Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Gebruik gels: wanneer en hoeveel
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Gebruik gels: wanneer en hoeveel
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Holenmens
Lid
Lid


Joined: Aug 19, 2013
Posts: 353
Location: Eede

PostPosted: Thu 06-02-2014 15:36    Post subject: Reply with quote

racoon wrote:
Hens wrote:
racoon wrote:
Kan je deze zonder water innemen?

Enne.... het is een gel, geen sportdrank.
Gels zijn uitgevonden zodat je energie kunt meenemen zonder liters water mee te zeulen. Dat water wordt doorgaans vrijelijk en ruim beschikbaar gesteld door de organisatie van een wedstrijd, daarom hoef je je niet druk te maken. Jou zorg beperkt zich tot het meenemen van de siroop. Wink


Dankje en het netjes openen van de siroop,en het opbergen van de verpakking:)


Behalve dat laatste dan blijkbaar in de praktijk Sad de verpakkingen worden massaal langs de kant van de weg gedumpt.
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18841

PostPosted: Thu 06-02-2014 15:52    Post subject: Reply with quote

Er zijn verschillende gelletjes die je uitstekend zonder water in kunt nemen weet ik uit ervaring.
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
EelcoT
Lid
Lid


Joined: Oct 16, 2013
Posts: 194

PostPosted: Thu 06-02-2014 15:54    Post subject: Reply with quote

Waar halen jullie welke gelletjes?
_________________
Two roads diverged in a wood, I took the one less travelled by. (Vrij naar R. Frost)
Back to top
View user's profile Send private message
racoon
Lid
Lid


Joined: Jan 18, 2013
Posts: 841

PostPosted: Thu 06-02-2014 15:59    Post subject: Reply with quote

EelcoT wrote:
Waar halen jullie welke gelletjes?



De amacx zijn voordelig verkrijgbaar bij www.duursport.nl
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Miran73
Lid
Lid


Joined: Jan 09, 2014
Posts: 10

PostPosted: Fri 07-02-2014 16:13    Post subject: Reply with quote

EelcoT wrote:
Waar halen jullie welke gelletjes?


ik heb laatst wat info gevraagd bij sportvoedingwebshop.com...super! Daar hebben ze alles voor ook nog een leuke prijs. Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
racoon
Lid
Lid


Joined: Jan 18, 2013
Posts: 841

PostPosted: Sat 08-02-2014 11:31    Post subject: Reply with quote

Miran73 wrote:
EelcoT wrote:
Waar halen jullie welke gelletjes?


ik heb laatst wat info gevraagd bij sportvoedingwebshop.com...super! Daar hebben ze alles voor ook nog een leuke prijs. Laughing


Daar hebben ze er inderdaad veel maar geen amacx
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
42195
Lid
Lid


Joined: Jan 02, 2010
Posts: 111
Location: Nijverdal

PostPosted: Sun 09-02-2014 19:42    Post subject: Reply with quote

Dit is echt een grappig topic over voor -en tegenstanders van gel gebruik. terug naar de vraag: In de afgelopen midwinter marathon had ik, zoals aangekondigd, 4 gels mee van 32 gram, de Gu Roctane. Schema inname:
10-20-28-36 kilometer. Goed bevallen, geen centje pijn in de maag. Een gewone gel waar je water bij in moet nemen dus.

NB de discussie volgend maakt het veel uit wat voor tempo je loopt. Gels geven me 5-10 minuten na innemen een kleine boost, dat is merkbaar. Heeft niets te maken met 'believers'. Echter zonder inname van gels zou ik ook gemakkelijk een marathon kunnen lopen, daar gaat het niet om. Ik neem ze in vanwege het tempo, wil maximale koolhydraten om mijn maximale tempo te kunnen halen. Dat is heel wat anders dan wanneer het gaat om uitlopen (waarvoor overigens meer dan respect, begrijp me niet verkeerd). Misschien is dat ook de reden dat de forumleden er hier zo verschillend over denken.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
dano
Lid
Lid


Joined: Sep 24, 2011
Posts: 1166
Location: haarlem

PostPosted: Sun 09-02-2014 20:07    Post subject: Reply with quote

42195 wrote:
Dit is echt een grappig topic over voor -en tegenstanders van gel gebruik. terug naar de vraag: In de afgelopen midwinter marathon had ik, zoals aangekondigd, 4 gels mee van 32 gram, de Gu Roctane. Schema inname:
10-20-28-36 kilometer. Goed bevallen, geen centje pijn in de maag. Een gewone gel waar je water bij in moet nemen dus.

NB de discussie volgend maakt het veel uit wat voor tempo je loopt. Gels geven me 5-10 minuten na innemen een kleine boost, dat is merkbaar. Heeft niets te maken met 'believers'. Echter zonder inname van gels zou ik ook gemakkelijk een marathon kunnen lopen, daar gaat het niet om. Ik neem ze in vanwege het tempo, wil maximale koolhydraten om mijn maximale tempo te kunnen halen. Dat is heel wat anders dan wanneer het gaat om uitlopen (waarvoor overigens meer dan respect, begrijp me niet verkeerd). Misschien is dat ook de reden dat de forumleden er hier zo verschillend over denken.


Hoe is dat merkbaar dan? Is dat wetenschappelijk aangetoond of maak je gebruik van anekdotisch bewijs?
_________________
LFC for life
Back to top
View user's profile Send private message
42195
Lid
Lid


Joined: Jan 02, 2010
Posts: 111
Location: Nijverdal

PostPosted: Sun 09-02-2014 20:59    Post subject: Reply with quote

Wat bedoel je, die kleine boost na 5-10 minuten? Je quote mn volledige reactie.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
dano
Lid
Lid


Joined: Sep 24, 2011
Posts: 1166
Location: haarlem

PostPosted: Sun 09-02-2014 21:05    Post subject: Reply with quote

42195 wrote:
Wat bedoel je, die kleine boost na 5-10 minuten?

Ja, of zit dat gewoon tussen de oren?
Ik zie het verschil niet tussen gewoon voedsel of gels. Dus waarom je van een gel wel een boost zou krijgen en van een banaan of iets anders energierijks niet snap ik niet.
http://www.ergogenics.org/rozijnen-of-sport-gels-wat-maakt-het-uit.html
http://www.ergogenics.org/wielrenners-fietsen-net-zo-goed-op-bananen-als-op-sportdrank.html

Overigens ik ben niet tegen gels of zo. Vind ze gewoon niet te haggelen. Wordt misselijk van de chemische smaak
_________________
LFC for life
Back to top
View user's profile Send private message
42195
Lid
Lid


Joined: Jan 02, 2010
Posts: 111
Location: Nijverdal

PostPosted: Sun 09-02-2014 21:22    Post subject: Reply with quote

dano wrote:
42195 wrote:
Wat bedoel je, die kleine boost na 5-10 minuten?

Ja, of zit dat gewoon tussen de oren?


Ah, ok. Goede en terechte vraag. In het kort; tot voor kort liep ik zelf altijd op onder meer ontbijtkoek en bananen. Vond ik op zich niets mis mee, al gaven grotere stukken banaan me vooral bij warm weer wel eens maagproblemen. Omdat sterke lopers om me heen gels gebruikten was ik er zelf nieuwsgierig naar. Afgelopen jaar merkte ik op de momenten dat ik een gel gebruikte steeds hetzelfde effect, een opleving na een minuut of 5-10. Dat lijkt me geen placebo effect, ik kon echt weer even iets versnellen (en ook weer even door met die snelheid). Onder meer bij de Veluwezoomtrail merkte ik dat, maar vooral ook in Apeldoorn 2 weken geleden.

Ik put dus uit eigen ervaring. Ik ben over het algemeen sceptisch over ontwikkelingen op het gebied van voeding of loopkleding, maar ik heb mijn persoonlijke ervaring dat gels me lijken te helpen. Overigens liep ik bij de 100 van Winschoten ook voor een groot deel op gels. Echter rond het 80 km punt begon ik er echt misselijk van te worden. Ook heb ik daar die kleine boost niet zo ervaren als op de marathon. Op die afstand kies er voor te beginnen met vast voedsel (broodje pindakaas, ontbijtkoek oid). Om vervolgens na een kilometer of 30 over te gaan op gels. Maar mijn ervaring op dit terrein is gewoon nog te beperkt.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hens
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 05, 2003
Posts: 6532
Location: Nijmegen

PostPosted: Tue 11-02-2014 0:55    Post subject: Reply with quote

dano wrote:
http://www.ergogenics.org/rozijnen-of-sport-gels-wat-maakt-het-uit.html
http://www.ergogenics.org/wielrenners-fietsen-net-zo-goed-op-bananen-als-op-sportdrank.html

Overigens ik ben niet tegen gels of zo. Vind ze gewoon niet te haggelen. Wordt misselijk van de chemische smaak

Wat misschien niet onbelangrijk is, is dat gels niet verteerd hoeven te worden en bedoeld zijn voor gebruik tijdens een intensieve inspanning.
Bij de eerste link werd er van te voren al gegeten en daarna was er ruim de tijd (45 min) om het e.e.a. te verwerken. Dan maakt het al veel minder uit wat voor energierijks je exact eet. Als ze die test nou eens herhaalden en dan nŠ die 45 min (ook op een hoger tempo, 70% is duurloop) eens een gel of peperkoek/banaan/c.s. testen.
_________________
Don't Panic
Back to top
View user's profile Send private message
Gert88
Lid
Lid


Joined: Mar 30, 2013
Posts: 375
Location: Harderwijk

PostPosted: Tue 11-02-2014 21:29    Post subject: Reply with quote

dano wrote:

http://www.ergogenics.org/rozijnen-of-sport-gels-wat-maakt-het-uit.html


Conclusie: "rozijnen zijn net zo goed als sportgels"
Nuance: "De onderzoekers werden betaald door de California Raisin Marketing Board" Very Happy Oh ja, en de rozijnen komen uit...CaliforniŽ. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
racoon
Lid
Lid


Joined: Jan 18, 2013
Posts: 841

PostPosted: Wed 19-03-2014 13:56    Post subject: Reply with quote

Hoeveel energie gels nemen jullie tijdens een halve marathon?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Trailnutter
Lid
Lid


Joined: Feb 03, 2014
Posts: 174
Location: .co.uk

PostPosted: Wed 19-03-2014 14:10    Post subject: Reply with quote

racoon wrote:
Hoeveel energie gels nemen jullie tijdens een halve marathon?
1. ERgens halverwege even naar binnen werken Smile

Maar flapjacks werken ook.
_________________
I Fell for the Trails...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next
Page 11 of 12

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.03 Seconden