Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - trail of alleen waterdichte schoenen op heide en bos.
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

trail of alleen waterdichte schoenen op heide en bos.

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mireille
Lid
Lid

PostPosted: Sun 09-08-2015 15:10    Post subject: trail of alleen waterdichte schoenen op heide en bos. Reply with quote

Hallo allemaal.

Ik loop onder begeleiding van de atletiekvereniging. Eenmaal daar en eenmaal zelf een duurloop van 10 km pw.
Tijdens de vakantieperiode hebben we afwisselende training gehad en ook kennisgemaakt met een bescheiden stuk trailrunnen. Ik vond dit erg leuk.
Ik wil dit graag als aanvulling en deels vervanging van mijn duurlopen maken.

Vraag aan jullie gevorderden / ervaringlopers:
Wat voor soort schoen heb ik precies nodig?

Mijn ondergrond zal zijn: Heidepaden, zandpaden en bosgrond.
maar ook tussendoor wellicht een grind of hard fietspad.
ik wil wel grip hebben op nat gras, modder en zand.

Met sneeuw en regen (modder) lijken waterdichte schoenen mij een must.
maar uit de meeste reviews van trailschoenen kom ik er niet goed uit of je daar ook een stuk fietspad mee kan pakken.
De meeste zolen lijken robuust en vooral voor bergachtig terrein.
Een ultieme trailschoen gaat dan niet werken lijkt mij.
Iemand ervaring?/tips?
Tijdens mijn normale training loop ik op Saucony Triumph Iso.
kijk uit naar jullie reactie.
Back to top
View user's profile Send private message
sil
Lid
Lid

PostPosted: Sun 09-08-2015 17:37    Post subject: Reply with quote

Ik heb een hele smalle leest en daardoor nooit een goede trail schoen kunnen vinden maar ik banjer overal op mijn gewone loopschoenen doorheen en eigenlijk is het enkel bij een glibberige steile afdaling dat ik denk van eigenlijk zou ik toch ook trail schoenen moeten hebben.
Het nat worden van de voeten vind ik op zich geen probleem , dat heb je bij een fikse regenbui ook en als je een riviertje over moet steken dan loopt toch ook bij waterdichte schoenen het water er bovenlangs in.
Back to top
anderson
Lid
Lid

PostPosted: Sun 09-08-2015 20:48    Post subject: Reply with quote

Alleen bij modder sneeuw en bergen zijn trail schoenen handig bij gewoon bospaden in de lente, zomer kan je het beste op je normale hardloop schoenen lopen.
Back to top
Rudedadude
Lid
Lid

PostPosted: Sun 09-08-2015 21:44    Post subject: Reply with quote

Waterdichte schoenen lijken mij overdreven. Alle keren dat de weersomstandigheden anders zijn, zijn je schoenen meteen een stuk warmer. Belangrijker is dat je schoenen goed hun vocht kwijt kunnen als ze nat worden en niet dagen en dagen nat blijven. Ik heb afgelopen winter vaak genoeg door flinke plassen gelopen en dat vormde voor de rest van een run geen enkel probleem, je natte sokken vormen heel snel een soort wetsuit waar je voeten warm in blijven.

Ik zou eerst eens gewoon met je Saucony's het parkoers lopen. Met goed weer en niet al te technisch terrein kom je daarmee een heel eind. Pas met echte modder, zompig gras, losse ondergrond en stevige hellingen worden trailschoenen echt een noodzaak. En los daarvan kan het prettig zijn om een setje schoenen te hebben waarover je je niet druk hoeft te maken dat ze vies worden.
Met wat je beschrijft zijn reguliere trailschoenen prima geschikt (wel wat profiel, maar geen enorme klauwen). Met alle trailschoenen kun je ook prima over asfalt (dat kan met een mountainbike tenslotte ook), alleen degene met echte noppen lopen dan iets 'sponziger' (ik heb zelf ervaring op dat punt met de Inov-8 x-talons die 7mm noppen hebben en geschikt zijn voor mudruns).

Mijn advies: vergeet dat waterdichte, kies schoenen die niet opeens veel zwaarder/heftiger zijn dan waar je nu op loopt want dat is 90 procent van de tijd niet nodig. Mijn Inov-8 x-talons gebruik ik een stuk minder dan mijn reguliere trailschoenen (La sportiva Helios). Tijdens trailwedstrijden wordt je tegenwoordig doodgegooid met schoenen van Salomon, maar elk merk heeft tegenwoordig wel wat leuks.
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Sun 09-08-2015 23:54    Post subject: Reply with quote

Voor natte, modderige omstandigheden kies ik op de trails meestal voor m'n Salomons XR Crossmax CS. Stevige schoen, uitstekende grip en... De CS staat voor Clima Shield. Dat houdt in dat de schoen zo gemaakt is dat het beter beschermt tegen binnendringend vocht en modder.
Ben zeer tevreden over die schoen en gaan nog jaren mee. 😉👍
mireille
Lid
Lid

PostPosted: Tue 11-08-2015 18:50    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor jullie reacties!
Zo zie je dat ieder zijn eigen visie en ervaring heeft.
Ik neem dat zeker mee. Voorlopig loop ik nu nog even op mijn gewone loopschoenen om het eea te verkennen.
En bekijk ook de paden goed waar ik wil gaan lopen. Wanneer het echt glibberig en onbegaanbaar word met mijn normale schoenen hoop ik een mooi een geschikt paar te hebben gevonden.

gr, Mireille
Back to top
TrRnnr
Lid
Lid

PostPosted: Tue 20-10-2015 8:22    Post subject: Reply with quote

zelf loop ik ook op de Thriumph iso en die bevallen mij prima, ik ben het er mee eens dat met "mooi weer" deze prima in heide en bosrijke omgeving uit de verf komen.
toch zijn er nog meer voordelen aan waterdichte (trail) schoenen. ten eerste is de 'grip' vaak beter maar wat vaak vergeten wordt is dat bij de meeste waterdichte schoenen ook de toplaag van ander, beter bestendig tegen ondergrond en omgeving, materiaal gemaakt is.
zeker de met Goretex gevoerde schoenen zijn vaak voorzien van een goede beschermende laag. dit telt voor mij zeker mee.
het is idd zo dat de schoen snel behoorlijk warm kan worden, ook met zomersokken is dit vaak on aangenaam, toch vind ik
dit een extra afweging waard.
voor "tussen schoenen" die ook op de weg maar toch waterdicht te vinden zijn is keuze zat.. veel schoenen van Saucony komen hiermee in verschillende vormen, van stug tot easy and flexible, op de markt en sommige modellen hebben zelfs een gtx uitvoering.
een moeilijke keuze met veel concessies... maar wel de moeite waar om te ontdekken.
ik moet toegeven dat mijn zoektocht ook nog niet over is en ik idd voor de trails nijg naar nog een extra paar maar dan niet waterdicht, voor nu ....
ik loop zelf met Solomon speedcross III Gtx - Saucony Triumph isofit
Back to top
mireille
Lid
Lid

PostPosted: Tue 20-10-2015 9:07    Post subject: Reply with quote

Dank voor je uitgebreide antwoord TrRnner!
Ik heb een zoektochtje gedaan en heb uiteindelijk een schoen gevonden om af en toe eens een (modderig-) bos of heide-pad te nemen.
Mijn keuze is op mijn eigen merk gevallen:
Naast mijn Saucony Triumph Iso heb ik nu als waterdichte schoen de Saucony Ride 8 gtx. Een schoen met Goretex dus.
Ademend maar wel waterdicht. De zool lijkt een enkele fractie stugger maar het kan ook met inlopen te maken hebben.
Ik merk het aan mijn voorvoetlanding. Maar in het veld zit je toch vaak op je middenvoet. Er zit ook iets meer grip onder dan de gewone schoen.
Terwijl het beslist geen trailschoenen zijn.
Ik bdn er erg blij mee.
Back to top
MiepMiep
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Tue 20-10-2015 21:59    Post subject: Reply with quote

In de zomer en met droog weer loop ik op Newton Gravity IV's. Licht en luchtig en geschikt voor zowel trails als asfalt. Door water of duinzand lopen is geen probleem, want door de 'open mesh' loopt water en zand direct weer uit de schoenen.

Als het kouder wordt en in modderig terrein loop ik op Salomon Speedcross 3 GTX schoenen met Goretex. Naast dat ze waterdicht zijn zijn ze ook zo ontworpen dat er niet snel zand e.d. in de schoenen komt. En toch nog een redelijk lichte schoen. Het profiel zorgt voor een goede grip, je merkt echt het verschil met een normale loopschoen. En ook op asfalt lopen ze goed.

Vandaag liep in de middagpauze van een rondje door het bos op oude Asics die ik op mijn werk heb staan. Dat was op sommige modderige stukken flink glibberen. Ik ging zelfs bijna een keer door mij enkel. Dan lopen de Salomons toch een stuk lekkerder en veiliger.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
gadget
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 21-10-2015 14:54    Post subject: Reply with quote

Gisteren nog lekker door de bagger gelopen in het bos op m'n merrell trailgloves. Die zijn zeker niet waterdicht maar dat is eigenlijk niet zo'n probleem.
Ik heb ooit wel eens waterdichte schoenen gehad maar die worden snel erg warm en dan toch vochtig van de zweetvoeten die ik daar in kreeg.

Ik heb dus regelmatig natte voeten maar echt koud worden ze niet. gewone schoenen zijn ook prima maar ik hou zelf van wat minder demping, zeker in het bos en op de heide.

mvg,

Maarten
MiepMiep
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 21-10-2015 19:26    Post subject: Reply with quote

Mijn waterdichte schoenen heb ik eigenlijk alleen aan bij koud weer en van te warme voeten heb ik nooit last. Ik loop altijd op schoenen met weinig demping en een lage hak, dus niet alleen op onverharde paden. Als ik een enkele keer schoenen met meer demping aan heb valt direct op hoe onstabiel dat eigenlijk loopt en hoe belastend dat voortdurend corrigeren voor de knieŽn is. Toen ik vroeger altijd met demping liep was dat mij nooit zo opgevallen.
Back to top
mireille
Lid
Lid

PostPosted: Thu 22-10-2015 9:37    Post subject: Reply with quote

Miepmiep,
Je geeft aan dat je merkt dat extra demping belastender voor de knieeen is.
Mijn gewone schoenen hebben behoorlijk wat demping. Ik loop ook een beetje te klooien met mijn knieeen en had ook al het idee.
Mag ik vragen wat jeaan je knieeen merkt?
Back to top
MiepMiep
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Thu 22-10-2015 11:20    Post subject: Reply with quote

Vooraf: het is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en voor iemand die veel zwaarder is dan mijn 70kg bij 1m78 kan het heel anders zijn.

Toen ik na een poos lopen met weinig demping weer eens op 'normale' hardloopschoenen met meer demping liep had ik het gevoel dat ik niet stabiel op mijn benen stond. Het was net of ik continu iets moest corrigeren en dat er daardoor veel meer krachten op de knieŽn kwamen. Na een tijdje voelde ik dat minder. Dat kan gewenning zijn of misschien paste ik mijn loopstijl er op aan. Dit bracht mij op de gedachte dat demping goed kan zijn omdat er minder druk op je knie komt wanneer je hele gewicht er bij iedere pas op komt, maar dat er wellicht ook nadelen zijn door corrigeren van het iets stuiterende lopen.
Back to top
mireille
Lid
Lid

PostPosted: Thu 22-10-2015 15:14    Post subject: Reply with quote

Eigenlijk denk ik dat je er niet zoveel naast zit.
Ik heb mijn duurlopen wel wat snel opgebouwd voor een beginner.
Juist toen ik zo stom was om mijn nieuwe ,goed geveerde, loopschoenen aantrok en daardoor 'als vanzelf' er gelijk 12,5 km op liep had ik na een paar uur gelijk een dikke overbelastte knie.
Ik had daarvoor weinig last maar er leek me een verband in te zitten.
Het leek me dat ik door de behoorlijke demping veel moest corrigeren.
Dat idee heb ik ook met balansoefeningen. Die lukken blootsvoets beter dan op mijn loopschoenen. Ik word altijd een beetje om uitgelachen maar het is echt zo.
Ik ben ondertussen wel gewend aan deze schoenen maar ga misschien mij ook eens verdiepen in met minder demping lopen.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum