Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Natuurlijke voeding/drinken tijdens marathon ( en training )
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Natuurlijke voeding/drinken tijdens marathon ( en training )
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
richard1234
Lid
Lid


Joined: Nov 22, 2015
Posts: 46

PostPosted: Sat 31-12-2016 15:48    Post subject: Natuurlijke voeding/drinken tijdens marathon ( en training ) Reply with quote

Ik ben mij aan het voorbereiden voor de Rotterdam Marathon.
Dit word mijn eerste, nu ben ik mij wat aan het verdiepen over voeding/drinken tijdens het hardlopen.

Ik wou eerst alleen uit voedsel mijn koolhydraten halen en drinken gewoon water.
Alleen omdat ik heb gelezen dat je tussen de 40a60 gram per uur nodig hebt, word het uit voedsel alleen wat teveel om mee te nemen en niet praktisch. Dus lijkt mij toch een combi van beide.

Ik heb het hier wel over natuurlijke middelen, tijdens lange duurlopen wil ik rozijnen gaan proberen de hoeveel per keer rond de 25gram kh.
Daarnaast nog een paar muesli repen en/of ontbijtkoek mee.

Voor drinken kom ik er eigenlijk niet uit, de kant-en-klaar sportdrankjes waag ik mij liever niet aan.
Ik neig toch naar Diksap omdat dit 100% natuurlijk is. Zonder toegevoegde, kleurstoffen, smaakversterkers etc.
Ik dacht aan Diksap dat dit een goed alternatief is? Zit natuurlijk wel tjok vol suikers, dat maakt verder niet uit?

Ik zat ook te denken om Dextrose te kopen en dit te gaan gebruiken, makkelijk te doseren..
Ik neig alleen toch naar Diksap omdat dit 100% natuurlijk is. Zonder toegevoegde, kleurstoffen, smaakversterkers etc.

Iemand tips? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Het aanbod en keuzes zijn gewoon te groot.
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Sat 31-12-2016 17:01    Post subject: Re: Natuurlijke voeding/drinken tijdens marathon ( en training ) Reply with quote

richard1234 wrote:
Zit natuurlijk wel tjok vol suikers, dat maakt verder niet uit?


Suikers heb je toch nodig. Daarnaast maakt het geen barst uit of je "natuurlijke"of gerafineerde suikers inneemt. Suiker, in wat voor vorm ook, bestaat bijna altijd uit glucose en fructose

richard1234 wrote:
Ik zat ook te denken om Dextrose te kopen en dit te gaan gebruiken, makkelijk te doseren..
Ik neig alleen toch naar Diksap omdat dit 100% natuurlijk is. Zonder toegevoegde, kleurstoffen, smaakversterkers etc.


Diksap is feitelijk niets anders als aanmaaklimonade, dus heel veel suikers en en calorieŽn. Een goede hydraterende sportdrank heeft wel wat suiker, maar zit niet ram en ramvol. Daavan krijg je alleen maar maagklachten. Een kleine hoeveelheid suikers is goed, te veel werkt averechts.

Het makkelijkste is gewoon een kwalitatief goede sportdrank te kopen. Misschien niet 100% natuurlijk (wat jij kennelijk belangrijk vindt) maar wel precies goed voor een heftige inspanning.

Daarna is het makkelijkste gewoon kraanwater. Water is de meest optimale drank die we kennen. Het lichaam kan water beter hebben als wat dan ook (water met een kleine hoeveelheid suikers (sportdrank) wordt even goed opgenomen).

Als je perse een "sport drank" puur natuur wilt kan je het beste gewoon met fruit aan de slag. Beetje fruit, beetje zout, beetje suiker en aanmaken met water. Gewoon eens zoeken op "Make Your Own Electrolyte Energy Drink" of iets dergelijks.
Back to top
View user's profile Send private message
Jooost
Lid
Lid


Joined: Aug 02, 2011
Posts: 377

PostPosted: Sat 31-12-2016 18:34    Post subject: Reply with quote

@Richard1234 ; ik snap dat je je nu al een beetje zenuwachtig maakt en ook weer niet . Je moet 't allemaal niet zo ingewikkeld maken . Ik sluit me aan bij het stukje van Eide . Wat ik zelf bij de marathon doe , is bij de 5 km een bekertje water , bij 10 km sportdrank , bij 15 weer water , enz . En bij hoge temperaturen drink je wat meer .
Eten is ( voor mij dan ) niet zo belangrijk , hoewel , een banaantje of een stuk sinaasappel na een km of 30 , is toch wel erg welkom .
Die ontbijtkoek zou ik zowizo niet doen , werkt volgens mij laxerend .
Maar goed , je zult binnenkort toch een paar lange duurlopen moeten gaan lopen ter voorbereiding . Expirimenteer tijdens deze lopen , of loop eens mee met een georganiseerde trainingsloop ( kijk op de website van de marathon ) , maar maak van je marathon geen expiriment .
Succes en veel plezier .
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Sat 31-12-2016 19:07    Post subject: Reply with quote

Ik bedenk me nog iets, als de eis 100% natuurlijk is kan je ook eens naar Nuun kijken. Niet goedkoop maar wel te krijgen via, bijvoorbeeld, MST.

Ik doe mijn lange duurlopen overigens zonder eten en, erg warm weer daargelaten, ook zonder drinken. Als ik iets mee zou nemen zou dat een banaantje zijn. Ideaal voer voor het sporten en handzaam.
Back to top
View user's profile Send private message
richard1234
Lid
Lid


Joined: Nov 22, 2015
Posts: 46

PostPosted: Sat 31-12-2016 20:33    Post subject: Reply with quote

Dank voor de reacties.

Ik heb besloten om voor fruitrepen te gaan van de AH, kost ook niet zoveel.
Daarnaast neem ik rozijnen mee.

Ik ga mijn eigen sportdrank maken, voor 1liter neem ik 50gram diksap en 1gram zout.
Hier ga ik het eerst mee proberen.
Probeer voor een langzame duurloop straks van bijvoorbeeld 32km, a 150gram kh binnen te krijgen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat ik mij afvroeg de langzame duurlopen is voor het stimuleren van vetverbranding.
Als je voedsel en sportdrank meeneemt, train je hier dan nog wel op?

Aangezien je lichaam nu voortdurend aanspraak kan maken op de snelle brandstof leverancier, glucose.
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Sat 31-12-2016 21:39    Post subject: Reply with quote

richard1234 wrote:
Wat ik mij afvroeg de langzame duurlopen is voor het stimuleren van vetverbranding.
Als je voedsel en sportdrank meeneemt, train je hier dan nog wel op?

Aangezien je lichaam nu voortdurend aanspraak kan maken op de snelle brandstof leverancier, glucose.


Waarom zou je specifiek willen sturen op een training waar je door je glycogeen voorraad heen bent?
Back to top
View user's profile Send private message
richard1234
Lid
Lid


Joined: Nov 22, 2015
Posts: 46

PostPosted: Sun 01-01-2017 19:23    Post subject: Reply with quote

Lijkt me nogal logisch, lang duurloop is voor ontwikkeling van vetverbranding. Als ik dus met elke lange duurloop voedsel meeneem, dan zal mijn lichaam automatisch de hele loop aanspraak maken op de glucose.

Niet de bedoeling lijkt mij?
Back to top
View user's profile Send private message
Runnerd
Lid
Lid


Joined: Aug 09, 2013
Posts: 665
Location: Huissen

PostPosted: Sun 01-01-2017 20:01    Post subject: Reply with quote

Het voordeel van water drinken tijdens een marathon is, dat je precies weet wat het is. Bij aangebden sportdrank heb je geen idee welk merk het is en of het goed valt.

Wat me tegenviel in Rotterdam is dat er dus nergens fruit oid te vinden was bij de posten. Uiteindelijk vond ik een toeschouwer met schijfjes sinaasappel en dat was ERG lekker! Smile

Mijn advies: probeer welke gel of reep je bevalt na 25 km rennen (of na andere, zeer zware inspanning, sportschool na een uur zeer intensief bewegen?). Neem daar dan wat van mee.
Ken je mensen die komen kijken? Zet die dan op de 30 km oid neer, voor verse voorraad en een goed gesprek Smile. Dan kan je er daarna vast weer tegen.

Succes!
Back to top
View user's profile Send private message
Eide
Lid
Lid


Joined: Nov 03, 2013
Posts: 910
Location: Arnhem

PostPosted: Sun 01-01-2017 20:21    Post subject: Reply with quote

richard1234 wrote:
Lijkt me nogal logisch, lang duurloop is voor ontwikkeling van vetverbranding. Als ik dus met elke lange duurloop voedsel meeneem, dan zal mijn lichaam automatisch de hele loop aanspraak maken op de glucose.

Niet de bedoeling lijkt mij?


Haal je nu niet de LSD en lopen op een lege maag door elkaar?
Back to top
View user's profile Send private message
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007


Joined: Nov 10, 2003
Posts: 9069
Location: Eindhoven

PostPosted: Sun 01-01-2017 23:02    Post subject: Reply with quote

Runnerd wrote:
Het voordeel van water drinken tijdens een marathon is, dat je precies weet wat het is. Bij aangebden sportdrank heb je geen idee welk merk het is en of het goed valt.


Toen ik mijn eerste en laatste marathon liep was het advies in de hardloopbladen dat je je vooraf diende te verdiepen in welke sportdrank er bij een marathon verstrekt werd Wink En dan natuurlijk met dat merk trainen!
Maar is misschien wel heel oldskool Wink

Zonder internet bedenk ik me nu, dat had ik toen nog niet
_________________
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
AdP
Lid
Lid


Joined: Feb 23, 2009
Posts: 2244

PostPosted: Mon 02-01-2017 11:23    Post subject: Reply with quote

richard1234 wrote:
Lijkt me nogal logisch, lang duurloop is voor ontwikkeling van vetverbranding. Als ik dus met elke lange duurloop voedsel meeneem, dan zal mijn lichaam automatisch de hele loop aanspraak maken op de glucose.

Niet de bedoeling lijkt mij?

Klopt. Bij de lange duurloop wil je ook de vetverbranding trainen en kun je dus beter geen gelletjes en drankjes meenemen in de opbouwperiode. Dichter richting marathon verandert dat een keer en wil je juist een keer oefenen met je drinkstrategie en dus b.v. een gelletje uitproberen. Dat zou ik dan doen bij een specifieke training, waar je dus op wedstrijdsnelheid loopt in lange blokken. In de opbouwfase is de lange duurloop zeer aspecifiek (want te langzaam) maar gericht op de ontwikkeling van aerobe infrastructuur inclusief vetverbranding. Daarbij onderdrukken gelletjes en sportdrank eerder het trainingseffect dan dat ze dat versterken. Wat water onderweg heeft dat nadeel niet. Na de training natuurlijk wel goed aanvullen.
Back to top
View user's profile Send private message
richard1234
Lid
Lid


Joined: Nov 22, 2015
Posts: 46

PostPosted: Mon 02-01-2017 14:50    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
richard1234 wrote:
Lijkt me nogal logisch, lang duurloop is voor ontwikkeling van vetverbranding. Als ik dus met elke lange duurloop voedsel meeneem, dan zal mijn lichaam automatisch de hele loop aanspraak maken op de glucose.

Niet de bedoeling lijkt mij?

Klopt. Bij de lange duurloop wil je ook de vetverbranding trainen en kun je dus beter geen gelletjes en drankjes meenemen in de opbouwperiode. Dichter richting marathon verandert dat een keer en wil je juist een keer oefenen met je drinkstrategie en dus b.v. een gelletje uitproberen. Dat zou ik dan doen bij een specifieke training, waar je dus op wedstrijdsnelheid loopt in lange blokken. In de opbouwfase is de lange duurloop zeer aspecifiek (want te langzaam) maar gericht op de ontwikkeling van aerobe infrastructuur inclusief vetverbranding. Daarbij onderdrukken gelletjes en sportdrank eerder het trainingseffect dan dat ze dat versterken. Wat water onderweg heeft dat nadeel niet. Na de training natuurlijk wel goed aanvullen.


Maar je zal toch ook trainingen gaan lopen met voeding, wanneer begin je hiermee?
Zodat je lichaam ook went aan het verwerken van voedsel tijdens het lopen, het gebruiken van zowel glucose/vet als energiebron.
Welke trainingen zijn dan geschikt ervoor, 20km+ trainingen?

Lijkt mij dat je dit wel een aantal keren moet trainen, zodat ook je lichaam hierop kan aanpassen en niet een eenmalige keer voor de marathon aan.
Back to top
View user's profile Send private message
AdP
Lid
Lid


Joined: Feb 23, 2009
Posts: 2244

PostPosted: Mon 02-01-2017 22:38    Post subject: Reply with quote

richard1234 wrote:
Maar je zal toch ook trainingen gaan lopen met voeding, wanneer begin je hiermee?
Zodat je lichaam ook went aan het verwerken van voedsel tijdens het lopen, het gebruiken van zowel glucose/vet als energiebron.
Welke trainingen zijn dan geschikt ervoor, 20km+ trainingen?

Lijkt mij dat je dit wel een aantal keren moet trainen, zodat ook je lichaam hierop kan aanpassen en niet een eenmalige keer voor de marathon aan.

'Voeding' klinkt een beetje als een groot woord: een marathon blijft een hardloopwedstrijd, waarbij je eventueel wel wat drinkt onderweg (vaak in combinatie met wat suikers), maar het is geen eetwedstrijd Smile.
Als je bedoelt 'hoe snel wen je aan die extra suikers', dan is dat zo lijkt het heel snel. Met een paar gerichte trainingen in de laatste 4 weken moet je dat al snel goed kunnen hebben. Eventueel eerst bij een korte training even oefenen voordat je het in de lange training met tempoblokken gaat proberen? Vet heb je onderweg niet extra nodig: dat heeft je lichaam ruim voldoende voorhanden (daarmee beschuldig ik je niet van overgewicht, gaat puur over energievoorraad Smile ).
Misschien zijn er echte ervaringsdeskundigen? Ik ken veel marathonlopers die na 2-3 keer oefenen best vlot lopen op een paar gelletjes met wat water, maar kan niet spreken uit eigen ervaring: ik loop nooit marathons en drink ook nooit onderweg (ook niet bij duurlopen tot 30km).
Back to top
View user's profile Send private message
gzomer
Lid
Lid


Joined: Nov 07, 2008
Posts: 2995
Location: Maarssen

PostPosted: Tue 03-01-2017 0:03    Post subject: Reply with quote

Eens met AdP. Bij de lange rustige duurlopen in de opbouwfase geen aanvullingen, eventueel wel water. En dan in het laatste blok tijdens trainingen specifiek oefenen met aanvullingen, het mooiste zelfs in een 30 km wedstrijd of genoemde trainingen met lange blokken op M-tempo. En zoals Drum aangeeft met de sportdrank / gelletjes die worden verstrekt tijdens M OF (zoals in mijn geval) met de supplementen die je kunt verteren en gaat meenemen op M-day.

Aanvullen van energie is uniek voor M. En niet te onderschatten. Ik heb het nog steeds niet onder de knie om na 30 km nog iets binnen te kunnen krijgen. Alles minder dan een M loop je gemakkelijk op voeding vooraf.
_________________
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
Back to top
View user's profile Send private message
mattiman
Lid
Lid


Joined: Oct 18, 2010
Posts: 804

PostPosted: Tue 03-01-2017 10:40    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
richard1234 wrote:
Lijkt me nogal logisch, lang duurloop is voor ontwikkeling van vetverbranding. Als ik dus met elke lange duurloop voedsel meeneem, dan zal mijn lichaam automatisch de hele loop aanspraak maken op de glucose.

Niet de bedoeling lijkt mij?

Klopt. Bij de lange duurloop wil je ook de vetverbranding trainen en kun je dus beter geen gelletjes en drankjes meenemen in de opbouwperiode. Dichter richting marathon verandert dat een keer en wil je juist een keer oefenen met je drinkstrategie en dus b.v. een gelletje uitproberen. Dat zou ik dan doen bij een specifieke training, waar je dus op wedstrijdsnelheid loopt in lange blokken. In de opbouwfase is de lange duurloop zeer aspecifiek (want te langzaam) maar gericht op de ontwikkeling van aerobe infrastructuur inclusief vetverbranding. Daarbij onderdrukken gelletjes en sportdrank eerder het trainingseffect dan dat ze dat versterken. Wat water onderweg heeft dat nadeel niet. Na de training natuurlijk wel goed aanvullen.


Het is een misverstand dat als je tijdens duurlopen een paar gelletjes inneemt je gelijk geen vetverbranding meer traint. Alsof je spieren dan 100% op suiker lopen en vetverbranding stilstaat. Dat is absoluut niet zo. Het is altijd een mix. Hoe intensiever de inspanning is hoe hoger de suikerverbranding. En hoe groter de glycogeenvoorraden hoe groter het aandeel suikerverbranding. Maar vetverbranding speelt bij matige intensiteit ook altijd een belangrijke rol.

Ook als je een kort rustig duurloopje doet van 20 min met een volle maag dan verbrand je misschien wel 50/50 vet/suiker. Bang zijn dat je vetverbranding niet traint omdat je een paar gelletjes neemt zou ik niet zijn. Fysiologisch zijn het deels ook dezelfde processen die er voor zorgen dat je een beter uithoudingsvermogen krijgt, zoals toename mitochondrien, capillarisatie spieren, etc. Die trainingsaanpassingen helpen zowel (aeroob) suikers als vetten te verbranden. Dus twee compleet losse processen zijn het niet.

Het kan in de voorbereiding wel nuttig zijn om je trainingen af te wisselen in de mate waarin je met of zonder "volle suikertank" traint. Net zo als je de trainings omvang en intensiteit afwisselt. Af en toe een duurloop op lege maag bijv. Maar het experimenteren met welke voeding je het beste loopt tijdens een marathon is ook erg belangrijk. Je wilt niet op 20km met maag- en darmklachten langs de kant van de weg staan omdat je de sportdrank of gelletjes nog nooit getest had.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.03 Seconden