Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - trainen met hartslagzones
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

trainen met hartslagzones

 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Cornelie
Lid
Lid


Joined: Aug 14, 2019
Posts: 3

PostPosted: Wed 14-08-2019 21:07    Post subject: trainen met hartslagzones Reply with quote

Goedenavond,

Ik heb een vraag over het hardloopschema welke ik aan het volgen ben (zit nu in 2e week). Ik ben in het bezit van een Polar Vantage M en ik volg via Polar Flow een trainingschema van 10 weken voor de 10km.

Het schema gaat in de basis uit van intervaltraining, middenlangeafstand en lange afstandlopen waarbij het de bedoeling is om in hartslagzones te lopen.

Voordat ik met dit programma begon liep ik op gevoel wat resulteerde in een tempo van ongeveer 5,30 min/km over een afstand van 8 km.
Ik heb in het verleden vaker de 10 km gelopen rond de 55 minuten.

Mijn vraag gaat over de (midden) lange afstand trainingen. Het doel is volgens het schema om in zone 1 / 2 te lopen (bij lange afstand). Bij mij komt dit neer op max 133 bpm. En bij middenlangeafstandloop max 152 bpm in zone 3.

Wanneer ik strikt volgens het polarschema loop loop ik per km een minuut langzamer (6.30 min/km in zone 1t/m3). Hoe draagt dit bij aan mijn doel om sneller te lopen?
Bij de intervaltrainingen kom ik wel tot goede zones.

Een feature vanuit Polar is de runningindex. Deze geeft aan dat er gewerkt wordt naar een tijd van 45 min op de 10 km (op dit moment). Polar Flow past het schema om de 4 weken aan door te kijken naar de resultaten inclusief de ervaren belasting. Moet ik nu doorgaan met het lopen in de aanggeven zones of toch op gevoel zoals vroeger?

Ik hoor graag advies!

Groet, Cornelie
Back to top
View user's profile Send private message
roadrunnerke
Lid
Lid


Joined: May 29, 2006
Posts: 73

PostPosted: Thu 15-08-2019 23:23    Post subject: Reply with quote

trager lopen doet sneller lopen , blijven op die lage harslagen lopen in z1 , je zal zien dat je zal verbeteren en op diezelfde hartslag sneller zult gaan , gewoon geduld hebben
Back to top
View user's profile Send private message
bz
Lid
Lid


Joined: May 29, 2010
Posts: 1711
Location: Eindhoven

PostPosted: Sat 17-08-2019 20:47    Post subject: Reply with quote

Het doel van het trainen in zone 1 is de aanmaak van mitochondrieen en het trainen van je hartspier. Die worden al optimal getraind bij 65 percent van je max hartslag en Dan draait het niet om snelheid maar om tijd. Hoe langer je in die intensiteit loopt hoe hoger het beoogde effect.

Zoek even op YouTube op "Jack Daniels easy pace" voor een holder presentatie
Back to top
View user's profile Send private message
Cornelie
Lid
Lid


Joined: Aug 14, 2019
Posts: 3

PostPosted: Sun 18-08-2019 7:18    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de reacties en tips! Ik ga hier mee aan de slag.

Groet, Cornelie
Back to top
View user's profile Send private message
bz
Lid
Lid


Joined: May 29, 2010
Posts: 1711
Location: Eindhoven

PostPosted: Mon 19-08-2019 12:41    Post subject: Reply with quote

Deze bedoelde ik: https://runsmartproject.com/2013/05/21/the-amazing-benefits-of-running-easy/

succes!
Back to top
View user's profile Send private message
Cornelie
Lid
Lid


Joined: Aug 14, 2019
Posts: 3

PostPosted: Mon 19-08-2019 19:31    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de link Bz!

Hij legt het inderdaad heel erg duidelijk uit!
Het nieuwe lopen is even wennen, maar wetende wat de theorie erachter is blijf ik deze manier van trainen hanteren. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat over een paar weken!

Bedankt voor het meedenken! Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Hens
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 05, 2003
Posts: 6529
Location: Nijmegen

PostPosted: Tue 20-08-2019 12:54    Post subject: Reply with quote

Cornelie wrote:
...het resultaat over een paar weken!

Normaliter werkt het niet zo snel. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen.
_________________
Don't Panic
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.02 Seconden