro's.

De 735XT is ook een prima koop. Lijkt wel weer wat op de 935XT , maar toch duidelijk wat minder functies. Nu de 935 er is zou ik de 735 niet kiezen vanwege de wifi, de helderheid van het display en de 935 heeft een netto iets groter scherm. En aflezen is voor deze ouderwordende kerel echt een dingetjes Confused

Activitytracking doen ze allemaal. De 935 en fenix 5 kunnen daarbij ook de hele dag door je hartslag vastleggen. Ik zou met de fenix 5 niet lekker slapen denk ik: te groot, te zwaar.

In de hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt Bertus.
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
Walt
Lid
Lid

PostPosted: Wed 05-07-2017 21:41    Post subject: Re: Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen? Reply with quote

loopgek wrote:

Fenix 3 is een goed alternatief als je niet om WIFI en de kaarten geeft. (ik heb nog één nieuwe Fenix 3 sapphire liggen voor de laagste prijs Wink ) Maar wel de stoere looks en degelijkheid wil. Scheelt toch weer flink wat euro's.

Mijn F3 heeft toch echt wifi hoor. Smile
Ik gebruik hem ook met de stryd pod. Snelheid en afstand op de meter nauwkeurig op de baan. Dat maakt de gps van de F3 al overbodig. Al ben ik wel blij dat de gps nog wel gebruikt wordt om de gelopen route op Strava te laten zien. Een 735 bijvoorbeeld kan dat weer niet.
Back to top
loen
Lid
Lid

PostPosted: Wed 05-07-2017 21:57    Post subject: Reply with quote

Ik heb de F5 sapphire en ben er wel erg tevreden over.
Heb deze via Ebay nieuw in Duitsland gekocht voor E500,- (TobyDeals). Ik vind de F3 en F5X te groot en ik zie het nut van de topo maps ook niet echt. De kaart is (te) klein en scrollen/zoomen etc via de buttons aan de zijkant werkt ook niet lekker (touchscreen is overigens ook niet aan te raden ivm zweet). Instant pace is inderdaad piekerig, maar dat heb ik opgelost via een voetsensor die ik had liggen.
Over GPS nauwkeurigheid gaan de wildste verhalen over, maar ik ben er tevreden over (maar ik kijk ook niet op een meter meer of minder). Tijdens het lopen trek ik hem iets strakker aan en hartslag meting is vrij nauwkeurig al heb je soms wel last van een vetraging bij intervals. Ook dit is een beperking van hartslagmeting aan de pols.
Wifi is m.i. het geld niet waard, bluetooth werkt prima en is nauwelijks trager. Misschien is het sapphire glas wel E100,- waard, maar mijn advies is om dat geld in je zak te houden als je niet aan klimmen doet. F5 en XT935 zijn overigens nagenoeg hetzelfde, XT935 is zeg maar de plastic versie (en dus lichtere) van de F5 Smile
De batterij is overigens verrassend goed, opladen tijdens lopen is niet mogelijk terwijl je de horloge draagt. Dat kan een punt zijn om deze niet te kopen.
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Wed 05-07-2017 22:44    Post subject: Re: Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen? Reply with quote

loopgek wrote:
Een 5X zonder sapphire glas en WIFI zou ik niet kopen via internet. Want die versie bestaat niet, en word je waarschijnlijk opgelicht. Shocked

Dat klopt. Ik bedoelde een andere Garmin 5 dan de 5X

loopgek wrote:
In de hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt Bertus.

Zeker wel! Dankjewel voor uitgebreide antwoord en delen van je ervaringen!
Gaat zeker meespelen in de uiteindelijke keuze. (-;

Walt en Loen, ook bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Goed gedaan!
Bert74
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-07-2017 8:12    Post subject: Reply with quote

Ik hoop niet dat de optische hartslagmeting op de Garmin's belangrijk voor je is, want de nauwkeurigheid hiervan is slecht sinds ze hun eigen sensor (Elevate) hebben geïntroduceerd.

Ik heb inmiddels 3 Garmin's FR 235 gehad, voor mij is meting onbruikbaar als je in een bepaalde zone wilt lopen. Inmiddels loop weer met een borstband of een losse optische sensor, Scosche Rhytm.

Op diverse forum's zul je dezelfde feedback vinden.

Het kan best zijn dat het bij jou wel acceptabel is, maar ik zou je wel adviseren gebruik te maken van een proefperiode.
Back to top
Keimpe
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-07-2017 13:43    Post subject: Reply with quote

Wat een nuttige informatie, Loopgek! Bedankt. Ik ben ook op zoek naar een alleskunner. Ik ga dus maar sparen voor de 935.
Back to top
Eide
Lid
Lid

PostPosted: Fri 07-07-2017 13:45    Post subject: Re: Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen? Reply with quote

Walt wrote:

Idem, die van mij heeft toch ook echt WiFi. Cool

Ik weet niet hoe de polssensor van de F5 is. Die van de F3 is gewoon ordinair matig. Er zijn dagen dat die het goed doet, maar op koude dagen is een goede hartslagmeting voor mij onmogelijk. Ook lijkt de sensor moeite te hebben met intervallen waarbij de hartslag snel oploopt en daarna weer daalt. HS is op de F3 een ruwe indicatie maar niet geschikt om specifiek op te trainen.

Overigens heb ik wel het idee dat de HS sensor bij wedstrijden wel goed functioneert.

Ik heb zelf de F3 gekocht met het oog op lange trails (ultras). Daarvoor is die ook uitstekend. Lange batterijduur, GPS en hoogtebepaling is erg goed. Met de tracback functionaliteit kom je altijd weer in bekend gebied uit. Alleen het inladen van eigen routes zou een stuk makkelijk moeten zijn.
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Fri 07-07-2017 16:53    Post subject: Re: Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen? Reply with quote

Eide wrote:
Walt wrote:

Idem, die van mij heeft toch ook echt WiFi. Cool

Ja, alle F3 's hebben wifi. Sorry...
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 07-07-2017 19:02    Post subject: Re: Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen? Reply with quote

boco wrote:

Minder prominent in beeld is de Garmin Forerunner 935 die behalve voor de hardloper ook voor de triatleet wordt aanbevolen. Voor ca. € 500,00 op internet te vinden en te bestellen.

Voordeel van nieuwe modellen is dat de bestaande modellen vrij snel in prijs zakken! Dat zie je bij de Garmin 735 XT en de Fenix 3.

Als je de 935 overweegt, zou ik zeker ook het oudere model 920XT in overweging nemen. Vooral vanwege het argument dat je zelf al noemt (prijs), maar ik lees in reviews ook veel meer issues met de 935 dan met de 920XT.

De 920 doet weinig onder qua specificaties voor de 935, behalve de optische hartslag meting. Maar hier kun je ook een losse optische hartslagmeter (à 80 tientjes) voor aanschaffen. Dan heeft het horloge geen huidcontact nodig en kan het ook op de kleding gedragen worden.

Bij de 735 vind ik de batterijduur een minpuntje. Voor zover nog niet bekend, handig voor vergelijk en grondige reviews:
https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator?type=watch
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Sat 08-07-2017 9:02    Post subject: Reply with quote

ingebouwde optische meting werkt (bij de 735xt) helaas nog niet betrouwbaar.
maar... ik zou het ook niet willen missen, omdat ik de info van hartslameting in slaap e.d. wel leuk vind.
als ik serieus ga trainen doe ik de hsm-band om, ga ik een blokkie om (man wat ben ik blij dat ik ben gestopt met de streak Wink ) dan is de ingebouwde meting prima (maar er klopt regelmatig weinig van, en hij reageert te traag bij tempowisseling).

ben verder goed te spreken over de 735xt!
behoorlijk groot scherm, en als je tevreden bent met 3 of 2 datavelden krijg je een aardige leesbaarheid.
accu gaat m.i. best lang mee (schatting 10uur toch?).=>vlgs dcrainmaker zelfs 14u met gps aan

Lefty rulez!

GasGeben!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Sat 08-07-2017 10:30    Post subject: Reply with quote

LazyD wrote:

accu gaat m.i. best lang mee (schatting 10uur toch?).=>vlgs dcrainmaker zelfs 14u met gps aan

10-14 uur kan wel maar vind ik wat krap; met een dagtocht op de racefiets moet je in elk geval met een volledig opgeladen horloge beginnen.
Lid
Lid

PostPosted: Sat 08-07-2017 21:36    Post subject: Reply with quote

Vanavond in 10km wedstrijd maakte de 935 van de hartslag een rommeltje Confused
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sun 09-07-2017 2:11    Post subject: Reply with quote

Bert74 wrote:
Ik hoop niet dat de optische hartslagmeting op de Garmin's belangrijk voor je is, want de nauwkeurigheid hiervan is slecht sinds ze hun eigen sensor (Elevate) hebben geïntroduceerd.

Ik heb inmiddels 3 Garmin's FR 235 gehad, voor mij is meting onbruikbaar als je in een bepaalde zone wilt lopen. Inmiddels loop weer met een borstband of een losse optische sensor, Scosche Rhytm.

Op diverse forum's zul je dezelfde feedback vinden.

Het kan best zijn dat het bij jou wel acceptabel is, maar ik zou je wel adviseren gebruik te maken van een proefperiode.

Dat is best jammer om te horen, want juist die optische hartslagmeting is een reden voor mij om op zoek te gaan naar een beter registrerend apparaat dan de TomTom. Confused
Geen borstband meer was de belangrijkste reden om over te stappen op de TomTom met meting op de pols. Er zal er toch wel één te vinden zijn die deze meting betrouwbaar registreert??
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Sun 09-07-2017 10:03    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
. Er zal er toch wel één te vinden zijn die deze meting betrouwbaar registreert??

Verschilt van persoon tot persoon hoe goed de optische meting werkt, dat sowieso.
Ik denk dat ik hem gister niet goed strak had gezet. Normaal overdag zit hij los om de pols en hoor ik hem voor het lopen extra aan te snoeren.
Polar M430 heb ik ook getest paar weken geleden. Die deed het toen even goed als de Garmin.
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 1 of 5

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum