Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Priv berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorien om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Nieuwe schoenen
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Nieuwe schoenen
Goto page 1, 2, 3 ... 245, 246, 247  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kalepier
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Sat 20-12-2003 21:31    Post subject: Nieuwe schoenen Reply with quote

De laatste tijd had ik na het lopen steeds last van hele stijve bovenbenen.
Vorige week mijn schoenen eens nauwkeurig laten bekijken door een podoloog en tevens daar geweest om mijn loopafwikkeling te bekijken.
Zijn eerste advies was ga om nieuwe schoenen!Hij had een lijstje gemaakt met voor mij geschikte schoenen.
Vandaag schoenen gekocht. Laughing
Op het lijstje stonden 5 schoentypes, en zonder iets te zeggen in de speciaalzaak over de podoloog kwam de verkoper met 3 van de 5 paar aanzetten (dit na ook nog maken videoopname)
Mijn keuze is gevallen op de asics gel nimbus 5.
Ik heb vanavond al een half uurtje geprobeerd en geen stijve bovenbenen achteraf, heerlijk.
Nu is mijn vraag, heeft er iemand nog inloopsuggesties. Idea
De vorige keer was ik overmoedig door te beginen met een duurloop van mijn werk naar huis. (20 km)
Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006

PostPosted: Sat 20-12-2003 22:33    Post subject: Reply with quote

Blijkbaar heeft de schoenenwinkel een goed inzicht. Gelukkig maar...
Jammer dat ze er dan geen inloopadvies bij gaven.
Bij PK krijg je een A4 mee met een inloop advies. Het komt op het volgende neer:
Draag de nieuwe schoenen eerst een paar dagen als vrijetijdsschoen, dus om gewoon te dragen overdag, niet hardlopen!
Daarna kortere afstanden lopen met de nieuwe schoenen en afwisselen met je oude schoenen. Hou dit een tijdje vol en bouw zodoende het gebruik van de nieuwe schoenen langzaam op.

Succes ermee!
Henk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Rupert
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 26-12-2003 16:12    Post subject: Reply with quote

Het aanbod aan sportschoenen is tegenwoordig overweldigend groot. Sommige merken bieden per seizoen al meer dan 200 nieuwe modellen aan. Even simpel een paar hardloopschoenen kopen is dan ook niet meer zo eenvoudig. Als je echter een beetje weet waar je op moet letten is het toch minder moeilijk dan het op het eerste gezicht lijkt.

Iedere sport z'n eigen schoen
Allereerst is het van belang om voor hardlopen een hardloopschoen te kopen. Aan tennisschoenen of aerobicschoenen worden heel andere eisen gesteld wat betreft schokdemping of stabiliteit dan aan hardloopschoenen. Een hardloopschoen is gemaakt voor n soort beweging in n richting, schokdemping,afwikkeleigenschappen, hakhoogte zijn daarop afgestemd.

Stabiliteit
Omdat iedere voet weer anders is en andere eisen stelt aan de hardloopschoen worden er tegenwoordig voor veel verschillende looppatronen verschillende schoenen gemaakt. Voor beweeglijke voeten die te veel naar binnen zakken zijn er schoenen die extra steun aan de binnenkant bieden. Voor een stugge voet is meestal een schoen nodig die een wat gebogen leestvorm heeft en die wat meer schokdemping biedt. Tussen deze uitersten liggen natuurlijk nog talloze andere voettypen waarvoor altijd wel de juiste schoen te vinden is. In uitzonderlijke gevallen kunnen speciale inlegzolen of aanpassingen aan de schoenen zelf een hoop problemen oplossen.

De juiste maat
Hardloopschoenen die niet goed passen kunnen veel problemen veroorzaken. Koop hardloopschoenen niet te klein (de tenen mogen de voorkant van de schoenen niet raken) en niet te groot (meer dan een centimeter teenruimte is niet nodig), let erop dat de hielen niet slippen, loop een paar passen met de schoenen zonder de veters vast te maken, als de hielen omhoog komen is de hielkap van de schoen te ruim. Dat loopt niet alleen onprettig, het kan ook blaren geven en het gaat ten koste van de stabiliteit. Ook de voorvoet moet door de schoen goed omsloten worden, uiteraard zonder te knellen. Teveel ruimte voor de voorvoet gaat ten koste van een efficinte afzet en kan, alweer, blaren tot gevolg hebben. Voor vrouwen worden aparte loopschoenen gemaakt, de leestvorm is afgestemd op vrouwenvoeten en er worden kleinere maten gemaakt. Toch kan het voorkomen dat een herenschoen een betere keus is als de voeten wat groter en breder zijn. Andersom doen mannen met kleine voeten er goed aan om ook eens een vrouwenmodel in hun keuze te betrekken.

Het juiste advies
Hoe weet u nu welke hardloopschoen de juiste is? Aan oude schoenen is veel af te lezen: schoenen die, van achteren gezien, naar binnen hangen zijn een duidelijk signaal dat u wat meer aandacht moet besteden aan de steun van de nieuwe loopschoenen. Als uw oude schoenen juist naar buiten staan hebt u meestal een wat stuggere voet en zijn zachte schoenen met een gebogen leestvorm een betere keus.
View user's profile Send private message Send e-mail
paganpaul
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 13-02-2004 12:32    Post subject: Reply with quote

Ik heb gisteren nieuwe schoenen gehaald. Bij PKRun dus. Dezelfde als die ik voorheen had, Brooks Addiction 5.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier wel eens wisselen van merk of model. Ik heb gisteren ook een paar Nike's geprobeerd (te wollig onder mijn voeten) en een paar Brooks Trance NXS (beetje wiebelig).

Hoe merken/modeltrouw zijn de chatnrunners?
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
paganpaul
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 13-02-2004 12:34    Post subject: Reply with quote

kouketer wrote:

Draag de nieuwe schoenen eerst een paar dagen als vrijetijdsschoen, dus om gewoon te dragen overdag, niet hardlopen!
Daarna kortere afstanden lopen met de nieuwe schoenen en afwisselen met je oude schoenen.

De enige korte afstanden die ik loop is gedurende interval training (maximaal 6 km). Voorlopig daar dus maar bij gebruiken.
Speedy
Lid
Lid

PostPosted: Fri 13-02-2004 13:48    Post subject: Reply with quote

ik draag altijd met trainingen de nikes struture traix het bevalt me goed
heb eigelijk nooit geen blessures maar ja dat zal wel aan mijn loopstijl liggen denk ik

bij wedstrijden gebruik ik adidas supernova control
welke me goed valt misschien dat ik bij het volgende paar toch eens naar een ander merk ga kijken
bv in barcelona naar FILA schoenen

DA5FPH3
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
NiekJrun
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 13-02-2004 17:28    Post subject: Reply with quote

Pier,

Ga nooit met nieuwe schoenen een lange duurloop doen !! Exclamation Kans op een blaar is nogal groot; de schoen moet zich nog ' vormen ' naar je voet(en).
('k spreek uit ervaring) . Bovenstaande adviezen gewoon opvolgen. Wink
Ligt eraan hoe vaak je ze gaat inlopen, maar waarschijnlijk na een week of 6 -7 kun je een langere duurloop erop proberen.

succes,
Nico
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
lars_515
Lid
Lid

PostPosted: Fri 13-02-2004 18:37    Post subject: Reply with quote

Voor wat het waard is:

Van de verkoopster van run2day in Almere kreeg ik het advies 2 paar van dezelfde loopschoenen (Brooks) aan te schaffen. Dit omdat gezien de frequentie waarin ik loop (4-5 keer per week) de schoen onvoldoende tijd krijgt te herstellen. Door af te wisselen met een identiek paar neemt de levensduur relatief gezien toe.
Klinkt logisch. Maar het kan natuurlijk ook verkooppraat zijn want echt goedkoop zijn ze niet.

gr. Lars
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006

PostPosted: Fri 13-02-2004 20:09    Post subject: Reply with quote

lars_515 wrote:
Voor wat het waard is:

Van de verkoopster van run2day in Almere kreeg ik het advies 2 paar van dezelfde loopschoenen (Brooks) aan te schaffen. Dit omdat gezien de frequentie waarin ik loop (4-5 keer per week) de schoen onvoldoende tijd krijgt te herstellen. Door af te wisselen met een identiek paar neemt de levensduur relatief gezien toe.
Klinkt logisch. Maar het kan natuurlijk ook verkooppraat zijn want echt goedkoop zijn ze niet.

gr. Lars

Een goed advies. Ook als je schoenen eens nat zijn geworden, krijgen ze de tijd rustig te drogen , en hoef je ze niet op de verwarming te leggen, wat uiteraard niet goed is voor je schoenen. Je kunt ook afwisselen met een ander paar, is misschien ook wel prettig voor je voeten.
Back to top
View user's profile Send private message
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006

PostPosted: Fri 13-02-2004 20:10    Post subject: Reply with quote

Overigens maakt het qua kosten op den duur niets uit. Vergeet wel niet ergens te noteren wanneer je welk paar gekocht hebt, en gebruik ze precies evenveel, of anders vermeld in je trainingslogboek welk paar je wanneer gebruikt, zodat je inzicht krijgt wanneer ze aan vervanging toe zijn.
Back to top
LonelyRunner
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 13-02-2004 20:52    Post subject: Reply with quote

Praat mij niet over schoenen! Ik ging in November een nieuw stel kopen. Het probleem was alleen dat het bestaande type schoenen (Brooks Hydroflow ST, een neutrale schoen in maat 14), die mij ook meer dan uitstekend voldeden, niet (meer) te krijgen waren. Omdat de demping er al vrijwel helemaal uit was (inderdaad ja, ik was dus te laat met mijn gang naar de winkel!), en er voor mijn voeten en gewichtklasse geen ander geschikt type op voorraad was, moest ik eerst twee weken wachten op een ander soort. Deze moesten kennelijk uit de States ingevlogen worden. Affijn, ik heb ze gepast en getest en het leek aanvankelijk een goed alternatief. Maar na een aantal keren lopen toch telkens pijnlijke knelling aan de bovenzijde van de voet. In overleg met de winkel wat gerommeld met de inlegzool, maar ik werd er maar niet blij van. Tijdens het lopen had ik alleen maar last van mijn voeten, en de lol in lopen ging er behoorlijk van af. Inmiddels was het al bijna kersttijd, en dan kun je het ook wel schudden om snel iets anders geregeld te krijgen. Inmiddels had ik mij maar geholpen door de binnenzolen van de nieuwe schoenen in de oude te leggen, zodat er tenminste weer wat demping in zat. Het nieuwe paar maar ergens in de hoek gezet, in afwachting van de toch na aandringen bij de winkel ingezette zoektocht naar het oorspronkelijke type. Deze middag (dus na drie maanden geklooi) kreeg ik eindelijk het telefoontje dat ze mijn schoenen binnen hebben. Kan ik ze nog net voor 4-4-4 fatsoenlijk inlopen! Toch blijf ik het raar vinden dat er voor mijn voeten kennelijk maar n type/merk schoen geschikt is. Wie heeft op dat punt soortgelijke ervaringen?
MasterRunner
Lid
Lid

PostPosted: Fri 13-02-2004 21:12    Post subject: Reply with quote

ik loop ze vaak in huis een paar dagen in. Voordeel: mocht er dan iets opvallen waar je niet tevreden over bent, kun je ze meestal probleemloos ruilen. Met schoenen waar je buiten meegelopen hebt, is dat meestal niet mogelijk....
Ik koop af en toe ook wel eens een dubbel paar: gaan inderdaad langer mee. De laatste tijd niet gedaan, een beetje zoekend naar het juiste model/type. Ik was Ascis-trouw maar ik moet zeggen dat de Nike's tegenwoordig me ook goed zitten. Vroeger stond me dat merk tegen, vnl omdat er door pubers met losse veters op gelopen werd. kan me niet voorstellen dat je voor zo'n doelgroep zoveel van specifieke loop-R&D erin gaat stoppen. Van 1 vd mensen van Nike hoorde ik een jaar of 6 geleden dat ze inderdaad veel last hadden van dat imago. Dat lijkt nu in meerdere opzichten veel beter te worden. Bijkomstig punt: die Nikes zijn een stuk goedkoper dan de Asis (ca 100 versus ca 135 euro; op mijn oude paar loop ik al 1800km.... dus aardig wat en nog niet versleten).
Back to top
paganpaul
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Fri 13-02-2004 22:09    Post subject: Reply with quote

Ik heb ook altijd 2 paar in gebruik. Mijn oudste paar is nu afgedankt. Ik loop de lange stukken voorlopig nog op het goed ingelopen paar (zo'n 6 maanden oud) en de korte dingen (interval e.d.) gaan voorlopig op de nieuwe. Na een tijdje ga ik de nieuwe voor op de weg gebruiken en de oude voor boslopen. Over een half jaar is dezelfde wisseltruuk dan weer van toepassing...
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006

PostPosted: Thu 30-12-2004 19:19    Post subject: Reply with quote

Ik heb vanmiddag een paar nieuwe 'onderdanen' gescoord: De Asics GT 2100 (klinkt snel! Razz )

Dit zijn ze!

Ik heb ze een maatje groter gekocht, want bij mijn GT 2090 heb ik af en toe bloedende tenen. Ik wijt dat ook een beetje aan mijn nagels, maar vanwege de geringe ruimte in mijn GT 2090 heb ik toch maar wat grotere schoenen genomen. Vanmiddag gelijk uitgeprobeerd... Wel even wennen, die ruimte, maar ze lopen evenals de GT 2090 prima.

Als die GT 2100 goed hun best doen mogen ze met mij mee naar de marathon van Utrecht. Laughing

Henk
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Thu 30-12-2004 19:27    Post subject: Reply with quote

Mooi schoentje Henk!!
Wist niet dat ze die ook in maat 48 verkochten. Wink
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 245, 246, 247  Next
Page 1 of 247

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum