Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· PrivÚ berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŰn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Caffeine
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Caffeine

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-11-2014 9:05    Post subject: Caffeine Reply with quote

De laatste paar weken heb ik eens opgelet wat caffeine voor effect heeft, en ik ben ook benieuwd wat jullie ervaring is.

Het blijkt dat na 4 koppen s'morgens direct na elkaar mijn hartslag in rust ongeveer 5bpm hoger ligt. Ook tijdens de tranining met vergelijkbare tempo's lijkt dit het geval te zijn Dit heb ik een keer of 3 geconstateerd, en het is misschien niet helemaal wetenschappelijk maar mijn trainingen leken wat moeizamer te gaan.

Als ik een dag of 2 geen of slechts 1 of 2 bakjes drink is dit effect er niet.

Google leert mij dat caffeine prestatieverhogend zou zijn bij een bepaalde hoeveelheid.

Hoe ervaren jullie dit?
Back to top
View user's profile Send private message
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-11-2014 10:58    Post subject: Re: Caffeine Reply with quote

Holenmens wrote:
De laatste paar weken heb ik eens opgelet wat caffeine voor effect heeft, en ik ben ook benieuwd wat jullie ervaring is.

Het blijkt dat na 4 koppen s'morgens direct na elkaar mijn hartslag in rust ongeveer 5bpm hoger ligt. Ook tijdens de tranining met vergelijkbare tempo's lijkt dit het geval te zijn Dit heb ik een keer of 3 geconstateerd, en het is misschien niet helemaal wetenschappelijk maar mijn trainingen leken wat moeizamer te gaan.

Als ik een dag of 2 geen of slechts 1 of 2 bakjes drink is dit effect er niet.

Google leert mij dat caffeine prestatieverhogend zou zijn bij een bepaalde hoeveelheid.

Hoe ervaren jullie dit?

Door de caffeine of is je spijsvertering actiever?
Vergelijk het eens als je 4 bekers melk op hebt?
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-11-2014 11:18    Post subject: Reply with quote

Nee, het is echt de caffeine; op controle dragen dronk ik water, ananassap en sinaasappelsap.
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-11-2014 13:51    Post subject: Reply with quote

Ehm.. iedereen weet toch dat de HF stijgt of zelfs onregelmatig kan worden door caffeine (UK spelling)?

edit: spelling verwijzing

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-11-2014 14:47    Post subject: Reply with quote

max09 wrote:
Ehm.. iedereen weet toch dat de HF stijgt of zelfs onregelmatig kan worden door caffeine (UK spelling)?

edit: spelling verwijzing

Ja, het KAN zo zijn. Maar als de hartslag er hoger van word hoe kan het dan prestatieverhogend zijn? Als je bij een marathon al start met een hogere hartslag lijkt me dat nou niet echt een positief effect.

Het zou vetverbranding etc. stimuleren, wat prima is uiteraard, maar een hogere hartslag lijkt me op zich ook nogal wat energie te kosten. Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben naar andere ervaringen, zijn er ook echt mensen hier die een duidelijk effect ervaren, goed of slecht.

Caffeine UK spelling omdat ik te lui ben om een trema te zoeken op mijn toetsenbord Wink
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-11-2014 15:16    Post subject: Reply with quote

Er zijn veel artikelen over cafe´ne verschenen en de invloed daarvan op sport. Zie voor eenvoudig artikel oa http://www.fitness-tips.nl/voedingssupplementen/pre-workout/voordelen-koffie

Maar ik zou zelf nooit dit soort dingen gebruiken vanwege 'prestatie verhogend' effect. Cafe´ne kan ook hele vervelende gevolgen hebben voor hartfrequentie en ritme. Jij merkt zelf al dat je er een hogere HF van krijgt. Inderdaad voor een lange duurloop helemaal niet gunstig.

Gewoon lekker trainen zonder poespas. Als je het lekker vindt, af en toe koffie nemen.

Sorry dus geen echt antwoord op de vraag, maar er is voldoende te vinden op het internet.

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
DikkieDick
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-11-2014 16:26    Post subject: Reply with quote

Ik dronk eigenlijk nooit koffie voor een wedstrijd maar toevalligerwijze gebeurde dit vorig jaar tijdens de GrOlLoop. In een dorpje aangekomen en voordat ik met mijn etappe zou beginnen ff een kop koffie, ook omdat ik toen al uren wakker was. Vervolgens liep ik 15km op een vrij constant en vrij vlot tempo, wat me op een 15 kilometer nog nooit eerder was gelukt.
Nav hogere HF ff gekeken en had toen een gemiddelde hartslag van 155 met een maximum van 165. Ik had toen wel grotendeels tegenwind.
Bij een volgende wedstrijd van 15km was het 153 met een max van 163. Weet ff niet of ik toen ook koffie op had vooraf. Denk het overigens wel. Wink
En dat was een rondje.

Maar toen ik zo lekker liep dacht ik wel dat het door de kop koffie kwam.

http://blog.dickpluim.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
schapie1981
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-11-2014 19:17    Post subject: Reply with quote

Vier koppen koffie 's ochtends is in mijn optiek niet weinig. Misschien is je HF wel verhoogd omdat je een te zware dosis caffe´ne naar binnen hebt gewerkt? Ik ben caffe´neholist (mag dat zo heten? Wink), en mijn rustHF gaat 's ochtends juist na die eerste kop 1 Ó 2 slagen omlaag. Maar bij vier koppen... moet er niet aan denken, dan word ik er al nerveus van.
Teveel (let op het 'te') caffe´ne leidt ook tot verhoogde spierspanning en verslechterde concentratie, dingen die me niet bevorderlijk voor een goede wedstrijdprestatie lijken.
Back to top
JeroenV
Lid
Lid

PostPosted: Wed 12-11-2014 19:45    Post subject: Reply with quote

Een beetje wedstrijdspanning en adrenaline zorgen ook voor een verhoogde hartslag, maar dit kan ook een verbetering van prestaties geven. Ik neem in de ochtend in ieder geval een lekker bakkie koffie, samen met een lekker glas bietensap Wink.
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Wed 12-11-2014 22:46    Post subject: Reply with quote

JeroenV wrote:
Een beetje wedstrijdspanning en adrenaline zorgen ook voor een verhoogde hartslag, maar dit kan ook een verbetering van prestaties geven. Ik neem in de ochtend in ieder geval een lekker bakkie koffie, samen met een lekker glas bietensap Wink.

Kijk, dat herken ik!
Nu nog dezelfde tijden lopen Laughing

Voor caffe´ne geldt overigens dat het (stimulerende) effect groter is wanneer je in de dagen ervoor juist gÚÚn of heel weinig koffie drinkt.
anderson
Lid
Lid

PostPosted: Thu 13-11-2014 9:46    Post subject: Reply with quote

Ja dat heb ik ook een gelezen in een fiets blaadje om een week voor een wedstrijd geen caffeine in te nemen
Een paar maanden geleden geprobeerd om een week lang geen koffie te drinken maar dat lukte ik ben te verslaafd aan koffie na 3dagen gaf ik het op.
Back to top
Holenmens
Lid
Lid

PostPosted: Thu 13-11-2014 9:57    Post subject: Reply with quote

Denk dat ik de koffie maar eens een weekje laat staan. Baten doet het toch niet echt en schaden misschien wel.
Back to top
Jan-Jasper
Lid
Lid

PostPosted: Thu 13-11-2014 10:01    Post subject: Reply with quote

Ik vrees dat mijn werk er ernstig onder zal lijden als ik geen liters koffie drink per dag.

... misschien zou het wel verstandig zijn me minder afhankelijk te maken van dat spul maar dat is een andere discussie ...
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum