Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - gewicht vs snelheid
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

gewicht vs snelheid
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
uniq
Lid
Lid

PostPosted: Tue 12-11-2013 13:28    Post subject: gewicht vs snelheid Reply with quote

hallo allemaal,

naar een aantal jaren recreatief lopen, ben ik sinds dit jaar wedstrijden gaan lopen.
aangezien ik al 6 jaar fanatiek in de gewichten hang op de sportschool ben ik voor een loper vrij zwaar(85 kg. 14% vet).
mijn snelste tijd op de 10km is 44:59 en op de 5km 22:32.
het loop virus heeft mij nu ook te pakken en wil volgend jaar graag de 10km sneller gaan lopen.

in hoeverre heeft mijn gewicht invloed om mijn snelheid?

stel dat ik rond de 80kg zou wegen, zou dit en groot verschil maken als ik conditioneel op hetzelfde niveau zit? of kan ik beter mijn huidige gewicht behouden en meer aan mijn conditie gaan werken?
Back to top
View user's profile Send private message
tOOter
Lid
Lid

PostPosted: Tue 12-11-2013 13:48    Post subject: Reply with quote

Hoi,
welkom hier!
In de linker kolom van het forum staat een leuke rekenhulp waar je deze gegevens in kunt vullen. Of het exact klopt, weet ik niet, heb ik zelf niet getest. http://www.chatnrun.nl/calculator/calc/weighteffect.php?metres=5000&hr=0&min=22&sec=32&weight=&weightunits=kg&Submit=Calculate

Veel loopplezier en hou ons op de hoogte!
Back to top
ptaurus
Lid
Lid

PostPosted: Tue 12-11-2013 14:44    Post subject: Reply with quote

Dat het absoluut van belang is zien we aan de elite lopers. Ik ken geen elite lopers die niet tegen het ondergewicht aan zitten (en medisch gezien denk ik dat ze zelfs ondergewicht hebben)

paul

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
uniq
Lid
Lid

PostPosted: Tue 12-11-2013 21:22    Post subject: Reply with quote

tOOter wrote:
Hoi,
welkom hier!
In de linker kolom van het forum staat een leuke rekenhulp waar je deze gegevens in kunt vullen. Of het exact klopt, weet ik niet, heb ik zelf niet getest. http://www.chatnrun.nl/calculator/calc/weighteffect.php?metres=5000&hr=0&min=22&sec=32&weight=&weightunits=kg&Submit=Calculate

Veel loopplezier en hou ons op de hoogte!

heb de calculator ff gebruikt, ziet er goed uit!
Back to top
renYek
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 6:06    Post subject: Reply with quote

Ik las eens ergens een vuistregel dat (mits voldoende getrained) iedere halve kg minder lichaamsgewicht je tot 15 seconden kan schelen op een 10km wedstrijd. De genoemde calculator zit geloof ik wel redelijk in datzelfde straatje.
Back to top
Runnerd
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 8:35    Post subject: Reply with quote

85 kg... het ligt ook een beetje aan je lengte en bouw. Ik vind het niet overdreven zwaar in elk geval en je tijden zijn prima.

Als je 5 kg kwijt kan raken door je eiwitintake te verminderen en dus wat spieren te laten slinken dan kan het weinig kwaad. Maar pas op voor ondergewicht, je moet met die 80 kg nog wel lekker in je vel zitten.

Ik zou bijvoorbeeld geen 2 kg willen missen, laat staan 5, maar mijn lengte/gewichtsverhouding is anders.
Ik zou die calculator ook meer zien als een 'guideline', als je nog gewicht (of vet?) te verliezen hebt.

Welkom op dit forum! Very Happy
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Wed 13-11-2013 11:04    Post subject: Reply with quote

Ik zou best nog 5 kg kwijt willen, maar niet aan spieren!
uniq
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 12:15    Post subject: Reply with quote

Runnerd wrote:
85 kg... het ligt ook een beetje aan je lengte en bouw. Ik vind het niet overdreven zwaar in elk geval en je tijden zijn prima.

Als je 5 kg kwijt kan raken door je eiwitintake te verminderen en dus wat spieren te laten slinken dan kan het weinig kwaad. Maar pas op voor ondergewicht, je moet met die 80 kg nog wel lekker in je vel zitten.

Ik zou bijvoorbeeld geen 2 kg willen missen, laat staan 5, maar mijn lengte/gewichtsverhouding is anders.
Ik zou die calculator ook meer zien als een 'guideline', als je nog gewicht (of vet?) te verliezen hebt.

Welkom op dit forum! Very Happy

ik wil ook gaan voor een 'clean cut' dus d.m.v voedingsaanpassing en trainingsaanpassing meer vet vrije massa (gezien mijn vet percentage moet dat lukken)

p.s ik ben 1.83 lang
Back to top
renYek
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 12:36    Post subject: Reply with quote

Ik ben door het bewust gaan mijden van toegevoegde suikers in voeding en met het kiezen voor de biologische variant van voeding al een 5kg kwijt geraakt. Nu 69 a 70 kg bij 1.82 dus veel minder hoeft het ook niet te worden.
Back to top
DikkieDick
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 13:20    Post subject: Reply with quote

renYek wrote:
Ik ben door het bewust gaan mijden van toegevoegde suikers in voeding en met het kiezen voor de biologische variant van voeding al een 5kg kwijt geraakt. Nu 69 a 70 kg bij 1.82 dus veel minder hoeft het ook niet te worden.

Netjes. Zou er nog wel een paar kilo af willen, maar ben bij dezelfde lengte 10kg zwaarder. Wel was ik zo'n 3 jaar geleden nog 13kg zwaarder dan dat ik nu ben. Maar het blijft nu stabiel rond de 80. Moet ik wel zeggen dat ik niet veel laat staan ook en kan het snoepen compenseren door te lopen. Wink

http://blog.dickpluim.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
renYek
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 13:25    Post subject: Reply with quote

DikkieDick wrote:
renYek wrote:

Netjes. Zou er nog wel een paar kilo af willen, maar ben bij dezelfde lengte 10kg zwaarder. Wel was ik zo'n 3 jaar geleden nog 13kg zwaarder dan dat ik nu ben. Maar het blijft nu stabiel rond de 80. Moet ik wel zeggen dat ik niet veel laat staan ook en kan het snoepen compenseren door te lopen. Wink

7 jaar geleden woog ik er ook nog 84. Dat was na 12 jaar niet sporten hehe
Back to top
Sensation
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 15:12    Post subject: Reply with quote

Topatleten zitten volgens mij rond de 6% (eronder is schadelijk) vetpercentage je zou dus voorlopig niets aan spiermassa hoeven in te leveren.

Lijkt me het beste het gewoon heel langzaam aan te pakken en kijken of je er inderdaad harder door kunt lopen.
Back to top
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 15:12    Post subject: Reply with quote

Dit jaar woog in nog 97 Embarassed nu 84. (1,89m) Ik loop ook harder dan toen Very Happy Paar maanden weinig gegeten en van 5 naar 10km gegaan. Ondertussen schrans ik ook weer lekker door (wel minder vet) en blijf ik stabiel.
Back to top
ptaurus
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 17:44    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
Ik zou best nog 5 kg kwijt willen, maar niet aan spieren!

Zolang het geen spieren zijn in de benen heb ik daar geen enkel bezwaar tegen. (voor mezelf)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
dano
Lid
Lid

PostPosted: Wed 13-11-2013 17:57    Post subject: Reply with quote

eind 2012 woog ik na een periode van afvallen van 9 maanden 83 kilo (kwam van 103). Daarna niet meer op eten gelet en dan staat de teller nu op 92. Nu weer de energie-inname op 2800 Kcal zetten en er is in notime 10 kilo af. Ik wil weer naar 82.
Vetpercentage staat nu ongeveer op 14%. Wil het naar 10%
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum