Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Arion inlegzolen en pods
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Arion inlegzolen en pods

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires
View previous topic :: View next topic  
Author Message
EddyCreemers
Lid
Lid

PostPosted: Wed 05-07-2017 20:19    Post subject: Arion inlegzolen en pods Reply with quote

Ik heb de inlegzolen en twee pods van Arion (www.getarion.com) voor mezelf besteld, als pre order. De boel wordt in september geleverd.

In mijn hoedanigheid als trainer ben ik zeer geÔnteresseerd in looptechniek. Tot dusver werkt dat vooral door te kijken naar de atleet en op basis daarvan geef ik aanwijzingen. Vervolgens kijk ik opnieuw hoe het er uit ziet en krijg ik ook verbale feedback van de loper zelf. Dat is dus al met al behoorlijk subjectief. Met dit nieuwe systeem hoop ik ik wat meer objectieve data te krijgen. Meten is weten, toch?

Het is dus nog even afwachten hoe het in de praktijk gaat werken. Als liefhebber van getalletjes, hoop ik er informatie uit te halen waar ik ook wat mee kan. Het systeem meet wat je voeten doen. Dat is natuurlijk de basis, maar alles daarboven blijft vooralsnog het exclusieve werkterrein van de trainer. Het lijkt me wel een mogelijk waardevolle aanvulling voor mij als trainer.

Iemand ideeŽn? Voor of tegen? Suggesties?
Back to top
View user's profile Send private message
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-07-2017 12:49    Post subject: Re: Arion inlegzolen en pods Reply with quote

EddyCreemers wrote:
Ik heb de inlegzolen en twee pods van Arion besteld.
<knip>
Iemand ideeŽn? Voor of tegen? Suggesties?

Ik heb net een setje beta Arions. Het is nog niet volledig operationeel maar zeker erg leuk. Ik ga er de komende tijd effe lekker mee stoeien Smile

De manier van voetplaatsing en met hoeveel kracht dat gaat zijn de meest vernieuwende opties. Pasritme, grondcontacttijd, balans etc etc waren ook al wel met andere producten te meten (garmin, stryd,etc). Maar ook nieuw is dat geleverd vermogen nu net als bij wielrenners echt op basis van kracht onder de voet gemeten kan gaan worden. Anderen zoals stryd doen dat op basis van een bewegingssensor en een algoritme, maar kunnen de werkelijk druk (bijv bij wind tegen of op zachte ondergrond) niet meenemen, waar de arion dat wel gaat kunnen.

Hoe de uitkomsten precies zijn, en met name hoe je dat kan vertalen naar praktijk en trainingsadvies is het meest interessant, en moeilijk.
Zolang allerlei trainers en techniekconcepten maar iets blijven roepen (hypes en dogma's) zonder fatsoenlijke onderbouwing is het bijna roeien tegen de stroom in.
Het ergste is momenteel dat iedereen maar blijft roepen dat je absoluut voorvoet moet landen, anders doe je echt verkeerd. En ze zeggen "Kijk maar naar hoe toppers lopen" (hetzelfde geldt ook voor de 180ppm hype). Zucht.

Ten eerste is het onjuist om te roepen dat voorvoetlanding het doel is. Voorvoetlanding (nee, eigenlijk middenvoetlanding) is het gevolg van het lopen met een efficiŽnte techniek. Het is heel makkelijk, sterker nog het gebeurt heel vaak, dat een loper wel midden-voor landt op zijn voet (omdat dat de instructie was) maar dat dit eerder een loophouding verslechtering geeft dan een verbetering. Lopers gaan het been bijvoorbeeld vooruit steken met de tenen naar beneden, maar blijven wel een veels te lange grondcontacttijd houden, etc.

Ten tweede wordt het overdreven. Alleen in een volle sprint moet je lopen op de voorvoet. Baanatleten lopen ook middenafstand op de voorvoet omdat ze lopen op spikes > door de vorm van die schoenen en de wens om meer grip te hebben met de spikes, lopen ze meer op de voorvoet dan ze met gewone wedstrijdschoenen op de weg doen. Zeker ca 20km/u blijft een middenvoetlanding het meest efficiŽnt. Kijk het filmpje hieronder maar eens. Dit is de kopgroep in Wierden een paar weken geleden. Het zou statistisch wel heel erg bijzonder zijn als voorvoetlanding het best is, en in de hele kopgroep is er geen een loper te zien die voorvoet als eerste aan de grond zet!
https://youtu.be/pjM2iFGDISo

Ten derde is het best bijzonder dat wij trimmers wel denken de techniek van een toploper te moeten overnemen, terwijl de bijbehorende snelheden nooit gaan halen. En het is ook cherry-picking. Want toppers trainen erg veel> dat willen we dan weer niet kopiŽren en gaan we in onze eigen minder is beter sportrusten hype geloven Rolling Eyes

Hype's volgen, goeroe's volgen die een aansprekend verhaal hebben maar rammelende onderbouwing, naar volgers luisteren die graag zo'n goeroe willen geloven en dan jouw weer proberen te overtuigen.... ik vind het een lastig vraagstuk.

Voorlopig hou ik het zelf bij de gezondverstand methode. Kijk naar een loper (met slomo video is dat makkelijker) en meet aan die loper (met garmin, stryd, hartslag, arion, whatever. Denk dan na over welke punten significant remmend kunnen zijn in niveau (of blessures in de hand werken). Denk dan na ůf dit Łberhaupt verbeterbaar is (aanleg, anatomie, beschikbare trainingstijd) en zo ja, wat is dan haalbaar en hoe bereik je dat.

En dan geraken we in de mooie thematiek van motorisch leren. Welke oefenstof moet je aanbieden?
Gaat een loper beter hardlopen als hij veel loopscholingsoefeningen doet? Of moet het gezocht worden in krachttraining, of is de range of motion beperkt en bewegelijkheidsoefeningen het middel. Of moet tijdens het lopen een zooltje aan jou doorgeven dat je teveel op je hak land? Of je horloge dat je pasritme te laag is? Of de trainer dat je je schouders te hoog optrekt. Erg veel interventies zijn mogelijk.

En dan de vraag : heeft al dat oefenen wel (significant) effect. Kijk dit filmpje https://youtu.be/3FeQSRJxoPA en vraag je daarna af of we een al ingeslepen looppatroon wel kunnen afleren? Lukt dat wel als je ook nog gewoon traint waarbij je aandacht niet bij je opdracht is en je in je oude pas loopt? Misschien moet je helemaal stoppen met lopen en moet je eerst een methodisch programma volgen zoals Pose. Eerst tijdenlang alleen maar drills en daarna heel voorzichtig gaan hardlopen met je nieuwe techniek?

En steeds maar weer de vraag of het echt wel zin heeft. Kunnen we de beperkte tijd die de meeste lopers nog willen investeren in training niet beter voor 95% uit daadwerkelijk hardlopen laten bestaan? Zolang er zelfs in de wereldtop de meest uiteenlopende technieken zijn te zien , focussen we ons dan niet op het verkeerde? Gewoon rennen, dat is de basis? En het lichaam zoekt dan zelf wel wat bij die anatomie het meest efficiŽnt is?

Ook best wonderlijk: de hype met natural running, voorvoetlopen, minimalistisch lopen , lopen op 180ppm etc etc is gaande sinds 2005 (eerste Nike free) met een piek na het boek "Born to Run". Belangrijkste peiler was : we lopen verkeerd, en dempende scoen helpen niet want kijk maar hoeveel loopblessures er zijn.
Nu 12 jaar verder is het aantal loopblessures nog veel verder gestegen, en heeft Vibram-Fivefingers een miljoenen claim rechtzaak verloren, en verscheen onlangs een interview met de barefoot professor Lieberman waarin hij terugkrabbelt...

Samenvattend : er is altijd wel iets te verbeteren. En zooltjes en andere meetinstrumenten kunnen helpen de kansen (en vorderingen) inzichtelijk te maken. Het is een puzzel waarbij de loper (en de trainer) zoeken naar kansen die de investering waard zijn.
Maar we moeten niet doorslaan. Geen hypes, loze beloftes, niet overdrijven. Als je hardloper wil worden moet je vooral gaan hardlopen.

In bovenstaande betoog is ook niet bewezen. Shocked
Gewoon mijn persoonlijke visie Cool

loopze!
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-07-2017 12:51    Post subject: Reply with quote

ps Welkom op chatnrun Eddy Very Happy
EddyCreemers
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-07-2017 13:26    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor je uitgebreide reactie, loopgek.

Zelf ben ik ook "geŽvolueerd" van hiellander, naar voorvoet/midvoet-lander. Maar ook daar kom ik nu weer deels van terug. Bij 10 km/h lopen we bijna allemaal op de hak (enkele elegante dames daargelaten). Bij 20 km/h landen we bijna allemaal een stuk verder naar voren op de voet. Een omslagpunt is geen vast gegeven, maar het betreft een hele wijde range, die ook nog eens voor iedereen verschillend is. Het aardige aan Arion is, dat zij ook niet zeggen dat een van deze methoden het beste is, maar dat het vooral afhankelijk is van de snelheid en dan nog is het individueel erg verschillend.

Dat er allerhande "experts" rondlopen is herkenbaar. Niet gehinderd door gebrek aan kennis.

Het meten van het vermogen tijdens het hardlopen is komen overwaaien van het wielrennen. Met Arion kan het vermogen waarmee je loopt dan weer directer en dus nauwkeuriger gemeten worden dan met de systemen die nu gangbaar zijn. Ook de overige gegevens zijn objectief en ik zie graag wat input van gyrometers, druksensoren, gps-systemen en dergelijke. Die vertellen mij wat er WERKELIJK gebeurt, in tegenstelling tot voornoemde "experts", die hun eigen subjectieve mening als de ultieme waarheid presenteren.

Hardlopen begint al een beetje op voetbal te lijken: Iedereen heeft een mening en de rest moet overtuigd worden. Ik blijf graag nieuwsgierig, ik experimenteer en ik ben graag bereid mijn mening bij te stellen als de feiten daar aanleiding toe geven.
Back to top
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-07-2017 13:59    Post subject: Reply with quote

EddyCreemers wrote:
Ik blijf graag nieuwsgierig, ik experimenteer en ik ben graag bereid mijn mening bij te stellen als de feiten daar aanleiding toe geven.

Dit had ik zomaar letterlijk hetzelfde kunnen typen Smile
EddyCreemers
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-07-2017 14:11    Post subject: Reply with quote

Ik typ met de voorvoet, dus ik was net iets sneller... Laughing
Back to top
qmark
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-07-2017 19:53    Post subject: Re: Arion inlegzolen en pods Reply with quote

loopgek wrote:
Nu 12 jaar verder is het aantal loopblessures nog veel verder gestegen, en heeft Vibram-Fivefingers een miljoenen claim rechtzaak verloren, en verscheen onlangs een interview met de barefoot professor Lieberman waarin hij terugkrabbelt...

Ik ga maar niet in op alles wat je schrijft; ik ben het wel eens met je 'gezond verstand' methode (en bij mij is dat toevallig minstens 180ppm en op de midden/voorvoet Wink )
En ik ben ook dol op meten en (achteraf) analyseren dus die Arion lijkt me ook erg leuk om te hebben.

Maar ik was even benieuwd naar je opmerking over het 'interview met Lieberman waarin hij terugkrabbelt'. Heb je daar ook een link naar?

Mark
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-07-2017 21:58    Post subject: Re: Arion inlegzolen en pods Reply with quote

qmark wrote:

Maar ik was even benieuwd naar je opmerking over het 'interview met Lieberman waarin hij terugkrabbelt'. Heb je daar ook een link naar?

Mark

Nee, gelezen maar niet opgeslagen. Ik denk dat hij gewoon ergens in mijn facebook timeline langskwam. Dan moet ik fanatiek gaan googlen om dat te vinden.
qmark
Lid
Lid

PostPosted: Mon 10-07-2017 9:00    Post subject: Re: Arion inlegzolen en pods Reply with quote

loopgek wrote:
qmark wrote:

Mark

Nee, gelezen maar niet opgeslagen. Ik denk dat hij gewoon ergens in mijn facebook timeline langskwam. Dan moet ik fanatiek gaan googlen om dat te vinden.

De gezond verstand methode zegt me dan dat ik aan deze opmerking niet te veel waarde moet hechten Wink

"Het heb op faceboek gestaan!" Laughing Laughing Laughing
qmark
Lid
Lid

PostPosted: Tue 11-07-2017 13:14    Post subject: Reply with quote

Meten = weten, wordt er vaak geroepen. Ik heb dus ook maar een paar zooltjes besteld. Smile

De informatie op de website en wat ik verder op internet erover las heeft me toch wel nieuwsgierig gemaakt. Ik ben vooral benieuwd naar 2 dingen:

Voetlanding en afwikkeling. Hopelijk kan deze app de slijtagepatronen op mijn schoenzolen verklaren Wink
En ik heb het idee dat mijn manier van lopen na zo'n 30 km duidelijk anders is geworden. Misschien dat de app zelfs terugkoppeling kan geven zodat je realtime kan corrigeren.

Powermeting. Groot nadeel van de Stryd is dat het een indirecte meting is, zodat een aantal factoren (wind, ondergrond) niet goed meegenomen wordt.
Afgelopen week een wedstrijd gelopen die weliswaar nauwelijks hoogteverschillen kende, maar wel volledig onverhard en soms nog rul zand.
Hoe kan ik zo'n prestatie nou vergelijken met een wedstrijd op volledig verharde ondergrond? Hoeveel vermogen extra is er nodig op een zachte ondergrond?

Jammer dat ze pas na de vakantie geleverd worden. Loopgek, heb jij de power-meting van de zolen al kunnen vergelijken met die van de stryd? Ik ben benieuwd!

Mark
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Tue 11-07-2017 21:58    Post subject: Reply with quote

qmark wrote:
Loopgek, heb jij de power-meting van de zolen al kunnen vergelijken met die van de stryd? Ik ben benieuwd!

Mark

Nee Sad vooralsnog wil de app in android niet zijn werk doen.
Nu wacht ik op toestemming voor de apple app.

Mijn zolen (ik zit in de beta groep) had ik in oktober besteld en betaald, en ik heb ze vorige week ontvangen.
Gezien de huidige bugs zou het me niet verbazen dat september lang niet gehaald gaat worden qua uitleveren....
Ongeduldig zijn is dus lastig in deze Rolling Eyes
qmark
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-07-2017 19:57    Post subject: Reply with quote

loopgek wrote:
qmark wrote:
Loopgek, heb jij de power-meting van de zolen al kunnen vergelijken met die van de stryd? Ik ben benieuwd!

Mark

Nee Sad vooralsnog wil de app in android niet zijn werk doen.
Nu wacht ik op toestemming voor de apple app.

Mijn zolen (ik zit in de beta groep) had ik in oktober besteld en betaald, en ik heb ze vorige week ontvangen.
Gezien de huidige bugs zou het me niet verbazen dat september lang niet gehaald gaat worden qua uitleveren....
Ongeduldig zijn is dus lastig in deze Rolling Eyes

"Shipping from September" ze zijn de 2018 vergeten... Confused

Ik heb me ook aangemeld voor de nieuwsbrief.
Maar waar je bij sommige websites al na 5 minuten spijt hebt dat je je mailadres hebt gegeven, heb ik hiervan nog steeds niets vernomen. Twisted Evil

Mark
qmark
Lid
Lid

PostPosted: Sat 09-09-2017 14:04    Post subject: Reply with quote

Zojuist een nieuwsbrief:

Quote:
"Unfortunately weíre not able to meet our goal of shipping ARION in September. Weíll be delivering ARION throughout November."

Tja, je kunt het ook positief bekijken. Ze laten in ieder geval eindelijk iets van zich horen Confused
EddyCreemers
Lid
Lid

PostPosted: Sat 09-09-2017 14:09    Post subject: Reply with quote

Op het gebied van de communicatie is nog veel winst te behalen.

Toezeggingen die niet worden nagekomen, waarbij met het vingertje naar derden gewezen wordt? Zo maak je geen vrienden...
Back to top
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Sat 09-09-2017 18:45    Post subject: Reply with quote

qmark wrote:
Zojuist een nieuwsbrief:

Quote:
"Unfortunately weíre not able to meet our goal of shipping ARION in September. Weíll be delivering ARION throughout November."

Ik zei het toch al Wink
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum