Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Steunzolen
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Steunzolen
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires
View previous topic :: View next topic  
Author Message
iRun
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-05-2013 9:34    Post subject: Steunzolen Reply with quote

Wie gebruikt (of heeft gebruikt) hier speciaal aangemeten steunzolen?
En voor diegenen die steunzolen hebben (hadden) en gebruiken (gebruikten): zowel dagelijks gebruik of alleen voor het hardlopen? En hebben (hadden) ze het beoogde effect?

Ik vraag het omdat ik via de podoloog* nu toch echt aan de steunzolen ben, ondanks dat het me erg onnatuurlijk overkomt en idem aanvoelt. Omdat ik er vreselijk van baal heb ik wel behoefte aan wat succes verhalen over die krengen.

*Ter info: we hebben een tijd geprobeerd de stap naar steunzolen te voorkomen mbv oefeningen, actieve rust en volledige rust, massages, etc maar dat gaf helaas onvoldoende respijt. Na ruim een jaar zo goed als stilstand is het er dan toch van gekomen: steunzolen. Ik heb ze nu een week of 2 of 3 en helaas is het nog te kort om aan te geven of het helpt voor mijn achillespeesblessure. Ik voel in ieder geval weinig verschil in de pees. Wel baal ik vreselijk van die ondingen in mijn schoenen. Bleh, wat zit dat rot en onnatuurlijk.
TriMan
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-05-2013 10:15    Post subject: Reply with quote

iRun,

ik heb sinds een half jaar speciaal aangemeten steunzolen van de podoloog. Ik had pijn aan de rechterkant van mij knie, wat steeds weer terug kwam. Steunzolen waren een goede oplossing. Wel eerst genoeg rust nemen. Het voelde bij mij ook heel erg onnatuurlijk aan in het begin, maar nu wil ik niet meer zonder.

Het is een kwestie van wennen. De zooltjes zijn voor hardlopen, maar draag ze overdag naar school ook gewoon. Ben bang dat die pijn anders terug komt.

Conclusie: Het is even wennen, maar de pijn gaat weg! Dan maar onnatuurlijk, beter dan niet kunnen lopen!
Back to top
View user's profile Send private message
vicky
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-05-2013 11:45    Post subject: Reply with quote

Sorry, geen succes verhaal hier.
Ivm hielspoor kreeg ik zooltjes van de podotherapeut, die totaal niet hielpen, ook niet na aanpassingen. Ik ben zelfs naar een 2e podotherapeut gegaan, voor een second opinion en weer andere zooltjes *kassa*. Ik droeg die krengen alleen in de hardloopschoenen.

Nu ik zonder steun, demping, zooltjes en dergelijke loop is het probleem weg. Sterker maken van de spieren dus. In ieder geval in mijn geval.

Hopelijk werkt het bij jou wel! Succes!
wallisman
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 08-05-2013 11:50    Post subject: Reply with quote

steunzolen/inlegzolen zijn even wennen (3-4 weken max.) en daarna weten je voeten niet beter en voelt het heel normaal aan.

Ik ben 12 jaar gelden aan de zolen geraakt toen mijn podotherapeute constateerde dat ik in iedere pas die ik doe een shuffle heb tijdens de afwikkeling van de voet. Hierdoor kreeg ik snel blaren e.d. (als gevolg van de extra wrijving die dat met zich meebrengt). De zooltjes dwingen mijn voet zich "recht naar voren" af te wikkelen en niet meer met zijwaartse fratsen.

Een paar jaar later constateerde mijn podotherapeute dat de shuffle vanuit de middenvoet naar de voorvoet is verplaatst, hetgeen een verbetering was.

LET OP: succesverhalen van anderen hoeven niet te betekenen dat het bij jou ook een succes wordt! Cruciaal daarbij is natuurlijk de vraag of je met zooltjes werkelijk van jouw blessure af kunt komen. Dat kan ik of een ander niet inschatten. Maar dat zooltjes helpen daar waar het lijf het even niet zelfstandig kan, dat is een vaststaand feit.

Jan
AdP
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-05-2013 11:55    Post subject: Reply with quote

Ik heb toevallig zondag nog gelopen met een veel sterkere hardloper die met steunzolen nu eindelijk kan hardlopen zonder achillespeesklachten. Zonder zooltjes kwamen die klachten steeds terug. Ook hier de opmerking dat de zooltjes aanvankelijk erg onnatuurlijk aanvoelden, maar na een gewenning loopt het nu heerlijk.
Ook sterke lopers met goed rompspieren, houding, etc, hebben dus soms baat bij steunzoolhulp; geen reden om je een verzakte recreant te voelen.
Back to top
iRun
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-05-2013 14:18    Post subject: Reply with quote

Dank jullie. Goed om te horen dat, ondanks de natuurlijke barefoot beweging (die ik erg aantrekkelijk vind), er ook nog baat te halen valt bij 'onnatuurlijke' steunzolen.

@AdP: ik voelde me nog niet een 'verzakte recreant' Wink
InDuRoOw
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-05-2013 14:40    Post subject: Reply with quote

Hier een succesverhaal.
Ik had klachten aan heup, knieŽn, doorgezakte voorvoet waardoor ik op een botje van een teentje liep en nog wat van die vage dingen.

Steunzolen zijn aangemeten, 1 pees heeft eraan moeten wennen, dat was degene die ervoor zorgde dat mijn knie licht naar binnen knikte vůůr ik steunzolen kreeg, die werd ineens de andere kant op geforceerd. Ik droeg ze op aanraden van de podoloog de eerste drie maanden constant, zodat je er echt aan gewend raakt. Nu heb ik ze wel eens een dag of paar dagen niet in gewone schoenen, maar wel altijd in de hardloopschoen. Ik voel nu niet meer of ik ze wel of niet draag, het voelt allebei goed. Alleen als ik zou willen rennen zonder zolen, krijg ik direct te maken met kniepijn en ook dat botje onder mijn voet 'kneust' dan.

Voor mij ideaal. Geen klachten meer gehad. Maar eerlijk is eerlijk, de eerste paar dagen/week, loopt het erg raar.
Gert88
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-05-2013 15:36    Post subject: Reply with quote

Ook hier een tevreden "steunzolenklant". Na een paar enkeloperaties kan ik mn r.enkel niet volledig meer afwikkelen. Plus nog wat andere kleine beperkingen Evil or Very Mad Ben nu 1,5 jaar aan de steunzolen voor hardlopen. Voor wandelen heb ik ze niet nodig. Let op dat je wel speciale steunzolen voor sportschoenen neemt.

Ik ben meer dan tevreden. Het voelde even raar maar binnen enkele weken was ik gewend en... nagenoeg klachtenvrij. Maar ook van mij de opmerking, wat voor mij geldt hoeft niet voor een ander te gelden. Trouwens

Ook in hartlopenland wordt het nut van een steunzool vaak overdreven. Voor overbelastingsklachten schijnt een steunzool bijvoorbeeld geen enkel nut te hebben. Zie ook: http://www.optimaalsporten.nl/sporten/sportzolen.asp
Back to top
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007

PostPosted: Wed 08-05-2013 16:55    Post subject: Reply with quote

Ik noem het nooit steunzolen, maar sinds 1996 loop ik al met aangepaste zooltjes in alle loopschoenen. Iedereen die in het zuiden des lands woont kan ik Karel Willems aanbevelen, sportpodoloog, samenwerkend met de sportartsen van het Maxima medisch centrum in Eind-en Veldhoven.

In 1996 zei een orthopeed tegen mij: "stop maar met die lange afstanden, want hier kan ik niets aan doen" (afwijking in het teengewricht, te smalle gewrichtsspleet tussen de botjes). Mijn antwoord:"dat is geen optie, ben in voorbereiding op de marathon"

Ik had toen klachten als ik verder liep dan pakweg 10km

Een week later vertelde ik bij intersport dat verhaal en de reaktie was meteen: "dan maken wij wel zooltjes voor je"

en 17 jaar later loop ik nog steeds, en ook afstanden > 10km Wink
View user's profile Send private message Visit poster's website
iRun
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-05-2013 18:34    Post subject: Reply with quote

Kijk dat zijn de betere berichten mensen. Dank voor deze hart onder de riem. Wie weet zit er toch ooit nog weer een loopleven in (@41 is het ook nog veel te jong om daar al vanaf te moeten zien).
ChatnRunner
Lid
Lid

PostPosted: Wed 08-05-2013 18:58    Post subject: Reply with quote

Ik heb ook sportzooltjes gebruikt en ik heb ze een aantal jaren gedragen.
Speciaal aangemeten bij een sportpodoloog waarvan men toen aangaf dat het een sportpodoloog type "B" moest zijn.
Na verloop van tijd ben ik de zooltjes langzaamaan wezen afbouwen.
Nu loop ik op Saucony zonder zooltjes met een lichte overpronatiecorrectie.
Back to top
ronald83
Lid
Lid

PostPosted: Wed 05-06-2013 11:29    Post subject: Reply with quote

Sinds een paar dagen draag ik steunzolen aangemeten door VSO Papendal. Mede door hielspoorachtige klachten veroorzaakt door
hollere voeten en stijve (grote) teengewrichten het advies gekregen hier zooltjes voor te gaan dragen.

De zolen zelf zijn erg wennen. Gisteren 5km gelopen en had helaas wat roodheid (schuurplekken) aan de binnenkant van beide voeten.
Is dit een normaal verschijnsel wat vaker voorkomt? Ik loop op neutrale schoenen (Asics Nimbus)
Back to top
Michiel_N
Lid
Lid

PostPosted: Wed 05-06-2013 13:23    Post subject: Reply with quote

Ik heb twee sets steunzolen en die waren de reden dat ik weer ben gaan hardlopen. Zonder hen ging echt niet meer. Waarom 2 sets? 1 afgewerkt met leer voor mijn gewone schoenen. Deze zijn dus ook gladder. In mijn sportschoenen zitten op 3/4 gemaakte zolen zonder de afwerking. Deze zijn ruwer maar dat valt best mee. Volgens mij betekent 3/4 wellicht iets dunner maar ze zijn vooral korter.
Misschien moest ik twee dagen wennen maar toen zaten ze als gegoten. Schuurplekken heb ik nooit gezien of gevoeld maar ik kan me voorstellen dat je op de gladde versie gaat glijden als je teveel ruimte in je schoen hebt. Zal toch niet uitmaken of je een normale of bv. een anti-pronatieschoen hebt? Je evt. gewenste afwikkelingscorrectie moet de schoen blijven behartigen. Het zooltje zelf moet gewoon super passen. Het is wel zo dat zo'n podoloog naar je bestaande zool kijkt als hij de tweede set maakt. Hij ziet waar nog ruimte extra is voor ondersteuning aan (afwezigheid van) slijtplekken.
Back to top
racoon
Lid
Lid

PostPosted: Thu 14-11-2013 15:48    Post subject: Reply with quote

Werkt een (steun) zool echt als je klachten hebt, en kom je er ook vanaf of moet je eerst van je pijn af komen en dan pas de zolen.

Ik vraag dit omdat ik nu klachten heb en binnenkort naar een sportfysio mag.
Back to top
vicky
Lid
Lid

PostPosted: Thu 14-11-2013 19:28    Post subject: Reply with quote

Ik denk dat je daar hele wisselende antwoorden op krijgt. Voor de 1 werkt het, voor de ander totaal niet.

Ik val in die laatste categorie. Van ene blessure naar andere, van fysio naar podotherapeut, zooltjes laten maken. Ene blessure over, ander begint. Zooltjes aanpassen, en hop andere blessure. Overstappen naar andere fysio, andere info, andere podo, andere zooltjes, blijvende ellende.
Wat voor mij hielp was juist zonder zooltjes lopen, op de vff, met een andere techniek. Nu al ruim 1,5 jaar blessure-vrij *afkloppen*. Mijn advies zal duidelijk zijn: begin er niet aan!

Maar er zijn er hier ook veel op CnR voor wie zooltjes wel hielpen.
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum