Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Power gel en/of elektrolyten
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Power gel en/of elektrolyten
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mkr1980
Lid
Lid


Joined: Mar 01, 2014
Posts: 6

PostPosted: Sat 06-09-2014 16:18    Post subject: Power gel en/of elektrolyten Reply with quote

Hallo,

Na dagenlang het internet af gestruind te hebben heb ik nog steeds het volgende vraagstuk:

Zit er in de Powergels genoeg elektrolyten om een marathon uit te lopen? Nou snap ik dat bij warme omstandigheden de situatie anders kan zijn maar de vraag is meer voor in zijn algemeenheid bedoeld.

Na afgelopen zomer mijn eerste marathon te hebben gelopen heb ik dit alleen op 2 powergels gedaan en water. Nou weet ik (achteraf gezien) dat 2 powergels verreweg te weinig is, maar ik was teveel met mezelf bezig om er aan te denken Smile

Maar ik ben zoekende naar een combinatie waarbij je zo min mogelijk producten door elkaar hoeft te gebruiken. Combinatie powerbar en powergel vind ik prima alleen is mijn vraag of hier genoeg ingrediŽnten (elektrolyten) in zitten zonder sportdrank te hoeven gebruiken.

Het moet namelijk niet te ingewikkeld gaan worden !

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Mvg,

Marcel
Back to top
View user's profile Send private message
tOOter
Lid
Lid


Joined: Nov 16, 2010
Posts: 2027

PostPosted: Sat 06-09-2014 16:33    Post subject: Reply with quote

Hoi!

Eigenlijk vind ik je vraag al best ingewikkeld, voor een simpele loper als ik. Wink Ik gebruik niet anders dan kant-en-klare gels (en daarvan dan een aantal per marathon, naar behoefte) die je zelfs zonder water in kunt nemen. Daarnaast neem ik alleen water.
Tijdens mijn eerste twee marathons had ik mijn water gemengd met wat sportdrank, daarnaast de gels. Toen werd ik kotsmisselijk van de overdosis aan koolhydraten (denk ik?); mijn maag wist er geen raad mee. Daarna dus puur water en gels en dat gaat prima.
Elektrolyten? Ik heb me er (nog) nooit in verdiept ... Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Sat 06-09-2014 16:42    Post subject: Reply with quote

Ik krijg altijd het advies van mensen die veel meer marathons dan ik gelopen hebben om zulke zaken uit te testen in de training. Dan zie je vanzelf wat je het beste verdraagt. Mij is verteld dat het heel persoonlijk is.

Probeer het uit en zie wat werkt of niet werkt tijdens je lange duurlopen in training.
_________________
Ik heet Renť. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mkr1980
Lid
Lid


Joined: Mar 01, 2014
Posts: 6

PostPosted: Sat 06-09-2014 17:06    Post subject: Reply with quote

Thanks,

De gels welke ingenomen kunnen worden zonder water ga ik zelf morgen ook proberen samen met een powerbar reep. (begin en eind van de 30 km duurloop)

Natrium, kalium en chloor worden ook wel elektrolyten genoemd. En hoe meer vocht je verliest hoe meer je van deze mineralen nodig hebt. Alleen vind ik dit ook moeilijk te meten wanneer je dit extra nodig hebt. Kan je dit bijvoorbeeld voelen?

Maar als de gels genoeg zijn zou dat al perfect zijn. Tenminste bij jou werkt het en is het proberen waard Smile
Back to top
View user's profile Send private message
tOOter
Lid
Lid


Joined: Nov 16, 2010
Posts: 2027

PostPosted: Sat 06-09-2014 17:13    Post subject: Reply with quote

mkr1980 wrote:

...
Natrium, kalium en chloor worden ook wel elektrolyten genoemd. En hoe meer vocht je verliest hoe meer je van deze mineralen nodig hebt. Alleen vind ik dit ook moeilijk te meten wanneer je dit extra nodig hebt. Kan je dit bijvoorbeeld voelen?
...

Ik zou het niet weten, ik heb het nog niet meegemaakt volgens mij. Tijdens mijn 50 km-loop van afgelopen zaterdag niks van gevoeld in ieder geval. Toen liep ik op totaal 3 gels, water, een paar kleine stukjes banaan en een paar stukjes ontbijtkoek (de laatste twee producten van de verzorgingsposten onderweg).
Het is zeker heel persoonlijk, voor wat betreft samenstelling en niet te vergeten smaak. Smile
Succes met de zoektocht.
Back to top
View user's profile Send private message
mkr1980
Lid
Lid


Joined: Mar 01, 2014
Posts: 6

PostPosted: Sat 06-09-2014 17:27    Post subject: Reply with quote

Wow 50 km! Thanks voor het delen van de ervaring!
Back to top
View user's profile Send private message
BlankeKeniaan
Lid
Lid


Joined: Oct 23, 2013
Posts: 1180

PostPosted: Sat 06-09-2014 17:35    Post subject: Reply with quote

Steken in de zij, spierkrampen en maagkrampen zijn naar mijn weten waarschuwingstekens.

Op het moment dat dit voorkomt kun je proberen wat zout in te nemen. Daarom zijn bij trails de tuc-koekjes ook populair! Lekker koekje, en wat zout naar binnen.

Toevallig hebben we het in een ander topic gehad over het overhydrateren: overvloedige inname van water en of sportdrankjes. Wanneer dit leidt tot gewichtstoename tijdens een race dan kan kan dit leiden tot een te laag sodium-gehalte wat potentieel gevaarlijk is.

Bijgevoegde link is misschien wel informatief: http://runneracademy.com/electrolytes-when-running/


Last edited by BlankeKeniaan on Sat 06-09-2014 21:19; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Kobus
Lid
Lid


Joined: Apr 06, 2005
Posts: 682
Location: Velp

PostPosted: Sat 06-09-2014 18:20    Post subject: Reply with quote

In deze link staat best wel wat beschreven over oa elektrolyten

http://highfive.co.uk/high5-faster-and-further/running-nutrition-guides/marathon

De sportdrank (energy source) heeft de elektrolyten aan boord. Maar dat zal wel voor meerdere merken sportdrank gelden. Uiteraard zit er een commerciŽle kant aan het advies.

Zowel de gels als de sportdrank is voor mij goed te verdragen.
Back to top
View user's profile Send private message
Rasheed
Lid
Lid


Joined: Jul 29, 2005
Posts: 4711
Location: Bergen op Zoom

PostPosted: Sat 06-09-2014 18:27    Post subject: Reply with quote

BlankeKeniaan wrote:
sodium

Dat is "Natrium" op zijn Nederlands, het 11e element uit het periodiek systeem. Natrium en Kalium spelen een rol bij zenuwimpulsen, terwijl Natrium een hoofdrol speelt bij de waterhuishouding in lichaamscellen. Onder normale omstandigheden hoef je je weinig zorgen te maken over zouten in je lichaam, alhoewel een overvloed aan zout slecht schijnt te zijn.
_________________
Ik heet Renť. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
BlankeKeniaan
Lid
Lid


Joined: Oct 23, 2013
Posts: 1180

PostPosted: Sat 06-09-2014 18:31    Post subject: Reply with quote

Natrium ja! Dank je! Very Happy

Bekend van het keukenzout: natriumchloride (NaCl), maar ook van de spoelvloeistof die ik een tijdje heb gebruikt voor mijn tanden: natriumfluoride (NaF). Die laatste mocht ik niet doorslikken! Surprised


Last edited by BlankeKeniaan on Sat 06-09-2014 18:49; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
max09
Lid
Lid


Joined: Apr 17, 2011
Posts: 1788

PostPosted: Sat 06-09-2014 18:49    Post subject: Reply with quote

@ marcel: waarom schrijf je 'te weinig' met betrekking tot de gels? Als dat voor jou goed voelde, zou ik me er totaal niet druk over maken. Dan was het dus ook genoeg. heb je ergens last van gehad? kramp? Iets anders? Zo niet, niet druk maken over electrolyten of iets dergelijks en gewoon doen zoals je gewend bent.
_________________
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
nadine35
Lid
Lid


Joined: Sep 28, 2013
Posts: 595
Location: Barendrecht

PostPosted: Sat 06-09-2014 19:54    Post subject: Reply with quote

Powerbar heeft in hun gel die zonder water in te nemen is extra natrium (310mg)

http://www.powerbar-mobile.de/qr/en_content/hydrogel.html#animations
Back to top
View user's profile Send private message
Hens
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 05, 2003
Posts: 6532
Location: Nijmegen

PostPosted: Tue 09-09-2014 0:14    Post subject: Reply with quote

max09 wrote:
@ marcel: waarom schrijf je 'te weinig' met betrekking tot de gels? Als dat voor jou goed voelde, zou ik me er totaal niet druk over maken. Dan was het dus ook genoeg. heb je ergens last van gehad? kramp? Iets anders? Zo niet, niet druk maken over electrolyten of iets dergelijks en gewoon doen zoals je gewend bent.
+1 Goed gedaan!
_________________
Don't Panic
Back to top
View user's profile Send private message
SVRM
Lid
Lid


Joined: Jul 16, 2014
Posts: 10
Location: Enschede

PostPosted: Tue 09-09-2014 20:59    Post subject: Reply with quote

Ik neem bij langere afstanden vaak een muesli reep mee voor halverwege. Ik drink alleen water. Als ze het daar vroeger mee konden moet dat nu toch ook kunnen?

Mensen denken vaak allerlei speciale middelen nodig te hebben, ik denk dat het ook wel lukt met normaal eten en gewoon water.

Elekrtolyten... Gelduitdebroekklopperij als je het mij vraagt.
Back to top
View user's profile Send private message
knnth
Lid
Lid


Joined: Apr 16, 2012
Posts: 375
Location: Den Haag

PostPosted: Tue 09-09-2014 22:09    Post subject: Reply with quote

Natuurlijk kŠn het, niets moet immers. Maar waarom zou je het laten als het helpt? Het zijn geen speciale middelen, het zijn de normale mineralen die je al in je lijf hebt (door "normaal" eten), alleen het menselijk lichaam zit zo snugger in elkaar dat de boel uitgezweet wordt bij een beetje inspanning. Dan kan je ůf een hele banaan naar binnen duwen voor je kalium- en magnesiumtekort, of een paar milliliter drinken. Dat laatste is gewoon een stuk praktischer.

Met een bus poeder voor isotone drank met elektrolyten kan ik tientallen liters sportdrank maken voor de prijs van een paar mueslirepen.

Mueslirepen, dat is pas gelduitdebroekklopperij Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.04 Seconden