Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Drinken tijdens marathon
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Drinken tijdens marathon
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mkr1980
Lid
Lid


Joined: Mar 01, 2014
Posts: 6

PostPosted: Sat 01-03-2014 16:52    Post subject: Drinken tijdens marathon Reply with quote

Over dit onderwerp is natuurlijk al heel veel geschreven (misschien wel te veel) maar ik blijf dit wel een ingewikkeld onderwerp vinden. Zeker als we het hebben over sportdranken:

isotoon
hypotoon
hypertoon

pfffffffff

Ik heb inmiddels een aantal halve marathons achter de rug welke ik prima alleen op water kon afronden. Omdat ik nu een marathon wil gaan lopen zoek ik wat heldere richtlijnen omdat water dan niet meer voldoende is.

Ik zit bijvoorbeeld met volgende vraagstuk:

Als je koolhydraatrijke gels neemt tijdens het lopen (lange duurlopen of marathon) neem je dan bijvoorbeeld ook sportdrank? Of neem je dan alleen water? Ik snap dat ik het e.e.a. moet uitvinden tijdens trainingen maar ik vind het lastig te bepalen wanneer je op welk moment water/sportdrank/ en/of gels tot je neemt.

Of is het verstandig om alleen de aangeboden sportdrank te nemen i.p.v water? Overigens weet ik nog niet welke sportdrank ter beschikking wordt gesteld tijdens mijn aankomende marathon.

Bij voorbaat dank voor de reacties,

Marcel
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Sat 01-03-2014 17:27    Post subject: Reply with quote

Mijn advies is om de eerste marathon precies zo vocht tot je te nemen als je gewend bent. Zaak is om de marathon uit te lopen en te genieten van de ambiance. Tijd is onbelangrijk, hoe je vocht drinkt ook, volgens mij.
_________________
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
racoon
Lid
Lid


Joined: Jan 18, 2013
Posts: 841

PostPosted: Sat 01-03-2014 17:58    Post subject: Reply with quote

ik zou tijdens je lange duurlopen expirimenteren met drinken, mocht er iets mis gaan is het geen ramp.

Zelf neem ik vanaf 1.5 uur lopen water mee, pas met 2 uur of langer zou ik 1 gelletje nemen en dat elke half uur tot uur herhalen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mkr1980
Lid
Lid


Joined: Mar 01, 2014
Posts: 6

PostPosted: Sat 01-03-2014 18:21    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de reacties en advies.

@Rasheed; Ik zal ook zeker genieten van de 1e marathon maar ik wil toch wel alles geven en een goede tijd neer zetten. Ook al snap ik de tip en advies.

@Racoon;Op het moment dat je langer dan 2 uur gaat lopen, neem je dan wel na het 1e halfuur een gelletje of pas op een later moment?

Gr
Back to top
View user's profile Send private message
racoon
Lid
Lid


Joined: Jan 18, 2013
Posts: 841

PostPosted: Sat 01-03-2014 18:23    Post subject: Reply with quote

mkr1980 wrote:
Bedankt voor de reacties en advies.

@Rasheed; Ik zal ook zeker genieten van de 1e marathon maar ik wil toch wel alles geven en een goede tijd neer zetten. Ook al snap ik de tip en advies.

@Racoon;Op het moment dat je langer dan 2 uur gaat lopen, neem je dan wel na het 1e halfuur een gelletje of pas op een later moment?

Gr


Ik op een later moment zodra het minder gaat, zie ook http://www.chatnrun.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11759&sid=3cd48eff987108733646cf9b538c7bd4
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Gert88
Lid
Lid


Joined: Mar 30, 2013
Posts: 375
Location: Harderwijk

PostPosted: Fri 18-04-2014 14:21    Post subject: Reply with quote

Beetje off topic, maar wat te doen tijdens de halve marathon? De 27e ga ik voor m'n tweede halve. De eerste viel tegen. Liep langzamer dan in de training. Man met de hamer en zo. Bovendien een beetje last van zenuwen.

Nu is er al veel geschreven over brandstof tijdens de marathon. Hoe kijken jullie daar tegenaan tijdens de halve. Tijdens trainingen gebruik ik niets. Tenzij ik langer dan 2,5 uur onderweg ben en bij hitte. Tijdens een prestatieloop verbruik je meer energie. Vanuit die gedachtegang heb ik vorige keer een gelleje meegenomen en onderweg wat drinken genuttigd.

Qua voedig kan ik alles prima verdragen maar eerlijk gezegd vond ik het vermoeiend om vocht/voedsel in te nemen en ik had niet het idee dat ik er extra energie van kreeg. Als het warm is vind ik het wel lekker om wat water over m'n hoofd/nek te gieten.

Wat zijn jullie ervaringen?
Back to top
View user's profile Send private message
Michiel_N
Lid
Lid


Joined: Jan 25, 2013
Posts: 793
Location: Hilversum

PostPosted: Fri 18-04-2014 14:25    Post subject: Reply with quote

Ik doe eigenlijk hetzelfde als jij maar ik betwijfel of dat ene gelletje en een beetje drinken op de HM nou zinvol is. Het haalt me ook uit m'n riitme.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Fri 18-04-2014 14:34    Post subject: Reply with quote

Gert88 wrote:
Beetje off topic, maar wat te doen tijdens de halve marathon? De 27e ga ik voor m'n tweede halve. De eerste viel tegen. Liep langzamer dan in de training. Man met de hamer en zo. Bovendien een beetje last van zenuwen.

De man met de hamer kan ik me nauwelijks voorstellen, tenzij je een gezondheidsprobleem (spijsverteringsziekte) hebt. Na een dag rustig aan doen en een nachtrust zou je genoeg spiersuikers moeten hebben om 30 km aan een stuk te kunnen hardlopen zonder over te moeten schakelen op alleen vetverbranding (omdat je voorraad glycogeen in je spieren op is door het hardlopen).

Natuurlijk kun je voortijdig moe worden, waardoor je het tempo moet verlagen onder het hardlopen. Dat is op te lossen door beter te trainen of meer geduld te hebben voordat je je eerste halve marathon loopt, bijv. door eerst een paar 10 km, 15 km en 10 mijl wedstrijd voluit te lopen.

Een goed getraind iemand zonder speciale voedingsbehoeften zou een halve marathon moeten kunnen lopen met behulp van wat de organisatie elke 5 km aanbiedt (meestal water).

Wat ik ervaren heb is dat koolhydraten slikken voor de start in elk geval contraproductief werkt (bij mij). Het wekt eetlust op en ik krijg een naar gevoel in mijn maag die lijkt op honger. Als je het slikt (of sportdrank neemt) zou ik dat pas doen vanaf 10 km. Het smaakt lekker en geeft wat afleiding, maar ik geloof dat het voor de prestatie weinig tot niks uitmaakt. Alleen proeven en meteen uitspuwen heeft waarschijnlijk eenzelfde effect.
_________________
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
dano
Lid
Lid


Joined: Sep 24, 2011
Posts: 1166
Location: haarlem

PostPosted: Fri 18-04-2014 14:34    Post subject: Reply with quote

is natuurlijk helemaal van de persoon afhankelijk maar eten vind ik op zo'n relatief korte afstand onnodig (genoeg energievoorraad aanwezig om 21 km te kunnen volbrengen. Drinken onder normale weersomstandigheden vind ik ook niet nodig. Tenzij het warm en zonnig is.

Doe gewoon wat goed voelt en ga niet opeens drinken en eten op zo'n afstand als je dat normaliter tijdens een training op zo'n afstand ook niet doet
_________________
LFC for life
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Fri 18-04-2014 14:48    Post subject: Reply with quote

Overigens, faalangst (zenuwen) kan duiden op dat je niet goed voorbereid bent. Er zijn vele manieren om dit op te lossen, maar ik denk dat het in het algemeen een indicatie is dat je nog niet toe bent aan de afstand en voorlopig beter kortere afstanden kunt lopen om je zelfvertrouwen te vergroten.

Een goede manier om je zelfvertrouwen een boost te geven is een progressieve tempo training. Stel je doet twee uur over een halve marathon, oftewel 5:41 min/km. Doe wekelijks of eens per twee weken een training van 10 tot 15 km, waarbij je het tempo stapsgewijs opvoert over de kilometers van 20% boven (langzamer dan) 5:41 min/km (6:49 min/km) naar 5% onder dit tempo (5:25 min/km). Dit leert je dat je controle hebt over het tempo, wat de faalangst aanzienlijk kan verminderen.

Helemaal weg gaat het niet, maar dat is goed. Het houdt je scherp en zorgt dat je geconcentreerd loopt, op het juiste tempo.
_________________
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Nico033
Lid
Lid


Joined: Feb 28, 2014
Posts: 172

PostPosted: Fri 18-04-2014 15:24    Post subject: Reply with quote

Gert88 wrote:
Beetje off topic, maar wat te doen tijdens de halve marathon? De 27e ga ik voor m'n tweede halve. De eerste viel tegen. Liep langzamer dan in de training. Man met de hamer en zo. Bovendien een beetje last van zenuwen.

Nu is er al veel geschreven over brandstof tijdens de marathon. Hoe kijken jullie daar tegenaan tijdens de halve. Tijdens trainingen gebruik ik niets. Tenzij ik langer dan 2,5 uur onderweg ben en bij hitte. Tijdens een prestatieloop verbruik je meer energie. Vanuit die gedachtegang heb ik vorige keer een gelleje meegenomen en onderweg wat drinken genuttigd.

Qua voedig kan ik alles prima verdragen maar eerlijk gezegd vond ik het vermoeiend om vocht/voedsel in te nemen en ik had niet het idee dat ik er extra energie van kreeg. Als het warm is vind ik het wel lekker om wat water over m'n hoofd/nek te gieten.

Wat zijn jullie ervaringen?


Tijdens een halve marathon zou ik enkel water nemen bij de verzorgingsposten, meer heb je niet nodig, wel kan het nuttig zijn als je traint voor een hele om te kijken hoe je lichaam reageert op gelletjes tijdens grote inspanning
Back to top
View user's profile Send private message
vicky
Lid
Lid


Joined: Apr 22, 2006
Posts: 2381

PostPosted: Fri 18-04-2014 15:31    Post subject: Reply with quote

Of je gelletjes wilt gebruiken bij een hm is iets wat je zelf moet beslissen. De 1 zegt dat het niet nodig is, de ander vindt van wel.
De 1 zegt eerst meer trainen voor je een hm loopt, de ander vind dat je gewoon moet lopen zoals jij wilt.

Ik neem elke 5-7 km een gelletje. Ook bij HM's, ook tijdens trainingen. Is het echt nodig? Geen idee, maar ik weet wel dat ik fijner loop als ik ze neem, dus neem ik ze.

Vorige week liep ik mijn 1e M en nam bij elke 5km post een gelletje. Daar kon ik ook water pakken en dat kon ik dus drinken na het gelletje. Ik heb heerlijk gelopen, geen man met de hamer ontmoet en 42,2 km kunnen doorlopen, zonder dipje of probleem.

Als je de sportdrank drinkt die wordt aangeboden tijdens een loop, weet je niet hoe je lichaam daarop reageert. Tuurlijk kun je achterhalen welke sponsor de sportdrank schenkt, maar om nou bij iedere loop een andere sportdrank uit te proberen tijdens trainingen vind ik niks. Vandaar mijn eigen gelletje, maar dan wel met water.

Gewoon experimenten tijdens de lange duurlopen, je merkt snel genoeg hoe jouw lichaam reageert op gels/sportdrank/(alleen)water.
_________________
www.musingesther.wordpress.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
BlankeKeniaan
Lid
Lid


Joined: Oct 23, 2013
Posts: 1180

PostPosted: Fri 18-04-2014 16:52    Post subject: Reply with quote

Rasheed wrote:
De man met de hamer kan ik me nauwelijks voorstellen...


Qua glycogeenvoorraad ben ik het met je eens.
Er zijn echter meerdere mannen met verschillende hamers.
Op elke afstand staat zo iemand als je te lang te hard loopt.
Zo ben ik ook wel eens een man met een hamer tegengekomen op de 10km die ik te hard was gegaan in de eerste kilometers.
Dat ik nog genoeg glycogeen in mijn spieren had daar had deze man geen boodschap aan.
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Fri 18-04-2014 17:05    Post subject: Reply with quote

BlankeKeniaan wrote:
Dat ik nog genoeg glycogeen in mijn spieren had daar had deze man geen boodschap aan.

Twee vragen dan over deze man, enigszins ludiek bedoeld:

1) Kon je hem niet ontwijken, of gauw ergens anders lopen, zodat de man naar een ander zwaaide met zijn hamer?

2) Wat voor hamer was het, een moker, een klauwhamer, een voorhamer, houten hamer, of zo'n foam hamer die helemaal niks doet?

Wink
_________________
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
BlankeKeniaan
Lid
Lid


Joined: Oct 23, 2013
Posts: 1180

PostPosted: Fri 18-04-2014 17:16    Post subject: Reply with quote

Rasheed wrote:
BlankeKeniaan wrote:
Dat ik nog genoeg glycogeen in mijn spieren had daar had deze man geen boodschap aan.

Twee vragen dan over deze man, enigszins ludiek bedoeld:

1) Kon je hem niet ontwijken, of gauw ergens anders lopen, zodat de man naar een ander zwaaide met zijn hamer?

2) Wat voor hamer was het, een moker, een klauwhamer, een voorhamer, houten hamer, of zo'n foam hamer die helemaal niks doet?

Wink


Haha!

1) ik liep als een blind paard op hem in...stom natuurlijk, ik had beter moeten weten

2) Zo ongeveer:

Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en België.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.06 Seconden