Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - ontbijt voor de marathon
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

ontbijt voor de marathon
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
juniorke
Lid
Lid

PostPosted: Sat 18-06-2016 18:32    Post subject: ontbijt voor de marathon Reply with quote

De marathon van Bxl start om 9 u . Wanneer zou je ontbijten? Ik zit op hotel maar kan niet zo vroeg ontbijten dus moet ik zelfs instaan hiervoor. Mag ik vb rijsttaart eten of raden jullie dit af? Bedankt alvast !
Back to top
View user's profile Send private message
max09
Lid
Lid

PostPosted: Sat 18-06-2016 19:54    Post subject: Reply with quote

Gewoon experimenteren wat voor jou werkt en dat gebruiken op de dag zelf. Op een hotelkamer kan je altijd wel iets maken dat bevalt.

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Chiel
Lid
Lid

PostPosted: Sun 19-06-2016 19:42    Post subject: Reply with quote

Wat Max zegt: thuis experimenteren met wat voor jou werkt qua tijd en lopen.
Zelf wil ik graag 2 uur vooraf gegeten hebben maar ik zie ook lopers kort voor de Marathon nog van alles naar binnen werken.
Bij veel hotels valt een vroeg ontbijt nog wel te regelen, zeker als er meer Marathonlopers zijn.
juniorke
Lid
Lid

PostPosted: Mon 20-06-2016 6:31    Post subject: Reply with quote

Bevat rijsttaart vb wel de juiste suikers en koolhydraten?
Back to top
Loper026
Lid
Lid

PostPosted: Mon 20-06-2016 8:39    Post subject: ontbijt voor de marathon Reply with quote

Mijn eigen ervaring (eerst marathon). Start 10.15u

Van te voren yoghurt met muesli + thee.
Zelf eet ik dagelijks yoghurt+muesli als ontbijt.

Is er geen minibar/waterkoker waar je zelf iets in kunt bewaren en/of opwarmen?

Belangrijkste is dat je het van te voren probeert hoe je lichaam op iets reageert!

Last edited by Loper026 on Mon 20-06-2016 13:07; edited 2 times in total
Back to top
richard1234
Lid
Lid

PostPosted: Mon 20-06-2016 10:49    Post subject: Reply with quote

Waarom al die onnodige suikers van te voren, sportrepen en andere onzin ...
Zorgt alleen voor een hoge bloedsuikerspiegel en de daar bijhorende energie dip.

Als het goed is heb je met je lange duurlopen in de training getraind om het lichaam gebruik te maken van vet reserve als energiebron.
De tijdelijke glucose energie bron is toch maar van korte aard.
Back to top
juniorke
Lid
Lid

PostPosted: Mon 20-06-2016 16:35    Post subject: Reply with quote

richard1234 wrote:
Waarom al die onnodige suikers van te voren, sportrepen en andere onzin ...
Zorgt alleen voor een hoge bloedsuikerspiegel en de daar bijhorende energie dip.

Als het goed is heb je met je lange duurlopen in de training getraind om het lichaam gebruik te maken van vet reserve als energiebron.
De tijdelijke glucose energie bron is toch maar van korte aard.

Richard op enkel vet als energiebron ga je niet vooruit gaan hoor. ik denk dat je niet goed ingelicht bent. Als de voorraad koolhydraten in je lichaam opgebruikt zijn, dan kan je geen vetverbranding meer hebben ook.
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Mon 20-06-2016 16:39    Post subject: Reply with quote

@ juniorke: gewoon voor mijn eigen nieuwsgierigheid: hoe denk jij dan dat het lichaam omgaat met de koolhydraten die jij in de ochtend gebruikt voordat je die marathon gaat lopen? Wat doet jouw lichaam daar dan mee?

Back to top
juniorke
Lid
Lid

PostPosted: Mon 20-06-2016 17:46    Post subject: Reply with quote

het lichaam peuzelt die koolhydraten op ; vandaar dat men aanraadt om zo'n 5 à 6 gellekes te nuttigen. Het effect duurt zo'n 30 à 60 minuten. We hebben per uur zo'n 60 gr KH nodig, één gelleke levert zo'n 30 gr KH . Dus per uur 2 en dan moet je voorraad op peil blijven
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Tue 21-06-2016 8:31    Post subject: Reply with quote

@ juniorke: dat is uit de boekjes ja. Klopt helemaal. Maar waar Richard1234 het over heeft is het lichaam leren zo efficient mogelijk te zijn. Als je lange duurlopen doet (ik heb het dus niet over sprinten of snellere lopen) dan kan je heel efficient met je eigen reserves om leren gaan. Zo neem ik dus op mijn lange duurlopen ook niets mee. Ik heb voor de zekerheid in mijn rugzak wat dextro voor het geval er toch iets niet lekker voelt maar.... begin je daar eenmaal mee tijdens een loop, dan moet je daar dus mee doorgaan).

Ga je al trainen met allerlei koolhydraten en sportdrankjes, gelletjes etc. dan leert het lichaam alleen maar om te vertrouwen op snelle beschikbare suikers. (Even simpel gezegd). Loop je op 'niks' dan zal het lichaam zelf andere bronnen gaan aanboren en wordt de verbranding efficienter. Dat is heerlijk. Niet meer hoeven te vertrouwen op gelletjes en andere zooi.

Het is geen wonder dat ze er zoveel aanraden per uur. Begin je ermee, dan zal je er niet zo makkelijk mee kunnen stoppen.

Probeer gewoon eens op 'niets' te lopen. Je zult zien dat je er snel aan went.

Op welke afstanden ga jij al met gelletjes lopen trouwens? Of zijn dat echt langere afstanden wellicht?

Het is leuk en nuttig om je wat meer te verdiepen in de verbranding tijdens activiteit. Je schrijft dat het lichaam die koolhydraten 'oppeuzelt'. Maar weet je dan ook hoe dat gebeurt? Welke processen daarbij om de hoek komen kijken en wat - tegelijkertijd - de spieren nodig hebben? Dan zul je zien dat het een beetje lastiger is dan jij stelt.

Back to top
Loper026
Lid
Lid

PostPosted: Tue 21-06-2016 9:22    Post subject: ontbijt voor de marathon Reply with quote

Voordat ik dit jaar ging trainen voor mijn eerste marathon, nam ik nooit voedsel mee (trainingen tot 2uur). Afhankelijk van temperatuur dronk/nipte ik water, maar hooguit 250ml.

Tijdens lange duurlopen (2.5u+) heb ik wel getraind met gel en sportdrank.
Maar ook 1x lange duurloop van 3u zonder.

@max09 en @richard1234
Zal het lichaam van ervaren marathonlopers ook in verbranding beter getraind zijn dan debutanten?
Back to top
max09
Lid
Lid

PostPosted: Tue 21-06-2016 9:30    Post subject: Reply with quote

@ loper: Natuurlijk! Hoe meer je loopt/traint en hoe meer zones je hebt qua lopen hoe beter je ook kunt trainen op vetverbranding. Als je nog niet zo lang loopt is het uberhaupt al heel lastig om op lagere hartslag te lopen bijvoorbeeld. Het heeft allemaal echt even tijd nodig.

Back to top
juniorke
Lid
Lid

PostPosted: Tue 21-06-2016 10:44    Post subject: Reply with quote

Max alvast bedankt voor je uitleg. Ik ben blij eens een onderbouwde uitleg te krijgen. Je kan gelijk hebben. Ik probeer eens mijn situatie te schetsen.
Destijds lang geleden ( toen de dieren nog spraken Cool in 1990, liep ik in rotterdam een marathon ( 2u56) eerlijkheidshalve zeg ik er bij ik was toen nog jong en mooi Laughing (30 j) Ik legde me hierna toe op het runnen van mijn eigen sportclub in diverse gevechtsporten. Tot ik een paar jaar terug hiermee stopte ingevolge diverse lichamelijke klachten. Ik hervond de motivatie zo'n 3 jaar terug om opnieuw te gaan lopen. Eerst gewoon wat trainen dan al eens een wedstrijdje en ja zelfs opnieuw enkele halve. Zo liep ik vorig jaar in Brussel op de 21 km 1u44. Veeeeeel trager dan vroeger maar ja ik ben er ondertussen al 56 j. Dit jaar wil ik nog eens een marathon lopen. Ik wil dit zeker doen onder de 4u en eerlijk wil ik stiekem 3u45 halen. Ondertussen is alles geëvolueerd bij 1990 ( waar ik ook niets gebruikte van gellekes) Als ik nu ga lopen vb op zondag een 20 - 24 km dan neem ik een gelleke na zo'n 12 à 14 km.
Of dit helpt of niet kan ik eerlijk gezegd niet zeggen. Ik geloof wel dat dit de voorraad aanvult en zeker niet slecht zal zijn.
Ik startte deze topic feitelijk omdat ik de ochtend van de marathon ( start om 9u) op hotel zit maar niet kan eten voor 6u30 -7u. Dus vermoed ik dat dit te laat is en wil ik zelf instaan om mijn ontbijt klaar te maken. Vraag is dus wat eet ik en hoe laat? Ik zeg erbij dat ik geen last heb van mijn maag of ik nu koffie drink voor het lopen of iets eet.
Back to top
mattiman
Lid
Lid

PostPosted: Tue 21-06-2016 15:51    Post subject: Reply with quote

Max heeft gelijk dat het goed en nodig is je lichaam goed te trainen in vetverbranding. Maar koolhydraatverbranding is ook belangrijk. Beide moet je trainen, als je tenminste voor een optimale prestatie gaat. Dus af en toe trainen op een iets legere suikervoorraad terwijl je geen gelletjes of sportdrank inneemt tijdens de duurloop. En af en toe juist weer wel met volle glycogeenvoorraad plus suikerinname tijdens de training lopen. In kortere trainingen (< 1,5u) is innemen van extra energie sowieso niet nodig.

Wat betreft de dag van de marathon zelf: daar zou ik zeker geen risico nemen met een totaal nieuw soort ontbijt. Ik zou de weken of maanden ervoor al experimenteren met wat goed werkt voor jou. Veel of weinig eten, vroeg of laat, welk soort ontbijt, etc. Kijk wat je goed bevalt en wat je maag verdraagt. Je wilt niet halverwege uitstappen omdat je darmklachten gekregen hebt van dat experimentele yoghurtontbijtje ... Wink
Back to top
juniorke
Lid
Lid

PostPosted: Tue 21-06-2016 17:44    Post subject: Reply with quote

Leuk dat er verscheidene nuttige reakties komen waarvoor mijn dank!
heeft iemand ervaringen met pakweg een rijsttaartje? ik lust dit wel maar zou dit mij kunnen voorzien van de nodige energie om de marathon deftig te lopen? En mijn maagske verdraagt alles. Ik heb al getest om koffie te drinken kort voor het lopen en zelfs hier had ik geen problemen mee. Enkel als ik bij mijn ontbijt chocomelk drink zou ik soms wel wat last krijgen. Ik denk dat ik misschien teveel " boekskes" lees waardoor ik twijfel is dit of dat wel goed?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum