Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Power gel en/of elektrolyten
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Power gel en/of elektrolyten
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jan-Jasper
Lid
Lid


Joined: Aug 24, 2014
Posts: 145

PostPosted: Wed 10-09-2014 9:34    Post subject: Reply with quote

SVRM wrote:
Ik neem bij langere afstanden vaak een muesli reep mee voor halverwege. Ik drink alleen water. Als ze het daar vroeger mee konden moet dat nu toch ook kunnen?

Mensen denken vaak allerlei speciale middelen nodig te hebben, ik denk dat het ook wel lukt met normaal eten en gewoon water.

Elekrtolyten... Gelduitdebroekklopperij als je het mij vraagt.


Wijze woorden!

knnth wrote:
Natuurlijk kŠn het, niets moet immers. Maar waarom zou je het laten als het helpt? Het zijn geen speciale middelen, het zijn de normale mineralen die je al in je lijf hebt (door "normaal" eten), alleen het menselijk lichaam zit zo snugger in elkaar dat de boel uitgezweet wordt bij een beetje inspanning. Dan kan je ůf een hele banaan naar binnen duwen voor je kalium- en magnesiumtekort, of een paar milliliter drinken. Dat laatste is gewoon een stuk praktischer.

Met een bus poeder voor isotone drank met elektrolyten kan ik tientallen liters sportdrank maken voor de prijs van een paar mueslirepen.

Mueslirepen, dat is pas gelduitdebroekklopperij Wink


Wijze woorden!


En het probleem is om uit al die wijze woorden de waarheid te filteren. Het probleem met de hypersupersportproducten is dat je door de enorme marketing ruis en commercie niet goed de zin van de onzin kunt scheiden. De kunst is dus om met gezond verstand nuchter naar "beide kampen" te kijken en er zo het beste uit te halen.
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18838

PostPosted: Wed 10-09-2014 13:50    Post subject: Reply with quote

Over eten en drinken gesproken:

Guido Weijers wrote:
Je bent wat je eet: Klopt wel, want ik zie veel gasten in de sportschool alleen maar eiwit-shakes drinken; Die worden uitsmijter.


Laughing
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
Attitude
Lid
Lid


Joined: Jun 13, 2014
Posts: 156

PostPosted: Wed 10-09-2014 14:24    Post subject: Reply with quote

BlankeKeniaan wrote:
Natrium ja! Dank je! Very Happy

Bekend van het keukenzout: natriumchloride (NaCl), maar ook van de spoelvloeistof die ik een tijdje heb gebruikt voor mijn tanden: natriumfluoride (NaF). Die laatste mocht ik niet doorslikken! Surprised


Geloof dat fluor niet heel erg goed is voor je lichaam Razz

Zogenaamde 'electrolyten' zijn naar mijn weten gewoon zouten, maarja als men op het flesje zet: water met zout, dan koopt niemand het natuurlijk!

Wat ik echter niet helemaal begrijp is: Heb je extra zout nodig tijdens een lange duurloop? De enige reden hiervoor die ik kan bedenken is om wat vocht vast te houden, maar wat meer drinken zou dit toch ook moeten kunnen oplossen?

En waarom zou ik een (speciale) gel eten tijdens een langere duurloop? Is een banaan o.i.d. niet prima?
Back to top
View user's profile Send private message
knnth
Lid
Lid


Joined: Apr 16, 2012
Posts: 375
Location: Den Haag

PostPosted: Wed 10-09-2014 15:22    Post subject: Reply with quote

Zouten zijn elektrolyten maar niet alle elektrolyten zijn zouten. Er zijn ook zuren (bijvoorbeeld fosfaat) en basen (bicarbonaat).

Extra drinken zou volgens mij juist eerder leiden tot hyponatremie (tekort aan natrium = elektrolyt).

Met een banaan en wat water met keukenzout kom je ook een heel eind. Ik zou zelf eerder voor handzaamheid kiezen en een klein gelletje in m'n zak gooien.

Maargoed, dat elektrolyten belangrijk zijn voor het lichaam betekent niet dat het altijd aan de orde is. Het wordt pas interessant bij echt lange trainingen of extreme condities, dat zal voor de meeste mensen voor de meeste trainingen (<90-120 minuten) allemaal wel loslopen.
Back to top
View user's profile Send private message
loopgek
Lid
Lid


Joined: Jan 09, 2004
Posts: 3968
Location: Amersfoort

PostPosted: Wed 10-09-2014 20:35    Post subject: Reply with quote

Attitude wrote:
Wat ik echter niet helemaal begrijp is: Heb je extra zout nodig tijdens een lange duurloop?


Mogelijk heb je dat nodig. Dit komt oa omdat je zouten/electrolyten verliest met het zweten. Bij erg warm weer heb ik soms zelfs achteraf witte vlekken op plaatsen waar ik veel zweette en als dat opdroogt zie je de zouten nog zitten.
Deze kun je dus onderweg al aanvullen voor een blijvend efficiŽnt werkend lichaam.
_________________
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
Juliette
Lid
Lid


Joined: Nov 23, 2013
Posts: 141

PostPosted: Wed 10-09-2014 20:50    Post subject: Reply with quote

Je verliest water en zout tijdens zware inspanning. Als je dit in korte tijd aanvult met (veel) water kun je een hyponatriemie (laag natrium) ontwikkelen. Je nieren zullen dan heel hard hun best doen om al het zout vast te houden maar als het zoutverlies en de waterinname erg extreem is, lukt het niet goed om het natriumgehalte in het bloed op peil te houden.
Inname van natrium is dus wel zinvol maar alleen ten tijde van extreme omstandigheden.
Je kunt jezelf ook dooddrinken door bijv in korte tijd heel veel water te drinken.
Je hebt ook de bierdrinkershyponatriemie.
En bij bijv hevige diarree waarbij je veel water drinkt krijg je het ook. Daarom wordt dan vaak ORS geadviseerd.
Back to top
View user's profile Send private message
AdP
Lid
Lid


Joined: Feb 23, 2009
Posts: 2244

PostPosted: Wed 10-09-2014 21:40    Post subject: Reply with quote

In mijn eerste drie hardlooprondjes om de aarde kende ik electrolyten alleen als ingredient van electrolytenmix, waarmee we kalfjes die ernstige diarree hadden probeerden te redden van de dood. Dat lukte bijna altijd en was trouwens vaak hard werken om ze dat te laten drinken. Mooi dat er nu eindelijk ook aandacht is voor deze problematiek bij hardlopers. Ik zal in de rest van mijn vierde rondje goed opletten en ingrijpen waar nodig Wink.
Omdat ik meest in Nederland loop en de marathon links laat liggen verwacht ik er zelf weinig mee te maken te krijgen.
Ik moest even aan ons Limburgse loopwonder met z'n maggieblokjes denken. Er wordt dus wel in bredere zin aandacht aan besteed.
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18838

PostPosted: Wed 10-09-2014 23:10    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
Ik moest even aan ons Limburgse loopwonder met z'n maggieblokjes denken.


Misschien dacht je ook wel aan hem omdat hij vandaag (11-09) jarig is.
(en net als alle vorige jaren, tegelijk met mijn vrouw)
Laughing
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
Chiel
Lid
Lid


Joined: Jun 10, 2007
Posts: 3405
Location: Arnhem

PostPosted: Thu 11-09-2014 6:45    Post subject: Reply with quote

Gefeliciteerd met je vrouw Bertus.
En Jogger Jo natuurlijk ook gefeliciteerd!
_________________
to run fast, you gotta run fast!
DW-5GWZT
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Attitude
Lid
Lid


Joined: Jun 13, 2014
Posts: 156

PostPosted: Thu 11-09-2014 8:20    Post subject: Reply with quote

Duidelijk. Bij zweten komt er natuurlijk meer vrij dan alleen water (duh Embarassed) en na een langere periode van zweten moet dit worden aangevuld (zeker als je nůg langer wil doorgaan).

knnth wrote:
Extra drinken zou volgens mij juist eerder leiden tot hyponatremie (tekort aan natrium = elektrolyt).


Een relatief tekort zou dit dan moeten zijn. Want water kan geen natrium laten verdwijnen, maar wel de concentratie verlagen.

En de feitjes dat je jezelf dood kunt drinken met water zijn mij niet onbekend. Maar dat geldt voor wel meer dingen dan alleen water;)
Back to top
View user's profile Send private message
Hens
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 05, 2003
Posts: 6532
Location: Nijmegen

PostPosted: Fri 12-09-2014 0:02    Post subject: Reply with quote

Attitude wrote:
Een relatief tekort zou dit dan moeten zijn. Want water kan geen natrium laten verdwijnen, maar wel de concentratie verlagen.

Het is niet het water dat het natrium laat verdwijnen, maar je lichaam, je zweet het uit. De natrium die uitgezweet is, komt niet terug. In de drankjes die je normaliter langs het parcours drinkt zit op geen stukken na voldoende om dat aan te vullen. Het tekort is dus (misschien) niet alleen relatief, maar vooral absoluut.

Attitude wrote:
En de feitjes dat je jezelf dood kunt drinken met water zijn mij niet onbekend. Maar dat geldt voor wel meer dingen dan alleen water;)

Ik kon het niet laten. Wink
_________________
Don't Panic
Back to top
View user's profile Send private message
Attitude
Lid
Lid


Joined: Jun 13, 2014
Posts: 156

PostPosted: Fri 12-09-2014 11:23    Post subject: Reply with quote

Hens wrote:
Het is niet het water dat het natrium laat verdwijnen, maar je lichaam, je zweet het uit. De natrium die uitgezweet is, komt niet terug. In de drankjes die je normaliter langs het parcours drinkt zit op geen stukken na voldoende om dat aan te vullen. Het tekort is dus (misschien) niet alleen relatief, maar vooral absoluut.


Ik had het meer over het punt dat veel water drinken zorgt voor een lagere concentratie aan mineralen/zouten/electrolyten (of hoe je het ook wil noemen) in je bloed.. Dat is relatief.
Back to top
View user's profile Send private message
BlankeKeniaan
Lid
Lid


Joined: Oct 23, 2013
Posts: 1180

PostPosted: Fri 12-09-2014 14:10    Post subject: Reply with quote

Attitude wrote:
mineralen/zouten/electrolyten (of hoe je het ook wil noemen)



- een mineraal is een chemische verbinding of element met een kristalstructuur.
Natrium wordt een mineraal genoemd, maar dit komt eigenlijk niet in pure vorm in de natuur voor, want het reageert heel gemakkelijk met andere stoffen. Natrium is wel onderdeel van veel verbindingen die als mineraal te boek staan.
Suiker is overigens weer geen mineraal, ondanks dat dit ook een kristalstructuur heeft. Reden zou zijn dat dit niet op natuurlijke wijze tot stand is gekomen.
Natrium dus wel een mineraal en suiker niet lijkt om deze reden dus arbitrair.

- een zout is een chemische verbinding tussen een metaal en een niet-metaal.
Natrium is een metaal (een alkalimetaal), chloor is bijvoorbeeld een niet-metaal. Natriumchloride (NaCl), een verbinding tussen een metaal en een niet-metaal, is dus een zout. Keukenzout. Andere voorbeelden van zouten: kaliumchloride, natriumfluoride.
Overigens smaakt niet elk zout het zelfde; het smaakt niet altijd "zout".

- Elektrolyten zijn chemische verbindingen die in een oplossing of in gesmolten toestand geheel of gedeeltelijk in ionen (=elektrisch geladen atomen of moleculen) gesplitst zijn en dan de elektrische stroom geleiden.


Als voorbeeld NatriumChloride (NaCl):

* Natrium heeft atoomnummer 11.
* Dit betekent 11 protonen (positief geladen) in de kern.
* Een natriumatoom heeft ook 11 elektronen (negatief geladen) in banen om de kern heen.
*Net zoveel protonen (11) als elektronen (11) betekent dus ongeladen.

In een elektronenschil kunnen maximaal 8 elektronen. Behalve in de binnenste schil, daar kunnen er 2.
Natrium heeft er dus 2 in de binnenste, 8 in de volgende schil en 1 vrij elektron in de buitenste schil (2+8+1=11).

* Chloor, atoomnummer 17, heeft 17 protonen in de kern.
* Het aantal elektronen in het ongeladen deeltje is dus ook 17 en heeft dus 2 elektronen in de binnenste schil, 8 in de volgende en 7 in de buitenste schil. (2+8+7=17)

Als natrium dus 1 elektron afstaat aan chloor dan hebben beide 8 elektronen in de buitenste schil:

* Natrium heeft dan 10 elektronen in totaal (2+8 ), en doordat dat er 1 minder is dan het aantal protonen (11) in de kern is dit deeltje nu positief geladen. Na+ dus. Dit is een ion (=een geladen atoom of molecuul).

* Chloor heeft nu het elektron van natrium gekregen en heeft er juist 18 (2+8+8 ): 1 elektron meer dan het aantal protonen (17) in de kern. Chloor is dus nu negatief geladen: Cl-.

Deze ionen, Na+ en Cl- trekken elkaar aan, doordat tegengestelde elektrische ladingen elkaar aantrekken. Zodoende vormen ze een ionbinding en verkrijg je het zout NaCl. Keukenzout.

* Wanneer je dit keukenzout gaat oplossen in water, dan zorgt het water (H2O) ervoor dat de ionen Na+ en Cl- uit elkaar worden getrokken (omdat water een polair molecuul is). De Na+ en Cl- ionen worden ook wel electrolyten genoemd (zie bovenstaande definitie).
Back to top
View user's profile Send private message
Attitude
Lid
Lid


Joined: Jun 13, 2014
Posts: 156

PostPosted: Fri 12-09-2014 15:11    Post subject: Reply with quote

BlankeKeniaan wrote:
Knip


Ja, ik gebruikte het woord mineraal even zoals het in de volksmond vaak wordt gebruikt en niet wetenschappelijk. Mijn scheikundelessen zijn nog redelijk recent dus ik zal je stukje maar overslaan, bekende stof.
Back to top
View user's profile Send private message
knnth
Lid
Lid


Joined: Apr 16, 2012
Posts: 375
Location: Den Haag

PostPosted: Fri 12-09-2014 15:14    Post subject: Reply with quote

Voor mij niet. Dank, dus Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.06 Seconden