Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Drinken tijdens het hardlopen
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Drinken tijdens het hardlopen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Tue 09-09-2014 9:46    Post subject: Reply with quote

Ik moet het hier eens zijn met Hens.

Als je alleen voldoende drinkt voor een lange wedstrijd of training, ben je niet goed bezig. Zolang je de gewoonte hebt om genoeg te drinken om de eerste verschijnselen van dorst (droge mond) te voorkomen, ook op dagen dat je niet sport, hoef je volgens mij op dagen dat je wel sport niets bijzonders te doen, anders dan te drinken naar behoefte.

Als je van de andere kant de gewoonte hebt om zo min mogelijk te drinken, dan kan ik uitspraken als "preventief drinken" begrijpen.

Dat sluit ook aan bij mijn afkeuring van het idee dat je voor een wedstrijd "voldoende moet slapen" (om zodoende uitgerust aan de start te verschijnen). Volgens mij moet je voor een goede gezondheid elke dag voldoende slapen, niet alleen de dagen voorafgaand aan een belangrijke wedstrijd. Een instructie als "voldoende slapen" zou niet nodig moeten zijn, omdat je het al gewend bent om te doen, als onderdeel van je dagelijkse leven.

Net zo goed, altijd voldoende drinken, niet te veel en niet te weinig. Een afwijkend drinkpatroon zou niet nodig moeten zijn, denk ik.
_________________
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Attitude
Lid
Lid


Joined: Jun 13, 2014
Posts: 156

PostPosted: Tue 09-09-2014 10:10    Post subject: Reply with quote

Rasheed wrote:
... niet te veel en niet te weinig...


Slapen
Eten
Trainen
Drinken

Waarvan kun je dit eigenlijk niet zeggen? Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Tue 09-09-2014 10:14    Post subject: Reply with quote

Vooruit dan, tijd voor een plaatje Smile

Back to top
View user's profile Send private message
Holenmens
Lid
Lid


Joined: Aug 19, 2013
Posts: 353
Location: Eede

PostPosted: Tue 09-09-2014 10:23    Post subject: Reply with quote

Hee, van teveel bier raak je dus aan de dehydration! Nummer 5, onmiskenbaar:-). Klopt gevoelsmatig ook wel :p
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18841

PostPosted: Tue 09-09-2014 10:36    Post subject: Reply with quote

Eigenlijk hebben we dus geen enkel ander advies nodig in de voorbereiding op bijv. een marathon, wedstrijd,duurloop etc. behalve dan:

Doe alles voldoende; net zoals op alle andere dagen.

Laughing
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Tue 09-09-2014 10:55    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
Doe alles voldoende; net zoals op alle andere dagen.

Klinkt saai, maar dat is wel een goed advies, ja. Trachten om balans te houden werkt het best op de lange termijn, volgens mij.

Als je een leefstijl hebt die je in staat stelt om een trainingsschema vol te houden, welk trainingsschema je in staat stelt om een wedstrijd te voltooien, dan hoef je aan die leefstijl weinig te veranderen tijdens een wedstrijd.

Van de andere kant, als je leefstijl slecht past bij je trainingsschema, dan valt de kwestie van wedstrijden lopen een beetje in duigen. Je kunt niet afdoende trainen en de wedstrijd zal extreem zwaar vallen, wat ongemeen belastend kan zijn voor je lichaam.
_________________
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Attitude
Lid
Lid


Joined: Jun 13, 2014
Posts: 156

PostPosted: Tue 09-09-2014 10:57    Post subject: Reply with quote

Eide wrote:
Vooruit dan, tijd voor een plaatje Smile


8 wordt niet omschreven? Is die kleur dodelijk?

Holenmens wrote:
Hee, van teveel bier raak je dus aan de dehydration! Nummer 5, onmiskenbaar:-). Klopt gevoelsmatig ook wel :p


Dat was al iets wat redelijk bekend was dacht ik zo:P
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Tue 09-09-2014 13:01    Post subject: Reply with quote

Attitude wrote:
8 wordt niet omschreven? Is die kleur dodelijk?


Echt dodelijk is het als je niet meer plast. 8 is wel indicatief voor extreme uitdroging.
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18841

PostPosted: Tue 09-09-2014 14:42    Post subject: Reply with quote

Het punt is natuurlijk dat je in de voorbereiding op een wedstrijd, en met name op langere afstanden zoals een marathon, veel meer kilometers en trainingsuren maakt dan in een 'normale' periode. Als je dan niet je eet- en drinkpatroon aanpast aan de extra hoeveelheid vocht en calorieën die je daarmee verbruikt, dan kan het je gebeuren dat je op de dag van de wedstrijd ineens ergens onderweg geparkeerd komt te staan.

Met andere woorden: "voldoende" is een rekbaar begrip en is niet voor iedereen en in alle omstandigheden even veel.
Je hebt in mijn ogen niet zoveel aan dat advies indien 'voldoende' niet nader wordt omschreven/bepaald.

Net als: voldoende drinken, drinken naar behoefte, rekening houdend met dorstgevoel, droge mond etc.
Ik heb in normale omstandigheden geen last van een droge mond en slechts zelden dorstgevoel. Ondanks dat neem ik wel dagelijks een grote bidon water mee (in de auto bijvoorbeeld) om mezelf er aan te wennen regelmatig te drinken. Ondanks dat is mijn urine vaak eerder donker dan mooi licht. (maar nog net niet dodelijk. Cool )
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
AdP
Lid
Lid


Joined: Feb 23, 2009
Posts: 2244

PostPosted: Tue 09-09-2014 14:56    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
Ondanks dat is mijn urine vaak eerder donker dan mooi licht. (maar nog net niet dodelijk. Cool )

Ik dacht dat in het algemeen de kleur van urine niet alleen met dehydratatie te maken had, maar b.v. ook met spierschade na trainingen of wedstrijden en b.v. het eten, denk aan rode bieten, asperges en andere spoorachterlaters. Het kan zowel roder als helderder dan op de foto.
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Tue 09-09-2014 15:28    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
boco wrote:
Ondanks dat is mijn urine vaak eerder donker dan mooi licht. (maar nog net niet dodelijk. Cool )

Ik dacht dat in het algemeen de kleur van urine niet alleen met dehydratatie te maken had, maar b.v. ook met spierschade na trainingen of wedstrijden en b.v. het eten, denk aan rode bieten, asperges en andere spoorachterlaters. Het kan zowel roder als helderder dan op de foto.


Zeker, van belang is dat de urine in ieder geval helder is (doorzichtig). Als richtlijn is het echter wel prima om te stellen dat urine zo licht mogelijk van kleur moet zijn.
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Tue 09-09-2014 15:43    Post subject: Reply with quote

Volgens webmd zijn er een aantal symptomen die dehydratie aangeven:

- meer dorst
- droge mond en gezwollen tong
- zwakte
- duizeligheid
- bonzend hart
- loomheid
- flauwvallen
- niet kunnen zweten
- minder plassen

Volgens het artikel kan donkere urine een indicatie zijn. Donkere urine kan ook andere oorzaken hebben, zoals AdP al aangaf.

Mijn punt was dat de trainingsintensiteit tijdens de marathonvoorbereiding niet zoveel anders hoeft te zijn als bij de normale training. Het enige verschil zou de inhoud (wat je doet) moeten zijn, niet zo zeer de omvang (ruwweg het aantal kilometers per week). Als je normaal 50 km per week traint, ga je in de marathonvoorbereiding bijv. naar 60 km.

Als je normaal bijv. 30 km per week traint en je gaat in de 3 maanden van marathonvoorbereiding naar 60 km per week (of meer), dan ben je wel heel erg (onnodig) je lichaam aan het belasten.

Wat ik ervan begrepen heb, verminder je in de marathonvoorbereiding het aantal trainingssessies per week (bijv. van 5 naar 4), zodat je per week langer kunt trainen gedurende een of twee sessies. Door een langere wekelijkse trainingssessie raakt je lichaam gewend aan enkele uren achter elkaar hardlopen. Hierdoor verandert je eet-, drink- en slaappatroon. Dit patroon blijft in principe hetzelfde tot aan de marathonwedstrijd. In de dagen voorafgaand kun je eventueel wat minder trainen (taperen) om beter uitgerust aan de start te verschijnen.

Blablabla. Dit zou bekende koek moeten zijn. Rolling Eyes
_________________
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.


Last edited by Rasheed on Tue 09-09-2014 15:44; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18841

PostPosted: Tue 09-09-2014 15:44    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
Het kan zowel roder als helderder dan op de foto.


Ha,ha! Nou en of! Laughing
Wie in de voorbereiding op een wedstrijd de laatste dag(en) één of twee flessen van 75 cl. bietensap heeft gedronken, wordt vooral na de wedstrijd getrakteerd op een prachtige, roserode straal.
Mhihihi
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
tOOter
Lid
Lid


Joined: Nov 16, 2010
Posts: 2027

PostPosted: Tue 09-09-2014 16:00    Post subject: Reply with quote

Rasheed wrote:

Mijn punt was dat de trainingsintensiteit tijdens de marathonvoorbereiding niet zoveel anders hoeft te zijn als bij de normale training. Het enige verschil zou de inhoud (wat je doet) moeten zijn, niet zo zeer de omvang (ruwweg het aantal kilometers per week). Als je normaal 50 km per week traint, ga je in de marathonvoorbereiding bijv. naar 60 km.

Als je normaal bijv. 30 km per week traint en je gaat in de 3 maanden van marathonvoorbereiding naar 60 km per week (of meer), dan ben je wel heel erg (onnodig) je lichaam aan het belasten.

Wat ik ervan begrepen heb, verminder je in de marathonvoorbereiding het aantal trainingssessies per week (bijv. van 5 naar 4), zodat je per week langer kunt trainen gedurende een of twee sessies. Door een langere wekelijkse trainingssessie raakt je lichaam gewend aan enkele uren achter elkaar hardlopen. Hierdoor verandert je eet-, drink- en slaappatroon. Dit patroon blijft in principe hetzelfde tot aan de marathonwedstrijd. In de dagen voorafgaand kun je eventueel wat minder trainen (taperen) om beter uitgerust aan de start te verschijnen.

Blablabla. Dit zou bekende koek moeten zijn. Rolling Eyes

Inderdaad ... Rolling Eyes
Als je met 60 km/week 'je lichaam al heel erg (onnodig) aan het belasten bent', dan ga je dat met het lopen van een marathon zeker doen. Daarom train je nu juist in de maanden ervóór 60 of misschien wel meer Shocked kilometers per week. Daar wordt een getraind mens echt niet ziek van.

Voor mijn gevoel spreek je hier (weer) in algemeenheden op een terrein dat duidelijk het jouwe niet is.


Last edited by tOOter on Tue 09-09-2014 16:28; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18841

PostPosted: Tue 09-09-2014 16:04    Post subject: Reply with quote

tOOter wrote:
Voor mijn gevoel spreek je hier (weer) in algemeenheden op een terrein dat duidelijk het jouwe niet is.


Goed gedaan!
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 7 of 8

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en België.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.03 Seconden