Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen?
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Garmin... steeds meer keuze, nieuwe opties... Wat kiezen?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires
View previous topic :: View next topic  
Author Message
LazyD
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Sun 09-07-2017 13:39    Post subject: Reply with quote

loopgek wrote:
Polar M430 heb ik ook getest paar weken geleden. Die deed het toen even goed als de Garmin.

even goed als in... "een rommeltje"?

nette tijd op de 10km btw Goed gedaan!

Lefty rulez!

GasGeben!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Sun 09-07-2017 18:34    Post subject: Reply with quote

LazyD wrote:
loopgek wrote:
Polar M430 heb ik ook getest paar weken geleden. Die deed het toen even goed als de Garmin.

even goed als in... "een rommeltje"?

Haha,

nee meestal doet de 935 het wel redelijk.
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
Eide
Lid
Lid

PostPosted: Sun 09-07-2017 20:13    Post subject: Reply with quote

Vooralsnog is er slechts één echt betrouwbare manier van hartslagmeting met gebruik van technologie, en dat is de borstmeting. Zolang de optische metingen niet heel veel nauwkeuriger worden is daar gewoon niet betrouwbaar mee te trainen.

Ik weet niet hoeveel vooruitzicht er zit voor wat betreft de optische metingen. Ik heb niet het idee dat er stappen worden gemaakt die de metingen beter maken. Ik ga zelf niet terug naar een borstband, voor de lange afstanden vind ik comfort belangrijker als een accurate meting maar ik overweeg wel te onderzoeken of ik voor het intervalwerk toch een band kan koppelen aan met F3HR.
qmark
Lid
Lid

PostPosted: Mon 10-07-2017 8:58    Post subject: Reply with quote

Zelf heb ik onlangs een Fenix 5X aangeschaft en ik was juist enigzins verrast doordat de HR-meting nauwkeuriger was dan ik had verwacht.
Ik heb 6 loopjes gedaan met zowel de 5X als mijn oude garmin + hr-band en de gemiddelde hartslag verschilde elke keer niet meer dan 1bpm.
Wel is de optische meting soms later (te laat) met reageren; de hartslagmeting bij korte intervaltrainingen kloppen dus minder.
In de Billat-training hieronder is te zijn dat de 5X een paar keer pas een hogere hartslag 'ziet' als de 30 sec. al bijna voorbij zijn....

De lange duurloop was grotendeels in de regen maar daar heeft'ie blijkbaar geen last van gehad bij het waarnemen.

Om het zelf te kunnen beoordelen, hieronder 3 plaatjes van de gemeten hartslag versus de tijd: overlays uit Sporttracks.
Rood en blauw zijn de 2 verschillende horloges; de 'dikke' lijnen geven het voorschrijdende gemiddelde.

Tempoloop met 3x 2km op (voor mij) hoge snelheid
Rood: polsmeting
Blauw: bandmeting

Billat training met 30x 30sec tempo / 30 sec rust
Rood: polsmeting
Blauw: bandmeting

Langzame lange duurloop van ruim 3.5 uur
Blauw: polsmeting
Rood: bandmeting

Mark

Last edited by qmark on Mon 10-07-2017 14:58; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
qmark
Lid
Lid

PostPosted: Mon 10-07-2017 9:26    Post subject: Reply with quote

Eide wrote:
Ik ga zelf niet terug naar een borstband, voor de lange afstanden vind ik comfort belangrijker als een accurate meting maar ik overweeg wel te onderzoeken of ik voor het intervalwerk toch een band kan koppelen aan met F3HR.

Dat is ook mijn conclusie: comfort, dus bandloos, bij de meeste loopjes en wedstrijden; af en toe een hr-band koppelen bij korte intervallen.

Wat me trouwens wel verbaasd: de 5X geeft ook een VO2-max schatting, zonder band!
Het algoritme van Firstbeat maakte (vroeger) gebruik van de heart rate variability (HRV) en die kon alleen gemeten worden met een band, niet optisch.
Is de optische meting nu ook zover dat de HRV bepaald wordt, of is het algoritme van Firstbeat verder ge-evolueerd zodat ze de HRV niet meer gebruiken?
Wie weet hier iets meer over?

Mark
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Mon 10-07-2017 16:44    Post subject: Reply with quote

Dat biedt toch weer wat meer perspectief voor de Garmin 5X wat mij betreft! Bedankt voor je toevoegingen Mark!
Voor mij zijn de lange(re) duurlopen en trails belangrijker dan (korte) wedstrijden en baantrainingen met (snelle) intervallen. Althans; daar besteed ik veel meer tijd en kilometers aan. (-;
Dat de 5X daar wat trager is in het registreren van snellere hartslag door een tempoversnelling vind ik niet zo bezwaarlijk. Daar staan andere functies tegenover die ik wel meer waardeer. De hartslagmeting mag echter niet van die onbetrouwbare, onverklaarbare fluctuaties vertonen zoals ik die regelmatig bij m'n TomTom tegenkom.

Ik ben nog niet 100% overtuigd maar ik kom wel dichter bij een besluit nu.
Nog even door sparen of... wachten op een volgende prijsverlaging.

Laughing
qmark
Lid
Lid

PostPosted: Mon 10-07-2017 17:50    Post subject: Reply with quote

@boco: graag gedaan! Ik kan de andere drie plaatjes ook nog plaatsen, maar die zien er vergelijkbaar uit.
Overigens waren deze trainingen allemaal eind juni, dus misschien dat de resultaten 's winters minder goed zijn (opmerking Frank eerder in dit topic).
Ik heb het bandje vrij strak om mijn pols zitten want het is best wel een groot horloge en ik hou niet van dat gezwabber aan m'n arm.

Zelf heb ik als kaart-verslaafde de fenix 5X vooral ook gekocht vanwege de topografische kaarten.
Voegt uiteraard niets toe aan je telefoon, maar die heb ik niet altijd bij me (en op lange zwerftochten gaat de accu ook nog al eens leeg).

Mark
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Mon 10-07-2017 18:06    Post subject: Reply with quote

qmark wrote:
Zelf heb ik als kaart-verslaafde de fenix 5X vooral ook gekocht vanwege de topografische kaarten.
Voegt uiteraard niets toe aan je telefoon, maar die heb ik niet altijd bij me (en op lange zwerftochten gaat de accu ook nog al eens leeg).
Mark

Kun je wat ervaringen delen mbt zichtbaarheid/afleesbaarheid van de topokaartjes op het schermpje? Bril bij nodig of kan het ook zonder? (-;
qmark
Lid
Lid

PostPosted: Mon 10-07-2017 21:45    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
qmark wrote:
Mark

Kun je wat ervaringen delen mbt zichtbaarheid/afleesbaarheid van de topokaartjes op het schermpje? Bril bij nodig of kan het ook zonder? (-;

U vraagt en wij draaien Wink

De navigatiefuncties had ik nog niet echt uitgeprobeerd; vooral omdat ik de afgelopen weken alleen maar in bekend gebied heb gelopen en ik hier de meeste straten en stegen wel ken.
De kaart wil ik vooral gebruiken om te zwerven in onbekend gebied; lekker struinen totdat je op gegeven moment bedenkt dat je langzamerhand weer terug moet.
Vroeger was het kruimelspoor op de forerunner 305 meestal wel voldoende om de weg terug te vinden; al kostte het soms wat extra kilometers (ultralopers zijn eigelijk gewoon verdwaalde lopers die de weg niet willen vragen).
Met een kaart, zodat je niet je telefoon hoeft te gebruiken (die ik meestal ook niet bij me heb) zou het terugkeren naar bv. de camping iets makkelijker moeten zijn; zeker in heuvel/bergachtig gebied met dalen, beken, rivieren en dergelijke hindernissen.

Maar vanavond heb ik dus, gewoon vanaf mijn eigen huis, een route gelopen die door de 5X werd gegenereerd. Niet mijn eigen weg gekozen dus, zodat ik helemaal afhankelijk was van de richting die Garmin me opstuurde.
In de eerste kilometer had ik het idee dat ik een bezopen kanarie aan mijn pols had: het ding bleef maar piepen en trillen.
Geen wonder: binnen de bebouwde kom is het aantal mogelijke afslagen groot en garmin had niet de snelste weg naar buiten gekozen.
Buiten de bebouwde kom werd het snel beter: het aantal mogelijke afslagen is veel kleiner en de wegen tussen de kassen zijn recht en overzichtelijk. Het topokaartje kon ik goed volgen.
Anderhalf kilometer voor het eind, bij een t-splitsing ben ik rechts ipv links afgeslagen om te kijken wat voor loeiende alarmen er af zouden gaan.
In plaats daarvan gebeurde er iets anders: na 250 meter afwijking van de route berekende het horloge gewoon een alternatief.
Daar word ik nou blij van: het apparaat past zich aan de gebuiker, ipv andersom! Nu alleen nog die kanarie de nek omdraaien....

Conclusies mbt de leesbaarheid van de kaart:
- goed leesbaar; ik heb geen leesbril en die is dus voor mij ook niet nodig; als je normaal een leesbril hebt dan is die waarschijnlijk ook nodig voor dit schermpje?!
- doorgaande wegen (en ik neem aan ook rivieren e.d.) zijn tijdens het lopen goed te zien op het kaartje.
- straatnamen staan ook op het kaartje; maar om die goed te lezen moet je echt wel even stilstaan en evt. inzoomen
- kaartdetail stond op 'normaal'; er zijn ook 2 standen met meer en minder detail
- als je een route volgt staat in het onderste deel van het scherm de afstand tot de volgende afslag; dat neemt een flinke hap uit de kaart
- het blijft wel een erg klein schermpje; in vergelijking met een telefoon en zeker in vergelijking met de wandelkaarten van vroeger
- inzoomen, uitzoomen en verschuiven kan tijdens het lopen; als je echt uitgebreid je wilt orienteren zul je toch echt even moeten stilstaan.

Komende zomer hoop ik een aantal keren te lopen op voor mij onbekende plaatsen: daar zal ik naar hartelust de 'struin-functionaliteit' van de 5X kunnen uitproberen!
Ik ben ondertussen ook wel benieuwd of er al anderen zijn met meer gebruikservaring met dit prachtige apparaat!

Mark
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Tue 11-07-2017 0:00    Post subject: Reply with quote

Dankjewel Mark. Laughing

Dat zijn ervaringen waar ik wat mee kan. (-;
Ik denk dat ik eerst maar eens een paar keer de 5X van iemand ga lenen en er mee op pad ga.
Dan kan ik ook nog eens zelf ervaren of de kaartfunctie voor mij (mijn ogen) geschikt is. Goed gedaan!

Opvallend dat de Fenix 5X Sapphire met grote prijsverschillen wordt aangeboden.
Bij Bever bijvoorbeeld betaal je € 750 terwijl je bij eglobalcentral al voor € 540 eigenaar van hetzelfde klokje kunt worden... Shocked
theWarrior
Lid
Lid

PostPosted: Tue 11-07-2017 13:22    Post subject: Reply with quote

Ik heb ook problemen met aflezen van de kleine schermen en voor mij is de combinatie van een horloge en een echte GPS ideaal. Voor lange lopen, dus met rugzak, neem ik mijn GPS mee. (Garmin Oregon) Hier heb ik de hele kaart van Europa inzitten op een schaal van 1:25.000. Tevens is deze voorzien van een camera en de genomen foto lokaties worden ook op de kaart gemarkeerd. Handig wanneer je een volgende keer nog eens naar die lokatie wil.
Voor kortere lopen of gewoon in bekende omgeving voldoet mijn FR630, met hartslagband prima.
Back to top
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Tue 11-07-2017 22:12    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
Bij Bever bijvoorbeeld betaal je € 750 terwijl je bij eglobalcentral al voor € 540 eigenaar van hetzelfde klokje kunt worden... Shocked

Ik schrok wel even, maar lees daarna even wat verder op het www.
Deze pagina bijvoorbeeld:

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=168927

Binnen 24-uur verzonden staat er. Uit China dus. Ontvangen kan dus makkelijk 3 tot 8 weken duren. En dan ook goede kans dat je invoer (BTW 21%) en rechten moet betalen aan de NL douane.

En lijkt me ook niet echt handig met garantie, want Garmin NL geeft niet thuis cq heeft het recht flnke kosten in rekening te mogen brengen.

Maar als jij het nou eens probeert Bertus en verslag uit brengt Rolling Eyes
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
franskem
Lid
Lid

PostPosted: Thu 13-07-2017 8:25    Post subject: Reply with quote

Waarom ook niet eens kijken naar de Suunto Spartan Sport
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Thu 13-07-2017 14:46    Post subject: Reply with quote

@ boco: eens met warrior. Goed horloge met een handheld navigatie als het echt moet. De schermpjes zijn klein van die horloges. Ik merk het al met de kleine Garmin op de fiets met kaartje. Als jij een leesbril hebt, word je niet gelukkig van dat kleine ding vrees ik.

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sat 15-07-2017 15:37    Post subject: Reply with quote

Hmm.
Zo te lezen loop je wel een risico wanneer je bestelt bij eGlobalCentral.
Maar...het zijn niet alleen maar slechte berichten over deze firma.

https://www.trustpilot.com/review/eglobalcentral.nl

Er zijn ook zeer tevreden klanten die in een aantal gevallen wel wat langer moesten wachten op de levering, maar geen invoerrechten hoefden te betalen. Levering gaat blijkbaar via Engeland en dan hoeven we geen invoerrechten af te dragen.

Je neemt dus wel een gok maar een verschil van € 230 op de Garmin Fenix 5X sapphire is wel enorm! Betalen via PayPal zodat je je geld in elk geval terug kunt krijgen en kiezen voor Premium-verzending maakt het risico kleiner...

Ik wil 'm eerst zelf eens een keertje om de pols hebben en het liefst tijdens een loopje uitproberen natuurlijk. Benieuwd inderdaad of het scherm voor mij te klein is om er echt iets aan te hebben bij het volgen van een ingeladen route etc.
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 2 of 5

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum