Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Hardlopen in de winter
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Hardlopen in de winter
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Attitude
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 9:03    Post subject: Hardlopen in de winter Reply with quote

Het is nog hoog zomer en de temperaturen zijn eerder te hoog dan te laag om te gaan hardlopen, maar ik zit toch met het najaar / de winter in mijn hoofd.

Ik zie het persoonlijk niet echt zitten om helemaal ingepakt te gaan lopen. Lijkt me allereerst niet fijn en ook niet handig. Daarnaast is het lastiger om 'goed warm' te worden lijkt me? Hoe gaan jullie hier mee om? De sportschool in of gewoon door de regen. Ik heb hier al het een en ander over gelezen, maar ik wil voor mezelf bepalen wat ik ga doen.

Hetzelfde geld dus eigenlijk voor regen. Als het regent ga ik gewoon niet lopen. Nu is het in deze tijd van het jaar voor mij vaak wel te plannen. Ik ben dan meer van; oh het regent vandaag, dan gaan we morgen wel. Maar met name in de herfst gaat dit lastiger worden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Back to top
View user's profile Send private message
Pietje
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 9:12    Post subject: Reply with quote

De mussen vallen dood van het dak nu haha.

Gewoon lekker doorlopen en regenen doet het bijna nooit de hele dag en koud ach iets harder doorlopen handschoenen aan muts op en hollen.

Ik loop altijd behalve met onweer.
Back to top
Juliette
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 9:15    Post subject: Reply with quote

Hier een advies van iemand die slechts 1 winter (zonder sneeuw) heeft gelopen. Very Happy

Mijn ervaring is dat het warm blijft als je blijft lopen. Een lange tight aan en een lange mouwen en dat was voor mij wel voldoende. ik heb heen handschoenen of muts op gehad en het ook niet koud gehad, eerder te warm.

In de stromende regen vertrek ik ook niet maar wel als het een beetje regent. Die verkoeling is juist heerlijk. En bovendien is mijn ervaring dat uitstellen er voor zorgt dat de week zo weer voorbij is zonder dat ik een stap heb gezet want er is elke avond wel wat...
Back to top
Le_nageur
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 9:36    Post subject: Reply with quote

In de allerstrengste koude: een zweethemdje (of looptruitje met lange mouwen), daarover een soort van strak aansluitende flinterdunne reflecterende windjack die ook licht regenbestendig is (b.v.gore-tex), aan de handen een paar 2.5 mm neopreen duikhandschoenen ofwel gore-texloophandschoenen, voor de benen gewoon een loopbroekje met pijpen tot aan de knie met daarover een Roubaix-loopcollant. Wat de schoenen betreft water- en winddichte hardloopschoenen.

En het allerbelangrijkste: de hoofdbedekking. Meestal een muts afgewerkt met gore-tex stof (met volledige oorbedekking) aangevuld met een sportbril om de koude wind in de ogen te weren.

De eerste honderden meters moet het lichaam wel even door de eerste koudeprikkel. Daarna heb ik - ondanks de lichtgewichtkledij - geen enkele last meer van de kou ,lichte regen of sneeuw. De neus is wel de uitzondering op de regel. Na zowat een uurtje heeft die er wel genoeg van.
Attitude
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 11:06    Post subject: Reply with quote

Pietje wrote:
De mussen vallen dood van het dak nu haha.

Gewoon lekker doorlopen en regenen doet het bijna nooit de hele dag en koud ach iets harder doorlopen handschoenen aan muts op en hollen.

Ik loop altijd behalve met onweer.

Helaas moet ik wel bijna de hele dag werken, dus ik kan niet 'zomaar' een tijd uitzoeken om te gaan lopen.

Ja, ik weet dus niet of dat echt iets voor mij is, in die kou lopen.

Juliette wrote:
Hier een advies van iemand die slechts 1 winter (zonder sneeuw) heeft gelopen. Very Happy

Mijn ervaring is dat het warm blijft als je blijft lopen. Een lange tight aan en een lange mouwen en dat was voor mij wel voldoende. ik heb heen handschoenen of muts op gehad en het ook niet koud gehad, eerder te warm.

In de stromende regen vertrek ik ook niet maar wel als het een beetje regent. Die verkoeling is juist heerlijk. En bovendien is mijn ervaring dat uitstellen er voor zorgt dat de week zo weer voorbij is zonder dat ik een stap heb gezet want er is elke avond wel wat...

Ja, misschien maar hopen op een weer zachte winter dan. Ik stel het nooit een week uit, hooguit een dag of 2.

Le_nageur wrote:
In de allerstrengste koude: een zweethemdje (of looptruitje met lange mouwen), daarover een soort van strak aansluitende flinterdunne reflecterende windjack die ook licht regenbestendig is (b.v.gore-tex), aan de handen een paar 2.5 mm neopreen duikhandschoenen ofwel gore-texloophandschoenen, voor de benen gewoon een loopbroekje met pijpen tot aan de knie met daarover een Roubaix-loopcollant. Wat de schoenen betreft water- en winddichte hardloopschoenen.

En het allerbelangrijkste: de hoofdbedekking. Meestal een muts afgewerkt met gore-tex stof (met volledige oorbedekking) aangevuld met een sportbril om de koude wind in de ogen te weren.

De eerste honderden meters moet het lichaam wel even door de eerste koudeprikkel. Daarna heb ik - ondanks de lichtgewichtkledij - geen enkele last meer van de kou ,lichte regen of sneeuw. De neus is wel de uitzondering op de regel. Na zowat een uurtje heeft die er wel genoeg van.

Ja, je flink inpakken dus. Op dit moment loop ik in een korte sportbroek, een nylon t-shirt en sportschoenen. Niet dat het niet kan, maar het zou dus een uitbreiding van mijn assortiment betekenen.

Loopt er verder niemand binnen (op een loopband)?
Back to top
Eide
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 11:07    Post subject: Reply with quote

Mijn ervaring in de winter is eigenlijk dat ik me eerder te warm dan te koud aankleed. Ik hou eigenlijk niet van tights (ik loop met een korte broek) maar 's winters een lange tight aan is wel prettig. Daarnaast een loopshirt met lange mouw en je bent eigenlijk al warm genoeg voor alles tot het vriespunt. Als het echt onder het vriespunt is kan je een thermo shirt aantrekken onder je shirt lange mouw, of gewoon een loopshirt korte mouw er onder. Ik hou zelf niet van mutsjes maar als je langdurig of bij lage gevoelstemperaturen loopt is iets over de oren wel verstandig. Handschoentjes neem ik vaak wel mee maar heb ik zelden aan omdat m'n handen vrij snel weer warm worden.

Bedenk dat je je vooral niet geheel moet willen inpakken. Ook in de winter moet je warmte af kunnen voeren. Hoe meer je zweet, hoe natter je wordt en hoe kouder je het krijgt. Te warm aankleden krijg je het uiteindelijk alleen maar kouder van. Je moet eigenlijk kiezen voor kleding die tijdens het hardlopen een comfortabele temperatuur oplevert, en dat kan bij de start en finish van de training wel als fris aanvoelen.

Ik loop zelf 's winters met compressiekousen, een lange tight, een shirt lange mouw eventueel met een shirt korte mouw eronder. Handschoentjes heb mee maar niet aan. Hoofdbedekking doe ik niet aan tenzij de gevoelstemperatuur echt ruim onder het nulpunt ligt.

Last edited by Eide on Fri 25-07-2014 13:04; edited 2 times in total
Back to top
Eide
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 11:14    Post subject: Reply with quote

Toch een separate aanvulling:

Voor mij is warme aankleding 's winters nooit een ding geweest. Wel is de zichtbaarheid een overweging waar ik serieus over nadenk. Het is eerder donker en ik loop dan ook regelmatig in het donker, maar zelfs overdag kan de zichtbaarheid beperkt zijn gedurende de donkere dagen in de winter. Lampjes en dergelijke ga ik me aan irriteren, ik heb 's winters wel altijd een fluoriserende bovenlaag aan en loop in principe altijd onder de straatverlichting als het zicht beperkt is.
Back to top
thieu
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 11:55    Post subject: Reply with quote

je hoef je zeker niet dik in te pakken in de winter. tot 5 graden boven nul blijf ik in korte broek lopen. afgelopen winter maar hand vol keren lange tight aangehad (bijvoorbeeld tijdens dutch coast by night). Verder kan je met t-shirts van craft met losse mouwen het ook vol houden tot temperatuur rond 5 graden boven nul. Pas als temperatuur onder nul duikt moet je je goed beschermen, maar zeker niet te dik ivm met zweet afvoer. te veel zweet in combi met wind geeft gevaar voor bevriezen. Maar dan kan je met 2e of 3e laagje heerlijk buitenlopen. kies vooral de momenten overdag wanneer de zon er is.
Wanneer je onder het nul punt kan schaatsen en genieten van winterse omstandigheden dan kan je zeker dit zeker ook hardlopend doen, temeer omdat je lichaam hardlopend meer opwarmt dan op de schaats.
Back to top
thieu
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 11:57    Post subject: Reply with quote

ik ben het helemaal met eide eens.
Nog een kleine tip : neem buiten temperatuur tel hier 10 graden bij op, dan weet je hoe warm je je moet kleden.
Back to top
vicky
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 12:16    Post subject: Reply with quote

Tot 5 graden gewoon korte broek en korte mouw shirtje. Eerste 5 minuten wat aan de frisse kant, daarna warm genoeg.
Onder de 5 graden lange tight en 1 of 2 laagjes. Ik draag meestel een lange mouw en korte mouw shirt over elkaar heen. Voor de temperatuur is die lange tight nog niet eens nodig, meer om de spieren wat warmer te houden.
Pas als het echt vriest eventueel een thermo-shirtje er onder (voor mij pas bij zo'n 10 gr onder 0).
Handschoenen draag ik zelden, meestal zijn die de eerste 10 min nodig, daarna loop ik een uur met die dingen in mijn handen, dus neem ik ze niet mee.
Als het regent doe ik wel eens een regenjackje aan. Dan 1 laagje er onder.
Niet te dik aankleden, als je het koud krijgt, gewoon iets harder gaan lopen.
En regen... ach, de deur uit gaan is wat moeilijker, maar als je eenmaal loopt is het geen probleem. Petje op om de ergste regen uit je gezicht te houden en lekker doorkachelen.
Ik loop het hele jaar door op vffjes zonder sokken. Zon - regen - sneeuw, nog nooit koude voeten gehad, dus ga geen extra dikke, warme sokken oid aantrekken.
Verder is het een kwestie van wat jij zelf wilt en hoe koud je het hebt. Ik ben een koukleum, maar niet tijdens het hardlopen Smile

Maar voorlopig geniet ik lekker van het hardlopen met zo min mogelijk kleding. Heerlijk deze temperaturen! Baal er zelfs van dat het vandaag weer minder is, hopelijk 1 dipje, gelukkig is het rustdag vandaag Smile
Attitude
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 12:36    Post subject: Reply with quote

Als ik het goed begrijp doet men het over het algemeen meer op eigen ervaring? Trial and error zullen we maar zeggen.
Back to top
Eide
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 13:10    Post subject: Reply with quote

je doet alles op eigen gevoel natuurlijk. De een loopt langer in het kort/lang dan de ander. Ik zag bij de CPC dit jaar met 25 graden mensen nog met lange broek en lange mouwen lopen en ik zie 's winters regelmatig mensen in het kort lopen als ik in het lang loop.

Maar sommige dingen zijn gewoon waarheid. te warm aankleden is zomers en 's winters onverstandig vanwege het afvoeren van warmte. Zomers vanwege hittestuwing, 's winters vanwege overmatig zweten en dus bevriesrisico's en onderkoeling. Je moet dus een variant zoeken waarbij jou je comfortabel voelt gedurende het grootste gedeelte van jou training, en wat dat is kan niemand voor jou bepalen. Dat is erg persoonlijk.
Back to top
Attitude
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 13:44    Post subject: Reply with quote

Geheel begrijpelijk. Opvallend dat er (nog) niemand heeft gezegd; ik doe niet zo moeilijk, ik schiet voor een paar maanden een fitnesscentrum in.
Back to top
vicky
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 14:13    Post subject: Reply with quote

Waarom zou je een sportschool ingaan? Omdat het koud is? Op kou kun je je toch kleden? Ik heb het nog nooit koud gehad met lopen, hooguit te warm.
En sporten in de sportschool..... lopen op de loopband.... 4-5 maanden lang? Ik moet er werkelijk niet aan denken!
Ik heb een loopband op zolder staan. Voor de tv. Maar ik loop er nooit op, niet als het glad is, niet als het regent, niet als het 30 graden is. Onweer en bliksem is de enige reden om binnen te blijven/lopen uit te stellen.
Nico033
Lid
Lid

PostPosted: Fri 25-07-2014 14:23    Post subject: Reply with quote

Tot 5 graden heb ik een shirt met lange mouwen aan, als het kouder wordt een thermoshirt eronder en een lange tight. Bij echte kou (meer dan 5 graden vriezen) en erg koude wind ook een winddicht jasje en muts tijdens een lange duurloop. Bij een tempoloop of intervaltraining trek ik minder aan..

Loopband is voor mij geen optie, ben het dan na een kwartier helemaal zat. Vind sneeuw en regen niet erg om in hard te lopen. Sneeuw vind ik zelfs heerlijk lopen

Last edited by Nico033 on Fri 25-07-2014 14:42; edited 1 time in total
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 1 of 8

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum