Momenteel wordt er gewerkt aan een upgrade van het forum/website.
Hou er rekening mee dat nieuwe berichten die je nu nog post op het forum na de upgrade niet meer zullen bestaan.

Update(02/04/2020 - 22u20)
De migratie van het forum verloopt goed, maar er is wel nog wat werk aan de website.
De go live zal wellicht voor ergens dit weekend zijn.

Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - sportvasten
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

sportvasten
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tante_Bep
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-02-2012 16:35    Post subject: Reply with quote

George wrote:
Ik zei bovendien ook nadrukkelijk dat niet iedereen die poedertjes nodig heeft, een goede coach kan dat weten....

Ik ben heel benieuwd hoe een goede coach erachter kan komen of iemand die poedertjes nodig heeft.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Wed 08-02-2012 17:50    Post subject: Reply with quote

Ik ben heel benieuwd hoe lang George het deze keer volhoudt om z'n standpunten/inzichten/overtuigingen te verdedigen tegen het repeterende 'geweld' Surprised
Wink
View user's profile Send private message
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-02-2012 17:55    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
Ik ben heel benieuwd hoe lang George het deze keer volhoudt om z'n standpunten/inzichten/overtuigingen te verdedigen tegen het repeterende 'geweld' Surprised
Wink

Volgens mij is het een duursporter met een behoorlijke lange adem Wink
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
mattiman
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-02-2012 18:58    Post subject: Reply with quote

Ach, een beetje discussie is niet verkeerd. Houd ons weer van de straat.

.. o wacht, voor een hardloper is dat juist niet goed .. Smile
Back to top
Tante_Bep
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-02-2012 20:44    Post subject: Reply with quote

Misschien kunnen we er een hardloopwedstrijdje om houden, wie het hardst en/of verst loopt heeft gelijk. Laughing

Een beetje in de geest van: "De winnende coach heeft altijd gelijk."
Hans43
Lid
Lid

PostPosted: Thu 09-02-2012 12:33    Post subject: Reply with quote

Uit de nieuwsbrief keep on running http://www.keep-on-running.nl/blogs/vasten-of-toch-maar-niet.html
Back to top
George
Lid
Lid

PostPosted: Thu 09-02-2012 14:30    Post subject: Reply with quote

De beste man geeft aan dat de toestand van "ketose" extreem is, maar het is een normaal mechanisme wat de natuur heeft "ontworpen" om in tijden van honger toch energie te kunnen produceren voor o.a. de hersenen, daarbij zijn er nog tal van andere zeer gezonde mechanismen in werking.(Al vaker uitgelegd, dat ga ik hier niet herhalen).

Verder nog een paar onjuistheden in het artikel:
Het lichaam gaat helemaal niet in spaarstand tijdens sportvasten; dat wordt voorkomen door heel goed te monitoren wanneer je in ketose komt en dan ga je meteen daarna weer eten....
-"Als je na het vasten weer begint met eten, dan verbruikt je lichaam nog steeds relatief weinig energie en hierdoor kom je snel weer aan". Dat is niet mijn ervaring en ook niet van vele anderen....
-"Veel mensen die beginnen met sportvasten doen dit om af te vallen, maar ik denk dat er betere (minder extreme) manieren zijn om gewichtsverlies te bewerkstelligen. Afvallen op een gestaag tempo en met behoud van je nieuwe lichaamsgewicht lijkt mij verstandiger en prettiger."
Klopt, die zijn er zeker, en niet iedereen is geschikt om te sportvasten, het afvallen door de 10 daagse kuur op zichzelf, vind ik persoonlijk niet zo indrukwekkend; het afvallen komt juist pas later na de kuur, als je blijft sporten en je je houdt aan een aantal individuele (= iedereen is anders) richtlijnen...
-"Wie is een ‘SportvastenCoach’ en wat is de ervaring van deze persoon?"
Goede vraag en hij beantwoordt hem zelf: "dit neemt natuurlijk niet weg dat er vast en zeker ook (sport)vastencoaches zijn die wel degelijk over veel kennis en ervaring beschikken en alles uit de kast zullen halen om mensen goed te begeleiden."
- een beetje flauw is de opmerking over de tweede cursus sportvastencoach, bovendien klopt ie niet, want iedereen moet de 2e cursus volgen, is verplicht.
-...wetenschappelijk gezien niet sterk onderbouwd...
wat is wel wetenschappelijk sterk onderbouwd?...datgene wat de huisarts voorschrijft?... het voedingscentrum? ...hardlopen via allerlei methoden? hardloopschoenen? ....andere dieten? Anderzijds zijn er juist bij sportvasten heel wat wetenschappelijke onderzoeken die het onderbouwen en lopen er nu - as we speak - wetenschappelijke onderzoeken in NL...maar het blijft de vraag of het een legitiem kritiekpunt is....ik vind wetenschap interessant en het heeft zijn relevantie, maar als ik op de wetenschap zou moeten wachten of sportvasten verantwoord is, doe ik het liever gewoon (ok, ik ben early adapter) en kijk wat de resultaten zijn......voor mij is sportvasten in mijn leven de enige methode die echt goed was m.b.t. gewichtsmanagement, gezondheid en looptraining....(in combinatie met "paleo", maar dat is persoonlijk).
-"Mocht je toch nog een vastenkuur willen gaan volgen, dan raad ik je aan om eerst met je huisarts te bespreken......". Ik vermoed dat er maar heel weinig huisartsen zijn die ook maar iets weten van voeding/vasten en of je daar fysiek toe in staat bent.....ideaal zou zijn een arts die de cursus sportvasten heeft gedaan, of een huisarts die nauw samenwerkt met een sportvastencoach.....
View user's profile Send private message Visit poster's website
AdP
Lid
Lid

PostPosted: Fri 11-05-2012 7:56    Post subject: Reply with quote

Gisteren een voorlichting bijgewoond van een Sportvastencoach met zéér gedegen achtergrond in sport, trainingsleer en voeding (al voor dat ie Sportvasten omarmde).
Een verademing om eindelijk eens iemand met kennis hierover te horen spreken. Het trainingsprincipe werd haarfijn uit de doeken gedaan.
Doordat er nogal wat mensen aanwezig waren met medische, fysio, voeding, en trainingsleer-achtergrond werd het een zeer levendige discussie waarin de spreker zich zeer goed kon handhaven. Voor mij kwam hij als overwinnaar uit de bus, met afstand (al was het geen wedstrijd).
De avond was georganiseerd door onze trainster n.a.v. het goede presteren van één van haar atleten in de marathon van Rotterdam. Ondanks de skepsis in de groep had hij een Sportvastenkuur gedaan als onderdeel van de voorbereiding, met zowel (na de herstelfase) verbeterde conditie als een veel beter voeding-trainingsinzicht (en dan daarna handelen) als resultaat.
Mijn conclusie is vooralsnog dat dit een goede trainingsprikkel kan zijn. Jonge atleten die nog volop in ontwikkeling zijn en nieuwkomers die grote stappen maken hoeven hier niet aan te beginnen (die gaan toch wel vooruit).
Kortom: ik heb een leuke avond gehad.
Back to top
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Fri 11-05-2012 9:04    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
als een veel beter voeding-trainingsinzicht (en dan daarna handelen) als resultaat.

Ik denk dat dat zeer belangrjke winst is. Ook voor beginnende of jonge of minder getalenteerde sporters.

Maar ja een kuur ondergaan om het zelf te ervaren is voor mij geen optie. Sport is mijn werk en vasten zal ervoor zorgen dat ik van graatje ga.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007

PostPosted: Fri 11-05-2012 9:16    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
De avond was georganiseerd door onze trainster

Ze nodigde mij nog uit, maar ik was primair op de baan aanwezig om met Luuk om 20.30u naar huis te fietsen. Van Wilfred begreep ik dat de lezing zou gaan over ortho-moleculaire voeding, wat houdt dat precies in?
View user's profile Send private message Visit poster's website
AdP
Lid
Lid

PostPosted: Fri 11-05-2012 9:40    Post subject: Reply with quote

DRUM wrote:
Van Wilfred begreep ik dat de lezing zou gaan over ortho-moleculaire voeding, wat houdt dat precies in?

Dat zou ik niet weten, is als onderwerp niet expliciet ter tafel gekomen.
Wat me wel opviel was de zeer gedegen en onderbouwde kennis over voeding. En dan niet alleen wat goed is en waarom, maar ook op welk moment van de dag t.o.v. de training en het soort training dat je doet. Algemeen aanvaarde principes kunnen b.v. wel herstelbevorderend werken maar het trainingseffect beperken als die te dicht op een training gevolgd worden. Vooral atleten die goed weten welke training ze waarom doen (dus welk effect ze triggeren) kunnen hier hun voordeel mee doen.
Iemand met zijn deskundigheid als begeleider nu en dan raadplegen lijkt me zeer zinvol (los van het sportvasten trainingsprotocol).
Back to top
Tante_Bep
Lid
Lid

PostPosted: Fri 11-05-2012 9:52    Post subject: Reply with quote

Haa eindelijk de discussie komt weer los.

Had ik al gezegd dat sportvasten heel goed werkt maar dat er teveel poedertjes en pillen bij komen kijken die als pakketjes worden verkocht door sportvastencoaches die vaak op sportscholen werken en te weinig verstand hebben van hardlopen, laat staan van (ultra)marathons lopen.

Voeding is echt heel belangrijk in de sport, zowel de soort voeding als tijdstippen waarop genuttigd.
Maar het is sportspecifiek dus moet ook sportspecifiek begeleid worden.
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Fri 11-05-2012 10:15    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
DRUM wrote:
Van Wilfred begreep ik dat de lezing zou gaan over ortho-moleculaire voeding, wat houdt dat precies in?

Dat zou ik niet weten, is als onderwerp niet expliciet ter tafel gekomen.
Wat me wel opviel was de zeer gedegen en onderbouwde kennis over voeding. En dan niet alleen wat goed is en waarom, maar ook op welk moment van de dag t.o.v. de training en het soort training dat je doet. Algemeen aanvaarde principes kunnen b.v. wel herstelbevorderend werken maar het trainingseffect beperken als die te dicht op een training gevolgd worden. Vooral atleten die goed weten welke training ze waarom doen (dus welk effect ze triggeren) kunnen hier hun voordeel mee doen.
Iemand met zijn deskundigheid als begeleider nu en dan raadplegen lijkt me zeer zinvol (los van het sportvasten trainingsprotocol).

Wie was de spreker? Misschien kan ik bij ons op de club ook een avond regelen. Na zo'n lovende recensie van Ad ...
(evt PB als je liever geen namen noemt)
AdP
Lid
Lid

PostPosted: Fri 11-05-2012 10:27    Post subject: Reply with quote

Tante_Bep wrote:
Haa eindelijk de discussie komt weer los.

Had ik al gezegd dat sportvasten heel goed werkt maar dat er teveel poedertjes en pillen bij komen kijken die als pakketjes worden verkocht door sportvastencoaches die vaak op sportscholen werken en te weinig verstand hebben van hardlopen, laat staan van (ultra)marathons lopen.

Als getraind atleet zou ik als ik die kuur onder begeleiding niet zonder de supplementen doen (totdat ik zelf voldoende kennis zou denken te hebben om deze beschermproducten zelf samen te stellen).
Ik was eerder op internet ook geschrokken van sites van ondeskundige onervaren begeleiders. Toevallig nu dus wel een deskundige en ervaren coach getroffen. Net als bij artsen, fysios, en trainers heb je dus ook hier kaf en koren.
Tante_Bep wrote:
Voeding is echt heel belangrijk in de sport, zowel de soort voeding als tijdstippen waarop genuttigd.
Maar het is sportspecifiek dus moet ook sportspecifiek begeleid worden.

Helemaal mee eens.
Back to top
Tante_Bep
Lid
Lid

PostPosted: Fri 11-05-2012 10:37    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
Als getraind atleet zou ik als ik die kuur onder begeleiding niet zonder de supplementen doen (totdat ik zelf voldoende kennis zou denken te hebben om deze beschermproducten zelf samen te stellen).
Ik was eerder op internet ook geschrokken van sites van ondeskundige onervaren begeleiders. Toevallig nu dus wel een deskundige en ervaren coach getroffen. Net als bij artsen, fysios, en trainers heb je dus ook hier kaf en koren.

Aan jouw laatste opmerking wil ik wel toevoegen dat artsen en fysios hoe goed of slecht ook wel een gedegen opleiding en bijbehorend diploma hebben.

Als relatief getraind atleet heb ik de kuur gewoon zelf gedaan. Maar ik heb me wel verdiept in de bijbehorende theorie van het sportvasten en de voeding en supplementen.
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40  Next
Page 38 of 40

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum