Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Eerste marathon looptempo
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Eerste marathon looptempo
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Wedstrijden
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jawo
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-08-2015 14:17    Post subject: Eerste marathon looptempo Reply with quote

Dag,

Ik ga op 18 oktober mijn eerste marathon lopen in Amsterdam. Ik loop nu ongeveer vier jaar hard met periodes van veel en van minder trainingskilometers. Heb inmiddels vier halve marathons in de benen. Mijn meest recente halve was in juni en liep ik in 1.47. Mijn beste tijd is 1.33 maar ik richt me momenteel niet op snelle tijden maar meer op afstand.
Ik train wekelijk minimaal 3 en meestal 4 keer per week. In het weekend doe ik een langzame duurloop. Hierbij houd ik ongeveer een tempo van 6.00 minuten per kilometer aan. De andere trainingen doe ik tussen de 5.00 en 5.30 per kilometer afhankelijk van de afstand. Af en toe doe ik mee aan een wedstrijdje en loop ik rond de 4.40 per kilometer(op de 10 KM) Ik heb geen vast schema.
Naast het hardlopen fiets ik nog twee keer per week(spinning of buiten) en doe ik een beetje krachttraining.

Ik vind het zelf lastig in te schatten op wat voor tempo ik de marathon moet vertrekken. Ik loop graag met een pacer mee en die zijn er voor verschillende tijden.(3.45, 4.00 en 4.15) Zelf zit ik te denken dat een tijd rond de 4 uur haalbaar moet zijn en dat ik dus met die groep zou kunnen vertrekken.
Ik hoor graag van ervaren marathonlopers wat jullie inschatting op basis van deze gegevens zou zijn.
Alvast bedankt voor de input!
Back to top
View user's profile Send private message
Appie-B
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Thu 06-08-2015 14:30    Post subject: Reply with quote

Als je die recente 1:47 op de halve zonder al te veel moeite hebt gelopen, zou ik aanhaken bij de 3:45 pacer en je er op instellen dat je de pacer na 30km mogelijk moet laten gaan. Ben je er diep voor gegaan, dan zou ik voor de 4:00 uur gaan en als doel hebben de pacer zo lang mogelijk te blijven volgen.
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-08-2015 14:58    Post subject: Reply with quote

Amsterdam is alweer snel. Wat voor afstanden loop je nu gemiddeld op de langere duurlopen? Want het tempo zegt me niet zoveel zonder de afstanden.

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jawo
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-08-2015 15:52    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de reacties.
Ik loop nu duurlopen van 20-25 kilometer op 6 min/km. En dan doe ik voor mijn gevoel echt heel rustig aan.
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-08-2015 16:33    Post subject: Reply with quote

Het blijft altijd lastig in te schatten voor de eerste marathon. Die 6 min/km is op zich prima, maar 25 km is nog geen 42 km. Dat bedoel ik niet vervelend, maar het is toch echt een stuk verder nog. Je hebt ongeveer nog 7 weken. Dat is niet enorm lang om de afstand nog goed op te bouwen richting een solide 35 km zonder moeite.

Ik zou eerlijk gezegd gaan voor die 4 uur en zéker niet voor de pacer van 3.45 uur. Start op 4 uur en ga eventueel versnellen op het laatste stuk als je dat nog kunt. Je zou dan een mooie uitgangstijd hebben voor een volgende.

Start je te snel, dan loop je kans dat je totaal instort onderweg en langzamer uitkomt dan nodig is en misschien vind je er zelfs wel gen bal meer aan.

Rustig starten is altijd het beste Smile

Zet m op

Back to top
jawo
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-08-2015 16:48    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor je advies. Ik denk dat ik inderdaad aan ga haken bij de 4.00 groep en dan zou ik daar op moeten kunnen uitkomen.

Je hebt gelijk dat het krap is. Ik heb nog tien weken te gaan en wil die langste trainingsafstand van 35 km over zeven weken lopen. Dan heb ik nog drie weken daarna tot de marathon.
Ik probeer mezelf steeds voor te houden dat de eindtijd onbelangrijk is maar merk dat ik toch stiekem wel erg graag onder de 4.00 wil lopen. Mocht ik er boven komen dan heb ik een mooie richttijd voor een volgende marathon.

Dank voor het meedenken!
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-08-2015 17:38    Post subject: Reply with quote

Hahaha sorry ja ik bedoelde inderdaad 7 weken voor de langste afstand opbouwen en dan taperen naar de M toe. Juist omdat je vier jaar loopt met relatief 'weinig' lange afstanden zal het best een kluif zijn maar wel leuk natuurlijk. Beter iets te voorzichtig beginnen en eventueel versnellen.

Het begin is ALTIJD makkelijk. Of je nou een HM of een 10K loopt op een M. Aanvankelijk denk je altijd dat het niks voorstelt Smile

Maar vergis je niet, ook met 6 min/km kom je rond de 4.14 uit als het parcours ook niet nog eens te lang is.... Dat kwartier moet je dus eerst al 'weglopen' om op 4 uur uit te komen

Staar je er niet blind op, zie het als een goede oefening waar je met plezier op terug kunt kijken en die riekt naar meer. Geen slijtageslag die meteen een blessure geeft of een loop dip Smile

Veel plezier. Het is een goed parcours, nog wel leuk ook langs het water. Tot 25 km is het prima te lopen.

Back to top
Michiel_N
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-08-2015 18:16    Post subject: Reply with quote

Er is nog tijd om het exact te bepalen maar ik denk ook dat die 3'45 uur er bijna bij je inzit. Nu je zelf al zegt dat die 6'00/km erg rustig is, zou ik dat in je eerstevolgende lange duurloop iets op voeren. Maak er eens 5'50/km of 5'40/km van zou ik zeggen. Als je het dan nog makkelijk loopt, kan er wellicht over ruim twee maanden nog iets af. Met een halve marathon tussen je trainingen kun je mooi bepalen waar je zit..
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-08-2015 20:32    Post subject: Reply with quote

Michiel_N wrote:
Er is nog tijd om het exact te bepalen maar ik denk ook dat die 3'45 uur er bijna bij je inzit. Nu je zelf al zegt dat die 6'00/km erg rustig is, zou ik dat in je eerstevolgende lange duurloop iets op voeren. Maak er eens 5'50/km of 5'40/km van zou ik zeggen. Als je het dan nog makkelijk loopt, kan er wellicht over ruim twee maanden nog iets af. Met een halve marathon tussen je trainingen kun je mooi bepalen waar je zit..

Het lijkt me niet verstandig om ineens voor een eerste marathon te gaan trainen op wedstrijd tempo. De afstand zit nog lang niet solide in de benen. Aerobe basis zo belangrijk voor de marathon!

Back to top
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007

PostPosted: Thu 06-08-2015 20:43    Post subject: Re: Eerste marathon looptempo Reply with quote

jawo wrote:
Mijn meest recente halve was in juni en liep ik in 1.47. Mijn beste tijd is 1.33 maar ik richt me momenteel niet op snelle tijden maar meer op afstand.

Je hebt in principe dus veel meer snelheid in de benen dan die 1.47 op de halve, gezien het PR van 1.33. Ik liep mijn eerste marathon na ruim 3 jaar serieuze training met een PR van 1.27.50 en ik ging weg op 3.20 omdat ik in de laatste weken nog ziek was geweest, anders was ik zelfs op 3.10-3-15 vertrokken.

Helaas ging deze marathon de mist in omdat ik na 26km tijdens een sanitaire stop wat rekoefeningen wilde doen, en dat leverde een vreselijke krampaanval op die een uur duurde Wink

PS: Ik zou voor een negative split gaan: 1.47 + 1.46
Michiel_N
Lid
Lid

PostPosted: Thu 06-08-2015 21:34    Post subject: Reply with quote

max09 wrote:
Het lijkt me niet verstandig om ineens voor een eerste marathon te gaan trainen op wedstrijd tempo. De afstand zit nog lang niet solide in de benen. Aerobe basis zo belangrijk voor de marathon!

Helemaal mee eens maar ik denk dat zijn wedstrijdtempo dus nog iets hoger ligt. Als je sneller loopt werk je ook aan je aerobe vermogen. Daarnaast komt er meer kracht in de benen.
Back to top
Pietje
Lid
Lid

PostPosted: Fri 07-08-2015 7:07    Post subject: Reply with quote

Ik zou gewoon lekker gaan lopen op 5 min de km en dan kijken hoe je je voelt na 22/23 km.
Je kan dan altijd nog versnellen, loop hem uit en de volgende marathons kan je altijd nog voor een tijd gaan....
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Fri 07-08-2015 7:49    Post subject: Re: Eerste marathon looptempo Reply with quote

@ drum: Ik ga uit van die 1.47. Dat is dus iets heel anders dan 1.27.50
Het probleem met dit soort dingen is altijd dat we de persoon niet kennen Smile Al die tijden zeggen op zich niet zo erg veel en ieder mens reageert anders tijdens een langere run. Enne.. die kramp... die kwam écht niet zomaar opzetten. Ik vind het mooi om te lezen dat als zoiets gebeurt, het wordt gezien als iets 'externs'.

@ pietje: jij maakt het helemaal bont met de 5 min/km

@ michiel: Eens. Die snelheid is er ook. Maar schrijven we niet allemaal dat we eigenlijk rustiger van start hadden moeten gaan? En houdt niemand zich daar aan?

Zelfs met starten op een 4 uurs eindtijd moet je het eerst nog maar dóen om te versnellen aan het eind. Op papier lijkt het allemaal zo makkelijk. En wat voelt het allemaal makkelijk aan het begin! Pas ermee op. Anders schrijf je straks (ook) dat je tot de HM nog prachtig op koers lag voor een 3.30 marathon (ik noem maar wat). Maar ja, daarna kreeg je kramp, of werd het warm, of lukte het toch niet meer zo goed en zie.... wat jammer nou, 4.05 Niemand hier zegt dan tegen je 'wat heb je dat stom aangepakt'. Nee, dan hoor je 'wat goed van je dat je toch hebt doorgepakt ondanks kletspraat Xxxxxx' -) 'Bikkel' wil er dan ook nog wel eens bijgeschreven worden.
Daarom liever van te voren gewoon maar gezegd Smile Rustig beginnen, het is écht de enige manier om fris en sterk te eindigen. Op de lange afstand kan je écht nog wel wat 'goed' lopen als het zo goed gaat dat je nog kunt versnellen.

That said.... je kunt eventueel in die 7 weken nog wel iets bijstellen overigens. Maar concentreer je eerst op de basis nu want met 20 km kom je er nog niet Smile Misschien kan je dan bijstellen op het moment dat blijkt dat (ook) de langere afstanden prima gaan.

Laat horen hoe het gaat op weg naar Amsterdam. Altijd leuk!

Edit: ik lees nu dat je ook 20 km trainingen hebt gedaan op sneller tempo. Dat ziet er al goed uit. Afstand opbouwen en goed kijken hoe het voelt. Tempo is ok maar pas op dat je geen wedstrijd loopt in de training. Train rustig en gedegen en je loopt misschien wel sneller dan gedacht. Train te snel en het wordt een teleurstelling misschien.

Last edited by max09 on Fri 07-08-2015 10:33; edited 1 time in total
Back to top
Pietje
Lid
Lid

PostPosted: Fri 07-08-2015 8:08    Post subject: Reply with quote

@Max oeps idd ja hahah
Dan gaat die uitkomen op 3.30
Ik bedoel gewoon 5.15/5.20..
Back to top
jawo
Lid
Lid

PostPosted: Fri 07-08-2015 9:47    Post subject: Reply with quote

Bedankt allen voor het meedenken.
Wisselende reacties maar ik denk dat ik me eerst instel op een tijd rond de 4.00. Dat er meer snelheid inzit weet ik ook maar 42 km is toch wel een heel eind.
Mijn eerste marathon moet natuurlijk een succeservaring worden en ik wil absoluut niet te hard vertrekken, dat is me met de halve marathon ook weleens gebeurd en dan is je gevoel na afloop toch vaak anders dan wanneer je een mooie vlakke loopt. Versnellen aan het einde vind ik vaak lastig wanneer ik in een bepaald tempo zit. Mijn beste tijden loop ik altijd als ik zo vlak mogelijk kan lopen.

Ik zal de komende weken de duurloop eens wat sneller lopen en eens een negatieve split in de lange duurloop uitproberen. Heb een week of drie geleden een duurloop van 20 km gemiddeld 5.30 per kilometer gelopen en toen had ik ook nog wel over voor mijn gevoel. Maar of ik dat tempo dan nog eens 20 km kan volhouden...
Ik moet maar eens kijken hoe ik een 30 km verteer rond de 5.30/5.40

Ik houd jullie hier wel wat op de hoogte van mijn vorderingen! Morgen staat er een minimum van 25 km. op het programma.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Wedstrijden All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum