Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Omgaan met de warmte
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Omgaan met de warmte
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
roen
Lid
Lid

PostPosted: Sat 04-07-2015 18:19    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
Op tempo lopen hou je niet erg lang vol bij deze temperatuur.

Hoe harder je loopt hoe beter je kan profiteren van de wind waardoor je goed afkoelt. Ideaal weer voor een tempoloop. Vandaag 16k door de duinen gesjeesd, morgen weer. Heerlijk.
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sat 04-07-2015 23:28    Post subject: Reply with quote

En op welk tempo ging dat ongeveer?
roen
Lid
Lid

PostPosted: Sun 05-07-2015 10:11    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
En op welk tempo ging dat ongeveer?

Bertus, dat ging vandaag en gisteren in iets boven de 5' per km over zand en duinpaden. Niet echt snel in vergelijking tot de snelheden die veel forumleden uit hun mouw schudden, maar als ultraloper leg ik de meeste van mijn trainingen een minuut per km trager af. Voor mijn doen was dit snel Smile
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sun 05-07-2015 11:50    Post subject: Reply with quote

OK, bijna vergelijkbaar met mijn 52 minuten over die warme 10 kilometers.
Zojuist 14 warme kilometers over de Lemelerberg/Archemerberg hardgelopen. Iets lager tempo maar wel de nodige hoogtemeters meegepakt. De warmte zakte in de laatste kilometers naar 26-27 graden. Was goed voelbaar.
Peentjes zweten natuurlijk maar, zoals altijd, genieten!! 😀😅
Juliette
Lid
Lid

PostPosted: Sun 12-07-2015 21:15    Post subject: Reply with quote

Er zijn vast meer die nu op vakantie zijn. Ik ben al een week in het mooie italie. 30+ overdag en volop zon. Vorig jaar had ik t idee dat ik langzamer was geworden van mijn gesjok in de hitte en dit jaar moet dat anders. Ik loop nu om 6 uur s ochtends om de dag. Ik heb de laatste keer een intervaltraining gedaan met rustpauzes waarin ik wandelde waardoor het beter vol te houden was. De camping ligt 120 m hoger dan het pad waar ik loop dus ook nog heuveltraining.
Back to top
MasterRunner
Lid
Lid

PostPosted: Tue 14-07-2015 9:46    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
Ivm de smog lijkt 's ochtends veel beter dan 's avonds. Ga dat morgen misschien weer doen, misschien wel uurtje later (en vanaf thuis, dat scheelt samen ruim 1h30).
Idd.. een prima leidraad.

De warmte is echt een punt van zorg, ook al kun je er redelijk tegen, lees maar eens wat 2-4% vochtverlies al voor een invloed heeft. En daar zit je zo aan met zulk weer, zeker op het heetst van de dag. Imho pleeg je dan meer afbraak dan opbouw... hoe "lekker" ( Question Rolling Eyes ) het ook mag voelen.
Bij de doordeweekse trainingen destijds bij CIKO66 in de wedstrijdgroep olv GK, werd er bij zware smog heel licht of zelfs niet getraind. Zie teletekst pagina 711 voor actuele smogwaarschuwingen, http://nos.nl/teletekst#711
Simpel omdat die agressieve lucht ook voor meer afbraak dan opbouw zorgt.

Als je denkt dat juist die ene training onder zulke meer extreme omstandigheden het hem doet... hmmmm... Embarassed

We zijn net terug van vakantie (F), daar alleen vroeg in de ochtend getraind, toen was het nog te doen.. bij T's die overdag een enkele keer tot ca 40ºC opliepen...
Back to top
Runnerd
Lid
Lid

PostPosted: Tue 14-07-2015 9:54    Post subject: Reply with quote

Ha! Mooi, dan voel ik me niet meer zo schuldig over de afgelopen week Very Happy

Gisteren weer eens gelopen, het plan is om nu weer regelmatiger aan de bak te gaan; Ik wil die TTM en BtB wel soepeltjes vobrengen.
Back to top
Pussycat
Lid
Lid

PostPosted: Fri 17-07-2015 9:45    Post subject: Reply with quote

Juliette wrote:
Dat van die dranken met suiker klopt niet hoor. Het is wel slecht voor je tanden Laughing

En suikerhoudende dranken maken dat je er teveel van drinkt en ze zijn kalorienrijk.
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Fri 17-07-2015 19:19    Post subject: Reply with quote

"Als je denkt dat juist die ene training onder zulke meer extreme omstandigheden het hem doet... hmmmm... Embarassed "

Nou nee, dat denk ik in elk geval niet. Ik ben wel van mening dat zo'n warmtetraining heel goed kan, mits je zowel vooraf als na afloop ruim je vochtvoorraad aanvult! Daarnaast heb ik ervaren dat een training bij zeer warme omstandigheden best lekker is/kan zijn en.... dat je in de eerste periode na zo'n warmtetraining veel beter tegen de warmte kunt! Het lijkt alsof het lichaam zich heeft aangepast.
MasterRunner
Lid
Lid

PostPosted: Fri 17-07-2015 19:24    Post subject: Reply with quote

Ervaren mensen als jij hoef ik niet te vertellen wat ze moeten doen... Cool

Maar of het daarmee ook goed is? En dan bedoel ik ongewenste metabolistische afbraak, de invloed van smog ingrediënten bij zware inspanning. Of je daar aan kunt of wilt wennen???
Back to top
Musicmaestro
Lid
Lid

PostPosted: Sat 18-07-2015 7:24    Post subject: Reply with quote

Hoi iedereen,

Ik ben weer een beetje boven jan (was ik ziek dan?)
Afgelopen zaterdag heb ik een zware training gedaan tussen half 12 en half 1 omdat ik dacht dat ik er wel tegen zou kunnen... mezelf dus overschat en warmte/zon onderschat. Wel netjes gedronken enzo maar ik heb mn lesje wel geleerd!
Zaterdagnacht hoge (rust)hartslag, hele nacht wakker, onder de ochtend overgeven, diaree, koorts etc. Na 3x overgeven was het er eindelijk uit, hele zondag geslapen, t/m gisteren moe en futloos; gisteren nog een middagslaapje gedaan (na mn eerste ochtend werken) en pas gisteravond was ik een beetje aanspreekbaar. Vandaag voel ik me redelijk fit, nog wel moeie benen maar het gaat.

Vanaf maandag weer rustig opbouwen met trainen. Ik kijk de volgende keer wel uit voordat ik een zware training afwerk in de zon.

(okee, zwaar trainingsschema en weinig slaap zou er ook wel geen goed aan gedaan hebben....)

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sat 18-07-2015 12:31    Post subject: Reply with quote

Als ik mijn inspanningen van de afgelopen weken op een rijtje zet, in relatie tot de weersomstandigheden, kan ik voor mezelf zeker één conclusie trekken. Hardlopen bij hoge temperaturen is goed te doen (voor mij) als ik ruim voorafgaand aan de inspanning goed vocht inneem, tijdens het lopen géén shirt draag maar wel een VisorBuff (zo eentje met klep) en die in safarilook draag. Na afloop opnieuw goed drinken en de rest van de dag ook goed blijven drinken, meer dan je normaal zou doen.
Zonder shirt heeft als voordeel dat je niet na een korte afstand al met een zeiknat shirt rondloopt en de wind heeft zo vrij spel op je bovenlijf. Dat houdt je koeler dan met een klam shirt op je lijf lopen. De Buff houdt de zon van je hoofd en het zweet uit je ogen en de 'sleep' in je nek voorkomt dat je nek verbrandt in de zon.
Zo zie ik het. 😎
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum