www.duursport.nl

Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Feedback
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie

www.duursport.nl

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Circuit
. Uitslag enquete
. Reglement
. Deelnemers
. Inschrijfformulier
. Klassement
. Uitslagenformulier
. Calculator
. Kalender
. Reacties

ChatnRun: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - donkere schoenen
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

donkere schoenen
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Floor
Lid
Lid

PostPosted: Wed 11-08-2010 21:50    Post subject: donkere schoenen Reply with quote

Vandaag heb ik nieuwe schoenen gekocht en in de winkel ook een paar donkerpaarse (bijna zwarte) schoenen aangepast. Mijn reden om die deze schoenen te warm zouden zitten. Is dat volgens jullie ok zo of zit het tussen mijn oren?
ptaurus
Lid
Lid

PostPosted: Wed 11-08-2010 22:17    Post subject: Re: donkere schoenen Reply with quote

Floor wrote:
Vandaag heb ik nieuwe schoenen gekocht en in de winkel ook een paar donkerpaarse (bijna zwarte) schoenen aangepast. Mijn reden om die deze schoenen te warm zouden zitten. Is dat volgens jullie ok zo of zit het tussen mijn oren?

Zwart absorbeert beter warmte dan wit. Daarom zie je in de tropen ook veel witte huizen.

Dus ik mag aannemen dat er meetbaar hogere temperaturen binnen de schoen zijn i.v.m. lichte varianten. Maar meetbaar wil nog niet altijd zeggen voelbaar. De praktijk zal het dus uit moeten wijzen. Je zal daar alleen 1 schoen in lichte kleur moeten dragen en de andere in de donkere kleur. En of je dat er voor over heb weet ik niet..........

Paul

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Chiel
Lid
Lid

PostPosted: Thu 12-08-2010 14:38    Post subject: Re: donkere schoenen Reply with quote

ptaurus wrote:

Zwart absorbeert beter warmte dan wit. Daarom zie je in de tropen ook veel witte huizen.

Dus ik mag aannemen dat er meetbaar hogere temperaturen binnen de schoen zijn i.v.m. lichte varianten. Maar meetbaar wil nog niet altijd zeggen voelbaar. De praktijk zal het dus uit moeten wijzen. Je zal daar alleen 1 schoen in lichte kleur moeten dragen en de andere in de donkere kleur. En of je dat er voor over heb weet ik niet..........

Paul

In dat geval mag je aannemen dat de warmte van je voeten beter opgenomen wordt door de schoen en dus koelere voeten
View user's profile Send private message Visit poster's website
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007

PostPosted: Thu 12-08-2010 15:10    Post subject: Reply with quote

Ik heb ooit in een vlaag van modebewustzijn 'n paar zwarte asics GT2120 gekocht Wink

Mijn ervaring is dat ik bij lange trainingen in warm weer wel degelijk warmere voeten krijg dan wanner ik andere (witte) Asics draag
Don_K
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Thu 12-08-2010 15:16    Post subject: Re: donkere schoenen Reply with quote

Chiel wrote:
ptaurus wrote:

Paul

In dat geval mag je aannemen dat de warmte van je voeten beter opgenomen wordt door de schoen en dus koelere voeten

Volgens mij gaat het om de straling.
De warmte die van je voeten naar je schoenen gaat, gaat via geleiding, en daarbij zal de kleur geen verschil maken.

Als je overdag loopt, zal er door donkere schoenen vermoedelijk wel wat meer warmtestraling worden opgevangen. En wellicht stralen ze ook wat minder warmte uit.
Don_K
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Thu 12-08-2010 15:19    Post subject: Reply with quote

DRUM wrote:
Ik heb ooit in een vlaag van modebewustzijn 'n paar zwarte asics GT2120 gekocht Wink

Mijn ervaring is dat ik bij lange trainingen in warm weer wel degelijk warmere voeten krijg dan wanner ik andere (witte) Asics draag
Ah, dan moeten we dus blijkbaar kiezen tussen:
- trainen in kouder weer
- korter trainen
- uitsluitend witte schoenen kopen.

Dan weet ik wel wat ik moet kiezen.
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Thu 12-08-2010 20:51    Post subject: Re: donkere schoenen Reply with quote

Floor wrote:
Mijn reden om die deze schoenen te warm zouden zitten.

Het gaat inderdaad alleen om straling. 's Winters heb je er dus geen lol van, want je vangt dan nauwelijks zonnestraling. 's Zomers zou je er eerder last van hebben omdat ze dan wel zon opvangen en je voeten extra warm houden. Geen aanrader lijkt me.
JeroenVN
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 01-09-2010 0:14    Post subject: Reply with quote

Ik kan je wel één voordeel meegeven, Floor. Na pakweg 500km en enkele moddertrainingen is een donkere kleur wel een voordeel.
Het effect van zon op donkere schoenen lijkt me eerlijk gezegd zeer beperkt. Het materiaal (hoe dicht geweven) is minstens even belangrijk.
meteor
Lid
Lid

PostPosted: Wed 01-09-2010 22:11    Post subject: Re: donkere schoenen Reply with quote

Don_K wrote:

Volgens mij gaat het om de straling.
De warmte die van je voeten naar je schoenen gaat, gaat via geleiding, en daarbij zal de kleur geen verschil maken.

Als je overdag loopt, zal er door donkere schoenen vermoedelijk wel wat meer warmtestraling worden opgevangen. En wellicht stralen ze ook wat minder warmte uit.

Dat laatste klopt niet. Een zwart lichaam straalt beter af dan een wit lichaam (lichaam in de natuurkundige betekenis Wink ). Vandaar dat de kachels vroeger zwart waren.

Overigens denk ik dat het effect van zonopvang van de schoen verwaarloosbaar is ten opzichte van de warmtetransmissie vanaf het wegdek op een zonnige dag.

Marc
Back to top
View user's profile Send private message
abik
Lid
Lid

PostPosted: Wed 01-09-2010 22:22    Post subject: Reply with quote

Welnu, als je ze nu koopt, dan kun je ze allicht versleten hebben voor koninginnedag, verder denk ik dat het met zonnig weder inderdaad kan uitmaken in ieder geval is dat bij shirts wel voelbaar. Anderszijds lijkt mij de transmissie vanaf het wegdek verwaarloosbaar, met hardloopschoenzolen zou je volgens mij prima koelboxen kunnen maken of des winters chocolademelk warm kunnen houden.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007

PostPosted: Thu 02-09-2010 23:26    Post subject: Reply with quote

DRUM wrote:

We zijn net terug van het Gardameer en ik heb 9 van de 11 beschikbare dagen getraind met mijn zwarte asics bij veelal hoge temperaturen.

Misschien werd mijn aandacht teveel afgeleid door randzaken (pijntje in de lies , een zeer warm hoofd, voortdurend dames in bikini op het netvlies), maar ik heb geen enkele keer last van warme voeten gehad.

Blijkbaar zat het toch tussen de oren Wink
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006

PostPosted: Fri 03-09-2010 17:04    Post subject: Reply with quote

verplaatst

Last edited by kouketer on Fri 03-09-2010 17:09; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006

PostPosted: Fri 03-09-2010 17:06    Post subject: Re: donkere schoenen Reply with quote

meteor wrote:
dan een wit lichaam (lichaam in de natuurkundige betekenis Wink ). Vandaar dat de kachels vroeger zwart waren.

.

Wij hadden thuis een lichtgrijze kachel.
Back to top
abik
Lid
Lid

PostPosted: Sat 04-09-2010 17:54    Post subject: Reply with quote

Kleur van het materiaal doet er wat uitstraling betreft niet zoveel toe, die speelt zich af op andere golflengten, veeleer het oppervlak en het materiaal, sneeuw straalt namelijk uit als een dolle, maar is in zichtbaar licht sneeuwwit, voordeel van een zwarte kachel is dat hij niet zwart wordt.
meteor
Lid
Lid

PostPosted: Sat 04-09-2010 20:31    Post subject: Reply with quote

abik wrote:
Kleur van het materiaal doet er wat uitstraling betreft niet zoveel toe, die speelt zich af op andere golflengten, veeleer het oppervlak en het materiaal, sneeuw straalt namelijk uit als een dolle, maar is in zichtbaar licht sneeuwwit, voordeel van een zwarte kachel is dat hij niet zwart wordt.

Sneeuw straalt juist nauwelijks. Daarom is het een redelijke goede isolator. Daarom koelt het vaak juist zo af de nacht nadat het gesneeuwd heeft. Het sneeuwlaagje verhinderd het aardoppervlak om warmte uit te stralen. Het reflecteert overigens wel prima (en een uitstekende geluidsabsorber)

Marc
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Accessoires All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum