Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - sportvasten
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

sportvasten
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 38, 39, 40  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fugee
Lid
Lid

PostPosted: Tue 07-08-2012 13:00    Post subject: Reply with quote

Gisterenavond een interessante aflevering op de BBC over de voordelen van regelmatig vasten.

Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=pSh6Ot8d7bU
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=1tbMG5Ufuf4
Deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=sG_aJ28g_DU
Deel 4: http://www.youtube.com/watch?v=H79p-2Mj8_I
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Tue 07-08-2012 22:46    Post subject: Reply with quote

Fugee wrote:
Gisterenavond een interessante aflevering op de BBC over de voordelen van regelmatig vasten.

Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=pSh6Ot8d7bU
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=1tbMG5Ufuf4
Deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=sG_aJ28g_DU
Deel 4: http://www.youtube.com/watch?v=H79p-2Mj8_I

Deel 1 gekeken. Leuk! Morgen verder.
(lijkt een beetje op de sfeer van het nederlandse programma Pavlov)
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Tue 14-08-2012 0:23    Post subject: Reply with quote

Hele docu vorige week gekeken. Doel was om calorie-inname te beperken. Dit om vetpercentage te laten dalen, maar vooral om Groeihormoon1 de wind uit de zeilen te nemen. Dit zou het risico op kanker ernstig verminderen.
Als je calorie-inname niet wil of kunt beperken (zoals hoofdpersoon), dan is regelmatig vasten een alternatief.
Beste zou zijn 1 dag, vasten 1 dag eten, maar dat was voor hoofdpersoon ook geen optie. Hij komt uit uit 5 dagen eten, 2 dagen vasten.
De resultaten komen misschien in een volgend uitzending?

loopgek wrote:
(lijkt een beetje op de sfeer van het nederlandse programma Pavlov)

Ik ken Pavlov niet, maar Horizon bestaat al héél lang, dus misschien is Pavlov wel geïnspireerd door? Wink
George
Lid
Lid

PostPosted: Tue 14-08-2012 7:53    Post subject: Reply with quote

De resultaten kun je al wel te vernemen hoor: namelijk in deel 4:
http://www.youtube.com/watch?v=H79p-2Mj8_I
Vanaf ongeveer 9:40 minuten.

Met name zijn IGF-1 is aanzienlijk en signifikant naar beneden gegaan, maar ook zijn bloedglucose en vetpercentage.

En dat alles met een zeer milde vorm van IF: 5 dagen gewoon eten en twee dagen een zeer beperkte calorie-inname van ongeveer 600 cal. Hij eet een licht ontbijt en licht avondeten, en dat gedurende 5 weken, en dan al met zulke fantastische resultaten!

Als IF een medicijn zou zijn, zou het een revolutie betekenen en heel duur zijn, nu is het gewoon gratis.

Ik vind het op zich al revolutionair dat de BBC zo'n programma maakt en uitzendt en dus onder een wat groter publiek brengt IF was tot nu toe vooral bekend onder een paar "Paleo-freaks" (zoals ik).

Het laat ook zien dat er zien dat er mensen zijn die pionierswerk doen in laboratoria. Het onderzoek is groter dan ik dacht. Dat wist ik niet.
Petje af, dat ze niet de begaande wegen lopen in de farmaceutische
industrie.
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tante_Bep
Lid
Lid

PostPosted: Tue 14-08-2012 8:51    Post subject: Reply with quote

Ondanks dat ik geloof in het positieve effect van IF of andere vormen van vasten wil ik wel een opmerking plaatsen over IGF-1.
Plotseling wordt een hoge IGF-1 concentratie in het bloed gezien als negatief omdat daardoor de kans op kanker groter is.
Hiermee gaat men voorbij aan de vele positieve effecten van het hormoon IGF-1 op bijvoorbeeld de vetverbranding, spiergroei en spierherstel en het reguleren van celgroei en ontwikkeling van zenuwcellen.

Ik denk dan ook dat het van het grootste belang is om de IGF-1 concentratie in het bloed te relateren aan zaken zoals leeftijd (in de pubertijd is de IGF-1 concentratie in het bloed namelijk hoger) en bijvoorbeeld trainingstatus.

Het simpelweg stellen dat vasten goed is omdat dan je IGF-1 concentratie in het bloed omlaag gaat is echt te kort door de bocht.
George
Lid
Lid

PostPosted: Tue 14-08-2012 11:04    Post subject: Reply with quote

Nou Tante als je goed had gekeken, dan had je jouw verhaal over IGF-1 kunnen beluisteren in die BBC uitzending.
En alhoewel het altijd goed is om te nuanceren en tegengeluiden te laten horen, vind ik je commentaar wel erg miesmuilend: in plaats van eens enthousiast te zijn wat een veelbelovend nieuws dit is en wat een positieve gevolgen dat kan hebben voor vele mensen, kom jij met het commentaar wat ook al verteld is in de uitzending.

Nou ja, bij sommigen is het glas half vol, bij anderen half leeg en weer anderen weten niet waar het water vandaan te halen Smile of zijn niet dorstig (dus dan interesseert het je niet hoe vol het glas is).
Tante_Bep
Lid
Lid

PostPosted: Tue 14-08-2012 11:18    Post subject: Reply with quote

George wrote:
Nou Tante als je goed had gekeken, dan had je jouw verhaal over IGF-1 kunnen beluisteren in die BBC uitzending.
En alhoewel het altijd goed is om te nuanceren en tegengeluiden te laten horen, vind ik je commentaar wel erg miesmuilend: in plaats van eens enthousiast te zijn wat een veelbelovend nieuws dit is en wat een positieve gevolgen dat kan hebben voor vele mensen, kom jij met het commentaar wat ook al verteld is in de uitzending.

Nou ja, bij sommigen is het glas half vol, bij anderen half leeg en weer anderen weten niet waar het water vandaan te halen Smile of zijn niet dorstig (dus dan interesseert het je niet hoe vol het glas is).

Prima dat mijn verhaal in de BBC uitzending te beluisteren is.
In dit Forum is dat niet te lezen en schrijft men alleen over de negatieve kanten van IGF-1.
Daarbij begin ik mijn verhaal met de opmerking dat ik geloof in de positieve effecten van vasten. Sterker nog, ik doe zelf ook aan IF.
Maar na een zware krachttraining hoop ik toch altijd dat mijn IGF-1 concentraties in mijn bloed lekker hoog zijn zodat ik goed herstel. Very Happy
"Miesmuilend" lijkt mij dan ook misplaatst.
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 15-08-2012 23:34    Post subject: Reply with quote

George wrote:

Ik kan het me ook niet herinneren, dus roep maar welk deel en op welk tijdstip!
Ik heb namelijk noch zin noch tijd om die documentaire van buiten te leren. Cool
Doxie
Lid
Lid

PostPosted: Mon 03-09-2012 16:18    Post subject: Reply with quote

George wrote:
De resultaten kun je al wel te vernemen hoor: namelijk in deel 4:
http://www.youtube.com/watch?v=H79p-2Mj8_I
Vanaf ongeveer 9:40 minuten.

Met name zijn IGF-1 is aanzienlijk en signifikant naar beneden gegaan, maar ook zijn bloedglucose en vetpercentage.

En dat alles met een zeer milde vorm van IF: 5 dagen gewoon eten en twee dagen een zeer beperkte calorie-inname van ongeveer 600 cal. Hij eet een licht ontbijt en licht avondeten, en dat gedurende 5 weken, en dan al met zulke fantastische resultaten!

Als IF een medicijn zou zijn, zou het een revolutie betekenen en heel duur zijn, nu is het gewoon gratis.

Ik vind het op zich al revolutionair dat de BBC zo'n programma maakt en uitzendt en dus onder een wat groter publiek brengt IF was tot nu toe vooral bekend onder een paar "Paleo-freaks" (zoals ik).

Het laat ook zien dat er zien dat er mensen zijn die pionierswerk doen in laboratoria. Het onderzoek is groter dan ik dacht. Dat wist ik niet.
Petje af, dat ze niet de begaande wegen lopen in de farmaceutische
industrie.

IF is binnen de fitness/bodybuilding wereld al jaren bekend. Heb zelf toevallig net 6 weken IF gedaan volgens het leangains protocol van Martin Berkhan zie link voor meer info: http://www.leangains.com/

Mijn ervaring met intermittend fasting:
Heb opzich redelijke resultaten bereikt maar als ik het vergelijk met een regular diet dan maakt het qua vetverlies niet veel uit. Natuurlijk heb ik niet de tools om hormonale veranderingen onder de loep te brengen. Wellicht dat ik het nog een keer probeer middels een andere vorm van vasten.
Back to top
View user's profile Send private message
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 03-09-2012 23:46    Post subject: Reply with quote

Doxie wrote:
Heb zelf toevallig net 6 weken IF gedaan

Meer een soort intermittend intermittend fasting dan, IIF dus.

Doxie wrote:
zie link voor meer info: http://www.leangains.com/

Heb je ook iets van een samenvatting?
Doxie
Lid
Lid

PostPosted: Fri 07-09-2012 21:14    Post subject: Reply with quote

Hens wrote:
Doxie wrote:
Heb zelf toevallig net 6 weken IF gedaan

Meer een soort intermittend intermittend fasting dan, IIF dus.

Doxie wrote:
zie link voor meer info: http://www.leangains.com/

Heb je ook iets van een samenvatting?

Kort samengevat:
- 8 uur eten in 3 maaltijden/16u vasten
- Op trainings dagen grootste maaltijd na je training (50-60% totaal kcal). Zo min mogelijk vet post workout en algeheel vet laag houden in je eten.
- Niet trainings dagen grootste maaltijd die eerste die je neemt. Hoger in vet.
- Proteine altijd "hoog" houden
- Tijdens vasten mag je koffie of thee drinken maar zonder suiker of melk. Alles boven de 10kcal word gezien als een stop van het vasten. Suger free gum zou bijv ook wel mogen.

Anyhow het gaat nog veel dieper als je het echt goed wil doen. Daarnaast geeft Martin aan dat dit programma het beste werkt bij mensen die al wat slanker zijn als in -15% BF, en of dit nu de juiste manier is voor een duursporten blijft de mening over verdeeld.
Back to top
George
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-12-2012 15:46    Post subject: Voetballer doet aan sportvasten Reply with quote

In "the grand scheme of things" is dit natuurlijk niet zo belangrijk,
maar:
een voetballer van Groningen is er weer helemaal boven op en vooral fitter en weer afgetraind, dankzij sportvasten.

Lees het hier in VI

Citaat uit VI:
"Género heeft bij Stephen een programma afgelegd volgens de methode met de naam Sportvasten. Het heeft geresulteerd in een combinatie van gewichtsverlies en een boost aan inhoud. Hij kan nu veel meer zuurstof opnemen en is mede daardoor veel fitter geworden."
MasterRunner
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-12-2012 16:27    Post subject: Reply with quote

http://www.vi.nl/nieuws/231675/Onvoldoende-progressie-bij-Zeefuik-daarom-grijp-ik-in.htm

Wat hem hielp was meer discipline, hij was gewoon veel te zwaar en daardoor te traag en ging in de wedstrijd doseren.
Of dat nu via sportvasten of gewoon regelmatiger en beter eten gaat is imho niet zo relevant.....
Koude grond sportpsychologie dus....

Alleen al door je gewicht naar beneden te brengen (op een verantwoorde manier) gaat je VO2-max omhoog, en gaat alles makkelijker, immers het is per kg lichaamsgewicht, dus lager beter als de rest OK blijft.
Back to top
George
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-12-2012 16:41    Post subject: Reply with quote

@MasterRunner

interessant in dit verband is dat je een ouder artikel aanhaalt en het is inderdaad moeilijk iets toe geven als je lijdt aan cognitieve dissonantie....dan mag iets niet waar zijn...feit is dat die jongen aan sportvasten deed en ja, dat hij gecoached werd is waarschijnlijk ook heel belangrijk, gewoon om zich uit een bepaalde gewoontevorming te onttrekken...dat is vaak erg moeilijk, vooral als je eenmaal verslaafd bent aan eten......
MasterRunner
Lid
Lid

PostPosted: Sat 15-12-2012 18:48    Post subject: Reply with quote

George wrote:
...cognitieve dissonantie.....
Ik zou op afstand nooit zo'n waarde oordeel uit spreken over zo'n voetballer als je de feiten verder niet kent.
Door als coach een signaal af te geven als "ik stel je niet meer op mits je wat lichter wordt en daarmee beter inzetbaar" dwing je een prof wel tot actie. Anders is het "einde prof"..
Reken maar dat dit signaal werkt, zo niet dan heeft zo'n voetballer echt een probleem en dan maakt de methode niet uit.
Dus slim psychologisch van de coach, de verdere afvalmethode is eigenlijk ondergeschikt...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 38, 39, 40  Next
Page 39 of 40

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum