Train je longen

Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Struikelen en zwakke enkels
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Struikelen en zwakke enkels

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Walter
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 02-08-2004 17:19    Post subject: Struikelen en zwakke enkels Reply with quote

Hoi Runners,

Struikelen jullie ook wel eens tijdens het trainen en hebben jullie ook last van zwakke enkels waardoor mijn voet wel eens dubbel klapt
zoals het lijkt alsof ik hem verzwikt heb

Walter
View user's profile Send private message
steepletje
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 02-08-2004 17:56    Post subject: Reply with quote

Hť Walter, veel op oneffen ondergrond lopen kan wel eens helpen om de enkels te versterken. Vb in bos of veld.

Er is ook een leuke oefening om je enkels te versterken: Ga op 1 been staan, als je denkt stevig te staan, sluit dan je ogen! Blijven staan !!! Zoek je evenwicht op je enkel.
Is dit in het begin nog te moeilijk, doe het dan met de ogen open, laat eventueel iemand je licht uit evenwicht brengen.

Als je deze oefening doet na een paar glaasjes, en je kan niet blijven staan ... dan heeft het toch wel niets te maken met zwakke enkels Wink

succes,
Karine
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ruthje
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 02-08-2004 18:08    Post subject: Reply with quote

Er gaat bij mij bijna geen training voorbij of ik struikel wel eens of blijf haken achter boomwortels e.d. Gelukkig tot nu toe zonder blessures op te lopen. Ik moet echt mijn voeten in 't oog houden of ik heb prijs Laughing
De tip van Karine om op oneffen ondergronden te trainen e.d. is wel waar, in het begin was dit ongelooflijk pijnlijk voor mij (veel struikelpartijen), maar van mijn enkels heb ik nu totaal geen last meer!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Walter
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 02-08-2004 20:04    Post subject: Reply with quote

Ruth en Karine

Amai,wat lief van jullie reacties
Ik zal er mijn voordeel mee doen
Nu ga ik zeker proberen om op 2 oktober
bij de Kustmarathon aanwezig te zijn

Walter

P.S.
Onze jongste dochter Merel heeft haar ouders
helemaal gek gemaakt van de serie Flikken
Please talk 2 me

Walter
gadget
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 02-08-2004 20:16    Post subject: Re: Struikelen en zwakke enkels Reply with quote

Walter wrote:
Hoi Runners,

Struikelen jullie ook wel eens tijdens het trainen en hebben jullie ook last van zwakke enkels waardoor mijn voet wel eens dubbel klapt
zoals het lijkt alsof ik hem verzwikt heb

Walter

Ha Walter,

bij de downloads staan een berg oefeningen die je ook wel zouden moeten helpen met zwakke enkels.

Vooral op de zijkant van een boek balanceren is erug lastig. Ik pletterde steeds van het lopers lijfboek af.

Maarten
kalepier
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 02-08-2004 21:16    Post subject: Reply with quote

Ik heb vroeger een aantal jaren rugby gespeeld.
In die tijd hebben mijn enkels redelijk veel klappen gehad en ben ik best vaak geblesseerd geweest.
Toen ik daarna in militaire dienst ging ben ik eigenlijk met hardlopen begonnen.
Daar liep ik voornamelijk in de bossen.
Dit heeft mijn enkels zeer veel goed gedaan.
Daarna heb ik nog 2 maal een enkelblessure gehad (maar die hadden niets met hardlopen te maken.
De eerste was een hoogwerker die op mijn linker achillispees parkeerde en de tweede keer viel ik met een blik verf van mijn ladder)
Met mijn eerste paar loopschoen heb ik er wel echt op gelet dat het hele stabiele schoenen waren, maar nu merk ik toch dat ik het stabiele minder belangrijk ga vinden.

Peter
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007

PostPosted: Mon 02-08-2004 21:45    Post subject: Reply with quote

Toen ik nog voetbalde sloeg ik ook nog wel eens 'n enkel om, volgens mij heeeft dat te maken met de noppen onder je schoenen, ook veel knieblessures komen daaruit voort. Je voet staat met 6 of meer noppen stevig in de grond verankerd terwijl je lichaam iets anders wil, het vervolg kan vervelend zijn

Met lopen kom ik zeer veel oneffenheden en boomwortels tegen, en soms voel ik m'n enkel/voet verkeerd gaan, maar bijna altijd corrigeren mijn onderbeen/voet/enkelspieren dat zelf. Het is twee keer in 'n wedstrijd gebeurd en toen kon ik maar ten dele corrigeren, waarschijnlijk vanwege de hogere snelheid. Na een training ben ik nog nooit met een pijnlijke enkel thuisgekomen (wel met andere mankementen overigens Wink )

Ik sluit me bij de anderen aan dat lopen in de bossen op ongelijke paden en met obstakels zeer goed is voor je beenspieren

groeten
Ton
View user's profile Send private message Visit poster's website
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006

PostPosted: Mon 02-08-2004 21:54    Post subject: Reply with quote

Ik heb pas een nieuwe looproute ontdekt, waarvan 2 km onverhard. Nu zag ik dat je daar nog zo'n 2km onverhard (door bos) aan vast kan knopen...

Toch mijn enkels maar eens lekker trainen! Razz Cool

Henk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Mon 02-08-2004 23:57    Post subject: Reply with quote

Afgelopen zondag kon ik op de heuveltraining een aantal nieuwe deelnemers verwelkomen. Geen onervaren lopers maar lopers die nauwelijks of nooit over zandpaden en bospaden met boomwortels e.d. lopen. Asfalt en stoeptegels is de ondergrond die zij gewend zijn.
Onderweg gingen drie van de nieuwelingen onderuit. Gelukkig liep het in alle gevallen goed af. De meer ervaren heuvellopers vallen zelden. Dat geldt ook voor mijzelf, terwijl mijn enkelbanden als gevolg van een stevig voetbalverleden danig uitgerekt zijn.
Conclusie: Loop regelmatig op een andere ondergrond dan asfalt e.d. Op oneffen paden wordt veel meer gevraagd van al je voet- en enkelspieren waardoor deze sterker worden. Succes verzekerd!
Bertus
Walter
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Tue 03-08-2004 10:41    Post subject: Reply with quote

Bertus,

Bedankt mien jong
Hier in Vlaardingen heb je niet zoveel zandpaden en bospaden
en mijn enkels werden tijdens mijn voetbaljaren
vanwege mijn wereldberuchte sprintsnelheid zo wat kapot geschopt
Niettemin ga ik de paar zandpaden en bospaden die we hier hebben wel weer eens opzoeken hoor

Walter
shoeff
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Tue 03-08-2004 13:57    Post subject: Reply with quote

Ik heb zelf gelukkig enkels waar ik nooit last van heb. Ik train heel veel in het bos. En dan leer je inderdaad ook je bij een misstap te corrigeren.

Bijkomend voordeel. Als je dan een keer op het asfalt loopt (bijvoorbeeld een wedstrijd) gaat het veel lichter.
Hou wel in de gaten dat als je voor langere wedstrijden gaat op asfalt je dan iets meer op asfalt/harde grond traint, zodat je benen/botten daar ook weer even aan wennen.
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Tue 03-08-2004 17:10    Post subject: Reply with quote

shoeff wrote:
Hou wel in de gaten dat als je voor langere wedstrijden gaat op asfalt je dan iets meer op asfalt/harde grond traint, zodat je benen/botten daar ook weer even aan wennen.

Helemaal mee eens Shoeff! Een stratenmarathon loop je echt niet probleemloos uit wanneer je alleen maar in het bos getraind hebt. Zo'n afstand hardlopend over een harde ondergrond vereist ook een gedegen training op dezelfde ondergrond.

Even off topic:
Hoe gaat dat eigenlijk met de voetkussentjes van je hond. Slijten die ook meer dan normaal en geeft dat wel eens problemen?

paganpaul
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Tue 03-08-2004 18:01    Post subject: Reply with quote

steepletje wrote:
Ga op 1 been staan, als je denkt stevig te staan, sluit dan je ogen! Blijven staan !!!

Mijn trainer Max heeft hier een fascinerende variant op bedacht:

Ga op 1 been staan. Spreid je armen en buk voorover. Steek je opgetrokken been naar achteren. En als je dan nog staat, doe dan je ogen maar eens 5 tellen dicht. Woehoe!!
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
shoeff
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 04-08-2004 8:26    Post subject: Reply with quote

Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met de voetkussentjes van de Hond. Dit is deels een kwestie van trainen. Daarnaast (slim als tie is) loopt hij veel in de berm. Ik loop in wedstrijden altijd aan de kant van de weg. Het asfalt is namelijk heel erg warm aan zijn poten. En zeker als het warm is en er ligt ergens water gaat hij er doorheen om zijn pootjes te koelen. En ook voor de hond geld trainen.
Daarnaast loop ik meer dan 90 % van de tijd in het bos, dus dat helpt ook weer. Enig probleem met hondenpootjes is pekel in de winter. Daar hebben ze echt last van, maar even soppen als je thuis bent en dat valt ook weer mee.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum