Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Hoe lang van te voren eten jullie warm?
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Hoe lang van te voren eten jullie warm?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sensation
Lid
Lid


Joined: Nov 04, 2013
Posts: 24

PostPosted: Fri 03-01-2014 9:25    Post subject: Reply with quote

Ik kan normale porties eten en kort erna sporten zonder dat ik hier last van heb. Ik zou alleen het eerste uur na het warm eten niet te intensief trainen. Ik heb begrepen dat de maag bij een inspanning lichtjes tot behoorlijk krimpt (naar mate de inspanning). Misschien ook een stukje gewenning want ik sport al jaren kort na het eten.
Back to top
View user's profile Send private message
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006


Joined: Nov 09, 2003
Posts: 10448
Location: Limburg

PostPosted: Fri 03-01-2014 9:47    Post subject: Reply with quote

Toen ik nog bij een AV trainde om 19 uur 's avonds, nam ik om 17 uur een banaan en pas na de training warmde ik het prakje van het diner op. Daar had ik dan meestal helemaal geen zin in, maar deed het toch.
Dit is overigens een van de redenen dat ik liever niet bij een AV train.
's morgens lopen bevalt mij het best, dan wacht ik tot een uur na het ontbijt. Als ik 's middags loop wacht ik 1,5-2 uur.
Back to top
View user's profile Send private message
Marrun
Lid
Lid


Joined: Feb 20, 2010
Posts: 85

PostPosted: Fri 03-01-2014 10:10    Post subject: Reply with quote

Ik heb altijd honger wanneer ik 's morgens train en toch twee boterhammen eet bij het ontbijt een uurtje ervoor.

Wanneer ik aan de groepstraining om 19 uur meedoe, eet ik rond 18 uur een klein beetje van de gezinsmaaltijd, en warm de rest op na de training. Eet ik na de training niets, dan kan ik er 's nachts weer uit omdat ik anders wakker word en blijf van een lege maag.

Het is maar goed dat ik niet zo de behoefte heb om af te vallen... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
AdP
Lid
Lid


Joined: Feb 23, 2009
Posts: 2244

PostPosted: Fri 03-01-2014 10:41    Post subject: Reply with quote

Door te trainen kort na het eten creŽer je natuurlijk een prioriteiten-conflict: moet het bloed nu naar het maag-darm systeem of toch het hart-long systeem en de benen. Hoe intensiever de training, hoe groter het conflict, en hoe groter (bij voorkeur) de tijd tussen maaltijd en training.
'Vroeger' had ik altijd liefst een warme maaltijd tijdens de lunch, zodat ik 's avonds hard kon trainen en met een lichte maaltijd de dag kon afsluiten (na de training). Nu train ik vaker overdag, dan is 's avonds eten geen probleem. Op de clubdagen met intervalwerk eet ik 's avonds nog steeds niet mee thuis (maar ik ben er wel).
In tijd uitgedrukt zijn mijn voorkeuren: na een warme maaltijd liefst minstens 3 uur wachten, na een broodmaaltijd minstens 2 uur. Dus bij een pittige ochtendtraining om 10:00 (of cross om 11:00) sta ik wat vroeger op om toch wat te eten. Standaard "duurloop 1 werk" komt een stuk minder nauw, omdat de eisen die dit stelt aan het hart-longsysteem heel beperkt zijn (en daarmee het trainingseffect ook: je wordt er nauwelijks beter van, gaat er ook niet slechter van lopen, maar het vergroot wel de belastbaarheid).
Back to top
View user's profile Send private message
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit


Joined: May 14, 2007
Posts: 5151
Location: Westervoort

PostPosted: Fri 03-01-2014 10:48    Post subject: Reply with quote

Zie de maag maar als een gesloten vat.
Als je daar naast vast voedsel ook nog vloeistof bijgiet krijg je sneller een voldaan gevoel, dat pas gesignaleert wordt als de maag het voedsel doorgeeft aan de darmen.
Ook heel goed kauwen heeft een effect op de hoeveelheid die je eet. Langer kauwen = minder eten.
Met het drinken spoel je het vaste voedsel onbewerkt (door enzymen in je speeksel) zo door naar de maag.
_________________
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-Ä

Weblog
Back to top
View user's profile Send private message
nadine35
Lid
Lid


Joined: Sep 28, 2013
Posts: 595
Location: Barendrecht

PostPosted: Fri 03-01-2014 19:19    Post subject: Reply with quote

wallisman wrote:
Als je bij het eten ook drinkt (water!) dan verteert het sneller.Jan


Ik heb altijd begrepen dat het juist andersom is. Als je namelijk bij het eten drinkt verdun je het maagzuur en de enzymen die voor de vertering zorgen.

Zelf eet ik max 2 uur voor het rennen en dan bij voorkeur een broodmaaltijd.
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Fri 03-01-2014 19:53    Post subject: Reply with quote

De reden om water te drinken, dacht ik, is dat het voorkomt dat je je over-eet. Water vult immers de maag, maar bevat geen calorieŽn.
_________________
Ik heet Renť. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
nadine35
Lid
Lid


Joined: Sep 28, 2013
Posts: 595
Location: Barendrecht

PostPosted: Fri 03-01-2014 20:18    Post subject: Reply with quote

Rasheed wrote:
De reden om water te drinken, dacht ik, is dat het voorkomt dat je je over-eet. Water vult immers de maag, maar bevat geen calorieŽn.


Dat klopt wel, dat je sneller vol zit en dus minder eet. Maar het heeft dus niets met de snelheid van de vertering te maken (of je moet zoveel water drinken dat je bijna niets eet)
Back to top
View user's profile Send private message
Lastpost
Lid
Lid


Joined: Jan 10, 2014
Posts: 27
Location: Rhoon

PostPosted: Mon 13-01-2014 17:33    Post subject: Reply with quote

Als ik in de avond loop eet ik daarna pas m'n prakkie, in andere gevallen eet ik min. 2 uur voordat ik ga lopen niets heftigs meer. Hooguit een stuk fruit, wat yoghurt oid.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
uniq
Lid
Lid


Joined: Nov 12, 2013
Posts: 92

PostPosted: Mon 13-01-2014 18:24    Post subject: Reply with quote

een uur is voor mij genoeg om er geen last van te hebben...ben daar wel blij mee (als ik sommige hier lees 2,3 uur dat is wel lang)
Back to top
View user's profile Send private message
casper
Lid
Lid


Joined: Dec 08, 2013
Posts: 239
Location: Hoofddorp

PostPosted: Mon 13-01-2014 20:32    Post subject: Reply with quote

Na een warme maaltijd heb ik zeker 2 uur nodig. En dan moet ik me ook echt inhouden met eten. Geen zware maaltijd in ieder geval.
Het liefste loop ik dan ook vroeg in de ochtend op een lege maag. Wekker ergens tussen 5:00 uur en 6:00 uur en dan lekker lopen. In de zomer komt dan net de zon op. Blijft dan een mooi gezicht!
_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Back to top
View user's profile Send private message
Gert88
Lid
Lid


Joined: Mar 30, 2013
Posts: 375
Location: Harderwijk

PostPosted: Mon 13-01-2014 21:13    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
In tijd uitgedrukt zijn mijn voorkeuren: na een warme maaltijd liefst minstens 3 uur wachten, na een broodmaaltijd minstens 2 uur.


Dat zou mij op een normale werkdag behoorlijk in tijdnood brengen. Tel maar eens op:
Nachtrust 8 uur;
Broodmaaltijd: de tijd dat je eet (30m) plus 2 uur daarna maakt 10,5 uur;
Warmemaaltijd. De tijd dat je eet (1hr) plus 3 uur daarna maakt 14,5 uur;
In mijn geval 8,5 uur werken maakt 23 uur;
Plus woon-werk verkeer 45 min. maakt totaal 23 3/4 uur;
Uhhh....en een dag heeft 24 uur!?!?

Kortom: lekker na de training eten. Smaakt ook lekkerder.
Back to top
View user's profile Send private message
qmark
Lid
Lid


Joined: Feb 28, 2007
Posts: 831
Location: Berkel en Rodenrijs

PostPosted: Mon 13-01-2014 21:28    Post subject: Reply with quote

Gert88 wrote:
AdP wrote:
In tijd uitgedrukt zijn mijn voorkeuren: na een warme maaltijd liefst minstens 3 uur wachten, na een broodmaaltijd minstens 2 uur.


Dat zou mij op een normale werkdag behoorlijk in tijdnood brengen. Tel maar eens op:
Nachtrust 8 uur;
Broodmaaltijd: de tijd dat je eet (30m) plus 2 uur daarna maakt 10,5 uur;
Warmemaaltijd. De tijd dat je eet (1hr) plus 3 uur daarna maakt 14,5 uur;
In mijn geval 8,5 uur werken maakt 23 uur;
Plus woon-werk verkeer 45 min. maakt totaal 23 3/4 uur;
Uhhh....en een dag heeft 24 uur!?!?

Kortom: lekker na de training eten. Smaakt ook lekkerder.


Ik mis de smiley; bovenstaande rekensom meen je toch niet serieus? Smile

Die uren die je wacht na het eten kun je natuurlijk prima gebruiken om te werken, te reizen, te slapen of iets anders; als het maar geen trainen is.
Of denk je dat AdP 5 uur per dag helemaal niets doet omdat 'ie net gegeten heeft Confused

On topic: ik loop ook het liefst eind van de middag, eind van de avond of anders begin van de ochtend (dus nog voor het ontbijt).
Zo ver mogelijk verwijderd van de maaltijden dus....
_________________
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Back to top
View user's profile Send private message
JurP
Lid
Lid


Joined: Sep 03, 2013
Posts: 648

PostPosted: Mon 13-01-2014 21:30    Post subject: Reply with quote

Gert88 wrote:

Dat zou mij op een normale werkdag behoorlijk in tijdnood brengen. Tel maar eens op:
Nachtrust 8 uur;
Broodmaaltijd: de tijd dat je eet (30m) plus 2 uur daarna maakt 10,5 uur;
Warmemaaltijd. De tijd dat je eet (1hr) plus 3 uur daarna maakt 14,5 uur;
In mijn geval 8,5 uur werken maakt 23 uur;
Plus woon-werk verkeer 45 min. maakt totaal 23 3/4 uur;
Uhhh....en een dag heeft 24 uur!?!?

Kortom: lekker na de training eten. Smaakt ook lekkerder.

Waarom zou je alles optellen? Ik blijf bijvoorbeeld nooit 2 uur wachten na de broodmaaltijd voordat ik begin met werken. Geeft voldoende tijd voor een flinke lsd Wink

ah, qmark is net even sneller dan ik
Back to top
View user's profile Send private message
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007


Joined: Nov 10, 2003
Posts: 9069
Location: Eindhoven

PostPosted: Mon 13-01-2014 21:58    Post subject: Reply with quote

In het weekeinde train ik vrijwel altijd na de lunch, meestal drie sneetjes brood. Ik wacht dan hooguit een half uurtje alvorens te gaan trainen en dat kan dan best een zware training zijn! Ik heb nooit last van brood...

Vroeger toen ik nog 's avonds trainde moest ik vooral uitkijken met vet, pizza en friet bijvoorbeeld, daar heb ik erg slechte ervaringen mee
_________________
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.03 Seconden