| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Floor Lid

|
Posted: Tue 03-04-2012 10:05 Post subject: |
|
|
Ik ben ook wel geinteresseerd in de boeken.
Laatst bekeek ik na een tijdje weer eens de tabellen van Lok. Bleek dat ik onverwachts de tijden uit de tabel liep en ik liep eigenlijk puur op gevoel zoals ik in die training wilde lopen. Leuk is dat. _________________ Ontdek de taal van China |
|
| Back to top |
|
 |
knnth Lid

|
Posted: Tue 17-04-2012 15:19 Post subject: |
|
|
Hallo allemaal.
Nieuw op CnR maar ik zie geen voorsteltopic oid, dus maar even kort zo: begin dertig, drie en een half jaar hardlopend, eerste jaar gedoe met blessures, sinds twee jaar op minimalistische schoenen (waarvan eerste jaar ook gedoe met blessures ). Ik volg CnR al een tijdje, het forum komt opvallend vriendelijk en gepassioneerd over. Geen driftig gedoe richting elkaar, hulde.
Sinds een jaar probeer ik de souplessemethode te volgen met langetermijndoel 10k < 40'. Ik word steeds strikter in de leer, ik wil vanaf dit jaar twee keer per maand een wedstrijd lopen, in de andere weekenden een fartlek of wisselduurloop.
Ik heb een vrij krakkemikkig lichaam en ik heb sinds ik Verheul en Lok heb ontdekt steeds meer kilometers kunnen maken en mijn PR op de 5k en 10EM kunnen aanscherpen met respectievelijk 49" en 14' (!). Hardlopen in het algemeen en trainen in het bijzonder is leuker dan ooit.
Vooralsnog gaat het me redelijk af, alleen kan ik niet uit mijn systeem krijgen dat ik bij de 200m steeds denk te moeten sprinten. Ik zit steeds aan of onder de snelste tijd uit de tabel (44s) van Lok en ben op 2/3e van de training al afgepeigerd. Zo stom want het is maar een klein beetje vlotter dan mijn beste 5k-tempo (4'15"/km) en het gaat 10-15x per training fout . De 400m, 1000m en wisselduurlopen gaan zonder problemen, ze voelen soepel en ik herstel snel. De 400m en 1000m kunnen zelfs iets sneller gezien mijn 5k-tijden de laatste tijd. Ik loop nu de 47'-tijden uit de tabel maar ik schuif nu rustig naar de 45'-tijden. Zelfs na de 5k afgelopen zondag (21'48") had ik geen spierpijn. Maar na 10-15x200m heb ik twee dagen last.
Herkenbaar probleem voor anderen? Hoe hebben jullie het opgelost?
Vanavond maar een nieuwe poging ... |
|
| Back to top |
|
 |
ChatnRunner Lid

|
Posted: Tue 17-04-2012 15:26 Post subject: |
|
|
Welkom bij CnR knnth en veel plezier en succes met hardlopen !!
 |
|
| Back to top |
|
 |
achterhoekrunner Lid

|
|
| Back to top |
|
 |
gadget Benefactor

|
Posted: Tue 17-04-2012 15:33 Post subject: |
|
|
| knnth wrote: | Herkenbaar probleem voor anderen? Hoe hebben jullie het opgelost?
Vanavond maar een nieuwe poging ... |
Welkom knnth,
tja ik gebruik meerdere methodes om mezelf af te remmen..
-loop met iemand die zich wel aan de tijden houdt.
-beloon jezelf door alleen de 200tjes die je goed loopt mee te tellen.. goed gedrag belonen en slecht gedrag zoveel mogelijk negeren dus.
-op het einde jezelf belonen met een 200tje zo hard als je kan doe ik ook wel eens maar dat strookt niet met de souplesse methode. _________________ He who can no longer pause to wonder and stand rapt in awe, is as good as dead; his eyes are closed.
(Albert Einstein) |
|
| Back to top |
|
 |
knnth Lid

|
Posted: Tue 17-04-2012 21:33 Post subject: |
|
|
Vandaag extra rustig gestart en het hielp een hoop! De eerste expres te langzaam (Verheul: liever 10 seconden te traag ...) en daarna had ik het tempogevoel wel te pakken. Redelijk vlak: 49 - 45 - 45 - 45 - 46 - 46 - 45 - 45 - 43 - 48 - 46 - 44 - 45 - 46 - 41
Die 41 moest eventjes  |
|
| Back to top |
|
 |
gadget Benefactor

|
Posted: Tue 17-04-2012 21:53 Post subject: |
|
|
| knnth wrote: |
Die 41 moest eventjes  |
Haha... dat doe ik dan ook regelmatig.. ik kan me daar al de hele training op verheugen... echt de kers op de appelmoes...
Maarten _________________ He who can no longer pause to wonder and stand rapt in awe, is as good as dead; his eyes are closed.
(Albert Einstein) |
|
| Back to top |
|
 |
bz Lid

|
Posted: Tue 17-04-2012 22:34 Post subject: |
|
|
| gadget wrote: | | knnth wrote: |
Die 41 moest eventjes  |
Haha... dat doe ik dan ook regelmatig.. ik kan me daar al de hele training op verheugen... echt de kers op de appelmoes...
Maarten |
Ook leuk maar niet verheul: 4 series van 3x200m hard met 100m "pauze" in 10km tempo seriepauze 400m dribbel |
|
| Back to top |
|
 |
alcudia Lid

|
Posted: Sat 21-04-2012 8:13 Post subject: |
|
|
Onder Lex van Eck van der Sluijs (zie www.lexgroep.nl) heb ik gebruik gemaakt van schema's waarin afwisseling werd gezocht in doeltrainingen.
Daarin had je dan een periode (bijv. 3 weken) accent op
- duurtrainingen - wisselduurlopen en 1k of 2k intervallen
- ritme - 200'jes en soms 100'jes
- kracht - 400'jes, soms snelle 1000'jes en "pittige" 500'jes (met 200m dribbelen)
Die trainingen deed je dan 3 a 4x per week (afhankelijk van hoevaak per week werd getraind). En dan in de 3 weken een "subaccent" op duur, ritme, kracht (dus overige 1 a 2 trainingen en afhankelijk van je verbeterpunten).
Zag er dan uit als volgt:
periode 1:
- duur + ritme
- duur + kracht
- duur + ritme (als je bijv. extra souplesse kunt gebruiken. Of +duur als je meer duur kunt gebruiken, etc.)
periode 2:
- ritme + kracht
- ritme + duur
- ritme + ritme (zie boven)
etc....
Alcudia |
|
| Back to top |
|
 |
gzomer Lid

|
Posted: Sat 21-04-2012 9:49 Post subject: |
|
|
@alcudia: ik denk dat zo´n schema heel goed kan werken. Ik ben wel benieuwd naar de combinatie van het soort training met het toewerken naar een wedstrijd. Bijvoorbeeld duur+duur, duur+kracht, duur+ritme en dan wedstrijd?
Ik zoek zelf nog steeds naar mogelijkheden om meer periodisering in mijn jaarschema aan te brengen en misschien vormt de indeling duur/kracht/ritme met de driewekelijkse accenten wel een mooie start daarvoor. _________________ Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running. |
|
| Back to top |
|
 |
HennyV Lid

|
Posted: Sat 21-04-2012 15:48 Post subject: |
|
|
Ik moet ook weer gaan zitten voor een nieuw schema to het komend voorjaar. Het is tijd voor structuur en discipline om qua PR weer een stapje te zetten op de marathon (en de 10k, 15k en HM ook maar die loop ik niet zo vaak).
Eerst een periode gericht op snelheid en kracht. Daarna snelheid en duur. _________________ No pain, no gain |
|
| Back to top |
|
 |
alcudia Lid

|
Posted: Sun 22-04-2012 11:06 Post subject: |
|
|
| gzomer wrote: | @alcudia: ik denk dat zo´n schema heel goed kan werken. Ik ben wel benieuwd naar de combinatie van het soort training met het toewerken naar een wedstrijd. Bijvoorbeeld duur+duur, duur+kracht, duur+ritme en dan wedstrijd?
Ik zoek zelf nog steeds naar mogelijkheden om meer periodisering in mijn jaarschema aan te brengen en misschien vormt de indeling duur/kracht/ritme met de driewekelijkse accenten wel een mooie start daarvoor. |
Ik zal eens mijn oude schema's er op naslaan hoe de opbouw eruit ziet. Meestal was het toch redelijk intuitief. Door ook wedstrijden te lopen, kreeg ik een aardig beeld van mijn verbeterpunten (duur, kracht, ritme). Het hele jaar door wisselde ik de periodes van 3weken af (na iedere 3 weken deed ik dan een rustweek - dat wil zeggen, slechts de 3 type trainingen + een WDL)
In een duurperiode, deed ik bijv. in een week een WDL, 4-6x2k of 8x1k zonder wandelpauze. In een duurperiode deed ik het liefste ritme (15x200) daarnaast. Tijdens de krachtperiode deed ik mn 10x400, extra vaartspel met heuvels, of 1000'jes met na afloop heuvelsprintjes (of traplopen - ik woonde toen 26 hoog . Dat wisselde ik af met "korte duur" van bijv. 6x800 rustig. Of ik deed 8x500 met 200m pauze. De ritmeperiodes waren vnl 200'jes met 100'jes (geen sprint!), afgewisseld met 400'jes. Eigenlijk wisselde ik de periodes af, afhankelijk van waar ik zin in had of ik bepaalde mijn zwakke plekken door een specifieke wedstrijd (bijv. 800m om ritme/kracht te testen, 5k om duur/kracht te testen, 10k om ritme/duur te testen, etc.)
In de opbouw naar een marathon deed ik extra duurwerk, afgewisseld met vnl ritme. Ook probeerde ik de ene week een vaartspel te doen en de andere week de lange WDL. In het vaarstpel deed ik afwisselend korte intervallen en lange intervallen van verschillende lengtes - afhankelijk van het terrein (met name bos- en duingebied).
Ik hoop dat je iets aan deze info hebt. Ik vind het zo prettig trainen. Nooit saai, lekker afwisselen en doen waar je zin in hebt, maar wel gericht op continue verbeteringen.
Hmmm. ik schrijf in verleden tijd, maar deze wijze van trainen is nog steeds actueel. Oh, en niet denken dat ik een loper ben die serieuze tijden loopt..
Alcudia |
|
| Back to top |
|
 |
LazyD Benefactor

|
Posted: Sun 22-04-2012 12:18 Post subject: |
|
|
| HennyV wrote: | Ik moet ook weer gaan zitten voor een nieuw schema to het komend voorjaar. Het is tijd voor structuur en discipline om qua PR weer een stapje te zetten op de marathon (en de 10k, 15k en HM ook maar die loop ik niet zo vaak).
Eerst een periode gericht op snelheid en kracht. Daarna snelheid en duur. |
je zit in het juiste topic. ik zou zeggen, geef het eens een kans!  _________________ 10361820382159406440852219646
Lefty rulez!
Gas geben! |
|
| Back to top |
|
 |
knnth Lid

|
Posted: Sun 29-04-2012 14:57 Post subject: |
|
|
Voor degenen die de tabel trouw volgen: hoe schuiven jullie op naar snellere tijden? Mijn trainingstijden probeer ik rond de 47-tijden te houden. Ik loop nu echter een 5k in 20'33", wat zou overeenkomen met een hoge 42-er op de 10k. Over drie weken ga ik een 10k lopen om te kijken hoe snel ik echt ben.
Gewoon iedere paar weken steeds iets sneller trainen? |
|
| Back to top |
|
 |
bz Lid

|
Posted: Sun 29-04-2012 15:15 Post subject: |
|
|
| HennyV wrote: | Ik moet ook weer gaan zitten voor een nieuw schema to het komend voorjaar. Het is tijd voor structuur en discipline om qua PR weer een stapje te zetten op de marathon (en de 10k, 15k en HM ook maar die loop ik niet zo vaak).
Eerst een periode gericht op snelheid en kracht. Daarna snelheid en duur. |
kijk ook eens naar het boek 'The Daniels running formula'. |
|
| Back to top |
|
 |
|