Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Duurtraining (combi fiets / hardlopen)
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Duurtraining (combi fiets / hardlopen)
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 16-04-2012 20:42    Post subject: Duurtraining (combi fiets / hardlopen) Reply with quote

Vandaag weer eens wat anders gedaan: 65km op de racefiets en vrijwel aansluitend nog een 5km hardgelopen. Door de wind was ik na het fietsen al vrij moe in de benen en het hardlopen voelde dan ook vanaf begin of ik met het laatste stuk van een lange duurloop bezig was.

Heeft dit trainingstechnisch gezien nog enige toegevoegde waarde?

Mijn gedachte; ik ben in marathonvoorbereiding, maar wil mijn weektotalen niet te snel opvoeren (nu 40-50km per week). Op bovenstaande manier kan ik wat vaker het hardlopen na een aantal uur inspanning trainen. En dan zonder de belasting van veel extra duurloopkilometers. Overigens niet als vervanging van lange duurlopen, die ik ook wel maak. Puntje wat er nog bij komt; de fietskilometers moet ik toch maken, om wat zitvlees te kweken voor de Elfstedenfietstocht (240km). Ik overweeg na een volgend fietsrondje weer een stukje hard te lopen. Doen? Niet doen?

Benieuwd naar jullie idee hierover.

(Of als jullie het wel kunnen vinden, een oud topic hierover.)
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006

PostPosted: Mon 16-04-2012 20:44    Post subject: Reply with quote

Bedoel je dit topic? http://www.chatnrun.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=295694&highlight=combinatie+fiets#295694

of deze

http://www.chatnrun.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=35275&highlight=combinatie+fiets#35275
Back to top
View user's profile Send private message
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 16-04-2012 20:56    Post subject: Reply with quote

Dank voor je zoeken, maar deze had ik zelf ook al gevonden en bedoel ik niet precies. Het gaat mij specifiek om de combinatie fietsen-hardlopen als één lange duurtraining.

Deze onderwerpen gaan meer over een fietstraining in een hardloopschema. Lees alleen dat Coen wel eens beide op 1 dag doet, maar deze juist bewust uit elkaar haalt. Ik bedoel dus aansluitend.
Back to top
achterhoekrunner
Lid
Lid

PostPosted: Mon 16-04-2012 21:10    Post subject: Reply with quote

Eén van onze clubleden is een goede triatleet, die doet regelmatig combi-trainingen. Loopt de rest van de club er finaal uit, dus echt nadelig kan het niet zijn....
Ook in de trailwereld wordt het blijkbaar wel gedaan. Ik heb er laatst nog wat over gelezen. Ook om eerst de vermoeidheid op te bouwen in de spieren, zodat je het gevoel hebt als of je al kilometers gelopen hebt, maar dan zonder de belasting voor je benen. Ze gebruikten het onder andere om de hardheid aan het eind van een wedstrijd te trainen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Hans43
Lid
Lid

PostPosted: Mon 16-04-2012 21:13    Post subject: Reply with quote

Hoi Albert, de training zoals jij beschrijft doe ik vaak in aanloop naar een triathlon. Je traint er de overgang fietsen -->lopen mee. Je went aan het gevoel dat je krijgt van het lopen direct na het fietsen. Bij mij ging dat na verloop van tijd steeds beter. Ik denk niet dat het meerwaarde heeft als pure looptraining.
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 16-04-2012 21:31    Post subject: Reply with quote

achterhoekrunner wrote:
... Ik heb er laatst nog wat over gelezen. Ook om eerst de vermoeidheid op te bouwen in de spieren, zodat je het gevoel hebt als of je al kilometers gelopen hebt, maar dan zonder de belasting voor je benen. Ze gebruikten het onder andere om de hardheid aan het eind van een wedstrijd te trainen...

Thanks! Zoiets is ook mijn gedachte hierbij. Weet je misschien nog waar je dat gelezen hebt?

@Hans. Misschien dat ik ooit nog wel een triathlon wil gaan doen. Vind zwemmen ook wel leuk. Smile
Back to top
e-runner
Lid
Lid

PostPosted: Tue 17-04-2012 11:09    Post subject: Reply with quote

Vroeger deed ik altijd de looptraining direct na het fietsen. Dat waren wel niet zulke lange afstanden als wat jij in gedachten hebt.
Fietsen moest ik toch van werk en terug en door het fietsen was ik lekker opgewarmd. Het beviel me altijd goed en eerlijk gezegd heb ik nooit beter gelopen dan ik toen deed.

Het was af en toe wel zwaar omdat je minder energie hebt en het is ook wennen aan het met stijve benen lopen in het begin. Het kwam ook wel eens voor dat ik zelfs 2x op een dag op de fiets zat. Eerst fietsen - lopen en weer fietsen.

Ik denk dat het een goede aanvulling kan zijn op een training, maar je moet beide sporten wel gewend zijn.
De combinatie van twee sporten achter elkaar is ook weer iets waar je aan moet wennen, maar het is leuk en afwisselend.
Qua training denk ik dat het zeker een impuls kan geven omdat je zeker als je een eind gaat fietsen al behoorlijk wat energie verbruikt. Als je daarna nog gaat lopen dan is het als bij een lange duurloop.
Maar, qua belasting voor loopspieren en pezen traing je natuurlijk niet de kilometers en die heb je ook nodig voor de marathon.
Back to top
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Tue 17-04-2012 20:42    Post subject: Reply with quote

Is wel een bevestiging van hoe ik het ook zie. Ik ga het komende tijd vaker proberen. Laat hier mijn bevindingen wel weten. Smile
Back to top
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Tue 17-04-2012 21:31    Post subject: Reply with quote

Als je het ziet als training van energiesystemen kun je prima fietsen en dan lopen ipv alleeen hele lange duurloop.

Als je voor een marathon wil wennen aan het met verbruikte glycogeen toch blijven lopen is het ook een prima optie.

Je mist het specifieke van lang (42km) met schokbelasting omgaan.

Mijn mening: het heeft dus best trainingseffect, en is best bruikbaar als aanvulling.
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Tue 17-04-2012 21:42    Post subject: Reply with quote

loopgek wrote:

Mee eens, daarom loop ik in de weekenden een lange duurloop, oplopend van 20km naar 35km.
Back to top
LazyD
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 18-04-2012 16:13    Post subject: Reply with quote

loopgek wrote:

Mijn mening: het heeft dus best trainingseffect, en is best bruikbaar als aanvulling.

da´s momenteel ook mijn zorg. ik sta ingeschreven voor de kustmarathon, maar heb een (hopelijk)mini-loopdip. ik kan me nu even niet voorstellen dat mijn schema over niet al te lange tijd begint, en dat ik dan een redelijke HM basis nodig heb. Qua fietsen zit ik wel in de lift, flinke afstanden, goed vol te houden. Duurvermogen is dus OK, maar mijn belastbaarheid bij het hardlopen wordt er niet beter op.

Ik heb in de aanloop naar een paar run-bike-runs begin dit jaar een paar koppeltrainingen gedaan. Aardige wedstrijdsimulaties, wennen aan het schakelen (en dat went best wel). Niet wat jij bedoelt in je vraagstelling, want vaak korte trainingen, en gericht op het ´wennen aan´.

Lefty rulez!

Gas geben!
Back to top
MasterRunner
Lid
Lid

PostPosted: Wed 18-04-2012 20:33    Post subject: Reply with quote

Loopspecifiek trainen zou eigenlijk de hoogste opbrengst moeten hebben, tenzij je door de omvang/tempohardheid geblesseerd zou raken dan is de combi training een goed alternatief.

Idem voor fietsen ipv lopen als training; zo vond mijn/onze trainer het toch beter om tussen een DL/hersteltraining te doen (50-70'afh v/h schema) ipv van een rustdag met 2x20 km stevig fietsen werk/huis. In mijn visie had ik liever de donderdag ervoor gebruikt met wat meer spreiding van de rust.
Back to top
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Wed 18-04-2012 21:04    Post subject: Reply with quote

LazyD wrote:

da´s momenteel ook mijn zorg. ik sta ingeschreven voor de kustmarathon,

Het hangt vooral ook van je doel bij de kustmarathon.

In 2009 deed ik in het voorjaar 1 duurloop van 18km, de andere trainingen waren 15km en korter. Ik fietste ook daar maximaal anderhalf uur. Ik deed ook een paar combitrainingen van uurtje fietsen en 5km lopen erachteraan. Vooral vanwege een aantal RBR's. En een lange RBR de Powerman (15-60-7,5) in 3.27 uur.
En toen kreeg ik opeens een startnummer voor de marathon van Amersfoort. Shocked
Die ben ik gewoon relaxed gaan lopen. Eerste helft 1.45 en 2e helft 1.42 !

Dus, als het ruim boven je normale kunnen is (half uur) , dan kun je zonder lange specifieke trainingen best een marathon lopen.
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
LazyD
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Thu 19-04-2012 12:40    Post subject: Reply with quote

dank voor de relativering, jw!

Zeeland is voor mij, toch wat prestatiegericht mens, sowieso een wat vreemde wedstrijd.
Ik kan maar geen doel bepalen Rolling Eyes .
We gaan een leuk weekend tegemoet, en misschien moet voor mij de druk er dan maar helemaal af en zou ik kunnen zeggen: als het maar onder de 4 uur is het OK.
En mocht het erg bar worden (te warm, koud, harde wind e.d.) zelfs dat doel kunnen loslaten.

De duurbasis zal, als alles volgens plan verloopt, rond die tijd prima zijn. Maar dan vooral opgebouwd met fietsen.
Zoals jij het hebt gedaan zou ik 'm niet durven doen trouwens.
Maar mocht ik de motivatie missen om mijn hele schema te volgen dan lijkt het, als ik de lat laag leg, vooral een mentale kwestie.

We hebben nog even!

Lefty rulez!

Gas geben!
Back to top
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Thu 19-04-2012 12:50    Post subject: Reply with quote

LazyD wrote:
We gaan een leuk weekend tegemoet, en misschien moet voor mij de druk er dan maar helemaal af en zou ik kunnen zeggen: als het maar onder de 4 uur is het OK.
En mocht het erg bar worden (te warm, koud, harde wind e.d.) zelfs dat doel kunnen loslaten.

Zou in dat geval gewoon vooraf lekker fietsen en lopen, waarbij je per week een minimaal aantal loopkilometers als doel neemt.

Vlak vooraf kijken hoe de vlag erbij hangt, op basis hiervan starttempo kiezen waarbij je het sowieso wel vol gaat houden. En dan tijdens het lopen kijken of er misschien nog wat meer in zit. Smile
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum