Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - minder calorieen in rijst
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

minder calorieen in rijst
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006


Joined: Nov 09, 2003
Posts: 10448
Location: Limburg

PostPosted: Thu 02-04-2015 8:22    Post subject: minder calorieen in rijst Reply with quote

Nieuw onderzoek heeft aangetoont, dat je de hoeveelheid calorieen in rijst met 50 procent kunt reduceren, door een scheut kokosolie toe te voegen en dan 12 uur te laten afkoelen in de koelkast
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoekers-presenteren-caloriearme-rijst~a3922848/
Back to top
View user's profile Send private message
AndriesW
Lid
Lid


Joined: May 28, 2011
Posts: 717
Location: Kollum

PostPosted: Thu 02-04-2015 16:38    Post subject: Reply with quote

En dan? Meer tussendoortjes eten zeker? Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006


Joined: Nov 09, 2003
Posts: 10448
Location: Limburg

PostPosted: Thu 02-04-2015 20:32    Post subject: Reply with quote

AndriesW wrote:
En dan? Meer tussendoortjes eten zeker? Laughing


Waarom zou je dat dan gaan doen, ik zie hier geen reden voor.
Maar ik,zal nu wel met een minder bezwaard hart eens vaker nasi op het menu zetten.
Back to top
View user's profile Send private message
tOOter
Lid
Lid


Joined: Nov 16, 2010
Posts: 2027

PostPosted: Thu 02-04-2015 21:12    Post subject: Reply with quote

Misschien denk ik te makkelijk, maar waarom zoveel werk als je ook een halve portie op kunt scheppen?

Ik zal me er overigens niet aan wagen, ik heb mijn calorieŽn hard nodig. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
AndriesW
Lid
Lid


Joined: May 28, 2011
Posts: 717
Location: Kollum

PostPosted: Fri 03-04-2015 1:17    Post subject: Reply with quote

evelyne wrote:
AndriesW wrote:
En dan? Meer tussendoortjes eten zeker? Laughing


Waarom zou je dat dan gaan doen, ik zie hier geen reden voor.
Maar ik,zal nu wel met een minder bezwaard hart eens vaker nasi op het menu zetten.


De vraag is eerst waarom je zulke bewerkte rijst zou eten. Voor gewichtsbeheersing door middel van een lagere calorie-inname? Waarom dan niet, zoals tOOter schrijft, een kleinere portie nemen?
”f er is een onbedwingbare drang naar meer calorieŽn en dan zal het eten van caloriearme rijst dus leiden tot mťťr eten in omvang.
”f er is een onbedwingbare drang naar buikvulling (omvang). Eet dan voedingssupplementen die bijna volledig uit vezels bestaan. Wink

Nee, je lichaam heeft behoefte aan brandstof en het inferieur maken van brandstof lijkt me niet de oplossing. Rijst is uiteraard ook helemaal niet het probleem.

Zelf kan ik bijna letterlijk eten wat en hoeveel ik wil zonder gewichtsverandering. Voor mij is het soms juist zoeken hoe ik aan voldoende calorieŽn kom. Confused
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
AdP
Lid
Lid


Joined: Feb 23, 2009
Posts: 2244

PostPosted: Fri 03-04-2015 8:25    Post subject: Reply with quote

Uit het artikel op De Volkskrant:
Quote:
Door de rijst met olie te koken en een poos te koelen, wordt die minder goed verteerbaar en haalt het lichaam er maar half zo veel energie uit.
...
Een portie rijst is goed voor ongeveer 240 calorieŽn, voornamelijk afkomstig van zetmeel. De onderzoekers wisten dat te halveren door verteerbaar zetmeel te veranderen in een onverteerbare variant, zogenaamd 'resistent zetmeel'. Dat kan niet afgebroken worden in de dunne darm en verlaat onverrichter zake het lichaam.

Kortom: deze truc levert vooral een bijdrage aan de voedselverspilling in de wereld en is misschien een medicijn voor hedonistische eters, maar levert geen bijdrage aan een goed herstel na trainingen of een gezonde leefstijl. Meer groente (in verschillende kleuren) en minder rijst is effectiever en ecologischer.
Back to top
View user's profile Send private message
max09
Lid
Lid


Joined: Apr 17, 2011
Posts: 1788

PostPosted: Fri 03-04-2015 9:58    Post subject: Reply with quote

Alle afgekoelde zetmelen, worden automatisch al resistant starch en zijn dus makkelijker op te nemen. Ik zie de toegevoegde waarde van de kokosolie nog niet, maar ik heb het artikel even snel bekeken en zag iets over afkoelen en las dus niet verder.

Ik heb daar dacht ik al eens een artikeltje over geschreven op de site, weet het niet zeker. Dit door de aandacht recent voor de 'bijzondere' resistant starches' waar veel duursporters ineens op gingen hardlopen. Net alsof het een nieuwe vinding was.
_________________
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006


Joined: Nov 09, 2003
Posts: 10448
Location: Limburg

PostPosted: Fri 03-04-2015 12:33    Post subject: Reply with quote

AndriesW wrote:


De vraag is eerst waarom je zulke bewerkte rijst zou eten. Voor gewichtsbeheersing door middel van een lagere calorie-inname? Waarom dan niet, zoals tOOter schrijft, een kleinere portie nemen?

Ik zie het gewoon als een manier om eens vaker zonder schuldgevoel rijst op het menu te zetten, ik zal er echt niet meer van gaan eten dan nodig.
En de helft eten lijkt mij ook niet zo'n goed idee, omdat je dan weer snel honger hebt met als gevolg dat je weer gaat eten.


En "bewerkt" is de rijst helemaal niet, je voegt gewoon een theelepeltje kokosolie bij het kookwater, verder niets

AndriesW wrote:


”f er is een onbedwingbare drang naar buikvulling (omvang). Eet dan voedingssupplementen die bijna volledig uit vezels bestaan. Wink


Voedingssupplementen gebruik ik ook maar liever eet ik echt voedsel.
AdP wrote:

Kortom: deze truc levert vooral een bijdrage aan de voedselverspilling in de wereld en is misschien een medicijn voor hedonistische eters, maar levert geen bijdrage aan een goed herstel na trainingen of een gezonde leefstijl. Meer groente (in verschillende kleuren) en minder rijst is effectiever en ecologischer.


He bah, ik ben echt geen hedonistische eter, en voedsel verspillen doe ik al helemaal niet, bij ons gaat alles op. Als er iets over is, dan in een salade bij de lunch de volgende dag. Een salade overigens met hťťl veel groenten.
Back to top
View user's profile Send private message
AdP
Lid
Lid


Joined: Feb 23, 2009
Posts: 2244

PostPosted: Fri 03-04-2015 12:49    Post subject: Reply with quote

evelyne wrote:
AdP wrote:
Kortom: deze truc levert vooral een bijdrage aan de voedselverspilling in de wereld en is misschien een medicijn voor hedonistische eters, maar levert geen bijdrage aan een goed herstel na trainingen of een gezonde leefstijl. Meer groente (in verschillende kleuren) en minder rijst is effectiever en ecologischer.

He bah, ik ben echt geen hedonistische eter, en voedsel verspillen doe ik al helemaal niet, bij ons gaat alles op. Als er iets over is, dan in een salade bij de lunch de volgende dag. Een salade overigens met hťťl veel groenten.

Ik dacht ook niet aan jou (en je familie) evelyne, maar vooral aan de 'armere landen', waarvoor deze oplossing bedacht lijkt te zijn als strijd tegen overgewicht. Op dat (wereld)niveau lijkt promotie van gezonde voeding tegen lagere ecologische kosten mij zinvoller dan het snel-door-de-darm zien te krijgen van in principe gezonde voedingsstoffen.
Complimenten trouwens voor je lunchsalades: uitstekende sportvoeding, en heerlijk!
Back to top
View user's profile Send private message
Tante_Bep
Lid
Lid


Joined: Sep 08, 2011
Posts: 362

PostPosted: Fri 03-04-2015 14:05    Post subject: Reply with quote

Het 'downgraden' van voedsel lijkt mij niet de oplossing om minder calorieŽn in te nemen.
Als je minder calorieŽn in wilt nemen moet je gewoon minder eten, daar is geen hogere wiskunde voor nodig.

PS: Om de inname van (snelle, enkelvoudige)suikers te verlagen verdun ik wel alle vruchtensappen die ik drink met water. Zo doe ik 2 keer zo lang met een pak vruchtensap en de smaak is ook beter. Wink
_________________
Als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
Back to top
View user's profile Send private message
max09
Lid
Lid


Joined: Apr 17, 2011
Posts: 1788

PostPosted: Fri 03-04-2015 14:57    Post subject: Reply with quote

Tante_Bep wrote:
Het 'downgraden' van voedsel lijkt mij niet de oplossing om minder calorieŽn in te nemen.
Als je minder calorieŽn in wilt nemen moet je gewoon minder eten, daar is geen hogere wiskunde voor nodig.

PS: Om de inname van (snelle, enkelvoudige)suikers te verlagen verdun ik wel alle vruchtensappen die ik drink met water. Zo doe ik 2 keer zo lang met een pak vruchtensap en de smaak is ook beter. Wink


Dan kan je er beter vet bij doen, dus een sapje met avocado erbij of iets dergelijks. Dat helpt om een minder grote insuline piek te krijgen.

AndriesW wrote:
Eet dan voedingssupplementen die bijna volledig uit vezels bestaan. Wink


Waar denk je aan? Ben benieuwd, want er is veel misverstand over 'vezels'!
_________________
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18841

PostPosted: Fri 03-04-2015 15:02    Post subject: Reply with quote

Hedonistisch... ik had er nog nooit van gehoord, net zo min als van 'resistant starch' ... Google helpt. (-;
(Hoewel...ik raakte daar verdwaald in "Hedonistisch utilitarisme")Rolling Eyes

Hoe dan ook... ik ga voor de logica van het halve portie voor wie een heel portie te veel van het goede vindt. Laughing
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
knnth
Lid
Lid


Joined: Apr 16, 2012
Posts: 375
Location: Den Haag

PostPosted: Fri 03-04-2015 15:44    Post subject: Reply with quote

En natuurlijk: zilvervliesrijst! Evenveel calorieŽn maar meer mineralen, vitaminen, gezonde olieŽn en vooral vezels.
Back to top
View user's profile Send private message
max09
Lid
Lid


Joined: Apr 17, 2011
Posts: 1788

PostPosted: Fri 03-04-2015 16:13    Post subject: Reply with quote

@ knnth: ik schreef al dat er veel misverstand bestaat over vezels Smile
_________________
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
AndriesW
Lid
Lid


Joined: May 28, 2011
Posts: 717
Location: Kollum

PostPosted: Fri 03-04-2015 16:31    Post subject: Reply with quote

evelyne wrote:
Ik zie het gewoon als een manier om eens vaker zonder schuldgevoel rijst op het menu te zetten, ik zal er echt niet meer van gaan eten dan nodig.
En de helft eten lijkt mij ook niet zo'n goed idee, omdat je dan weer snel honger hebt met als gevolg dat je weer gaat eten..


Je bedoelt dus 'ja, ik zie ik rijst eten als een risico voor mijn gewicht vanwege de hoeveelheid calorieŽn'.
Dan eet je geen vlees, geen noten, geen oliŽn neem ik aan want die bevatten in verhouding nog veel meer calorieŽn. Ook brood is rijker aan calorieŽn dan gekookte rijst.
Of gaat het je meer specifiek om de hoeveelheid koolhydraten, waar tegenwoordig vaak tegen geageerd wordt (alsof het ťťn soort voedingsstof zou zijn)?

evelyne wrote:

En "bewerkt" is de rijst helemaal niet, je voegt gewoon een theelepeltje kokosolie bij het kookwater, verder niets


Het koken van de rijst is uiteraard al een bewerking. Niet de inspanning maar de uitwerking bepaalt of iets sterk bewerkt is of niet. Lees het artikel nog eens. Verandering van moleculaire structuur door een chemische reactie uit te lokken. Als dat niet een 'bewerking' is wat dan wel?

evelyne wrote:

Voedingssupplementen gebruik ik ook maar liever eet ik echt voedsel.


Echt voedsel... rijst bestaande uit onverteerbaar zetmeel? Shocked
Gezien de hoeveelheid calorieŽn die een theelepel kokosolie al bevat zal de voedingswaarde vooral bestaan uit het vet uit de kokosolie. De rijst zelf is voornamelijk balast geworden.

max09 wrote:
AndriesW wrote:
Eet dan voedingssupplementen die bijna volledig uit vezels bestaan. Wink


Waar denk je aan? Ben benieuwd, want er is veel misverstand over 'vezels'!


Het zit 'em in de knipoog. Als gezonde gewichtsbeheersing simpelweg zou bestaan uit het eten van laag calorisch voedsel dan was het allemaal erg gemakkelijk. Gewoon 'dood' voedsel eten, voedsel met nauwelijks voedingswaarde.
Maar nee, je lichaam heeft voldoende voedingsstoffen nodig, dus kwantiteit in calorieŽn ťn kwaliteit.
Veel / voldoende fruit en groente eten is en blijft het beste advies.

En verder voor de duidelijkheid, in het artikel gaat het over 'stijgende probleem van overgewicht in ontwikkelingslanden'.
De cijfers zijn overduidelijk. In vele landen wordt al eeuwenlang veel rijst gegeten en overgewicht kwam er bijna niet voor. Dat is veranderd sinds de komst van het moderne fast food. Bizar dat in structuurverandering van rijst een oplossing wordt gezocht. Gaat nergens over.

Rijst is een middenmoter qua caloriedichtheid en mede daarom, naar mijn mening, geschikt om regelmatig te eten. Alleen laag calorisch voedsel eten zou betekenen:
- OF grote hoeveelheden eten, kost veel tijd (en geld)
- OF je calorische behoefte niet halen en daardoor steeds honger en onrust
- OF je calorische behoefte halen of overtreffen... door vreetbuien
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.03 Seconden