Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - eetpatroon tijdens marathontraining
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

eetpatroon tijdens marathontraining
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
tib888
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 14:08    Post subject: eetpatroon tijdens marathontraining Reply with quote

Sinds november ben ik aan het trainen voor mijn eerste marathon in april.
Nu ik wekelijks boven de 60km train wil ik toch wat meer op m'n voeding gaan letten, zonder echt alles te zitten afmeten en wegen.

Kan er iemand een opsomming geven van wat ik best veel eet en wat juist niet? En dan heb ik het niet over percentages koolhydraten, eiwitten, .. maar meer concrete omschrijvingen (pasta, rood vlees, ...).

Het zou bovendien geen kwaad kunnen moest ik 10kg afvallen. Want mijn training heeft nog absoluut geen positieve invloed op m'n gewicht (91 kg)
Back to top
View user's profile Send private message
Onnem12
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 14:10    Post subject: Re: eetpatroon tijdens marathontraining Reply with quote

tib888 wrote:

Het zou bovendien geen kwaad kunnen moest ik 10kg afvallen. Want mijn training heeft nog absoluut geen positieve invloed op m'n gewicht (91 kg)

Dat heb ik precies hetzelfde....
DikkieDick
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 14:10    Post subject: Reply with quote

Ik weet niet hoe lang je bent, maar ten tijde van mijn marathontraining voor mijn eerste marathon, viel ik, met name door de lange duurlopen toch nog wel een paar kilo af, terwijl ik niet minder at overigens. Inmiddels lukt afvallen niet echt meer.
Ik had mijn eetpatroon niet aangepast, op de laatste week na, met veel pasta en dergelijke, die op een gegeven moment wel zo'n beetje mijn neus uit kwam.
Dat gaat voor mijn volgende marathon denk ik niet lukken. Wink

http://blog.dickpluim.com

Last edited by DikkieDick on Fri 21-02-2014 15:21; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 14:18    Post subject: Reply with quote

Veel groente, voldoende vet/vlees en vooral geen suiker en andere industriele producten. Ik verdenk vooral brood ervan een dikmaker te zijn in mijn geval. Sinds ik nauwelijks brood meer eet gaan de kilo's er weer af.
Back to top
Vinci
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 14:22    Post subject: Reply with quote

Holenmens wrote:
Veel groente, voldoende vet/vlees en vooral geen suiker en andere industriele producten. Ik verdenk vooral brood ervan een dikmaker te zijn in mijn geval. Sinds ik nauwelijks brood meer eet gaan de kilo's er weer af.

Mee eens! Het is wel even een omschakeling om als Holenmens te leven, kost je minstents een paar weken tijd, maar is zeker de moeite waard. Oh, en geen sigaren roken natuurlijk Smokin'
Back to top
ChrisD
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 15:08    Post subject: Reply with quote

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers; graanproducten zijn dikmakers.
Eet een tijdje geen brood en pasta meer en je zult beslist kilo's verliezen. Daarnaast scheelt het als je alle suikers uit je dieet haalt. Ook aardappels maken dik. Zet gewoon een tweede groente op tafel ipv piepertjes. Google eens op paleodieet of no sugar no grain. Je kunt er ultra's op lopen.

Wat betreft de trainingen zelf; loop de lange duurlopen echt langzaam, dan leert je lijf op vetten te lopen. Denk aan 1 ŗ 1,5 minuut per km langzamer dan je geplande marathontempo.

Succes!
Back to top
tib888
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 15:13    Post subject: Reply with quote

De marathon ga ik (proberen te ) lopen aan 6 min/km. Mijn lange duurlopen loop ik dan ook aan 6:45/km. Dit is het juiste tempo voor mij.

Als je geen brood eet, wat eet je dan bijvoorbeeld 's middags op je werk??? Ik denk niet dat ik brood zal kunnen afzweren. Niet zozeer vanwege het gemis, maar eerder door een gebrek aan alternatieven.
Back to top
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 15:19    Post subject: Reply with quote

Vinci wrote:

Mee eens! Het is wel even een omschakeling om als Holenmens te leven, kost je minstents een paar weken tijd, maar is zeker de moeite waard. Oh, en geen sigaren roken natuurlijk Smokin'

Het is nu niet zo dat dit een levensstijl is ofzo, gewoon eitje met spek s'morgens of yogurt/vla, s'middags wat fruit of salade (met kip ofzo) en s'avonds gewoon aardappelen groenten vlees. Wel iets minder aardappelen dan vroeger. Op een week of 4 toch 3 kilo kwijt zonder minder te eten, loopafstand niet gek veel hoger.

Ik kwam hierbij omdat ik de week voor een halve marathon toevallig erg veel brood en pasta gegeten had en dit direct 1 kg bagage tot gevolg had. Na een week geen brood was er al 1,5kg af. Kan bijna geen toeval zijn, al helemaal niet omdat mijn gewicht daarvoor al bijna een maand of 4 constant was.
Back to top
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 15:25    Post subject: Reply with quote

tib888 wrote:
De marathon ga ik (proberen te ) lopen aan 6 min/km. Mijn lange duurlopen loop ik dan ook aan 6:45/km. Dit is het juiste tempo voor mij.

Als je geen brood eet, wat eet je dan bijvoorbeeld 's middags op je werk??? Ik denk niet dat ik brood zal kunnen afzweren. Niet zozeer vanwege het gemis, maar eerder door een gebrek aan alternatieven.

S'middags at ik toch al niet zo veel, maar salades, ei, vlees of kipfilet dat soort spul. Even door de supermarkt lopen zal wel wat inspiratie opleveren waarschijnlijk.
Back to top
tib888
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 15:26    Post subject: Reply with quote

En dan de week voor mijn marathon juist veel brood, pasta, .. toch he?
Back to top
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 15:39    Post subject: Reply with quote

tib888 wrote:
En dan de week voor mijn marathon juist veel brood, pasta, .. toch he?

Blijkbaar wel, overal lees je dat dit tot superkrachten zou moeten lijden. Kan niet zeggen dat dit bij mij het geval was (HM), integendeel zelfs. Maar afijn, of voeding nou echt zo'n grote invloed heeft zou ik niet durven zeggen, ik heb dit in elkg geval nog nooit zo ervaren. Ik loop mijn lange duurlopen (30km) tegenwoordig op een schaaltje yogurt, 2 koppen koffie en een glas sap. Gaat prima.
Back to top
Vinci
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 15:43    Post subject: Reply with quote

Holenmens wrote:
Vinci wrote:

Het is nu niet zo dat dit een levensstijl is ofzo (...)

Dat is het voor velen nou net wel. Paleo/Oerdieet, ook wel Caveman diet, vrij vertaald: Holenmens-dieet! Leek me dus wel erg toepasselijk bij je naam. Waarbij de term 'levensstijl' de lading eigenlijk beter dekt dan 'dieet'. Maar je hoeft het niet zo te ervaren. Noem het wat je wil Smile
Back to top
Vinci
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 15:47    Post subject: Reply with quote

Holenmens wrote:
tib888 wrote:

S'middags at ik toch al niet zo veel, maar salades, ei, vlees of kipfilet dat soort spul. Even door de supermarkt lopen zal wel wat inspiratie opleveren waarschijnlijk.

Hier op kantoor, waar we inmiddels met meerdere oer-idioten zijn, wordt voor de lunch vrolijk gebakken en gebraden, salades en groenteschotels gemaakt, enz. Vaak neem ik ook restjes mee van huis. Je kunt je ook prima vermaken met bijvoorbeeld avocado met zalm uit blik en een gekookt eitje. Mogelijkheden genoeg.
Back to top
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 21-02-2014 16:31    Post subject: Reply with quote

Holenmens wrote:
...gewoon eitje met spek s'morgens of yogurt/vla, s'middags wat fruit of salade (met kip ofzo) en s'avonds gewoon aardappelen groenten vlees. Wel iets minder aardappelen dan vroeger. Op een week of 4 toch 3 kilo kwijt zonder minder te eten, loopafstand niet gek veel hoger.

Komt op mij over alsof je wel (fors) minder eet. Hoeveel boterhamme at je voor die tijd en vooral: wat zat erop?
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-02-2014 18:36    Post subject: Reply with quote

Hens wrote:
Holenmens wrote:
...gewoon eitje met spek s'morgens of yogurt/vla, s'middags wat fruit of salade (met kip ofzo) en s'avonds gewoon aardappelen groenten vlees. Wel iets minder aardappelen dan vroeger. Op een week of 4 toch 3 kilo kwijt zonder minder te eten, loopafstand niet gek veel hoger.

Komt op mij over alsof je wel (fors) minder eet. Hoeveel boterhamme at je voor die tijd en vooral: wat zat erop?

s'morgens een stuk of 4, meestal met dik margerine, ham en jam (ja waardeloze combinatie kweet het), s'middags ook zoiets, maar dan met sandwich spread. Tussendoor eigenlijk niks tot s'avonds. Avondeten schep ik wel altijd behoorlijk door, daar is niet veel aan veranderd.

Nu s'morgens bijna halve liter yogurt of vla of een paar eieren met spek. tussendoor een paar sinasappels of appel. S'middags vaak salade met kip of noten of whatever er kant en klaar in de supermarkt ligt. Rond een uur of 3 nog een paar appels of peren.

Naar mijn gevoel eet ik nu meer dan voordien, ik heb ook geen honger of het gevoel dat ik te weinig binnenkrijg. Spijsvertering lijkt ook wat beter te functioneren. Als je puur naar de calorieen kijkt zal dat vroeger/nu elkaar niet ver ontlopen denk ik.

Even terugkijkend, anderhalf jaar geleden woog ik 98 als ik het me goed herinner (veel onderweg, veel restauranteten, hotelleven, alcohol, roken etc) dan begonnen met voorzichtig lopen en een paar maanden later wat op de rem getrapt met eten, gestopt met roken. Na een halfjaartje zat ik op 85/86 denk ik wat tot overlaatst zo gebleven is. Gestopt met brood etc. en zit nu op 82 zag ik net. Wat mij betreft is dat prima zo, ik ben 1,89.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum