Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Snelle marathon zonder gelletjes
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Snelle marathon zonder gelletjes
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
schapie1981
Lid
Lid


Joined: Apr 11, 2012
Posts: 682
Location: Arnhem

PostPosted: Sat 04-01-2014 18:20    Post subject: Snelle marathon zonder gelletjes Reply with quote

Beste forumgenoten,

In maart ga ik de marathon van Barcelona lopen, en ga daar pogen om onder de drie uur de eindstreep te passeren. Ik heb alleen niet erg veel marathonervaring, en twijfel hoe ik dit qua voeding moet aanpakken. De marathon zelf is nog even weg (16 maart), maar het lijkt me een mooie tijd om tijdens lange duurlopen wat te gaan experimenteren met verschillende dingen voor M-day. Momenteel loop ik mijn duurlopen (ook van 30km) zonder ook maar iets eetbaars of drinkbaars mee te nemen.
Er is namelijk een complicatie: ik kan namelijk niet zo goed tegen suiker. Een beetje kan wel, maar eet ik er teveel van, dan leidt dat snel tot hypo's inclusief langdurige hoofdpijn. Ik heb dan ook de ervaring dat erg zoete sportgels zoals die van Powerbar mijn prestaties sterk negatief beÔnvloeden. Na een minuut of 15 treden de typische klachten op: mentaal compleet uitgeput, geen concentratie meer, het lichaam voelt zwaar aan, en kan daardoor maar met moeite bijv. een rustig duurlooptempo volhouden.

Ik heb een keer eerder een marathon gelopen, dat was Rotterdam in 2012. Mijn duurlopen deed ik vaak met flesjes Isostar (halve dosering, anders te zoet), maar laat dat nu liever achterwege. Ik had wel gels gekocht voor de marathon, maar kwam er toen in het startvak achter dat ik ze vergeten was. Geluk bij een ongeluk? Wie weet Wink Ik heb toen bij de waterposten sportdrank genomen, en liep daar op zich goed op. Wel werd het vanaf 35km een worsteling, maar heb toch mijn tempo van 12km/u vast kunnen houden (ik was toen beduidend minder snel, en was heel tevreden met mijn 3:31 en licht negatieve split!). Maar 42km 14+km/u lopen is natuurlijk andere koek.

Overigens moet ik ook oppassen met koolhydraten stapelen. Brood verdraag ik slecht (het spul bevat meer suiker dan je zou denken, zeker dat van de supermarkt....), en 70% pasta/rijst/aardappelen eten verdraag ik niet zo goed: hier krijg ik na een dag of wat toch echt hoofdpijn van. Ik heb ook een tijdje geprobeerd koolhydraatarm te eten, maar dit was niet zo een succes. Mijn wedstrijdresultaten werden er niet beter op, mijn HF tijdens het trainen werd 5+ slagen hoger, en ik viel af ondanks grote hoeveelheden voedsel (ik ben vrij mager, mijn BMI schommelt nu tussen 18,5 en 19,5).
Overigens heb ik door de huisarts het e.e.a. laten controleren: ik heb geen (pre-)diabetes, en mijn schildklierfunctie lijkt ook prima te zijn.

Nu ben ik benieuwd of er andere chat'n'runners met meer marathonervaring ooit een goede marathon zonder die dingen hebben gelopen, of eventueel tips hebben voor andere manieren om de tank tussendoor bij te vullen!
Back to top
View user's profile Send private message
42195
Lid
Lid


Joined: Jan 02, 2010
Posts: 111
Location: Nijverdal

PostPosted: Sat 04-01-2014 18:26    Post subject: Reply with quote

En een reep dan wel eens geprobeerd? Ik liep in 2010 de Midwinter marathon onder de drie uur, had drie Isostar repen bij me. Op het tempo is het misschien wat lastig eten, maar het gaat wel, kost alleen even tijd en het is wat lastiger ademen. Toch is me dat goed bevallen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
alcudia
Lid
Lid


Joined: May 26, 2008
Posts: 194

PostPosted: Sat 04-01-2014 18:52    Post subject: Reply with quote

Is dit wat wellicht: http://www.generationucan.nl/

Ik heb er mijn laatste twee marathons mee gelopen en bevalt me erg goed.

Alcudia
Back to top
View user's profile Send private message
BlankeKeniaan
Lid
Lid


Joined: Oct 23, 2013
Posts: 1180

PostPosted: Sat 04-01-2014 19:30    Post subject: Re: Snelle marathon zonder gelletjes Reply with quote

schapie1981 wrote:
Beste forumgenoten,
In maart ga ik de marathon van Barcelona lopen, en ga daar pogen om onder de drie uur de eindstreep te passeren. Ik heb alleen niet erg veel marathonervaring...


Mooie plek om een marathon te gaan lopen!
Zonder dat ik persoonlijke ervaring heb met de marathon (ik ben nog niet verder gegaan dan de HM, en loop eigenlijk voornamelijk 10/15/16.1km wedstrijden) weet ik dat je erg moet uitkijken met (te) scherpe doelstellingen aangezien je een te snelle start echt gaat bekopen.
(Ik heb je PR's even bekijken, en onder de 3u is dan echt een heel erg ambitieuze doelstelling).
Uit tips van anderen heb ik vooral begrepen dat je moet sparen, sparen, sparen.

Dat het vanaf 35km een worsteling werd heeft te maken met de bekende "muur" op de marathon. De glycogeenvoorraad raakt dan uitgeput en het lichaam zal zich moeten behelpen met vetverbranding. Dit gaat normaliter gepaard met een (flinke) daling van het tempo.
Knap dat je de vorige keer zo hebt door kunnen worstelen. (Die "muur" kan soms overigens nog veel erger zijn.)

schapie1981 wrote:

...en twijfel hoe ik dit qua voeding moet aanpakken.


schapie1981 wrote:

Er is namelijk een complicatie: ik kan namelijk niet zo goed tegen suiker. Een beetje kan wel, maar eet ik er teveel van, dan leidt dat snel tot hypo's inclusief langdurige hoofdpijn. Ik heb dan ook de ervaring dat erg zoete sportgels zoals die van Powerbar mijn prestaties sterk negatief beÔnvloeden. Na een minuut of 15 treden de typische klachten op: mentaal compleet uitgeput, geen concentratie meer, het lichaam voelt zwaar aan, en kan daardoor maar met moeite bijv. een rustig duurlooptempo volhouden.



Normaliter nemen mensen juist koolhydraten (via gels of sportdranken) in tijdens een marathon om het glucosegehalte in het bloed (de bloedsuikerspiegel) op peil te houden.
Als men niets inneemt dan leidt dit juist tot hypoglycemie (hypo's) doordat de glucosegehalte in het bloed te laag wordt. ('sport-geinduceerde hypoglycemie')

Bij jou lijkt er iets tegengestelds te gebeuren: inname koolhydraten die tot een hypo leiden. (omgekeerd als wat je uit bovenstaande zou verwachten).
Ik heb echter gelezen dat bijvoorbeeld de Zuid-Afrikaanse marathonloper Gert Thys dit probleem ook heeft gehad.
Zijn bloedsuikerspiegel (bloedglucosewaarde) werd ook lager door inname van bepaalde sportdranken. (hij nam een sportdrank tijdens een marathon - OL 1996 - en kreeg last van verschijnselen overeenkomstig met een hypo)
Hij is toen naar een sportmedisch centrum geweest om hier wat onderzoek naar te doen.

Het advies aan hem toen was om niet te lang te wachten met inname van koolhydraten tijdens een marathon (gelijkmatig kleine hoeveelheden innemen) en om andere sportdranken dan tot nu toe te gebruiken (experimenteren met drankjes andersoortige koolhydraten/glucose-polymeer-oplossingen erin).
Ik verwijs naar jouw opmerking:

schapie1981 wrote:

Ik heb toen bij de waterposten sportdrank genomen, en liep daar op zich goed op.


Misschien dat je eens bij een (sport)arts of voedingsdeskundige verder kunt informeren en zodoende tot een specifiekere oplossing kunt komen, op maat gesneden voor jou.



schapie1981 wrote:

Overigens moet ik ook oppassen met koolhydraten stapelen. Brood verdraag ik slecht (het spul bevat meer suiker dan je zou denken, zeker dat van de supermarkt....), en 70% pasta/rijst/aardappelen eten verdraag ik niet zo goed: hier krijg ik na een dag of wat toch echt hoofdpijn van. Ik heb ook een tijdje geprobeerd koolhydraatarm te eten, maar dit was niet zo een succes. Mijn wedstrijdresultaten werden er niet beter op


Dit wetende moet je hier inderdaad rekening mee houden.
Let op dat er een onderscheid is tussen "voeding in de dagen/uren voor een wedstrijd" en "voeding/drank tijdens de wedstrijd".
Deze vragen namelijk een verschillende benadering.

Voor de wedstrijd moet je vooral oppassen met voeding met een Hoge Glycemische Index (GI), en kun je over het algemeen beter voeding met een Lage GI nemen. Deze laatste leidt tot minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel (en deze constant houden is nu juist wat je wil).
Brood heeft bijvoorbeeld een Hoge GI, terwijl het meeste fruit een Lage GI heeft (pasta's hebben een moderate GI).
Misschien dat je het dus voorafgaand kunt zoeken in voeding met lage GI (misschien even googelen wat hier allemaal onder valt, of wederom: de voedingsdeskundige!).

Probleem dat je zult hebben als je niet je koolhydraatvoorraad verhoogt (het "stapelen") is dat je eerder door je voorraad heen bent tijdens een marathon.
(vuistregel is dat je zonder te stapelen deze uitput in ca30/32km, terwijl met stapelen je dit kunt verlengen tot de 42,2.)
Overigens dient sowieso opgemerkt te worden dat je op een hogere snelheid meer koolhydraten verbrandt en op lagere snelheid meer naar vetverbranding neigt: dus op een hogere snelheid ben je er sneller doorheen (iets waar je dus rekening mee moet houden in je tempo).

Lang verhaal kort: zoek deskundig advies.
Back to top
View user's profile Send private message
RenGekRob
Lid
Lid


Joined: Oct 30, 2013
Posts: 382
Location: Doetinchem

PostPosted: Sat 04-01-2014 19:39    Post subject: Reply with quote

@schapie1981

Om met voeding te beginnen. Idd wordt het 'stapelen' aangeraden bij marathons of ultralopen. Maar dat hoeft natuurlijk niet alleen met pasta's.
Er is zat info te vinden op internet en over het algemeen, eet wat je normaal eet, misschien iets meer noten, fruit, haver producten. De laatste week gaat toch ook je trainings arbeid terug, dus je hoeft niet te bunkeren!

Vwb drinken - ik stel vast dat je nu bij lange duurlopen van 30 km al niet drinkt.
Als je suikerhoudende drank niet verdraagt, dan is water gewoon een goed alternatief. In veel sportdranken zit suiker, maar blijkbaar kun je dit wel verdragen tijdens een marathon.
Maar goed. je kunt een marathon uitlopen op gewoon leidingwater - alle drinkposten voorzien daar ook in.

Voeding tijdens marathon is op zich niet nodig, als je je lichaam daarop traint EN dat doe jij al!.
Als je goed getraind hebt en gegeten en stapelen is goed gegaan, dan heeft je lichaam normaal gesproken voldoende opgeslagen om je door die 42 km heen te helpen.

Ik heb bijv. getraind op het eten van rozijnen [die zouden bij Kasterlee marathon te krijgen zijn]. Toen bleek dit alleen stukken banaan te zijn.
Helemaal prima, daar heb ik lekker gegeten, mijn handschoenen werden er alleen smerig van Smile.

Resumerend - keep it simple!;
Vooraf - veelvuldig water drinken - en doe dit dan ook een enkele keer bij lange duurloop training!!
Tijdens - Drink gewoon water tijdens de marathon.

Voeding;
Vooraf - Eet gewoon wat je lekker vind de laatste week, persoonlijk heb ik dat ook gedaan en alleen wat meer graan producten [muesli, havermout, etc] en noten en veel rozijnen.

Tijdens - 's morgens gewoon normaal ontbijten [wat je gewend bent [voor mij 2 bruine boterhammen met pindakaas en appelstroop Wink] en 1/2 uur voor start bijv. een banaan!

Brood kun je ook zelf bakken, of ga anders naar een reform winkel [voor die ene keer!].

Je training zit wel gebeiteld, dus laat je door je eten/drinken niet gek maken, want je mentale kracht is ook van belang om die 3 uur te halen.

Suc6,

Rob
Back to top
View user's profile Send private message
vicky
Lid
Lid


Joined: Apr 22, 2006
Posts: 2381

PostPosted: Sat 04-01-2014 19:48    Post subject: Reply with quote

Ik heb (nog) geen ervaring op een marathon, maar ben erg tevreden over de repen van Innerme, zeker op de (voor mij) langere trail-afstanden. Als je de samenstelling leest, dan zit er toch ander spul in dan in die repen en gels met pure suikerzooi. Misschien iets om uit te proberen?

http://www.dirkbaelus.be/voeding/

http://www.innerme.nl/productinfo/eenvoudig-en-zuiver.html
_________________
www.musingesther.wordpress.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
dano
Lid
Lid


Joined: Sep 24, 2011
Posts: 1166
Location: haarlem

PostPosted: Sat 04-01-2014 20:14    Post subject: Reply with quote

Een paar bananen op de marathon als voeding is wat mij betreft voldoende
_________________
LFC for life
Back to top
View user's profile Send private message
ChrisD
Lid
Lid


Joined: Mar 10, 2013
Posts: 186
Location: Leerdam

PostPosted: Sat 04-01-2014 21:01    Post subject: Reply with quote

Ik eet liever ook geen suiker, behalve als dat in fruit zit, en granen evenmin. Ik geloof dat beide niet zo goed voor je zijn. Google maar eens op paleo dieet of no sugar no grain. Toch neem ik tijdens het lopen wel gelletjes en merk dat ik het dan langer volhoud.
Ik heb ook natuurlijker middelen geprobeerd, wat mij extra energie geeft zijn gedroogde abrikozen, rozijnen en bananen. Van appel ga je verzuren. Er zijn ook repen van amandelen gemaakt die lekker zijn en weinig suiker bevatten. Ook heb ik goede dingen over dadels gehoord. Ga ik eerdaags proberen. Ik neem e.e.a. mee in boterhamzakjes.

Succes met je snelle marathon!
Back to top
View user's profile Send private message
Vinci
Lid
Lid


Joined: Jul 05, 2011
Posts: 493

PostPosted: Sun 05-01-2014 17:09    Post subject: Reply with quote

Als je niet tegen suikers kunt, waarom zou je dan toch koolhydraten willen eten?

Duursport kan uitstekend zonder koolhydraten. Je lichaam kan overschakelen op vetverbranding (ketose). Je moet er wel enige moeite voor doen. Maar dan heb je geen gelletjes of andere chemische suikertroep meer nodig. Kleine bijwerking is wel dat het ook nog eens veel gezonder is.

Zie bijv. de Zuid Afrikaanse sportprofessor Tim Noakes, die een LCHF (Low Carb, High Fat) dieet aanbeveelt voor duursporters.
Back to top
View user's profile Send private message
MasterRunner
Lid
Lid


Joined: Nov 23, 2004
Posts: 4894

PostPosted: Sun 05-01-2014 17:56    Post subject: Reply with quote

Ik zou eens met een sport diŽtist(e) gaan praten, die op jouw lijn zit, daarmee kan inleven wat je als loper zou willen, zonder zijn/haar onafhankelijkheid te kort te doen.
Je noemt nogal wat op, das best complex... om daar zomaar een kant en klaar advies voor te geven. Imho ben je er niet met een paar ervaringen uitwisselen en dan meteen onder de 3 uur knallen .....met het risico dat het die dag in Barcelona net erg warm is...

Dat vraagt echt om een goede strategie, met een backup plan als het idd echt warm wordt onverwachts.

Succes!
Back to top
View user's profile Send private message
Kobus
Lid
Lid


Joined: Apr 06, 2005
Posts: 682
Location: Velp

PostPosted: Sun 05-01-2014 18:55    Post subject: Reply with quote

+1 voor het betoog van Masterrunner.

Hierbij een link. Komt uit het MTB forum: http://www.chimpanzeebar.com/
Back to top
View user's profile Send private message
theWarrior
Lid
Lid


Joined: Jul 08, 2012
Posts: 240

PostPosted: Sun 05-01-2014 20:13    Post subject: Reply with quote

Niet iedere dietist(e) is bekend met het fenomeen lange afstand lopers. Iemand die dat wel is, en die ik aan kan raden, is Ingrid Peperkamp. Zelf ook ultraloopster en tevens coach van Herbalife. Ik had tijdens lange wedstrijden regelmatig last van misselijkheid en niet in staat zijn om voedsel binnen te houden. Toen contact opgenomen met Ingrid en sindsdien gebruik ik haar produkten en heb nooit meer last gehad.
Back to top
View user's profile Send private message
schapie1981
Lid
Lid


Joined: Apr 11, 2012
Posts: 682
Location: Arnhem

PostPosted: Sun 05-01-2014 21:27    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de tips! In ieder geval fijn om te horen dat heje t ook kan zonder zulke producten, maar toch vind ik het een prettig idee om iets mee te kunnen nemen. Zeker gezien ik een persoon ben die (aldus mijn vrouw) altijd honger heeft!

@BlankeKeniaan: De doelstelling van 3:00 is redelijk scherp, maar ik vind het wel belangrijk om het niet te makkelijk te maken, en misschien is het ook niet zodanig scherp als die PR-lijst doet denken. Sinds de zomer heb ik een flinke groei doorgemaakt, en bij de 7HL liep ik 57:46, wat zowel volgens Daniels als de Riegel-formule theoretisch een marathon van onder de 2:55 op moet leveren. Je moet natuurlijk zeker met de marathon wat marge rekenen, maar sinds de 7HL zijn de tempo's van drempellopen in het (op maat gemaakte) schema dat ik loop forser geworden en verteer ik dit prima; ook wordt de HF bij duurlopen steeds lager. Barcelona is verder een sneller parcours dan je misschien zou denken: in totaal ongeveer net zoveel hoogtemeters als bij de 7HL.
Bedankt voor je adviezen. De theorie over beperkingen van spierglycogeen ken ik. Elk halfuur aan de gel zou ik toch echt niet aandurven, mijn lichaam gaat dan toch zeker protesteren.

@Masterrunner: het weer is natuurlijk wel iets dat roet in het eten kan strooien, maar gelukkig is Barcelona in de lente vaak redelijk koel. Vallen de omstandigheden tegen (of valt de opbrengst van de training tegen, kan natuurlijk ook!) dan ga ik er toch gewoon wat leuks van maken en in oktober in Frankfurt een nieuwe poging wagen.

@Vinci: Low carb heb ik geprobeerd (volgens het boek van Volek en Phinney) en heb dit zo'n 2-3 maanden vrij streng gedaan. Hierbij liepen de prestaties echter wel iets terug, en werd mijn HF bij trainingen fors hoger (5-10 slagen, dit trok meteen weer weg toen ik voorzichtig weer wat KH bij de avondmaaltijden ging eten), en viel ik zodanig af dat het ondergewicht te noemen was. Dat laatste was voor mij natuurlijk echt een reden om te stoppen. Misschien dat ik iets niet goed gedaan heb (alhoewel ik het boek grondig gelezen heb, en ik ben een ongenadige mierenneuker), maar ben toch tot de conclusie gekomen dat gematigde kh-inname voor mij optimaal is.

De produkten van Generationucan en Chimanzeebar lijken me wel wat, misschien dat ik die maar gewoon eens tijdens trainingen moet proberen. Over naar een diŽtist gaan heb ik nagedacht, maar omdat ik op het moment niet ruim in het geld zit (werkzoekend klinkt veel positiever dan werkeloos Razz) ben ik toch huiverig om dieper in het eigen risico van mijn zorgverzekering te graven. (Barcelona is voor mij gelukkig relatief goedkoop, ik kan het met familiebezoek combineren.) Misschien dat ik dat als het tij wat keert ooit wel ga doen, maar ik kloot voorlopig toch even liever zelf aan. Ideaal is anders, maar je moet toch wat!
Back to top
View user's profile Send private message
alcudia
Lid
Lid


Joined: May 26, 2008
Posts: 194

PostPosted: Mon 06-01-2014 10:08    Post subject: Reply with quote

@schapie: ik ben ook begonnen met low carb volgens Volek en Phinney en kreeg dezelfde effecten die jij beschrijft. Na wat experimenteren (over een periode van wel 2 jaar!) heb ik geconcludeerd dat ik simpelweg te weinig at! Ik heb de indruk dat mensen die beginnen met low carb te bang zijn genoeg te eten. Ik eet nu veel meer dan voorheen, maar door low carb aanpak blijf ik goed op gewicht. Ook duurlopen en marathons gaan mij makkelijker af terwijl ik niets doe aan extra kh-inname.

Overigens, laat ik een chipje, stuk taart e.d. niet meer staan als ik op visite ben of bij speciale gelegenheden, maar de behoefte aan dat soort eten is afgenomen en heb ik er echt geen zin meer in (zit al vol van het vele low carb eten Wink). Ik grijp nu eerder naar een stuk fruit of maak een smoothie. Als ik nu chips eet of snoep, krijg ik vrij snel daarna een misselijk en lusteloos gevoel.

@vinci: ik ben overtuigd van de "ketosetheorie", maar heb geen behoefte dit actief na te streven (heb twee jonge kinderen, drukke baan etc...), maar wellicht dat ik mijn vetverbranding aardig heb verbeterd op mijn manier.

Alcudia
Back to top
View user's profile Send private message
schapie1981
Lid
Lid


Joined: Apr 11, 2012
Posts: 682
Location: Arnhem

PostPosted: Mon 06-01-2014 18:33    Post subject: Reply with quote

alcudia wrote:
ik ben ook begonnen met low carb volgens Volek en Phinney en kreeg dezelfde effecten die jij beschrijft. Na wat experimenteren (over een periode van wel 2 jaar!) heb ik geconcludeerd dat ik simpelweg te weinig at! Ik heb de indruk dat mensen die beginnen met low carb te bang zijn genoeg te eten. Ik eet nu veel meer dan voorheen, maar door low carb aanpak blijf ik goed op gewicht. Ook duurlopen en marathons gaan mij makkelijker af terwijl ik niets doe aan extra kh-inname.

Overigens, laat ik een chipje, stuk taart e.d. niet meer staan als ik op visite ben of bij speciale gelegenheden, maar de behoefte aan dat soort eten is afgenomen en heb ik er echt geen zin meer in (zit al vol van het vele low carb eten Wink). Ik grijp nu eerder naar een stuk fruit of maak een smoothie. Als ik nu chips eet of snoep, krijg ik vrij snel daarna een misselijk en lusteloos gevoel.


Ik had het idee me het apelazarus te eten, en toch bleef ik maar langzaamaan meer gewicht kwijt te raken. Heb jij iets bijzonders gedaan naast meer eten om een balans te vinden? Overigens heeft het me ook wel positieve dingen opgeleverd: voordat ik met het dieet begon had ik vaak hoofdpijn en weet dit altijd aan koffie, rode wijn en dat soort zaken. Zo ben ik er toch achter gekomen dat ik met suiker maar ook grote hoeveelheden KH op moet passen.
(Om eerlijk te zijn ben ik echt gek op aardappelen - vooral gebakken in de oven, of lekker gepoft - die miste ik wel erg... geen idee of ik ooit weer een experiment wil wagen, maar ik zal ze dan wel erg missen. Ook pasta carbonara of gewoon lekker met blauwe kaassaus...hmmm!!!)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.03 Seconden