| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
DikkieDick Lid

|
Posted: Wed 25-04-2012 17:45 Post subject: Footpod, voors en tegens van weten/meten pasfrequentie |
|
|
Hallo,
Ik was benieuwd of een footpod (degene aangeboden door loopgek) een wezenlijk toegevoegde waarde heeft op mijn FR305. Voor afstand/snelheid zal ik toch afhankelijk van GPS (willen) blijven. Maar zijn er goede redenen om pasfrequentie te meten? En hoe kan je hier goed op trainen? Ik heb overigens nu ook geen flauw idee wat mijn frequentie is.
Helaas werkt de zoekfunctie nog steeds dusdanig dat, ondanks dat er meerdere pagina's worden gevonden, je niet naar de volgende kan zonder foutmelding.
Alvast bedankt. _________________ mvg, Dick
http://blog.dickpluim.com |
|
| Back to top |
|
 |
loopgek Lid

|
Posted: Wed 25-04-2012 19:27 Post subject: |
|
|
Tsja, ik ben vooringenomen en niet objectief ...
Door coach Brendon Downey van Endurancecoach.com
Gedurende lange tijd hadden wielrenners het privilegie om hun trapfrequentie te meten en die kennis in hun trainingsarbeid te integreren. Lopers beschikten niet over vergelijkbare technologie. Tot de Polar RS800 op de markt kwam en de pasfrequentie (het aantal stappen per minuut) kon gemeten worden.
Hoe kan je door je pasfrequentie te meten een betere loper worden? Laat ons de marathon als voorbeeld nemen.
We weten dat marathontoppers ongeveer 90 tot 96 stappen per minuut zetten, terwijl de meeste beginnende lopers een pasfrequentie gebruiken van 78 tot 82.
Een lagere pasfrequentie vergroot het risico dat je energie op is voor je de finish bereikt. Want een lagere pasfrequentie betekent een grotere paslengte, welk tempo je ook loopt. Je ‘hangtijd' is immers langer, waardoor je meer kracht moet gebruiken om je af te zetten (je moet de zwaartekracht overwinnen). Vertaald naar een marathon (30000 tot 40000 stappen) kan een kleine wijziging in de pasfrequentie een groot verschil in resultaat geven.
Een grotere paslengte betekent ook een groter gevaar voor blessures.
Mijn vuistregel is de volgende: bij een eerste marathon 86+ als pasfrequentie bij wedstrijdtempo (vaak hetzelfde als trainingstempo), voor lopers rond 3 uur 90+ en voor lopers onder 2u45' 92+. Test het uit en ontdek wat je pasfrequentie is aan wedstrijdtempo.
< de tabel kopieerde niet goed>
Trainingstips:
1 Drills die je pasfrequentie verhogen
We weten dat lopers met ambities hun pasfrequentie moeten verhogen en hun paslengte moeten vergroten. We weten ook dat lopers dit kunnen leren met specifieke, gerichte trainingen.
Minder ervaren lopers hebben vaak een lagere pasfrequentie omdat ze te grote stappen nemen en hun voeten bij de landing te ver zetten. Daardoor remmen ze bij elke stap en werken ze zichzelf tegen. Het goede nieuws is dat dit eenvoudig op te lossen is. Laat een ervaren loopcoach even naar je kijken. Enkele eenvoudige drilloefeningen kunnen ook helpen.
vb1
Loop ongeveer 50 meter wat meer voorover gebogen en land op het midden van je voet in plaats van op je hiel. Doe dit vijf of zes keer na je opwarming. De rest van je training let je er op om dezelfde positie te houden en op het midden van je voet te landen. Doe dit twee keer per week gedurende zes weken en je zal grote veranderingen merken.
vb2
Een andere drill is de zogenaamde ‘butt kick'. Focus op snelle voetbewegingen door je enkels tot tegen je achterwerk te zwieren. Met opzet je ellebogen ver uitzwaaien naar achter is ook een goede manier om je pasfrequentie langzaam op te drijven. Laat je bekken bij dit soort drills nooit uitzakken maar kantel het naar voor.
2 Controleer regelmatig je pasfrequentie
Train je voor een marathon, kies dan een kortere wedstrijd om je pasfrequentie te testen. 10 km is ideaal. Loop met je RS800 en controleer je pasfrequentie voor elk 2 km segment (gebruik de ronde functie). Heb je marathonervaring dan kan je ook een korter eind lopen aan je vooropgestelde wedstrijdtempo. Met een hogere pasfrequentie heb je meer kans om de laatste 10 km van je marathon goed te doorstaan. Je zal ook minder spierschade oplopen en beter recupereren.
Tijdens de voorbereidingsperiode kan je ook regelmatig (vanaf vier maanden voor de wedstrijd) vijf minuten aan wedstrijdtempo lopen en je pasfrequentie bijhouden.
3 Breng afwisseling in je trainingen
Wat absoluut nefast is voor je pasfrequentie zijn lange duurlopen. Die zijn goed voor je conditie, maar gebeuren vaak aan 80 of minder stappen per minuut. Zonder voldoende afwisseling zal je beensnelheid afnemen en het probleem enkel vergroten. De oplossing is om tijdens je duurloop korte, snelle stukjes in te lassen (vb elk half uur 200m aan 5km tempo en met als pasfrequentie 90+). Een andere oplossing is om je duurloop op te splitsen in een ochtend- en een avondgedeelte. Tijdens de avondloop zal je pasfrequentie hoger zijn dan tijdens het tweede gedeelte van een hele lange duurloop.
Een loopband gebruiken is ook een oplossing. Je bent minder geneigd om grote stappen te nemen waardoor je meestal een hogere pasfrequentie aanhoudt, zeker als je zonder hellingshoek werkt.
4 Werk aan je paslengte
Ervaren lopers die al een goede pasfrequentie hebben kunnen nog progressie maken door aan hun paslengte te werken. Dat doe je met heuveltrainingen. Ik geef de voorkeur aan afwisseling tussen trappen (twee treden tegelijk) en hellingen, dat geeft meer variatie. Het is een goed idee om voor een vlakke marathon te werken met lichtere hellingen.
Zeker voor ervaren lopers is het goed om tussen 25 en 50% van de totale trainingstijd hier aan te werken. Idealiter doe je het grootste deel van die specifieke krachttraining tussen tien en zes weken voor je wedstrijd. Heb je een natuurlijke hoge pasfrequentie dan kan je de zware trainingsweken (althans wat dit deel betreft) meer opschuiven (6 ŕ 8 weken vooraf).
Een andere manier om aan kracht te werken is om snelle trainingen te doen op momenten dat je vermoeid bent. Wees daar wel voorzichtig mee, want dit kan ook fout aflopen en tot blessures leiden. Let daarom extra goed op tekenen van overtraining of blessure. Een gekende trainingsaanpak is het splitsen van een lange duurloop in een ochtend- en een avondsessie, waarbij je 's avonds hellingen doet. Let op, ik raad deze oefeningen enkel aan voor lopers met minstens drie jaar trainingservaring.
Als je vaak bergop loopt, bestaat het gevaar dat je je snelle benen ‘kapot' loopt. Daarom geef ik de voorkeur aan reeksen op hellingen gevolgd door reeksen op het vlakke met hoge frequentie.
Bijvoorbeeld:
• 6 ŕ 10 x 1' bergop, eindigend in zone 4 (80-90% van je maximale hartslag), met focus op beenkracht, pasfrequentie rond 80
• 4 x 400m aan 10km-tempo, eindigend in dezelfde zone, met een pasfrequentie hoger dan de bedoeling is tijdens de wedstrijd
Samengevat:
• Controleer je pasfrequentie met de RS800 wanneer je loopt aan je vooropgestelde wedstrijdtempo
• Ligt je pasfrequentie te laag, focus dan op drills en snelheidswerk.
• Ligt je pasfrequentie hoog, werk dan aan kracht door te werken op hellingen of door te trainen op momenten dat je vermoeid bent.
• Controleer je pasfrequentie tijdens de wedstrijd om krachten te sparen voor de laatste 10 kilometer.
• Analyseer je pasfrequentie achteraf om te zien of je meer specifieke training nodig hebt.
Ontdek hoe snel je voeten zijn!
Veel succes!
http://www.polarbelgium.be/be-nl/trainen_met_polar/trainingsartikels/prestatie_verbeteren/running/Pasfrequentie _________________ Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl |
|
| Back to top |
|
 |
DRUM Mister Chat'n'Run 2007

|
Posted: Wed 25-04-2012 20:18 Post subject: |
|
|
is 'n stap gelijk aan twee passen? ik tel toch echt 180/minuut als ik loop _________________ Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog |
|
| Back to top |
|
 |
CarolusB Lid

|
Posted: Wed 25-04-2012 20:39 Post subject: Re: Footpod, voors en tegens van weten/meten pasfrequentie |
|
|
| DikkieDick wrote: | .... Helaas werkt de zoekfunctie nog steeds dusdanig dat, ondanks dat er meerdere pagina's worden gevonden, je niet naar de volgende kan zonder foutmelding.
Alvast bedankt. |
<off-topic>
He, dat heb ik ook nog steeds, dacht dat het aan mijn computer lag. In het forum "Forum wensen" is dit al eens gemeld en zou het opgelost zijn. Ik stuur wel even een pb.
<on-topic>Ik loop ook met een footpod en totdat ik geblesseerd raakte aan m'n knie was ik aan het proberen m'n pasfrequentie te verhogen. Ik vind het erg handig want "meten is weten"! |
|
| Back to top |
|
 |
max09 Lid

|
Posted: Wed 25-04-2012 20:39 Post subject: |
|
|
Goeie tips maar er wordt gedaan alsof je snel de cadans omhoog kunt brengen. In mijn ervaring is dat niet zo en moet je dat ook opbouwen.
Verder lees ik geen onderscheid tussen langere en kortere lopers. De kortere lopers hebben vaak een hogere cadans dan de langere loper.
Koen Raeymakers is pas recent naar 184 gegaan.
Ook in de chi running wordt gewerkt met hogere cadans, maar ook daar het advies om rustig op te bouwen.
Het advies om voorovergebogen te lopen snap ik niet. Als bedoeld wordt hellen met de kolom in rechte lijn wel, maar niet gebogen vanuit de heup waardoor het bekken vreemd staat tov het been. _________________ http://www.runpower.nl
Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse |
|
| Back to top |
|
 |
loopgek Lid

|
Posted: Wed 25-04-2012 21:25 Post subject: |
|
|
| max09 wrote: | Goeie tips maar er wordt gedaan alsof je snel de cadans omhoog kunt brengen. In mijn ervaring is dat niet zo en moet je dat ook opbouwen.
Verder lees ik geen onderscheid tussen langere en kortere lopers. De kortere lopers hebben vaak een hogere cadans dan de langere loper.
Koen Raeymakers is pas recent naar 184 gegaan.
Ook in de chi running wordt gewerkt met hogere cadans, maar ook daar het advies om rustig op te bouwen.
Het advies om voorovergebogen te lopen snap ik niet. Als bedoeld wordt hellen met de kolom in rechte lijn wel, maar niet gebogen vanuit de heup waardoor het bekken vreemd staat tov het been. |
Ik ben 189cm en loop met een hoge cadans. Vaak wel in wedstrijden richting 188. En dat was vroeger anders. Ik denk dat het 1 van de redenen is dat ik nu als 45plusser nog records verbeter.
Trainen door erop te letten en door over te schakelen op Verheul/veel kort ritmewerk.
En ja, voorover met het hele lichaam, niet hoeken in de heup! _________________ Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl |
|
| Back to top |
|
 |
AdP Lid

|
Posted: Wed 25-04-2012 21:46 Post subject: |
|
|
Tja, het lange stuk tekst bevat enkele goede observaties, als ook wat meer ongefundeerde uitspraken (denk ik ).
Wat zeker waar is, is dat hoe harder je loopt hoe sneller je beweegt:
| Quote: | | We weten dat marathontoppers ongeveer 90 tot 96 stappen per minuut zetten, terwijl de meeste beginnende lopers een pasfrequentie gebruiken van 78 tot 82. |
Natuurlijk geldt "meten is weten", maar voor de meeste lopers zijn de praktische tips wellicht minstens zo belangrijk.
Waar we heel goed weten dat regelmatig strides of streigerungen essentieel zijn om de motorische intelligentie en bewegingssnelheid te behouden zie ik dat in de praktijk maar weinig gebeuren, zelfs niet in onze trainingsgroep.
Zoals als eerder opgemerkt zijn de Verheulers wat dat betreft in het voordeel. Die lopen regelmatig 200tjes waarmee ze dit onderhouden.
Succes is dus ook hier een keuze; en als een frequentiemeter je helpt bij de motivatie dan zeker doen. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Wed 25-04-2012 22:53 Post subject: |
|
|
| AdP wrote: | Zoals als eerder opgemerkt zijn de Verheulers wat dat betreft in het voordeel. Die lopen regelmatig 200tjes waarmee ze dit onderhouden.
|
Ik heb op allerlei verschillende snelheden tot 15-16km/h al uitgetest wat mijn frequentie is en die blijkt onafhankelijk van de snelheid rond de 180 te liggen.
Sinds kort tel ik wel eens passen bij 100tjes of 200tjes, bij langere afstanden heb ik daar geen zin Ik lees van G(erben)Zomer wel eens over frequenties van boven de 200, dat heb ik in de tijd dat ik het meet op hoge snelheid nog nooit gehaald. Het lijkt me eerlijk gezegd ook iets wat aangeboren is. Ik ga het eens uittesten komende tijd.
Afgelopen maandag liep ik per toeval twee 100tjes in dezelfde tijd (18.8 ) en bij beide had ik de passen geteld. De eerste (met opzettelijk grote passen) verliep met een paslengte van 1.82m en een frequentie van 175, de tweede met 1.69m en 188/minuut.
Ik moet het optimum nog vinden  _________________ Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog |
|
| Back to top |
|
 |
DikkieDick Lid

|
Posted: Thu 26-04-2012 5:41 Post subject: |
|
|
| DRUM wrote: | is 'n stap gelijk aan twee passen? ik tel toch echt 180/minuut als ik loop |
Ik denk het wel. Want als ik die tabel bekijk op de door JanWillem genoemde site, dan hebben ze het ook over paslengtes van 1,69 tot 1,90m. En dat zijn behoorlijke stappen.
Bedenk me overigens zelf dat ik in mijn vorige loopleven voorover gebogen liep en ook grotere passen maakte. Nu dus kleinere.
En een simpele methode is inderdaad natuurlijk ook het door jou genoemde tellen, maar ga toch denk ik JW even contacten. Vind het toch interessante materie en als getalletjesfreak ben ik altijd in voor iets nieuws.  _________________ mvg, Dick
|
| Back to top |
|
 |
AdP Lid

|
Posted: Thu 26-04-2012 7:52 Post subject: |
|
|
| DikkieDick wrote: | | DRUM wrote: | is 'n stap gelijk aan twee passen? ik tel toch echt 180/minuut als ik loop |
Ik denk het wel. Want als ik die tabel bekijk op de door JanWillem genoemde site, dan hebben ze het ook over paslengtes van 1,69 tot 1,90m. En dat zijn behoorlijke stappen.
|
Een paslengte van 1m80 is zeker niet uitzonderlijk.
Als je b.v. 400m wil lopen in 60sec dan kan dat b.v.met een frequentie van 200 als je maar passen van 2m precies maakt (dat heb ik in een ver verleden voor mezelf ook een paar keer geteld, toen ik dat nog makkelijk liep.)
Met een frequentie van 180 en paslengte van 1m80 ben je na 1 minuut pas bij 324m en loop je dus boven de 74sec op de 400m. Als je een marathon op die snelheid loopt kom je uit op 2h10m14s en mag je dus nog niet naar de OS.
Anders gezegd: frequentie onderhouden is zeker belangrijk, maar omdat tijd een product is zou ik de lengte niet uit het oog verliezen. |
|
| Back to top |
|
 |
DikkieDick Lid

|
Posted: Thu 26-04-2012 8:59 Post subject: |
|
|
Maar met paslengte wordt dan neem ik aan de pas tussen bv. 2 stappen met de linkervoet bedoeld, want volgens mij haal ik geen passen van bijna 2m op die manier. Ik ga altijd uit van pakweg 1m per stap, maar denk nu zelfs dat dat iets minder is. _________________ mvg, Dick
|
| Back to top |
|
 |
AdP Lid

|
Posted: Thu 26-04-2012 9:14 Post subject: |
|
|
| DikkieDick wrote: | | Maar met paslengte wordt dan neem ik aan de pas tussen bv. 2 stappen met de linkervoet bedoeld, want volgens mij haal ik geen passen van bijna 2m op die manier. Ik ga altijd uit van pakweg 1m per stap, maar denk nu zelfs dat dat iets minder is. |
Nee hoor, paslengte is de afstand die je aflegt wanneer je met b.v. links afzet en dan met rechts landt. Bij een paslengte van 2m komt je linker voet dus om de 4m op ge grond.
Paslengte van 1m heb je b.v. wanneer je een stuk van 100m wilt afpassen. Een beetje boerenzoon gebruikt dat om b.v. omheiningspalen op 7m afstand te krijgen. Bij die paslenge heb je geen zweeffase nodig. Bij een paslegte van 2m wel.
De 400m-tjes die ik vanavond mag doen in ong 74 en sneller zullen wel ongeveer de eerder genoemde 180x1m80 nodig hebben.
Als je die met een paslengte van 1m loopt bij een frequentie van 200 dan doe je 2 minuten over zo'n 400m, dus loop je 12km per uur of 3h31 op de marathon. Lijkt me erg hoog ritme bij zo'n lage snelheid.
Waarschijnlijker loop je bij een paslengte van 1m niet sneller dan een frequentie van 175, zodat je net boven de 4u zou finishen op de marathon. De focus op een hogere frequentie lijkt me dan niet nodig; ik zou zeker ook aan kracht werken, zodat je tenminste iets van zweeffase en voorwaarts momentum krijgt. |
|
| Back to top |
|
 |
DikkieDick Lid

|
Posted: Thu 26-04-2012 10:05 Post subject: |
|
|
Vandaar. Daar kwam ook die 1m per stap van mij vandaan om iets te meten. In dat geval ben ik toch wel heel erg benieuwd naar de frequentie. Het is ook meer een gevoel. Ik probeer het te vergelijken met hoe ik liep 12 jaar geleden. Meer voorover en kan me herinneren dat mijn loopritme trager was.
Ik ga loopgek even benaderen. Wil dat ding wel als getalletjesgek.  _________________ mvg, Dick
|
| Back to top |
|
 |
remco Lid

|
Posted: Thu 26-04-2012 15:02 Post subject: |
|
|
Ik ben ook wel eens bezig geweest met stapfrequentie e.d.
Maar voor mij staat nog helemaal niet vast dat een hoge frequentie ook beter is. De argumenten voor klinken wel aardig maar er zijn precies evenveel tegenargumenten te verzinnen.
10% hogere stapfrequentie betekent immers ook 10% meer stappen, 10% vaker schaarbeweging maken, 10% meer verliesgevende landingen enz.
Is er ergens iets van wetenschappelijk onderzoek te vinden?
Ik heb zelf vooralsnog niet het gevoel dat het me iets brengt. ik heb het gevoel dat het motortje sneller over zijn toeren is bij een korte pas. Ik voel me aanzienlijk beter bij een langere, verende pas.
Interessant artikel met een kritische beschouwing van de volgens de auteur te grote aandacht voor pasfrequentie
http://www.scienceofrunning.com/2011/02/180-isnt-magic-number-stride-rate-and.html |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Thu 26-04-2012 15:38 Post subject: |
|
|
Ik zat net even te rekenen, bij een snelheid van 11km/h (voor mij langzame duurloop) heb ik een paslengte van net boven de 1m _________________ Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog |
|
| Back to top |
|
 |
|