Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Complete beginner wil marathon gaan rennen.
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Complete beginner wil marathon gaan rennen.

 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training
View previous topic :: View next topic  
Author Message
projecttom
Lid
Lid


Joined: Dec 30, 2017
Posts: 2

PostPosted: Sat 30-12-2017 17:32    Post subject: Complete beginner wil marathon gaan rennen. Reply with quote

Hallo allemaal,

Vanaf het nieuwe jaar ga ik weer beginnen met hardlopen. Ben nu een paar keer begonnen, maar ben altijd snel weer gestopt.

Om mijzelf een doel te stellen (dat werkt voor mij) heb ik besloten aan het eind van het jaar een marathon te lopen. Probleem is wel dat ik nu niet ver kom en eerder blessures heb gehad. Maar ik ben wel super gemotiveerd! Ik wil niet weer uitvallen, dus daarom vraag ik hier om tips en trucs. Vooral mbt het voorkomen van blessures.

Ik ben trouwens van plan om elke week een filmpje op YouTube te zetten over de voortgang die ik boek, de problemen waar ik tegenaanloop, etc.

Ik heb al een aankondigingsfilmpje geplaatst. Die kan je vinden op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=BvdW2rz6eAU&

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,

Tom
Back to top
View user's profile Send private message
Appie-B
Benefactor
Benefactor


Joined: Sep 14, 2006
Posts: 4231
Location: Nuis

PostPosted: Sat 30-12-2017 20:54    Post subject: Reply with quote

Veel succes met je project, mooie uitdaging! Einddoel is ambitieus en risico op blessures is natuurlijk aanwezig. Heb je al enkele tussendoelen gezet? Eerst een 10km-15km en dan medio juni / juli een halve marathon? Vanaf daar is het dan verder uitbouwen naar de najaarsmarathons.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bulldozer
Lid
Lid


Joined: Jul 04, 2012
Posts: 71

PostPosted: Mon 01-01-2018 13:47    Post subject: Reply with quote

Leuk filmpje.

Succes met trainen. Ter voorkoming van blessures zou ik vooral veel krachttraining voor de benen gaan doen. Zeker de eerste maand eigenlijk voornamelijk krachttraining en daarna rustig aan beginnen met hardlopen. Stoppen met roken zou ook wel helpen denk ik.

Zelf heb ik ook goede voornemens... In 2018 24kg afvallen. Met mijn obese lichaam van 115kg heb ik wel al een marathon (blessurevrij) uitgelopen. Als ik dat al kan moet jij dat ook kunnen.
Back to top
View user's profile Send private message
HennyV
Lid
Lid


Joined: Jan 30, 2011
Posts: 1072
Location: Arnhem

PostPosted: Mon 01-01-2018 15:12    Post subject: Reply with quote

Je hebt een leuk en aanstekelijk filmpje gemaakt. Enthousiasmerend.
Je enthousiasme is ook gelijk een risico om te hard van stapel te lopen. Gedurende het eerste kwartaal zou ik me vooral richten op het 3 of 4x per week doen van sport gedurende een uur. Dat zou ik afwisselen, dus zwemmen, fitness, cardio, spinnen, fietsen, indoor roeien, etc. Daarnaast kun je dan gaan hardlopen. In eerste instantie in kleine stukjes afgewisseld met wandelen. Denk eens aan een start to run cursus.
Door steeds een uur te trainen gaat je lichaam wennen aan die inspanning. Tevens gaat het sporten een deel van je weekplanning uitmaken. Je test dan ook gelijk of het haalbaar is qua agenda.
Het roken zou ik ook stoppen, maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Doelstelling is best ambitieus. Puntje om in gedachten te houdener zijn aan het einde van het jaar niet zo heel veel marathons op het Noordelijk halfrond. Wellicht kun je wat tijd kopen door te stellen dat je in voorjaar 2019 een marathon gaat lopen.

Succes. We gaan het volgen.
Back to top
View user's profile Send private message
Gert88
Lid
Lid


Joined: Mar 30, 2013
Posts: 369
Location: Harderwijk

PostPosted: Tue 02-01-2018 1:03    Post subject: Reply with quote

Leuk Tom!
Succes. Tips over een voorzichtige opbouw heb je al gehad en daar kun je ook meer dan genoeg over lezen.
Als je overweging alleen gezondheid is, kan het ontbreken van motivatie tzt door bv tijdgebrek of een regenbuitje een spelbreker zijn. Ik hoop dat lol in rennen je te pakken krijgt. Very Happy Plezier in hardlopen is voor mij de beste motivator.
Houd ons op de hoogte Wink
Back to top
View user's profile Send private message
projecttom
Lid
Lid


Joined: Dec 30, 2017
Posts: 2

PostPosted: Mon 22-01-2018 21:02    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor alle positieve reacties en vooral de tips! Ik ga me zsm inschrijven bij een sportschool om inderdaad meer verschillende sporten en krachttraining te gaan doen.

Ik heb nu de eerste trainingsweken achter de rug en ik vind het heel lekker om geregeld buiten te bewegen. Maar ben wel bij elk pijntje bang dat ik weer een blessure aan m'n broek heb. En het is moeilijk om me aan het schema te houden; ik wil meer, sneller en verder rennen. Ik zal me dus de komende tijd even moeten inhouden.

Wat betreft doelen: ik wil over zeven weken met de CPC in Den Haag m'n eerste vijf kilometer lopen (dat moet volgens het schema kunnen). Dan door voor de tien kilometer ergens aan het begin van de zomer.

Hebben jullie ervaringen met of ideeŽn over de methode van de Marathonrevolutie? Daarmee train je voor een marathon waarbij je niet verder loopt dan 14 kilometer. Ik ben hier wel geÔnteresseerd in omdat minder kilometers misschien minder blessures betekent(?).

Nogmaals bedankt voor de reacties! Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Training All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.03 Seconden