Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Eerste halve marathon, s avonds, voedingstips?
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Eerste halve marathon, s avonds, voedingstips?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kerkhoffje
Lid
Lid


Joined: May 25, 2014
Posts: 10

PostPosted: Tue 27-05-2014 11:37    Post subject: Eerste halve marathon, s avonds, voedingstips? Reply with quote

Hoi allemaal,

Donderdagavond loop ik mijn eerste halve marathon (ik start om 20:45 uur) tijdens de 'Nacht van Groningen.' Nou loop ik normaal nooit s avonds (ik slaap slecht als ik s avonds nog sport), ik loop het liefst ca 2 uur na mijn ontbijt.

Ik weet dus ook niet wat het beste is qua voeding die dag, vorig jaar liep ik dezelfde wedstrijd maar dan maar een afstand van 7 km. Ik had toen een paar uur voor de wedstrijd warm gegeten en die maaltijd kwam steeds omhoog tijdens het lopen. Ik had bedacht dat ik dit keer misschien beter tussen de middag warm kan eten en als avondmaaltijd maar gewoon een stapel boterhammen. Normaal eet ik dus altijd s avonds warm, dus ik weet niet hoe mijn lichaam erop reageert als ik tussen de middag warm eet... Hebben jullie tips? Ook qua wat voor soort warme maaltijd?

Bij voorbaat dank!

Groetjes Marinke
Back to top
View user's profile Send private message
Pietje
Lid
Lid


Joined: May 12, 2008
Posts: 3548

PostPosted: Tue 27-05-2014 12:14    Post subject: Reply with quote

Hoi gewoon een normaal dag patroon aanhouden en 3 a 4 uur voor de wedstrijd een paar witte boterhammen met jam honing eten en geen hele stapel is nergens voor nodig voor een halve marathon.......

Geen warme prak die ervaring heb je al.
Back to top
View user's profile Send private message
kerkhoffje
Lid
Lid


Joined: May 25, 2014
Posts: 10

PostPosted: Tue 27-05-2014 13:49    Post subject: Reply with quote

Ah, helemaal geen warme maaltijd die dag is natuurlijk ook een optie, dat had ik nog niet bedacht!
Back to top
View user's profile Send private message
Appie-B
Benefactor
Benefactor


Joined: Sep 14, 2006
Posts: 4244
Location: Nuis

PostPosted: Tue 27-05-2014 20:59    Post subject: Reply with quote

Ik zou als 'warme' maaltijd een pastasalade eten, rond 17:00.

Bij mij valt dat meestal wel goed, als er maar geen of niet teveel scherpe, zure (yoghurt e.d.), of anderszins prikkelende ingrediŽnten in zitten.
Ik maak dan zelf een pastasalade van penne met bijv. wat mais, blokjes komkommer, kipreepjes of hamblokjes, handje veldsla, wat blokjes niet al te vette kaas. Afgemaakt met een lepel dunne honing en puntje mosterd voor smaak. En dan uiteraard niet teveel eten. Smaakt me altijd wel aardig en valt bij mij niet zwaarder dan een stapeltje boterhammen.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
roen
Lid
Lid


Joined: Sep 23, 2013
Posts: 221
Location: Den Haag

PostPosted: Tue 27-05-2014 21:54    Post subject: Reply with quote

Voor de volgende keer, want nu zou ik me er niet meer aan wagen: Het is goed gebruik om ook de omstandigheden te trainen van een wedstrijd. Bij een wedstrijd op een afwijkend tijdstip plan je een paar trainingen in op ruwweg hetzelfde tijdstip. Goed voor het zelfvertrouwen.

Overigens op je wedstrijddag niet te weinig eten, anders krijg je halverwege wellicht een hongerklop. Dat is ook niet fijn. Twisted Evil Met de bovengenoemde maaltijden zit mijn brandstoftank niet vol.
Back to top
View user's profile Send private message
Danique_G
Lid
Lid


Joined: May 15, 2014
Posts: 36

PostPosted: Tue 27-05-2014 23:24    Post subject: Reply with quote

Ik kan geen wedstrijd of intensieve training lopen zonder een ei! :Y) anders krijg ik gegarandeerd hongerklop. Op brood ga ik ook slecht (steken). Een vervelende tijd ja! Maar volgende keer iets meer daar mee oefenen zodat je niet voor grote verassingen komt te staan. De een stauwt zich het liefst vol en de ander gaat liever zo nuchter mogelijk, moeilijk te zeggen wat jou het beste past..
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Wed 28-05-2014 8:16    Post subject: Reply with quote

Eten voor een wedstrijd is heel persoonlijk. Wat voor de een werkt, werkt niet per se voor de ander. Experimenteren is het enige wat werkt. Dat kan een paar mislukte wedstrijden inhouden, helaas.

Wat hongerklop betreft. Ik heb ervaren dat dit bij mij voornamelijk wordt opgewekt door koolhydraten nuttigen in de drie uur voor de start. Van de andere kant, @pietje vaart er juist wel bij. Dus ook hier is experimenteren het enige wat uitsluitsel geeft.

Wat in elk geval voor de meeste lopers geldt die geen gezondheidsproblemen hebben met de spijsvertering (sommigen moeten elke twee uur wat eten om flauwvallen te voorkomen bij het wakker zijn; in dat geval moet je wel eten, uiteraard) is dat eten onder de wedstrijd voor afstanden tot 30 km niet nodig is voor een goede prestatie, zelfs vloeibaar "eten", zoals sportdrank of gels. Het kŗn wel, maar het is meer versnapering (snoep) dan brandstof voor het lopen. Bij de marathon en langer met een tijdsdoel ligt dit weer anders. Daar wil je in de eerste helft wat eten, zodat je in de tweede helft voldoende voorraad spiersuikers hebt hebt om je tijdsdoel waar te maken. Ga je puur voor uitlopen van een marathon, dan volstaat water.

Wat je wel wilt is twee dagen voor een wedstrijd een goede nachtrust hebben, zodat de voorraad suikers (glycogeen) in je lever goed aangevuld is. Verder doe je het twee dagen voor de wedstrijd rustig aan met lichamelijke inspanning, zodat de voorraad spiersuikers maximaal is.

Je kunt je nog steeds beroerd voelen tijdens de start, vooral op een tijdstip dat je het meestal rustig aan doet. Ik heb gehad bij avondwedstrijden dat ik stond te trillen op de benen en me misselijk voelde. Na het startschot was het allemaal over en de prestatie was vergelijkbaar met wedstrijden overdag. Ik neem aan dat de signalen vooraf veroorzaakt werden door onwennigheid met het late tijdstip, vergelijkbaar met wagenziek zijn (conflicterende signalen uit het lichaam met de waarneming).
_________________
Ik heet Renť. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hens
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 05, 2003
Posts: 6532
Location: Nijmegen

PostPosted: Thu 29-05-2014 0:39    Post subject: Re: Eerste halve marathon, s avonds, voedingstips? Reply with quote

Ik zou gewoon warm eten en daarmee pakweg 3 uur voor de start klaar zijn. Gewoon is niet helemaal gewoon, er zijn maaltijden die meer tijd nodig hebben. Pizza's, vťťl uien of bonen, veel rauwe ingrediŽnten liggen bij de meesten wel wat lastiger. Zure en scherpe gerechten kennen al meer individuele verschillen.
Je zult het uiteindelijk zelf moeten uitzoeken wat jij nog wel en niet aankunt. Als jij 's morgens goed loopt op eenzelfde stapel boterhammen, dan lijkt me dat ook een veilige keus. Anders extremen tijdens de warme maaltijd vermijden en voldoende tijd nemen.
_________________
Don't Panic
Back to top
View user's profile Send private message
dano
Lid
Lid


Joined: Sep 24, 2011
Posts: 1166
Location: haarlem

PostPosted: Thu 29-05-2014 5:26    Post subject: Reply with quote

ik loop een halve marathon op twee bakken koffie en een ontbijt van vier witte boterhammen met kaas. Geen extra voeding. Is fysiek gezien ook niet nodig. Alle energie (21 Kcal/kg) die je nodig hebt bij een halve marathon is aanwezig in je lichaam.
_________________
LFC for life
Back to top
View user's profile Send private message
Appie-B
Benefactor
Benefactor


Joined: Sep 14, 2006
Posts: 4244
Location: Nuis

PostPosted: Thu 29-05-2014 14:54    Post subject: Reply with quote

dano wrote:
ik loop een halve marathon op twee bakken koffie en een ontbijt van vier witte boterhammen met kaas. Geen extra voeding. Is fysiek gezien ook niet nodig. Alle energie (21 Kcal/kg) die je nodig hebt bij een halve marathon is aanwezig in je lichaam.


Ik heb ook niet zoveel nodig, maar een halve marathon om 20:45 lopen op alleen een ontbijt die dag... Rolling Eyes
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
dano
Lid
Lid


Joined: Sep 24, 2011
Posts: 1166
Location: haarlem

PostPosted: Thu 29-05-2014 15:01    Post subject: Reply with quote

Appie-B wrote:
dano wrote:
ik loop een halve marathon op twee bakken koffie en een ontbijt van vier witte boterhammen met kaas. Geen extra voeding. Is fysiek gezien ook niet nodig. Alle energie (21 Kcal/kg) die je nodig hebt bij een halve marathon is aanwezig in je lichaam.


Ik heb ook niet zoveel nodig, maar een halve marathon om 20:45 lopen op alleen een ontbijt die dag... Rolling Eyes


Ik was vergeten 's morgens er bij te zetten Very Happy
Om aan te geven dat er niets extra's nodig is voor zulke afstanden
_________________
LFC for life
Back to top
View user's profile Send private message
AdP
Lid
Lid


Joined: Feb 23, 2009
Posts: 2244

PostPosted: Thu 29-05-2014 15:44    Post subject: Reply with quote

Mijn agrarische aanpak bij een avondwedstrijd is warme maaltijd bij de lunch, geen toetje nemen, 's avonds nog een broodje en lopen. Werkt voor mij het best.
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Thu 29-05-2014 17:28    Post subject: Reply with quote

Ik ben geen wedstrijdguru, maar als ik 's avonds een wedstrijd loop probeer ik tussen de middag wat forser te eten en dan meteen vanuit werk een kleine portie pasta met een neutrale saus.
Back to top
View user's profile Send private message
kerkhoffje
Lid
Lid


Joined: May 25, 2014
Posts: 10

PostPosted: Fri 30-05-2014 9:56    Post subject: Reply with quote

Wat ik heb gedaan:

's ochtends een flinke bak havermout (as usual, maar dan nog net wat meer dan normaal)
tussen de middag pannenkoeken
tussendoor fruit
s avonds 3 boterhammen met zoet beleg

En daar heb ik het heel goed op gedaan, 1:43:42!
Wel af en toe last van steken in mn zij, ik heb echt wel het gevoel dat s avonds het eten van de gehele dag me nog wat in de weg zit, dus ga voortaan zoveel mogelijk wedstrijden s ochtends doen.
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Fri 30-05-2014 13:16    Post subject: Reply with quote

Dat is wel heel eenzijdig koolhydraten. Ik zou mezelf helemaal overeten. Misschien toch maar eens dat ei proberen dat eerder werd voorgesteld? Het stilt bij mij de eetlust, net als sojamelk en hŁttenkšse. Geen zout op het ei, uiteraard; nergens voor nodig.
_________________
Ik heet Renť. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.03 Seconden