Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Drinken tijdens het hardlopen
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Drinken tijdens het hardlopen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
BlankeKeniaan
Lid
Lid


Joined: Oct 23, 2013
Posts: 1180

PostPosted: Thu 04-09-2014 11:34    Post subject: Reply with quote

Ze hebben een onderzoekje hiernaar gedaan onder een deel van de hardlopers die meededen aan de Boston marathon in 2002.
Tevens is in dat jaar in die race, of het lot ermee speelde, een vrouw overleden ten gevolge hiervan (hyponatremia).

De conclusie van dit onderzoek luidde als volgt:

Quote:

In summary, we observed that a substantial portion of runners have abnormally low serum sodium concentrations after completing a marathon. Excessive consumption of fluids, as evidenced by substantial weight gain while running, is the single most important factor associated with hyponatremia. Efforts to monitor and regulate fluid intake may lead to a reduction in the frequency and severity of this condition, which, in rare cases, can be fatal.


Vergeet niet dat bij de grote Amerikaanse stadsmarathons er elke mijl waterposten staan! Alhoewel dit als "goed geregeld" beschouwd kan worden vanuit het oogpunt van beschikbaarheid, moet men niet al te vaak van deze voorzieningen gebruik maken!
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18838

PostPosted: Thu 04-09-2014 16:25    Post subject: Reply with quote

OK.
Mijn conclusie is dat preventiefdrinken om dorst te voorkomen op geen enkele manier schadelijk is!

Het zou pas schadelijk kunnen worden indien sporters zich overladen met sportdrank en/of vlak voor de wedstrijd grote hoeveelheden vocht tot zich gaan nemen.

Tijdens een wedstrijd veel drinken - zoveel dat je zelfs zwaarder over de finish komt dan je gewicht bij de start - kan wel gevaarlijk zijn! Vooral voor sporters die bij lange, intensieve sportactiviteiten (zoals een marathon) veel transpireren is dit een bekend risico. Je verliest al veel mineralen en zouten door te transpireren en je verstoort het evenwicht in je lichaam nog verder door met (grote hoeveelheden) vocht de samenstelling nog verder te verdunnen.

Quote:
In summary, we observed that a substantial portion of runners have abnormally low serum sodium concentrations after completing a marathon. Excessive consumption of fluids, as evidenced by substantial weight gain while running, is the single most important factor associated with hyponatremia. Efforts to monitor and regulate fluid intake may lead to a reduction in the frequency and severity of this condition, which, in rare cases, can be fatal.


Ik hou vast aan het (preventieve) drinkpatroon dat ik al jaren heel tevreden volg:
- in de dagen vóór een marathon of ultra over de hele dag gemeten regelmatig extra drinken, in de vorm van water, vruchtensap, koffie èn bietensap (absoluut geen alcohol)
- op de ochtend van de wedstrijddag ook regelmatig water (indien het erg warm wordt met daarin wat opgelost keukenzout) blijven drinken en een laatste glas (ongeconcentreerd, biologisch) bietensap van 250 cl.

Nooit schade van ondervonden; ook niet van het bietensap trouwens.
Wel eens misselijk geworden van de biertjes na afloop Laughing
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
ChatnRunner
Lid
Lid


Joined: Mar 13, 2006
Posts: 2934

PostPosted: Thu 04-09-2014 16:50    Post subject: Reply with quote

Ik ben een voorstander van altijd regelmatig nét voldoende drinken en ik voeg aan wat ik drink geen zouten toe. Zowel in het dagelijkse leven als bij het lopen. Ik doe dat voor mijn nieren anders krijg ik daar weer problemen mee. Verzilting van nieren / niersteenvorming (ook hele kleine steenvorming) kan tot veel pijn- en andere nare klachten leiden. Het zoutgehalte moet op een juist peil blijven. Bij een slechte nierfunctie neemt de lever het een klein beetje over maar voornamelijk de nieren zorgen voor het op peil zijn van de processen. Teveel water verlaagt de zoutconcentratie en brengt het lichaam in de war (vochtophoping in de hersenen als gevolg waaraan je zelfs overlijden kan). Voor mij is een Camelbak ideaal.
Back to top
View user's profile Send private message
Hens
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 05, 2003
Posts: 6532
Location: Nijmegen

PostPosted: Fri 05-09-2014 0:08    Post subject: Reply with quote

Holenmens wrote:
Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.

Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.
Je lichaam heeft een systeem om energie (semi-)langdurig op te slaan, niet om datzelfde te doen met water.
_________________
Don't Panic
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Fri 05-09-2014 1:18    Post subject: Reply with quote

Een en ander is ook sterk afhankelijk van de inspanning die je gaat leveren, de patronen die je voor jezelf hebt (klassieke conditionering!) en simpelweg waar je je prettig bij voelt. Ik ga dan ook mee met Boco in deze.
Back to top
View user's profile Send private message
Holenmens
Lid
Lid


Joined: Aug 19, 2013
Posts: 353
Location: Eede

PostPosted: Fri 05-09-2014 7:58    Post subject: Reply with quote

Hens wrote:
Holenmens wrote:
Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.

Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.
Je lichaam heeft een systeem om energie (semi-)langdurig op te slaan, niet om datzelfde te doen met water.


Dat is zo, maar een liter water per dag meer kan geen kwaad, dan weet ik in elk geval zeker dat ik genoeg binnen heb. Teveel is schadelijk, daar ga ik zeker in mee.
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Fri 05-09-2014 9:46    Post subject: Reply with quote

Holenmens wrote:
Hens wrote:
Holenmens wrote:
Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.

Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.
Je lichaam heeft een systeem om energie (semi-)langdurig op te slaan, niet om datzelfde te doen met water.


Dat is zo, maar een liter water per dag meer kan geen kwaad, dan weet ik in elk geval zeker dat ik genoeg binnen heb. Teveel is schadelijk, daar ga ik zeker in mee.

Bij preventief drinken hebben we het over aanzienlijk meer water drinken, namelijk zoveel mogelijk als je lichaam kan verdragen. Het is de cultuur van hydrateren die ik zo schadelijk vind voor hardlopers, constant een flesje water bij je hebben en regelmatig slokjes water nemen, alsof het snoep is. Als dat niet meer gaat door de misselijkheid, wordt er overgeschakeld op water met een smaakje, dat beter schijnt te vallen. De redenering is: "Hoe meer water je drinkt, des te beter." Immers, dat is wat reclame-uitingen ons doen geloven, met sportieve modellen die sportdrank in hun open mond gieten en blijven gieten in slow-motion.
_________________
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18838

PostPosted: Sat 06-09-2014 0:30    Post subject: Reply with quote

Rasheed wrote:

Bij preventief drinken hebben we het over aanzienlijk meer water drinken, namelijk zoveel mogelijk als je lichaam kan verdragen.


Wie is dan toch die 'we' ?
Jij dus en wie nog meer?

Shocked
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
Holenmens
Lid
Lid


Joined: Aug 19, 2013
Posts: 353
Location: Eede

PostPosted: Sat 06-09-2014 8:17    Post subject: Reply with quote

Ik niet, ik zeg juist IETS meer dan normaal. Dan weet je zeker dat je het maximale binnen hebt. Dat een infuus aan de waterleiding niet gezond is lijkt me nogal logisch.

Verder lijken me al die eten/drinken verhalen en de invloed op de prestaties wat overschat. Ik heb mezelf nog nooit op een uitzonderlijk goed of slechte prestatie kunnen betrappen die aan eten/drinken te danken is.

Vanmiddag weer eens een halfje lopen; 2 bekertjes water zullen wel weer voldoende zijn denk ik.

Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
theWarrior
Lid
Lid


Joined: Jul 08, 2012
Posts: 240

PostPosted: Sat 06-09-2014 9:39    Post subject: Reply with quote

Vorig jaar heb ik de West Highland Way race gelopen en daar werd iedere loper diverse keren gewogen om te controleren of er niet teveel gewichtsverlies, maar ook of er niet te veel gewichtstoename optrad. Op de site van de WHW staat een interessant artikel over deze materie, voor wie het lezen wil:

http://westhighlandwayrace.org/race-information/medical-advice/
Back to top
View user's profile Send private message
Holenmens
Lid
Lid


Joined: Aug 19, 2013
Posts: 353
Location: Eede

PostPosted: Sat 06-09-2014 10:22    Post subject: Reply with quote

theWarrior wrote:
Vorig jaar heb ik de West Highland Way race gelopen en daar werd iedere loper diverse keren gewogen om te controleren of er niet teveel gewichtsverlies, maar ook of er niet te veel gewichtstoename optrad. Op de site van de WHW staat een interessant artikel over deze materie, voor wie het lezen wil:

http://westhighlandwayrace.org/race-information/medical-advice/


Gelezen! erg interessant inderdaad en vanuit praktische ervaring informatie geschreven. Wat ik er vooral uitpik is dat bij lage belasting (langzame duurlopen) drinken dus eigenlijk niet overdreven moet worden en vooral dat de eerdere adviezen om tijdens marathon grote hoeveelheden te drinken weerlegd worden. Als 2-4% gewichtsafname te tolereren valt dan moeten er (in mijn geval) geen liters weggeklokt worden, wat ik toch niet voor elkaar krijg.

Overigens is het lichaam dan blijkbaar toch niet in staat om de balans in de waterhuishouding goed te regelen als er teveel ingenomen word aangezien gewichtstoename zelfs na de inspanning nog gecontroleerd word.
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18838

PostPosted: Sat 06-09-2014 10:27    Post subject: Reply with quote

Hens wrote:
Holenmens wrote:
Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.

Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.


Dat zal zo zijn maar dat gebeurt dus niet eerder dan dat er inderdaad sprake is van overtollig vocht. Als ik de dag voor een marathon/trail/ultra wat vaker naar het toilet moet vind ik dat niet erg. Als ik dan constateer dat er uiteindelijk een mooie, heldere straal afgevoerd wordt weet ik dat het goed zit. Weinig afvalstoffen meer in de urine en geen vocht tekort in m'n lijf.
Lijkt mij een gunstige uitgangssituatie voor een grote inspanning. Wink
(naast goede conditie, voorbereiding, uitrusting etc)
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
ChatnRunner
Lid
Lid


Joined: Mar 13, 2006
Posts: 2934

PostPosted: Sat 06-09-2014 11:43    Post subject: Reply with quote

Ja, mee eens. Een (iets) te donkere straal is dus ook een waarschuwing.
Back to top
View user's profile Send private message
Hens
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 05, 2003
Posts: 6532
Location: Nijmegen

PostPosted: Tue 09-09-2014 0:11    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
Hens wrote:
Holenmens wrote:
Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.

Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.


Dat zal zo zijn maar dat gebeurt dus niet eerder dan dat er inderdaad sprake is van overtollig vocht. Als ik de dag voor een marathon/trail/ultra wat vaker naar het toilet moet vind ik dat niet erg. Als ik dan constateer dat er uiteindelijk een mooie, heldere straal afgevoerd wordt weet ik dat het goed zit. Weinig afvalstoffen meer in de urine en geen vocht tekort in m'n lijf.
Lijkt mij een gunstige uitgangssituatie voor een grote inspanning. Wink
(naast goede conditie, voorbereiding, uitrusting etc)

Zó zou je het elke dag moeten doen en niet alleen maar voor een (lange) wedstrijd. Vocht is keibelangrijk voor je lichaam, zó belangrijk dat het ruimschoots de moeite waard is om dat dagelijks in de gaten te houden. Dan is je vochtbalans op peil en hoef je (bijna) nooit voor te drinken.
Wat m.i. wel goed werkt is pal voor een warme wedstrijd of training wat extra's te drinken. Zo beperk je het vochttekort dat later ontstaat.
_________________
Don't Panic
Back to top
View user's profile Send private message
Attitude
Lid
Lid


Joined: Jun 13, 2014
Posts: 156

PostPosted: Tue 09-09-2014 7:10    Post subject: Reply with quote

Hens wrote:
Zó zou je het elke dag moeten doen en niet alleen maar voor een (lange) wedstrijd. Vocht is keibelangrijk voor je lichaam, zó belangrijk dat het ruimschoots de moeite waard is om dat dagelijks in de gaten te houden. Dan is je vochtbalans op peil en hoef je (bijna) nooit voor te drinken.
Wat m.i. wel goed werkt is pal voor een warme wedstrijd of training wat extra's te drinken. Zo beperk je het vochttekort dat later ontstaat.


Dit vergeet ik dus nog wel eens, waardoor ik dus met een 'droge' mond loop na een tijdje. En als ik vlak voor het lopen nog water naar binnen ga gooien krijg ik zo'n klotsbuik. (Ik eet sowieso voordat ik ga lopen nog warm, dus ideaal is het al niet).[/b]
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 6 of 8

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en België.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.06 Seconden