Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Vetverbranding
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Vetverbranding
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
richard1234
Lid
Lid


Joined: Nov 22, 2015
Posts: 46

PostPosted: Sun 29-01-2017 14:52    Post subject: Vetverbranding Reply with quote

Ik heb vandaag een lange duurloop gedaan van 20km, onderweg had ik rozijnen mee en sportdrank.
Ik hield het veel beter vol en had genoeg energie. Meer als lopen op nuchtere maag.

Train ik als ik voedsel meeneem nog wel optimaal vetverbanding.
Ik probeer hier meer duidelijkheid over te vinden en de meningen hierin zijn nogal tegenstrijdig.

Wat ik niet begrijp is dat tijdens een marathon je wel voedsel tot je moet nemen en met lange duurlopen in training dan weer niet.
Klinkt beetje tegenstrijdig, waarom een marathon dan ook niet zonder voedsel lopen.

Je loopt praktisch alle lange duurlopen zonder voedsel ( tenminste dat word veel gezegd ).
Hiermee train je dus optimaal je vetverbranding. Vervolgens later in de training weken ga je wel een keer voedsel proberen.
Als je zoveel traint zonder wat is het nut nog van voedsel tijdens een marathon, waarom dan ineens wel?

Er word dan wel weer gezegd dat binnen 90min je glucose voorraad op is en dit goed is om bij te vullen? Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
casper
Lid
Lid


Joined: Dec 08, 2013
Posts: 239
Location: Hoofddorp

PostPosted: Sun 29-01-2017 18:31    Post subject: Reply with quote

ik ben verre van een deskundige op dit vlak.
Heb nooit een M gelopen. Langste loopjes zijn 25km geweest.
Heb voor deze trainingen ook nooit eten mee genomen. Sterker nog, ik neem vaak niet eens drinken mee.
Als ik wel de behoefte heb aan drinken heb ik vaak geluk dat er bij mij op mijn trainingsroutes meerdere Join the Pipe waterpunten zijn.

Wat is je doel van de trainingen?
Train je om vet te verbranden of is je doel om uiteindelijk een M te lopen.
Indien je doel is om een M te lopen dan zal ik niet te veel bezig zijn met vetverbranding. Eerder zorgen dat je voldoende energie in je lichaam hebt om de M uit te lopen.
De een heeft dan genoeg aan een gelletje, de ander zal iets meer willen eten zoals een stuk fruit.

Je moet het dus denk ik los zien.
Niet te veel nadenken en luisteren naar je lichaam. Als deze er behoefte aan heeft om beter te presteren, zal ik het zeker gebruiken.
_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Back to top
View user's profile Send private message
bantega
Lid
Lid


Joined: Aug 10, 2010
Posts: 279

PostPosted: Sun 29-01-2017 23:01    Post subject: Re: Vetverbanding Reply with quote

richard1234 wrote:
Er word dan wel weer gezegd dat binnen 90min je glucose voorraad op is en dit goed is om bij te vullen? Rolling Eyes

Klopt!

En tijdens een duurlooptraining loop je minder hard. Daardoor verbrand je relatief meer vet tov koolhydraten dus kan je langer door zonder bij te vullen. Maar bij de echt lange duurlopen zal je dus ook wel moeten bijvullen.
En voor de marathon is het handig om te ontdekken welke gels je lekker (minder vies...) vindt, goed verdraagt etc.
Back to top
View user's profile Send private message
hlv_87
Lid
Lid


Joined: Oct 30, 2015
Posts: 62

PostPosted: Mon 30-01-2017 15:50    Post subject: Reply with quote

Je loopt in je duurlopen niet zo ver als de marathon (althans qua afstand, misschien qua tijdsduur wel). Beide gevallen zijn niet vergelijkbaar met de marathon. Om een marathon op een prettige manier uit te kunnen lopen zul je onderweg moeten eten. Het is niet handig om tijdens te marathon voeding tot je nemen zonder dat je getest hebt welke voeding je prettig vind om tijdens het lopen te nuttigen. Je weet natuurlijk niet hoe je lichaam hierop reageert en dit kan ook een oorzaak zijn om uit te stappen.

Ik zou een afwisseling zoeken in duurlopen met en zonder voeding.
Back to top
View user's profile Send private message
richard1234
Lid
Lid


Joined: Nov 22, 2015
Posts: 46

PostPosted: Mon 30-01-2017 17:29    Post subject: Reply with quote

Hoe zit het met een halve? Heb er 2 gelopen en er vaarde toch een soort hongerklop. Maar vind het nog steeds beetje krom.
Waarom zou je de vetverbranding trainen en zorgen dat je lichaam efficienter gaat werken om vervolgens tijdens de hele/halve wel voedsel tot je te nemen.
Snap de logica niet helemaal.

Je lichaam heeft ongeveer 60gr koolhydraten p/u nodig. Voor een halve is dit dus ongeveer 100/120gram. Ligt er ook aan hoe snel je de halve loopt.
Als je dus ervoor zorgt dat je de halve of hele, voortdurend voorziet van brandstof dan zal je lichaam grotendeels glucose als aanvoer hebben.
Waarom dan zo enorm trainen op vetverbranding. Beetje dubbel gevoel heb ik erbij. Wat is het nut er dan nog van?
Back to top
View user's profile Send private message
roen
Lid
Lid


Joined: Sep 23, 2013
Posts: 220
Location: Den Haag

PostPosted: Mon 30-01-2017 20:59    Post subject: Reply with quote

richard1234 wrote:
Hoe zit het met een halve? Heb er 2 gelopen en er vaarde toch een soort hongerklop. Maar vind het nog steeds beetje krom.
Waarom zou je de vetverbranding trainen en zorgen dat je lichaam efficienter gaat werken om vervolgens tijdens de hele/halve wel voedsel tot je te nemen.
Snap de logica niet helemaal.

Je lichaam heeft ongeveer 60gr koolhydraten p/u nodig. Voor een halve is dit dus ongeveer 100/120gram. Ligt er ook aan hoe snel je de halve loopt.
Als je dus ervoor zorgt dat je de halve of hele, voortdurend voorziet van brandstof dan zal je lichaam grotendeels glucose als aanvoer hebben.
Waarom dan zo enorm trainen op vetverbranding. Beetje dubbel gevoel heb ik erbij. Wat is het nut er dan nog van?


Er is enorm veel onderzoek verricht naar duursporters, voedingsinname en energiesystemen. Ik maak me er even makkelijk van af dat in grote lijnen al je energiesystemen (vetverbranding en koolhydraat) gelijktijdig actief zijn. Je bent echter sneller door je koolhydraatvoorraad heen dan door je vetvoorraad. Je hongerklop is daar een indicatie van, je lichaam schakelt om naar verhoudingsgewijs meer vetverbranding. Door tijdens de marathon tijdig aan te vullen stel je het eindpunt wat verder uit.

Voor een halve marathon is een bekertje sportdrank voldoende. De afstand is te kort en je koolhydraatvoorraad hoog genoeg om last te hebben van hongerklop of een man met de hamer tegen te komen. Ofschoon (veel) te snel starten bij iederen een gat in de energievoorraad slaat. Daar train je uiteindelijk voor, om jezelf voor te bereiden maar ook mentaal om te ondervinden wat je kan. Niet iedereen eet tijdens een marathon. Als jij er geen goed gevoel bij hebt moet je het vooral niet doen.
Back to top
View user's profile Send private message
HennyV
Lid
Lid


Joined: Jan 30, 2011
Posts: 1076
Location: Arnhem

PostPosted: Mon 30-01-2017 21:19    Post subject: Reply with quote

Eens met het antwoord van Roen. Er is ontzettend veel onderzoek naar gedaan.
Paar aspecten:
- je hebt een voorraad glycogeen in je spieren en je lever.
- je hebt een voorraad vet in je lichaam
Hoe zachter je loopt hoe meer de verhouding ligt op de verbranding van vet en minder van glycogeen.
Je voorraad glycogeen is onvoldoende om een marathon hardlopend af te leggen. Afhankelijk van de snelheid, je glycogeenvooraad en de getraindheid ben je na 2 tot 3 uur door je voorraad heen.
Het verbranden van vet is op zich geen probleem. Het is alleen vervelend dat je voor vet ongeveer 6x meer zuurstof nodig hebt. Dat betekent dus meer ademen en meer hartslagen. Je lichaam kan dat niet aan en gaat dan langzamer lopen. Het gevoel van tegen de muur lopen.

Door te trainen op rustig en nuchter lopen went je lichaam eraan om meer gebruik te maken van vet als brandstof. Het mengsel van brandstoffen wordt meer efficient (lees meer vet). Door meer vet te verbranden kun je langer lopen op je beperkte hoeveelheid glycogeen. Dus zeer nuttig om rustig te trainen en nuchter. Dat bevorderd de vetverbranding.

Daarnaast moet je trainen om de gels binnen te krijgen en te houden. Dat kan heel gevoelig zijn. Veel lopers kunnen gels niet goed verdragen en hebben voorkeur voor bepaalde gels. Dat moet je uitproberen. Dat gaat het beste tijdens de lange duurlopen.
Zo leer je ook wat je maximaal kunt verdragen. De theorie is 60 tot 90 gram per uur van een gebalanceerd mengsel van glucose en fructose. Het is echter voor weinig lopers weggelegd om zoveel binnen te krijgen in een uur. 3 gels in een uur is voor veel lopers al een behoorlijke uitdaging. Bij een marathon van 3 uur zijn dat al 8 gels (bij de finish neem je er geen meer Wink ). Bij veel lopers schakelt de maag zich na ca 2,5 uur uit. De maag laat dan niets meer door. Dus daarvoor moeten de gels binnen zijn. Het uitschakelen van de maag kan ook getraind worden. Zodoende ook trainen van het lopen met gels.

Het is het één en het ander.
Tot slot heb je nog de taper of carbo loading. Het laden van koolhydraten is nuttig om de voorraad in de spieren maximaal te maken.

Voor een halve marathon hoef je meestal niets meer te nemen tijdens de loop. Maar dat is afhankelijk van hoe je geladen bent, de snelheid en hoe je getraind hebt met vetverbranding.

In bijgevoegd artikel kun je nog wat meer informatie vinden.

http://journals.plos.org/ploscompbiol/article?id=10.1371/journal.pcbi.1000960
Back to top
View user's profile Send private message
bantega
Lid
Lid


Joined: Aug 10, 2010
Posts: 279

PostPosted: Mon 30-01-2017 21:20    Post subject: Reply with quote

Je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid koolhydraten per uur verwerken: ongeveer 60 gram per uur*; eet je meer, dan krijg je last van je maag (ervaring mee, helaas). Probeer als test maar eens zoveel mogelijk high-energy sportdrank, gels en dat soort zooi naar binnen te proppen vlak voor of tijdens een training; steken gegarandeerd.

Je lichaam kan voor ongeveer anderhalf uur intensief sporten aan koolhydraten opslaan: dus als je het niveau hebt om de Halve binnen ongeveer anderhalf uur uit te lopen, heb je inderdaad geen extra koolhydraten onderweg nodig. Maar in de marathon red je dat dus niet.

Een rekenvoorbeeldje voor mijn marathon:
1gr koolhydraten=4 kcal. Hardlopen kost ongeveer 1kcal per km per kg lichaamsgewicht. Met mijn gewicht en tempo verbrand ik (42,2 x 67= bijna) 3000 kcal in 3 uur. Bij de start is mijn lichaam natuurlijk optimaal gevuld met koolhydraten (ook niet te veel; zie boven!). Daarmee zou ik tot halverwege kunnen lopen. In 3 uur tijd kan mijn lichaam slechts 180 gr koolhydraten innemen. Dat is dus genoeg voor een kwartmarathon. Kortom als ik een tempo loop waarbij ik alleen op koolhydraten loop, kom ik tot ruim 30 km. Daarna zijn de koolhydraten op en moet ik over op vet--> hey de man met de hamer!!

Dus: ik moet een (lager) tempo vinden waarin ik een brandstofmix van pakweg driekwart koolhydraten en een kwart vet kan gebruiken. Hoe lager het percentage koolhydraten, hoe lager het tempo. Als ik niet eet tijdens de marathon dan moet de mix 50/50 zijn; een nog lager tempo.

* jij schrijft 60 gr nodig, (dat is 240kcal) maar dat klopt helaas dus niet. Afhankelijk van je gewicht kom je zo'n 3 a 4 kilometer mee, neem aan dat je iets meer amitie hebt Wink
Back to top
View user's profile Send private message
JurP
Lid
Lid


Joined: Sep 03, 2013
Posts: 647

PostPosted: Mon 30-01-2017 21:28    Post subject: Reply with quote

richard1234 wrote:
Je lichaam heeft ongeveer 60gr koolhydraten p/u nodig. Voor een halve is dit dus ongeveer 100/120gram.

Ik denk dat je in de war bent met wat je per uur ongeveer op kunt nemen, zie
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjTpsfz1urRAhUxS5oKHYQKDW4QFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.nocnsf.nl%2Fcms%2Fstreambin.aspx%3Frequestid%3DCA9C1772-AF19-40A0-A69F-BDE1EE15B98B&usg=AFQjCNHlvU55MiRUaqvGYf7AqtVe294KFw&sig2=7CaqS89ij2BJuY9fDWvg7g
richard1234 wrote:
Ligt er ook aan hoe snel je de halve loopt.

En aan je gewicht, zie http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm
Getraindheid speelt hier natuurlijk ook nog een rol, snelheid alleen is iets kort door de bocht. Getraindheid heeft naast invloed op de verbrandingsmix ook invloed op hoeveel glycogeen je vooraf op kunt slaan. Maar uit bovenstaande links volgt dat je al snel meer verbrandt dan dat je op kunt nemen. Op een gegeven moment raak je dan door je voorraad heen.
Back to top
View user's profile Send private message
richard1234
Lid
Lid


Joined: Nov 22, 2015
Posts: 46

PostPosted: Tue 31-01-2017 15:47    Post subject: Reply with quote

Dus als ik het goed begrijp is het geen 120gr koolhydraten voor halve maar ongeveer 60?

Want je lichaam heeft ongeveer genoeg aan 90min zonder inname van voedsel.
Stel dat mijn marathon 1:50 zou duren, dan heb ik +-60gr ruim voldoende?

Afgelopen weekend had ik een Lange Duurloop van 20km, had ik 115gr aan mee.
Ik vond het zelf al wat veel, ik heb dus de uren berekent vanaf de start van de loop en dus niet minus de 90min. Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
HennyV
Lid
Lid


Joined: Jan 30, 2011
Posts: 1076
Location: Arnhem

PostPosted: Tue 31-01-2017 23:12    Post subject: Reply with quote

richard1234 wrote:
Dus als ik het goed begrijp is het geen 120gr koolhydraten voor halve maar ongeveer 60?

Want je lichaam heeft ongeveer genoeg aan 90min zonder inname van voedsel.
Stel dat mijn marathon 1:50 zou duren, dan heb ik +-60gr ruim voldoende?

Afgelopen weekend had ik een Lange Duurloop van 20km, had ik 115gr aan mee.
Ik vond het zelf al wat veel, ik heb dus de uren berekent vanaf de start van de loop en dus niet minus de 90min. Rolling Eyes


Ik zou goed eten voor de wedstrijd (ca 2 uur), dan 10 minuten voor de start nog een paar slokken sportdrank nemen. Tijdens de wedstrijd eventueel nog 2 liquid gels (SIS, Born, High5, of zo) op 11 en 17 km. Dan heb je vast genoeg. Gewoon gaan proberen.
Er zijn genoeg lopers die niks mee nemen bij een halve marathon en hooguit een paar slokjes sportdrank nemen. Die lopers komen meestal de man met de hamer niet tegen.
Succes met de uitvoering.
Back to top
View user's profile Send private message
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007


Joined: Nov 10, 2003
Posts: 9057
Location: Eindhoven

PostPosted: Wed 22-02-2017 21:31    Post subject: Reply with quote

HennyV wrote:

Er zijn genoeg lopers die niks mee nemen bij een halve marathon en hooguit een paar slokjes sportdrank nemen. Die lopers komen meestal de man met de hamer niet tegen.



Dat hangt wel sterk van de temperatuur af natuurlijk Wink Ik loop zelf langere wedstrijden alleen bij frisse/koude omstandigheden en daarin al eens geexperimenteerd door op een HM niets te drinken, ging prima, het was wel lekker koud toen. de zevenheuvelenloop heb ik de laatste paar keer ook zonder drinken gedaan, ging prima, zelfs een PPR bij een van die gelegenheden

Eten onderweg (gelletjes bv.) heb ik bij een HM nog nooit gedaan, ook niet op mijn enige marathon trouwens
_________________
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
LazyD
Benefactor
Benefactor


Joined: Oct 22, 2005
Posts: 6955
Location: vrij centraal

PostPosted: Thu 23-02-2017 18:28    Post subject: Reply with quote

DRUM wrote:
Eten onderweg (gelletjes bv.) heb ik bij een HM nog nooit gedaan, ook niet op mijn enige marathon trouwens


die M was (mede daardoor) ook geen succes, toch? Wink

de temperatuur maakt inderdaad een groot verschil. ik heb de laatste paar 7^^ 15km's (iets boven het uur) ook zonder sportdrank (en ook water voor zover ik me herinner) gelopen. scheelt drukte bij de posten, tijdverlies door innemen e.d.

mijn laatste HM's (1:25-1:32) nam ik wel (sport)drank en 1 gelletje. of het gelletje echt nodig is weet ik niet, was bij mij vooral ook voor vergroting van het vertrouwen in de goede afloop.
_________________
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007


Joined: Nov 10, 2003
Posts: 9057
Location: Eindhoven

PostPosted: Fri 24-02-2017 12:40    Post subject: Reply with quote

LazyD wrote:
DRUM wrote:
Eten onderweg (gelletjes bv.) heb ik bij een HM nog nooit gedaan, ook niet op mijn enige marathon trouwens


die M was (mede daardoor) ook geen succes, toch? Wink



Dat had er echt helemaal niets mee te maken...Ik heb geen calorietekort gehad onderweg. Na de massage op 35km (kramp hamstring) kon ik zelfs weer redelijk doorlopen a 11-12km/h
_________________
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
LazyD
Benefactor
Benefactor


Joined: Oct 22, 2005
Posts: 6955
Location: vrij centraal

PostPosted: Fri 24-02-2017 12:49    Post subject: Reply with quote

DRUM wrote:
Dat had er echt helemaal niets mee te maken...Ik heb geen calorietekort gehad onderweg.


hoe weet je dat dan?
ik, als voedingsleek zou zeggen dat een marathon op tempo niet kan zonder voeding.
dus of je hebt je ongans gedronken aan sportdrank, of...?
maar ik stel deze vraag dus vanuit nieuwsgierigheid btw, niet omdat ik weet hoe het precies zit.
_________________
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en België.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.03 Seconden