Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Met rug/schouderklachten slecht om te hardlopen, of niet?
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Met rug/schouderklachten slecht om te hardlopen, of niet?

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Babe
Lid
Lid

PostPosted: Tue 22-05-2007 22:53    Post subject: Met rug/schouderklachten slecht om te hardlopen, of niet? Reply with quote

Al ruim een jaar kamp ik met een hele vervelende rug/schouderklacht:

Een continue tinteling in mijn linkerschouderblad ter hoogte van de 4e rugwervel. Ook flinke pijn - vooral 's nachts, maar soms ook overdag - maken dit tot een slepende klacht. Na fysiotherapie, manuele therapie, acupunctuur ben ik ten einde raad (geen enkele verbetering in 1 jaar tijd) nu bij een rugpoli (orthomanuele geneeskunde) beland. Daar is de diagnose nu gesteld (ik heb er vele verschillende gehad overigens, wat aangeeft hoe moeilijk te diagnosticeren klacht dit is): ik schijn een irritatie van de zenuwen te hebben die te maken heeft met een facetwervel die aan het slijten is. De zenuwuiteinden in de buurt van die wervel zorgen voor ontstekinkjes en die veroorzaken de pijn en de klachten van tinteling. Met name 's nachts is de pijn af en toe ondragelijk. Zodra ik ga bewegen nemen de pijnklachten weer wat af.
Morgen krijg ik daarvoor een spuit (brr ik zie er erg tegenop). Volgens de arts zou ik hiermee wel eens heel snel van mijn klacht af kunnen komen. Ik kijk er zelf wat sceptisch tegenaan, want al zo lang bezig. Eerst zien dan geloven, maar natuurlijk ga ik dit proberen, want ik wil erg graag dat dit verholpen wordt.

Ik kan er wel gewoon mee hardlopen. Mijn benen doen het prima en daar zitten dus ook geen blessures. Wel merk ik dat ik na grote inspanningen de dag erna het toch wat moet bekopen. De tintelingen nemen dan toe. De arts zei me: als het toeneemt na zulke inspanningen kun je het beter rustig aan doen, minder belasten.
Tijdens het hardlopen heb ik dus weinig last, maar juist erna. Ik ben heel blij dat ik toch nog gewoon kan bewegen, juist ook om soepel te blijven en wil er ook gewoon mee doorgaan zolang ik dat kan. Of doe ik er nu toch beter aan het juist wel rustiger aan te doen?
Back to top
View user's profile Send private message
Peetje
Lid
Lid

PostPosted: Tue 22-05-2007 23:08    Post subject: Re: Met rug/schouderklachten slecht om te hardlopen, of niet? Reply with quote

Babe wrote:
Al ruim een jaar kamp ik met een hele vervelende rug/schouderklacht:

Na fysiotherapie, manuele therapie, acupunctuur ben ik ten einde raad (geen enkele verbetering in 1 jaar tijd) nu bij een rugpoli (orthomanuele geneeskunde) beland. Daar is de diagnose nu gesteld (ik heb er vele verschillende gehad overigens, wat aangeeft hoe moeilijk te diagnosticeren klacht dit is): Morgen krijg ik daarvoor een spuit (brr ik zie er erg tegenop). Volgens de arts zou ik hiermee wel eens heel snel van mijn klacht af kunnen komen. Ik kijk er zelf wat sceptisch tegenaan, want al zo lang bezig. Eerst zien dan geloven, maar natuurlijk ga ik dit proberen, want ik wil erg graag dat dit verholpen wordt.

Ik kan er wel gewoon mee hardlopen. Mijn benen doen het prima en daar zitten dus ook geen blessures. Wel merk ik dat ik na grote inspanningen de dag erna het toch wat moet bekopen. De tintelingen nemen dan toe. De arts zei me: als het toeneemt na zulke inspanningen kun je het beter rustig aan doen, minder belasten.
Tijdens het hardlopen heb ik dus weinig last, maar juist erna. Ik ben heel blij dat ik toch nog gewoon kan bewegen, juist ook om soepel te blijven en wil er ook gewoon mee doorgaan zolang ik dat kan. Of doe ik er nu toch beter aan het juist wel rustiger aan te doen?

Hallo,
Als je spreekt over de rugpoli, dan denk ik dat je het over de Poli in Velp hebt. Zelf ben ik daar rond de jaarwisseling ook behandeld. Ik heb daar een zeer positieve ervaring op gedaan. De arts die mij behandelde (Boer) is volgens mij geen voorstander van intensief sporten (en helemaal niet van fysio's en begeleiding door fysio's). Ik heb er een paar keer met hem over gesproken. De onderzoeksresultaten m..b.t. sporten en rugpijn zijn volgens hem nogal divers, maar tenderen naar beperkt sporten. Op de vraag of ik mocht lopen, fietsen en zwemmen kreeg ik een soort gelijk antwoord als jij kreeg. Je zult het dus zelf moeten bepalen. Wanneer je schrijft dat de tintelingen toenemen na een intensieve training, zou ik iets minder intensief trainen (maar wel lekker bewegen). Mocht de behandeling werken, dan kun je over een paar weken hardstikke intensief trainen.

Petra
Back to top
Iwanowitsch
Guest

PostPosted: Tue 22-05-2007 23:20    Post subject: Reply with quote

Sterkte morgen Anja !!!

het beste gewenst,

Iwan.
Back to top
Annemarie
Lid
Lid

PostPosted: Wed 23-05-2007 8:37    Post subject: Re: Met rug/schouderklachten slecht om te hardlopen, of niet? Reply with quote

Babe wrote:
Morgen krijg ik daarvoor een spuit (brr ik zie er erg tegenop).

Sterkte hoor!!!
Liona
Lid
Lid

PostPosted: Wed 23-05-2007 11:32    Post subject: Re: Met rug/schouderklachten slecht om te hardlopen, of niet? Reply with quote

Nou ja, ik weet niet of je hetzelfde hebt.. Maar ik had een frozen shoulder, bij de fysio werd me zelfs verteld dat het nooit meer 100 % zou herstellen... Deze frozen shoulder blokkeerde mijn rugwervel en de fysio moesten me eerst ontkraken om aan de therapieŽn te werken.

Men raadde me toen aan om te gaan sporten, vooral zwemmen en gewichten gericht op de schouder (echter met weinig gewicht, max. 1 kg werd me geadviseerd).. En warempel na ťťn jaar sporten, mijn schouder (+rug) stukken beter en mijn conditie dus ook..

Nu 3,5 jaar na "het ongeluk" kan ik mijn arm, schouder weer optimaal gebruiken, ik denk dus dat het sporten mij heeft geholpen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Babe
Lid
Lid

PostPosted: Wed 23-05-2007 18:09    Post subject: Re: Met rug/schouderklachten slecht om te hardlopen, of niet? Reply with quote

Peetje wrote:
Hallo,
Als je spreekt over de rugpoli, dan denk ik dat je het over de Poli in Velp hebt. Zelf ben ik daar rond de jaarwisseling ook behandeld. Ik heb daar een zeer positieve ervaring op gedaan. De arts die mij behandelde (Boer) is volgens mij geen voorstander van intensief sporten
Petra

Klopt, het is de rugpoli in Velp en dezelfde arts. En inderdaad is hij geen voorstander van te intensief sporten, maar echt duidelijk is hij er ook weer niet over. Moet het inderdaad zelf bekijken.
De spuit deed wel pijn en dat was volgens hem een teken dat hij precies op de juiste plaats zat. Over drie weken krijg ik aan bij het linkerfacetgewricht weer een spuit. Nu heeft hij het rechts gedaan.

@Liona
Het is geen frozen shoulder. Mijn zus heeft dat nu en dat is ook erg pijnlijk. Bij mij heeft het met slijtage van de facetgewrichten te maken volgens die arts. Het kan dus ook niet genezen, maar de zenuwirritaties zijn dus wel tegen te gaan. In het ergste geval kan hij ook nog de zenuwen doorsnijden, maar daarvoor is het te vroeg. Eerst maar eens zien of dit aanslaat. Het duurt wel een week of twee voordat ik echt iets ga merken.

Ik heb besloten dat ik maar niet veel wedstrijden ga doen, in elk geval niet te lange. En toch dan maar wat rustiger lopen.
Back to top
Manon
Miss Chat'n'Run 2007
Miss Chat'n'Run 2007

PostPosted: Wed 23-05-2007 19:36    Post subject: Reply with quote

Ik hoop voor je dat de spuit helpt, Anja. Rotkwaal...
Veel succes met het 'rustig aan doen'!
View user's profile Send private message Visit poster's website
corryv
Lid
Lid

PostPosted: Wed 23-05-2007 19:48    Post subject: Reply with quote

misschien nog een tip: ik heb zelf een prima ervaring opgedaan met sportbegeleiding door Physique in Arnhem tijdens het genezingsproces van een hernia. Als sporter blijf je dan op een verantwoorde wijze toch actief. Voor mij werkte dit ook "tussen de oren" zeer goed. Toen het lopen weer kon, was ik weer vrij snel terug op niveau. Wie weet heb je er iets aan. Sterkte! Corry
Back to top
Eline
Lid
Lid

PostPosted: Wed 23-05-2007 22:23    Post subject: Reply with quote

Jeetje wat vervelend met je schouder en dat je nu toch minder intensief gaat lopen.
Sterkte ermee.

groetjes Eline.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Blessures All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum