Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Priv berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorien om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Aanhoudende lopersknie
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Aanhoudende lopersknie

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures
View previous topic :: View next topic  
Author Message
KevinG
Lid
Lid

PostPosted: Tue 26-12-2017 12:55    Post subject: Aanhoudende lopersknie Reply with quote

Beste,

Ik doe al jaren aan hardlopen en altijd zonder problemen. Begin februari liep ik mijn rondje, na 3 a 4 km kreeg ik een stekende pijn aan de zijkant van mijn linkerknie. Ik kon niet meer lopen, wel wandelen. Als ik dan weer wilde lopen kwam de pijn weer op.

Destijds heb ik mijn schoenen vervangen, looppas aangepast, frequentie, rust, eigenlijk alles wat ik kon bedenken.

Op een gegeven moment ben ik naar de fysio gegaan. Bleek een lopersknie te zijn, oefeningen en rust moest het probleem verhelpen. Helaas bleek dit voor korte duur te zijn. Het was wel iets verbeterd maar niet helemaal.

Begin september een halve marathon gelopen. Direct bij de 1e km kreeg ik last. Ik had enorm naar deze wedstrijd uitgekeken en wilde niet stoppen. Ik heb 20 km strompelend gelopen. Wel de finish gehaald 🙂 . Na de wedstrijd heb ik 3 weken rust gehouden en daarna nog 3 weken ivm vakantie. Sinds de halve marathon heb ik bijna continu last en ook in rust. Ik ben ook nog een keer langs een podotherapeut geweest. Blijkt dat mijn linkerbeen korter of heup lager is. Dus zooltjes gekregen. Dit heeft ook niet geholpen.

Na de halve marathon heb ik nagenoeg niet meer hardgelopen, dit doet mijn humeur ook niet ten goede.

Iemand ervaring hiermee ? En eventuele behandelingen ? Ik zit te denken om langs de huisarts te gaan maar wil graag voorbereid te werk gaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 27-12-2017 16:17    Post subject: Reply with quote

Volgens mij moet je naar een andere fysiotherapeut. M.i. is het geen lopersknie, die treedt namelijk niet acuut op, zoals bij jou kennelijk wel.
Je zegt aan de zijkant van je knie, welke zijkant, binnen of buiten?
Als het een echte lopersknie is, zou het bij het lopen op een 'bolle' weg verschil moeten maken of je links of rechts loopt. Is dat ook zo?
KevinG
Lid
Lid

PostPosted: Wed 27-12-2017 18:47    Post subject: Reply with quote

Hens wrote:
Volgens mij moet je naar een andere fysiotherapeut. M.i. is het geen lopersknie, die treedt namelijk niet acuut op, zoals bij jou kennelijk wel.
Je zegt aan de zijkant van je knie, welke zijkant, binnen of buiten?
Als het een echte lopersknie is, zou het bij het lopen op een 'bolle' weg verschil moeten maken of je links of rechts loopt. Is dat ook zo?

Hoi Hens,

Bedankt voor je reactie.

Van februari tot aan de halve marathon (september) kreeg ik aan de buitenkant van de linkerknie klachten bij het hardlopen aan de linker (bolle) kant van de weg. De klachten zijn stekend en brandend, je kunt en wil dan niet verder lopen.

Bij de 1e km van de halve marathon kreeg ik weer last van de stekende brandende pijn op dezelfde plaats. Stom, ik heb 20 km gestrompeld tot aan de finish. Deze 20km waren erg pijnlijk, een hel. Overigens kwam dit, volgens mij, acuut opzetten terwijl ik in het midden/rechterkant van de weg liep. Kan het niet meer zo heugen. De weg was niet helemaal recht Smile

Hoe dan ook heb ik sindsdien door de pijn niet meer kunnen hardlopen.
Wandelen, op de bank zitten, s nachts komt het opzetten.

Van februari tot aan september alleen klachten bij het hardlopen en een beetje weeg na het lopen.

Na de halve marathon begin september bijna continu pijn aanwezig ongeacht of ik zit of loop. Wel meer aanwezig als ik loop.
Back to top
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 27-12-2017 23:56    Post subject: Reply with quote

Aha, dus toch niet acuut! Voor een goede diagnose moet de anamnese wel compleet zijn natuurlijk.
Ik hoop dat je je aan de adviezen van de fysio hebt gehouden en de tijd hebt genomen om het e.e.a. te laten herstellen. Sommigen hebben geluk dat het snel herstelt, de meesten moeten lang aanmodderen voordat ze de juiste remedie (of combinatie) hebben gevonden.
Het kan dus nog wel ff zoeken worden. Belangrijke tip: Verander n ding tegelijk, probeer dat lang genoeg uit vr je iets anders probeert.
KevinG
Lid
Lid

PostPosted: Thu 28-12-2017 8:43    Post subject: Reply with quote

Hens wrote:
Aha, dus toch niet acuut! Voor een goede diagnose moet de anamnese wel compleet zijn natuurlijk.
Ik hoop dat je je aan de adviezen van de fysio hebt gehouden en de tijd hebt genomen om het e.e.a. te laten herstellen. Sommigen hebben geluk dat het snel herstelt, de meesten moeten lang aanmodderen voordat ze de juiste remedie (of combinatie) hebben gevonden.
Het kan dus nog wel ff zoeken worden. Belangrijke tip: Verander n ding tegelijk, probeer dat lang genoeg uit vr je iets anders probeert.

Ha Hens,

Vandaag ben ik maar even langs de huisarts gegaan. Hij zat te twijfelen tussen een orthopeed of een sportarts. Ik ben voor de sportarts gegaan, even kijken wat hij/zij kan betekenen hierin. Die zou, mocht het nodig zijn, een aanvraag voor een foto of MRI kunnen doen.

Groet
Kevin
Back to top
HennyV
Lid
Lid

PostPosted: Fri 29-12-2017 20:33    Post subject: Reply with quote

Als ik het zo lees, lijk je last te hebben van een iliotibiale band syndroom. Een pijnlijke aandoening aan de buitenkant van de knie die tijdens het hardlopen komt opzetten en weer verdwijnt zodra je gaat wandelen en bij rust.
Het is een veel voorkomende aandoening waar waarschijnlijk al naar gekeken is. Hier een linkje naar een document met een beschrijving.

http://www.jessicagal.nl/local_resources/file/JGS%20Pati+%C2%BDntfolder%20iliotibiale%20band%20syndroom%20website%20definitief%20111212.pdf

Succes met het herstel.
Back to top
mattiman
Lid
Lid

PostPosted: Sat 30-12-2017 20:53    Post subject: Reply with quote

Quote:
Op een gegeven moment ben ik naar de fysio gegaan. Bleek een lopersknie te zijn, oefeningen en rust moest het probleem verhelpen. Helaas bleek dit voor korte duur te zijn. Het was wel iets verbeterd maar niet helemaal.

Hoe lang ben je onder behandeling geweest? En wat heb je allemaal gedaan?

Zo'n lopersknie is volgens mij een erg chronisch probleem en het herstel ervan kan heel lang duren. Als je in het herstelproces op een gegeven moment iets te veel doet, doe je gelijk drie stappen terug in het herstel.

Zeker nu je het in die halve marathon zo zwaar overbelast hebt, moet je rekening houden met een erg lang herstel proces. Eerst kijken wat je op dit moment nog wl redelijk pijnvrij kunt doen. En dan van daaruit heel langzaam werken aan steeds meer belasting. Dat kan ook iets anders zijn dan lopen. Misschien een abonnement op de sportschool voor een jaar en dan met de fysio aan oefeningen werken die je wel kunt doen. Dan langzamerhand steeds meer richting loopoefeningen gaan en tot slot weer lopen.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum